Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 15:38

Welkom :)

Ik ben vorig jaar, na een ongeluk, weer gaan opbouwen dmv een 5 km schema voor beginners. Begon met 6x 2 minuten hardlopen, 1 minuut wandelen.

Snel ben ik nog steeds niet. Maar qua afstanden doe ik het best aardig, al zeg ik het zelf :j
Geniet ook meer van kilometers maken dan van tempo maken. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:43

Welkom!
Veel mensen beginnen met een schema, daar hebben ze houvast aan.
Zelf heb ik dat nooit gedaan.
Je conditie gaat sneller vooruit dan je spieren en pezen, dus niet te snel opbouwen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 17:35

Welkom betadine. Ik ben ook net begonnen en gebruik een schema van
https://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

Dit doe ik om te voorkomen dat ik te fanatiek van start ga. Zoals Sv al zegt zou ik mentaal en kwa conditie al wel verder kunnen en willen. Maar ik wil ook voorkomen dat ik blessures krijg omdat ik in de valkuil van te snel starten ben gestapt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:21

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:51

Bedankt voor de tips al.

MizzMontana: Ziet er een fijn schema uit. Ik heb net start to run geïnstalleerd.

Moet wel eens kijken voor een broek waar ik mijn gsm in kwijt kan. Vroeger eigenlijk nooit met schema's of app gewerkt, maar ik kan dan ook niet vertellen hoeveel en hoe snel ik juist liep. Dat wil ik nu wel graag kunnen volgen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:28

Welkom betadine!

Vroeger :D ben ik begonnen met start to run tot 5 km. Beviel mij prima. Daarna heb ik jaren zonder schema gelopen en tot de halve marathon heb ik ook op gevoel gedaan. Voor de marathon heb ik wel met schema getraind. Nu heb ik alles weer los gelaten, maar houd ik wel de systematiek van een herstelweek tussendoor aan, dan loop ik wel, maar minder ver.

Ik loop het liefst in mijn Sweaty Betty broeken (7/8 geloof ik), daar draag je je telefoon op je bovenbeen. Mijn korte broeken hebben dat nog niet, maar ik heb ook meestal mijn waterrugzak mee en daar past mijn telefoon ook in. Maar er zijn anderen die wel korte broeken met telefoonzakje hebben.

Interessant artikel SV!
En bedankt voor de documentaires en podcasts, ik heb volgende week vrij (denk ik := ) en leuk om dan wat te lezen en te luisteren :j

Ik ga later vandaag nog een snelle 5 lopen, het weekend weer wat verder, denk dat we weer ergens naar toe rijden, lekker door het bos banjeren :j

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:50

Ik was een beetje onrustig, dus ben toch maar gaan lopen. 5km in 5:00. Dit is niet zo mijn ding geloof ik := Vond het bijna zwaarder dan de marathon :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:49

Welkom betadine! Je hebt al wat tips gekregen hier voor een schema etc. Qua broeken kan ik Nike Epic trail aanraden: mooie grote zakken op beide bovenbenen en nog een hele boel kleine zakken in de tailleband.

Een echt snelle 5km vind ik ook altijd heftig Ninus, goed gelopen hoor! En voel je je nu ook wat minder onrustig?

Hier was het mooi in de polder vanmorgen.

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:48

Wat een lekker tempo Ninus!

Betadine het fijne aan dit schema vind ik dat je zelf vrij bent om in te delen op welke dag je gaat lopen. Daarnaast kan je ook zelf kiezen hoeveel dagen je tussen de trainingen laat.
Nou kan je dat natuurlijk altijd zelf indelen, maar voor mij werkt deze goed. En daarnaast hou ik me aan een motto uit de Pacer: het schema is altijd het maximale wat je doet. Je kan dus minder doen als je voelt dat je moe bent of niet fit. Maar je gaat nooit meer doen dan het schema om overbelasting te voorkomen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:42

Mooie foto Kylan, wat zijn dat voor pilaren, is dat kunst?

SV ook weer mooie foto's!
Ik heb de docu's helaas niet kunnen vinden op Netflix, zijn er denk ik alweer af.
Heb wel the unknown runner gekeken, over de jongens in Kenia, was mooi.
En Solina, een vrouwtje uit Mexico, die met sandalen en een rok ultra marathon s rent, en nog wint ook in ongeveer 12 uur , wel bijzonder!

Ninus, wow dat is snel zeg!
Dan is de pret ook zo voorbij, beter genieten van een langere afstand in rustiger tempo!

Welkom Betadine!
Leuk dat je mee komt kletsen.

Sherivey, leuk je gaat SV achterna veel afstand, en genieten van de kilometers!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:06

Ze staan op youtube ieris, dat had ik er volgens mij ook bij gezet.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:00

Ieris, het is inderdaad kunst. Gemaakt van veen-eiken die daar 7000 jaar in de grond hebben gelegen en bij de herinrichting van het landschap een paar jaar terug naar boven zijn gehaald. Het zijn er 7 om die 7000 jaar te symboliseren en de boog die ze vormen is een verwijzing naar de Kromme Eem die daar (na de herinrichting weer) stroomt.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:24

O ja SV, zie het nu ook :D
Was nog niet helemaal wakker, haha, en ik maar zoeken op Netflix!

Wow wat gaaf Kylan, wat een mooi symbolisch kunstwerk!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:28

Wat een heerlijk loopweer is het vandaag! Vanochtend met zijn tweeën een rondje gelopen van 6 km, genieten en leuk dat ik nu enigszins met mijn man mee kan komen. Wel op mijn eigen tempo kunnen lopen en hij heeft zich goed aangepast :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:02

Dat is zo fijn als je dat met je partner kan doen!
Ik ga morgenochtend met mijn vriend. Hij wel een korter rondje dan ik waarschijnlijk.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:37

Goedemorgen,

Zie mooie foto's en leuke verslagen. Ook wat tips over documentaires en verhalen. Heb vakantie dus wellicht nog even tijd om wat te kijken.

Hier vanmorgen ook al lekker op pad geweest.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:07

Heerlijk!

Hier 21.5km getraild. Rustig aan, ik voelde nog wat moeheid in mijn lijf en de hamstrings zijn nog niet 100% hersteld.

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:12

Kylan, mijn veulen is een kruising. Haar moeder is een Frederiksborger. Ik wilde graag een volle Fred maar die zie je niet vaak te koop. Ik kwam haar advertentie tegen en dat was zo mooi dichtbij dat ik wel moest gaan kijken. Ze is hier nu twee weken en ze is zoooo ontzettend leuk en lief, en dapper en gehoorzaam. Had ik zal gezegd dat ze lief is? <3
Daar heb je een leuk adres aan! Wat bijzonder dat je de veulens van je vroegere veulens nu mak mag maken. <3
Wat een mooie foto van die veen-eiken!

Wat gaaf dat je jonkie volgend jaar jouw kant op komt, Sherivey!

Ieris, we hebben onze paarden aan huis (heel blij mee!). Ze loopt samen met onze shetjes als ze op stal staat en met ons paard als ze in de wei loopt. Komende zomer komt er waarschijnlijk een andere jaarling bij, dan gaan die samen met ons paard het land in. En misschien dat ik haar in de winter van 2023/2024 nog naar een opfok ga brengen maar dat zie ik later nog wel.

Knap, door de klei ploeteren, Ninus!

Welkom, betadine! Wat goed dat je weer bent begonnen!

Qua broeken zijn mijn Fusions toch wel favoriet maar mijn telefoon heb ik nooit in de zakken. Als ik 'm wel meeneem, heb ik ik 'm in een buideltasje.
Schema's heb ik geen verstand van. Ik ben begonnen met Evy, twee keer per week. Nu loop ik drie keer per week. Dinsdags met een loopgroep, donderdags met een collega en zondags voor mezelf, al dan niet met iemand anders erbij.

Lekker vroeg op pad, Suusje! Wat leuk dat je samen met je hond loop! Of trek ik die conclusie ten onrechte?

Heerlijk, SV. Mooie foto's weer!

Ik ben vanochtend met de buuf naar een loopje hier in de buurt geweest. Beide hebben we de 5 km gelopen. Mocht van mezelf niet te hard van stapel lopen maar toch netjes onder het halfuur gefinisht.
Volgende week een trail van 10 km hier in de buurt. Hopelijk zit het weer wat mee, en wordt het geen 36 graden. :P

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:12

Ik kom ook weer meelezen en hopelijk binnenkort meepraten als het mag :) vorig jaar liep ik zo'n 10km hier in het bos. Toen kreeg ik heel erg last van bekkeninstabiliteit tijdens mijn zwangerschap. Inmiddels is er een hele leuke dochter en ben ik aan het herstellen. Nu eerst weer opbouwen met wandelen, klimmen en krachttraining. Ik hoop in het vroege voorjaar weer te kunnen gaan rennen.

Vind het gelukkig ook weer leuk om jullie prestaties te lezen. Wat gaan jullie lekker allemaal! En herfst is zo top dit jaar qua hardlopen. Gelukkig kan ik wel steeds verder wandelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:32

Leuk Fenn, fijn dat je weer kunt gaan opbouwen. Waarom mag je nu nog niet beginnen met rennen? Vanwege die bekken instabiliteit?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:37

Ja, vanwege de bekkeninstabiliteit en gebrek aan kracht. Ik heb zo'n 6 maanden vooral op de bank kunnen zitten/liggen, core is deels uitgerekt en alle banden in het bekken moeten weer leren functioneren. Hardlopen is daarnaast het moeilijkste voor het bekken blijkt, constant op 1 been staan en schokbelasting. Oftewel alles heel langzaam opbouwen. Fysiotherapeut raad een jaar rust aan, ik hoop iets sneller te kunnen opbouwen. In mijn training pak ik soms 50m heel langzaam joggen mee nu. En dat voelt wel al heel goed! Maar te snel opbouwen kan voor langdurige problemen zorgen. Voor nu dus vooral weer genieten van jullie foto's en verhalen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:43

Ah ok, rustig aan dus! Hopelijk kun je over een tijdje gezellig meekletsen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:45

Puera heb je echt een (halve) Freddie? Dat meen je niet! Wat is de afstamming? Grote kans dat ik de moeder of iets daar achter wel ken. Ik heb er nogal wat onder het zadel gehad in mijn tijd bij Ton.

Welkom terug Fen. Rustig aan opbouwen.

Verder zie ik mooie loopjes voorbij komen, heerlijk. Hier een weekend looprust, lekker met mijn man een nachtje weg geweest. Morgenochtend weer lopen :)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:17

We hebben vanmiddag samen achter de dijk gelopen, rondje van 18km, het was op stukken echt een mud run :+ Ben kapot := en dan hebben we nog niet eens hoogte erbij :D Maar het was een goede oefening, vooral ook in het loslaten van snelheid en afstand. En genieten van de omgeving. Nu lekker op de bank :z :Z

Prachtige foto’s SV!

Mooi rondje Kylan en leuk, dat kunstwerk.

Gezellig samen lopen MM! Hier op zondag meestal ook. Doordeweeks loop ik vaak alleen.

Mooi rondje ook Suusje!

Leuk, een 5km loopje Puera! En wat leuk dat je een lief :+ veulen hebt!

Fenn, welkom!

En een nachtje weg moet ook op z’n tijd Kylan! Al gaan wij dan altijd wel weer lopen samen :D

Heb lekker een weekje vrij, al heb ik morgen per ongeluk nog wel wat afspraken := Ik ga lekker achterstallige klusjes wegwerken en op andere plekken lopen denk ik, volgens mij is het weer wel aardig.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:27

Welkom (terug) @Fenn!

Leuke foto's @Suusje en @SV.
Mooie afstanden ook en altijd leuk om samen met iemand/of een dier te lopen ;)

@Ninus flinke afstand en zo te horen ook nog met een flink zware ondergrond om op te lopen! Netjes hoor. Geniet van je weekje vrij!

Hier gisteren dat crazy evenement gehad, waar ik wonder boven wonder heel goed doorheen ben gekomen. Niet al te gekke spierpijn en dus vandaag even een kort rondje gelopen om de benen wat los te maken/houden. Slechts 3,5km, maar beter dan binnen zitten :P