In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:58

Phen schreef:
Mijn vriendin heeft borderline/persoonlijkheidsstoornis nao en begon te dreigen met zelfmoord en reageerde erg boos/geïrriteerd. Ik probeerde constant zo beheerst en net mogelijk te reageren maar wist letterlijk niet meer wat ik moest doen. (....) We hebben beide even een nachtje geslapen en hebben vanochtend het gesprek verder gezet op een beheerste/normale manier, we hebben elkaar dingen uitgelegd en voor nu is het gewoon even duidelijk.

Maar ik heb nog wat vragen en ik vraag mij af of jullie daar misschien antwoord op hebben. Ze is vrijdag opgenomen omdat ze zichzelf dus compleet verloren was. Ik had gezegd van; opgenomen zijn is absoluut niet prettig, maar nu heb je alle hulp die je kan krijgen, en maak daar alsjeblieft ook gebruik van! Maar het schijnt dus dat ze helemaal geen hulp krijgt op dit moment? Ze houden haar alleen vast en geven medicatie. Werkt dat zo? Bij ggz? De hulpverleners zitten alleen maar in hun hok. Ze heeft letterlijk een mental breakdown en er is niemand waarmee ze kan praten? Ze moet het weekend uitzitten? Ligt dat aan mij of is dat vreemd?

....ik vind het knetteridioot en dom en onbegrijpelijk. Maar ik heb het zelf niet zo op opname. Ik heb het voor mezelf altijd weten te voorkomen - en ik heb dit soort verhalen vaker gehoord.
En zelfs als het een soort 'je moet maar cold turkey afkicken van dat gedoe dat je maar gered moet worden' vind ik het beneden peil. (Inhoudelijk zou het zo gek niet zijn, maar alleen maar afwezig zijn ontkent het feit dat iemand het toch waarschijnlijk niet voor de lol doet - maar juist om wat voor reden dan ook is "vastgeroest" in die rol.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:10

npdgm schreef:
Eigenlijk vind ik het een hele opluchting om opgenomen te zijn, de hulp te krijgen die ik nodig heb in een veilige omgeving. De begeleiders zijn ook heel vriendelijk.

Heel erg fijn dat je krijgt wat je nodig hebt!

Gruis

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:29

Ik voel me opeens zo verschrikkelijk. Hoe meer ik lees hoe meer spijt ik krijg dat ik met de AD beginnen ben :( ... Ik ben bang dat ik dr nooit meer vanaf kom, en dat et helemaal niet het juiste pad heb gekozen, had ook veel liever eerst naar voeding e.d. gekeken. Kan echt wel huilen, voel me zo rot erover opeens.. En als het nou super goed hielp maar dat doet het ook niet. Ik voel me nog steeds hartstikke slecht en de enige ups die ik heb zijn steeds vlak na mn B12.
Zit er echt even doorheen :(

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:37

Meis het is niet de bedoeling dat jij je nu zo rot voelt :(:)
Het is niet zo uitzichtloos zoals jij je nu voelt, overleg met de huisarts dat je het gevoel hebt de AD niet fijn werkt.
Je kan evt alvast contact opzoeken met een ( ortho) dietist die kan je misschien ook alvast wat meer info meegeven voor het gesprek met de huisarts

Over de B12 zou het niet iets voor jou zijn om dat zelf te regelen via Duitsland?
Daar zat mijn vriend nl aan te denken als de huisarts daar verder niet aan mee wil werken (hij durft te spuiten, ik zelf niet)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:39

Dankje Duplo.. Ik vind het ook echt zo lastig om weer zo'n stap te zetten. Ik wil toch contact opnemen met mijn psychiater over de medicijnen, maar ik ben bang dat ze omhoog wil, ik zit eigenlijk nog niet eens op opstartdosis.
Weet het gwn ff niet meer -O-

Ik durf de B12 echt niet zelf te spuiten en hier in huis durft ook niemand het, heb hier ook niemand met ervaring..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:44

Oj Gruis, rot hoor!!! :(:)
Dat "moeten leuren" met jezelf lijkt me ook "helemaal niets".
Dat je je alleen goed voelt na je B12 injecties en dat dat gegeven zo ongeveer wordt genegeerd - heel erg naar!

Maar please, maak het niet nog erger in je voorstelling/ gevoel dan het toch al is - het is geen keuze waar je de rest van je leven aan vast zit. Er is nog van alles mogelijk.
(Al waren het maar B12 tabletten voor onder de tong, dat is af te regelen met de spuiten.)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:52

Dankjewel lieve Janneke, voel me toch iets beter nu.. Ik weet ook wel dat er nog veel mogelijk is, maar mij HA doet zo moeilijk en ik weet zelf al niet waar ik moet beginnen, tel daar de depressie bij op en dat maakt gewoon dat ik er, hoe dom ik het ook van mezelf vind, geen puf en gewoon geen zin meer in heb..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:59

Graag gedaan!

Enne: dit herkent ik ten voeten uit:
Gruis schreef:
en dat maakt gewoon dat ik er, hoe dom ik het ook van mezelf vind, geen puf en gewoon geen zin meer in heb..

Mijn peut hamerde er op: "kijk met mededogen naar jezelf!"
Makkelijk is beslist anders - en svp "jezelf niet harder afkraken dan strikt noodzakelijk" (het is nooit noodzakelijk).

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:02

Dat is grappig, aangezien mijn peut afgelopen woensdag nog zei: 'Ik gun jou wel dat je wat minder streng bent voor jezelf.'
Ik heb me voorgenomen om Maandag een afpsraak te maken met mijn psychiater over de medicijnen en ook eens e.e.a. alvast ga opzoeken over diëtisten e.d.. :) Ga m'n best doen, veel dank jongens :+:

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:37

Ik zit nu op mn tel dus lange verhalen typen Word wat vervelend.

Gruis: je zit echt niet eeuwig vast aan AD. Misschien zelfs beter om met de AD rustig te kijken wat je qua voeding kan doen voordat je iets afbouwt.

Phen wat een moeilijke situatie en gelukkig hebben jullie nog een goed gesprek gehad.

Hier gaat het slecht. Vannacht heb ik me als een malloot gedragen. Werd wakker na 3 uur slapen en was overal bang voor. De hele omgeving vond ik doodeng. Gelukkig was mijn vriend er en heeft hij me opgevangen. Ik trilde als een idioot van angst . Snel een oxazepam erin die na een half uur ging werken. Uiteindelijk heeft mn vriend me verder gekalmeerd en ben ik weer in slaap gevallen.
De hele dag loop ik met een gevoel van paniek rond die dan net niet doorzet omdat je t tegenhoud en afleiding zoek.
Ik ben heel bang voor komende nacht, afgelopen nacht voelde als hel.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:15

Jakkes River dat is geen leuk nieuws :(:)
Heb je het gevoel dat de zwangerschapshormonen je gevoel versterken?

Ik zou willen dat ik je er mee kon helpen :*

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:19

Ik heb geen idee Duplo...
Wat ik wel heb is dat ik iets sneller huil en normaal ging dat moeilijker. Maar in principe heb ik zo'n periode ook wel eens gehad zonder zwangerschap. Alleen die angst die ik vorige nacht had was voor mij nieuw. En zo eng. Ik leek compleet gestoord.
Gelukkig ging deze nacht goed, 4 tot 5 uur geslapen.

Hoe is het met jou nek?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:03

Mijn nek is nog wel stijf, maar gelukkig niet op de manier dat ik er normaal hoofdpijn van krijg
Ook mn bips is een beetje beurs waar ik op geland ben :Y)

Fijn dat je vannacht goed geslapen hebt, angst blijft een hele moeilijke emotie vind ik.
Wat veel mensen als eng of nerveus beschrijven is in mijn ogen niet te vergelijken met oncontroleerbare angst. Zelfs als je weet dat het ongegrond is kan je er niet los van komen.

Hoop dat het bij een eenmalig iets blijft :(:)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:28

Normaal kan ik mezelf heel goed terugfluiten.
Maar mn vriend is nu bang dat ik psychotisch was. (omdat ik natuurlijk een paar verschijnselen vertoon soms) Maar goed als je echt psychotisch ben dan is dat toch niet de volgende dag weer over?
Echt een normale paniekaanval leek het ook niet ik was echt bang voor bijvoorbeeld de airco. T sloeg nergens op. En ik liep als een bang hert door t huis.
Maar psychotisch lijkt mij weer overdreven.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:19

Morgen gesprek met de kliniek.

En ik kijk er zo tegenop.
Want nu in het ziekenhuis loop ik niet tegen problemen aan, kan ik ineens wel normaal eten ... Ik ervaar totaal geen problemen en denk dus ook dat ik geen probleem heb. Straks krijg ik te horen dat ik me aanstel, dat ik er gewoon gezond uit zie.

En hoop. Ineens heb ik hoop dat ik het wél zelf kan. Maar zo is het altijd al gegaan, het gaat slecht, het gaat nog slechter, het gaat iets beter en dan is er hoop dat je t allemaal op eigen houtje kan doen ondanks dat je al honderd keer op je bek bent gegaan door hetzelfde liedje. Hoop is zo irritant. -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:42

Hoi Emily,
Dat lijkt me een prima thema om aan te snijden: 'nu in het ziekenhuis' ervaar je geen problemen - en anders (thuis? ) wel. Dat is een interessant gegeven, je zou kunnen zeggen dat je het daar in het gesprek over wilt hebben.
*wat heb je nodig om geen problemen te ervaren? *

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:43

Hoi Riverr,
Duimen dat het deze nacht weer beter gaat! !

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:07

Goede tip van Janneke om uit te spreken wat je net getypt hebt

En succes morgen :(:)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 02:25

Sorry dames dat ik altijd maar kom binnen vallen. Kan het alleen niet helemaal aan om alles dagelijks te moeten volgen en te posten.

Ik heb nu sinds een week ongeveer citalopram, maar jeetje wat ben ik daardoor vatbaar geworden voor ziek zijn. Hebben jullie de bijwerkingen daar ook zo erg van gehad?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:20

Nee Deijs, dat heb ik helemaal niet gehad. Wel heb ik gehad: Slecht slapen, meer spanning, algeheel extreem poedersuiker (maar een paar dagen), brandende ledematen, veel gapen. :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:55

Okay nu ben ik echt pissig.

Ik kom daar op gesprek. Komen ze tot de conclusie dat ze me niet opnemen omdat het allemaal om de achterliggende problematiek draait (goh - is dat nieuw?) en dat ik wellicht autistisch ben. En daar komen ze nu mee, na een half jaar. Hallo!? En met de feestdagen in zicht krijg ik pas in januari waarschijnlijk een nieuw behandelplan te horen -.-

Wat gaat 't toch allemaal langzaaam -.-'

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:44

Dat is slecht nieuw Emily :(:)

In de tussentijd word je dus 'losgelaten' begrijp ik?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:00

Pfoe.. Dat is frustrerend Emily! Je mag nu dus gaan? Heb je aangegeven hoe hard het nodig is en je eigenlijk vast aan het lopen bent?

@Joolien; hoe gaat het nu met je? Nog steeds de spanning weg? Zijn de afkickverschijnselen lichamelijk al minder aan het worden? Heb je inmiddels een arts/psych laten weten dat je gestopt bent?

@River: Hoe is afgelopen nacht gegaan?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:11

Jaa, gewoon losgelaten, geen hulp. Alleen dat eenweekse gesprek maar dat werkt niet. Wel wat vaker controles bij de kinderarts.

Maaike, zo heel duidelijk heb ik het niet aangegeven (helaas .. met aangeven en verwoorden van gedachtes heb ik ook moeite). Wel dat het lang duurt allemaal enzo, maar dan zeggen ze ook maar tja.

En nu halve dagen school meedraaien. 't Voelt zo dubbel, met progressie bezig zijn terwijl je daar totaal niet aan toe ben. Alles in me schreeuwt om stil te staan. Volgende week worden het weer hele dagen, en dan? Gewoon wachten tot het weer allemaal ontploft?

Soms wil ik gewoon mn spullen pakken en weglopen van heel dit gedoe -.-'

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:14

Maar Emily, als je hele dagen thuis zit zul je je echt niet beter gaan voelen. Dan kun je beter nog halve dagen op school meedraaien, al is het maar om de deur uit te zijn :) Wellicht kun je even bellen dat je het echt niet ziet zitten om zo lang te wachten? Desnoods print je je berichtjes in dit topic uit en mail je die naar je psycholoog.