Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:23

Mooie schoenen Goof.
Ik heb zelf geen ervaring met la Sportiva. Alleen met Hoka en Merrell.

Ben nu officieel aangemeld bij de loopgroep. Moet ik later even uitzoeken hoe ik aan die wedstrijdlicentie kan komen, want die heeft niemand daar en ik wil die wel denk ik, tenminste als ik weer wat runs ga doen die ik dit jaar gedaan heb waarbij die wedstrijdlicentie wel echt voordelen geeft.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:38

Mooie schoenen Leonie!
Benieuwd hoe je ze vind lopen in vergelijking met gewone hardloopschoenen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:41

Gelukkig zie ik dit topic nog eens, ik was bijna vergeten dat ik ook nog moet herstarten met hardlopen (paar weekjes out geweest door luchtweginfectie). Gisterenavond begon het wat te kriebelen, er was San Sylvestercross in mijn dorp (nee, geen cross, gewoon een stratenloop, maar dat ding heet gewoon zo :D ). Is al een jarenlange traditie. De organisatoren hadden opgeroepen om voor ambiance te zorgen langs het parcours, en daar werd voor gezorgd: muziek, hapjes, drankjes, suikerspinnen voor de kinderen, meterslange kaarsverlichting langs het parcours, mooi om te zien. Ondanks de kou ben ik ook eventjes gaan aanmoedigen, maar de koplopers gingen hard: de winnaar liep meer dan 20 km/uur!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:31

Suliko schreef:
Leonie, ooh jij was het dus wel!! Ik dacht je al te herkennen dus gaf een vage glimlach (volgens mij), maar zag geen herkenning bij jou en was te veel bezig met het laatste stukje tot de finish nog even hard gaan. Jammer dat ik er niet aan dacht even naar je terug te lopen, maar wist niet zeker of je er was en ben altijd een beetje van de kaart als ik over de finish kom na zo’n lange ren. _O-
Maar dan weet ik nu zeker dat ik je een volgende keer wel herken, want zo te lezen zal je vaker naar trailruns gaan.
Leuk dat jij ook zo kan genieten van volgas naar beneden gaan! Ik heb daar zoveel mensen ingehaald die me waarschijnlijk voor idioot hebben uitgemaakt. :=

Ik ga ook nog eens zoeken naar een oplossing voor die audiomeldingen, misschien ergens in de krochten van reddit.

Die verkeersregelaar was wel een hoopgevend voorbeeld dat de meeste mensen deugen en heel behulpzaam zijn!

ahaha nu je het zegt gaf je idd een vaag lachje. Ik dacht dat dat was van wat kijkt dat mens raar naar mij _O- . VOor de volgende keer idd!
Ik wil eigenlijk dit weekend al naar Leende maar denk niet dat mijn man dat cool vind :o.
Dus denk volgende week maandag zelf weer even op pad en dan gaan we op vakantie.

Wat tof HWN! Altijd mooi om te zien hoe snel die mensen zijn he?

Goof ik had ook echt stress in het begin maar ben het oprecht gewoon vergeten na een tijdje omdat ik bezig was met lopen. Zo zie je maar hoe goed het is voor je brein
Hoop dat je vele mooie km met je schoenen mag maken!

Balen Samantha! Hopelijk knap je toch snel op en kun je weer door!

Bij het concerten topic zet iedereen altijd zijn lijstje neer waar en wanneer ze naartoe gaan, misschien begin jan eens leuk om ook te doen om te kijken wat iedereen op de agenda heeft staan?
Ik zit heel stiekem toch te kijken naar een marathon :+ Wil dan in het voorjaar en twijfel toch over Rotterdam... Of Leiden (Daar de halve gelopen was echt super leuk) of, iets totaal anders, zeeuws vlaanderen.
Eerst maar eens kijken hoe ik terug kom van vakantie wat betreft fitheid.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:12

Leonie, wat heb je veel meegemaakt zeg! Echt een heel avontuur, knap dat je toch doorgezet hebt, en bent gaan lopen!
Wat leuk om te horen dat je zo positief bent over trails lopen.
En leuk alvast vooruit plannen maken.
Rotterdam is zeker een aanrader!

Suliko, wow wat heb jij goed gelopen zeg, en ook zo snel naar beneden, dapper hoor!
Nette tijd ook!

Goof, gave schoenen zeg! Ik wil ook graag nog eens naar Zoetermeer, is helaas voor mij niet naast de deur.
Veel loopplezier op je nieuwe schoenen!

SV, wat knap zeg door de modder geploetert, en alweer een marathon erop zitten, lekker aan het genieten van je vakantie!

Hwn, leuk dat je supporter was!

Samantha, beterschap ermee, en sterkte met even rustig aan doen!

Wat grappig om jullie versagen tegen te komen van de Veluwe trail.
Toevallig liep ik vrijdag op dat stuk, en zie dat het bijna dezelfde route was!
Ik ben bij de Spelerij begonnen, en na 20km had ik genoeg van die heuvels, lees mijn benen verzuurde gigantisch |(
En kwam ik langs een bordje met Loenen 12km, ik had eigenlijk een route van 33km die weer in Dieren eindigde, maar dacht hoppa rechtstreeks naar huis :j
Bij 35 km werd het me te gortig, en toen heb ik naar huis gebeld, en heeft mijn man mij opgehaald, was ongeveer 5km van huis.
Heb wel genoten van de prachtige omgeving!
Suliko, kijk lijkt echt bijna precies jou route hé.
Heb ik ook over de Koningslaan gelopen? Naam zegt me zo niks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:48

Toffe schoenen Goof!

Leonie, saai was het in elk geval niet bij jou!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 08:05

Ieris klopt, ik heb de koningslaan even omcirkeld voor je.
Wat lief dat je man je heeft opgehaald!

Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 08:28

Nou dames wat zijn jullie goed bezig geweest!!

Leonie, wat een verhaal zeg! Superfijn dat die man je zo goed geholpen heeft, maar ook heel knap dat je dat hele gedoe allemaal los hebt kunnen laten en lekker hebt kunnen rennen :j

Goof, mooie schoenen! Welk type is dit? Ik heb zelf afgelopen weekend voor het eerst mijn La Sportiva’s gedragen en ben erg tevreden. Hopelijk lopen ze fijn!

Danseresje, wat een plannen zeg! Heel wat kilometers op de planning.

Lugh, ik ben onder de indruk van je verhaal! Fijn dat je een goed team om je heen hebt. Hopelijk kan er een goed plan gemaakt worden waarmee het voor jou ok voelt. Mooi hoe open je er ook over bent. Zo leren wij ook weer.. ik wist hier helemaal niets over.

Tiggs, beweging is altijd goed! Enig idee waarom het de laatste tijd zo stroef gaat? Je ging toch eigenlijk heel lekker? Of heb ik nu iets gemist?

SV trailt gewoon lekker door. Heerlijk! Hopelijk in het nieuwe jaar ook wat mee rust qua baan??

En dan nog een zwangere dame die lekker doorloopt. Fijn dat je nog wat loopjes kunt meepakken. Denk dat dat zeker ook je herstel na de bevalling bevordert als je lekker fit blijft.

Volgens mij ben ik nog wat mensen vergeten.. maar verder dan dit kom ik nu ff niet.. :o

Wij hebben afgelopen weekend meegedaan aan Bastongne-Wiltz-Bastogne. 72 km estafette.. helaas heb ik er maar 25 kunnen lopen omdat mijn liesblessure enorm opspeelde en ik geen stap meer kon zetten. Iets duwde er tegen een zenuw waardoor ik ontzettende zenuwpijn kreeg vanuit mijn lies tot aan de binnenkant van mijn knie. Ik kon er niet meer doorheen rennen… zeker niet met alle klimmetjes en vals plat in de route. Heel erg balen!

Route viel heel erg tegen. Het zou 68% onverhard zijn maar volgens mij was het 68% verhard.. langs de weg.. fietspaden..
het was -5 en overal lag ijs en was het hartstikke glad.
Als team hebben we het wel gehaald.
Maar de medaille was bitter sweet..
nu weer plan maken met de fysio.. want zo gaat mijn marathon in juni niks worden -O-

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:50

Wat grappig dat jullie elkaar toch gespot hebben!

Wauw iris, wat knap dat je nog zoveel loopt!

O wat balen Namiro! Hopelijk kan de fysio wat voor je doen.

Ik ben gistermiddag begonnen met de spiegel opbouwen van paracetamol en ibuprofen, en merkte ‘s avonds al verschil. Pijn nagenoeg weg! Straks fysio nog maar even appen hoe nu verder.
Ik ga zaterdag 16 km lopen, dus tot zaterdag nog even rust nemen en alleen sportschool.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 10:53

Wat balen Namiro, ik had die op mijn lijstje gezet voor volgend jaar, maar als ik dit hoor, laat dan maar.

Ik heb een kort loopje van 7km gedaan met wat sprintjes om het jaar af te sluiten.

Mijn lievelings hardloopfoto denk ik van dit jaar <3

Afbeelding

Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe en alvast een gezond, sportief en gelukkig 2025!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:52

Leuke foto, SV! Mooie loop als afsluiting.
Prachtige foto’s van de trailmarathon!

Hoe was het bij de arts gisteren, Lugh?

Prachtige foto’s van je trail, Lisitano!

Fijn dat de Fenix zo goed voldoet bij iedereen!

Lekker bezig, 99…! Wil de verbouwing wat vlotten?
Wat een grapjas, die roofvogel. Misschien moest ie even wat bijkomen? Ook wel eens gehad met een duif die tegen het raam was gevlogen op m’n werk. Dierenambulance gebeld… wil ik met m’n goeie gedrag die duif alvast vangen, vliegt ie weg! :+ Dierenambulance maar weer afgebeld toen.

Hoe gaat het met je heup, Myka?

Mooie afstand, Sall! Toch maar weer in de pocket!

Goof ook al zo lekker bezig. Fijn dat je weer wat een stijgende lijn te pakken hebt. Wat een leuke short heb je. En die foto met je beestjes, heerlijk! <3
Mooie schoenen!

Gave startfoto, Leonie! Wat een verhaal van je trail en hulde voor die vrijwilliger! Zat ook een flink gat in je band! :oo

Toch maar weer gedaan, Tiggs! Ook al ging het niet zo lekker als anders.

Fijn dat je weer een beetje kan lopen, Laura. Ging je ook nog steeds naar de fysio?

Pfoe, je hebt nog maar een flink tempo, Irisje!

Ook al zo’n flink tempo, Lies_sparkle, heerlijk!

Mooie foto’s van je trails, Suliko!

Sportkleding verzamel ik de week door tot in het weekend. Dan gaat het op 30 graden op het sportprogramma op standje eco met de ‘oude’ kleren. Als het erg stinkt, spoel ik het tussendoor uit.

Balen dat het hardlopen niet helemaal wil, Danseresje. Mooie wandelplannen!

Fijn dat de paracetamol en ibuprofen lijken te helpen, Samantha.

BusyMissy en Germie weer helemaal opgeknapt inmiddels?

Klinkt als een leuke loop, hwn. Volgend jaar zelf meedoen? ;)

Zo hé, mooie afstand, Ieris!

Hè, wat balen van je blessure, Namiro. Knap dat je nog zo’n afstand hebt kunnen afleggen.

Ik heb me opgegeven voor de Mar-Athon van Sneek. Ben heel benieuwd, deze is eind juni én op avond. Er zijn al hele warme edities geweest, heb de halve van deze al een aantal keren gelopen.
Ik hoop rond de 6:00/km te kunnen lopen deze keer, maar als het te warm is ga ik dat plan overboord gooien en lekker rustig aan doen. 4:41 is vast wel makkelijk te verbeteren. :))

Wij zijn vanochtend een blokje om geweest, even uitlopen van zondag.

Foto van zondag nog, erg mooie medaille. Denk dat deze trail voor jou ook leuk is, germie.
Afbeelding

En mijn jaaroverzicht van Garmin. Dit jaar m’n eerste marathon gelopen, en ik kijk er nog steeds met een heel goed gevoel op terug. Wat heb ik genoten! En ook heel veel andere leuke evenementen gelopen. Maar de trails blijven het leukste. Steamtrail was echt supergaaf, net als RFR Hart van Drenthe, die komt voor 2025 weer op het lijstje!
Afbeelding

Alvast een hele fijne jaarwisseling toegewenst!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:13

Hier net de laatste 7.3km van het jaar gelopen. Uurtje over gedaan. Ging niet heel fijn, ik heb toch nog wat slijm in de longen, dat had ik donderdag en vrijdag niet. Maar zondag met duiken heel veel last van. Dus gisteren ook niet gelopen, vandaag weer gegaan. Het ging, maar kan dus beter. Wel blij dat ik gegaan ben, het voelt toch altijd weer goed.

Hier wel wat minder gelopen dan hier boven, en ook nog geen marathon, maar ben toch wel tevreden denk ik:

Afbeelding

Ik ben sinds deze week volledig afgestapt van het runna schema en volg nu die van Ben Parkes op de 30 minuten krachttraining per week na. Daar zie ik het zwemmen, uitmesten en/of paardrijden voor aan.
Verder laad ik telkens het marathonschema van Kiprun in, die is een stuk lichter dan Ben Parkes, maar toch zitten er ook veel overeenkomsten in. Zo moest ik vandaag 40 minuten van Kiprun en 6km easy run van Ben Parkes. Dat bijt elkaar niet.
Kiprun heeft donderdag 10 keer 200m interval. Ben Parkes 6 keer 2 minuten interval. Dus dat is weer prima in te lezen en dan uit te voeren.
Alleen de longrun blijft bij Kiprun als LANGSTE steken op 16km voor een HELE marathon en bij Ben Parkes ga je toch wel naar de 30 of zelfs 32 toe.

Maar hoe ik dan over 80 dagen op een hele marathon moet zitten, dat zie ik nog niet zo zitten. Maar we gaan het zien. Ik wil gewoon een keer in m'n leven een marathon lopen en mag er dan van mezelf 7 uur over doen. Dat is voor mijn doen nog echt snel. Schema's geven aan dat het in 6.5 uur zou moeten lukken, maar ik weet ook dat als ik moet gaan wandelen voor een stukje, en die kans is reeel natuurlijk dat ik gewoon gemiddeld wandel qua snelheid (de gemiddelde persoon wandelt 4.5km per uur). Ik moet stevig doorpezen wil ik 5km per uur halen. Dan zit ik al op powerwalken en dat hou ik ook niet heel lang vol.
Maar ik heb wel het doel om bij de 1% van de hardlopers te gaan behoren. Ik heb ooit als 16jarige gezegd dat ik eens een marathon wilde lopen. Toen was ik snel op de 10km (45-49 minuten), maar ik was ergens ook te lui om verder te trainen, dus 1 keer een run van 15km gedaan en verder nooit. Omdat ik elke zomer last had van beenvliesontsteking van hardlopen en dat weer verdween in de winter met schaatsen (ik liep dus maar een half jaar hard per jaar), verslapte de interesse, en ik stopte zelfs helemaal met hardlopen.
De hondenbeet heeft mij dus weer bekeerd, ik MOEST het gewoon weer kunnen. Dus van absoluut geen stap pijnvrij kunnen zetten naar nu een dit jaar een halve marathon in 2.48 uur, dat is echt wel knap.
Nu ontbreekt alleen de langste afstand nog. Die wil ik dan lopen voor mijn overleden moeder, die zei altijd van ooit ga je hem alsnog lopen. Dus ik hoop echt dat dat volgend jaar gaat gebeuren. Zij zal me coachen vanuit de hemel. Maar het zal heeeel zwaar voor mij worden, dat weet ik zeker. Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat het ooit gaat lukken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 15:31

Puera wat een mooie medaille!
Rfr hart van Drenthe is een mooie trail, ik denk dat wij ook weer een rfr gaan doen in 2025.
Mooie kilometers gemaakt in ieder geval!

Germie 7 uur, dat is 6 km per uur. No offense maar dat is wandeltempo en als je 5km/u powerwalken al niet eens volhoudt, wat heb je dan te zoeken bij een marathon..

Ik heb minder kms gelopen dan de jaren hiervoor (toen zat ik ruim boven de 3000), door flinke energiedips, een nieuwe baan en drie weken vakantie in Zuid-Afrika in juli. Je ziet duidelijk dat ik vanaf augustus minder heb gelopen door mijn nieuwe baan. Twee marathons en twee ultra's dit jaar, hopelijk kan ik dat aantal in 2025 weer wat opschroeven. In ieder geval ga ik de hoogtemeters omhoog gooien.
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:50

Nou ik vind het een flinke afstand!
Ik zit op net geen 1500 km, dat was m’n doel maar niet gehaald.
Op naar 2025! Zou eigenlijk januari beginnen met mn schema voor Rotterdam, maar is nu even twijfel of ik die wel kan lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:24

En toch is voor mij een marathon in 7 uur hardlopen. Jammer dat er wederom negatief gedaan moet worden. Maar ik kom van hardlopen met minder dan 6km per uur, en nog steeds zit ik soms op 6.5. Dus dan is een marathon in 7 uur echt hardlopen en ja, ik ga ervoor. En zal heel trots zijn als ikhem uitloop, is toch echt een megaprestatie. Je moet wel 7 uur hardlopen en volhouden. De meesten beginnen niet eens aan de training. Ik dus wel. Weet niet of ik vol ga houden, maar ik ga echt voor de hele marathon hardlopen, ooit.
En niet iedereen wandelt of loopt hard in hetzelfde tempo. Ik zou ook graag sneller willen zijn, dan was een marathon vinden al niet zon grote uitdaging zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:02

Over doelen gesproken… vandaag besloten over twee weken mn eerste officiële 5km loopje te doen :))

Verder echt nog geeeeeen idee. Misschien voor de motivatie wel goed om er over te denken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:04

germie schreef:
.Weet niet of ik vol ga houden, maar ik ga echt voor de hele marathon hardlopen, ooit.

Als 'ooit' genoeg is, waarom maak je dan van 2025 niet het jaar waarin je doelgericht op tempo gaat trainen en 2026 het jaar waarin je met succes een marathon gaat lopen?

Anyway, fijne jaarwisseling allemaal en op een mooi nieuw loopjaar!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:15

Iedereen een fijne jaarwisseling en ik wens jullie allemaal een prachtig en vooral gezond 2025!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:21

Fijne jaarwisseling allemaal! Een gelukkig en gezond 2025!

Mooi doel 996891!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:25

Goof schreef:
germie schreef:
.Weet niet of ik vol ga houden, maar ik ga echt voor de hele marathon hardlopen, ooit.

Als 'ooit' genoeg is, waarom maak je dan van 2025 niet het jaar waarin je doelgericht op tempo gaat trainen en 2026 het jaar waarin je met succes een marathon gaat lopen?

Anyway, fijne jaarwisseling allemaal en op een mooi nieuw loopjaar!

Omdat ik almet trainen begonnen ben en dit jaar er niet echt snelheid in gekomen is. Dus is afstand verlengen nu logisch. Dan kan ik daarna kijken welke afstand me echt het beste ligt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:47

Mooi doel, 996891! Leuk vooruitzicht!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:52

Mooi doel 996891.

En mooi doel germie. Succes met trainen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:52

Goed doel @996981! :j

Ik heb voor morgen een ideetje. Nieuw jaar, mooie kans. Ik laat jullie de uitkomst weten morgen :P

Fijne jaarwisseling allemaal! Veel veilige, mooie en afwisselende kilometers gewenst voor het nieuwe jaar. Dat alle doelen maar behaald mogen worden en de trainingen naar de doelen het genieten waard zijn! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:00

Ik ga 2 januari weer trainen is het plan, interval.
Weer een training van een marathonschema.
Hoop dat ik wel snel weer geheel fit ben, merkte vanmorgen toch nog wat slijm in de longen helaas.

Voor korte trainingen draag ik mn oude schoenen soms nog, maar met 825km op de teller is er bij 1 bij de hak het zwarte rubber weggesleten. Ik merk het overigens niet. Misschien worden het ook wel sneakers in het nieuwe jaar. Oftewel dagelijkse schoenen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:11

germie schreef:
Mooi doel 996891.

En mooi doel germie. Succes met trainen.

Wauw :')

Fijne jaarwisseling allemaal! Ik ga morgen ook weer lekker lopen :D