Viruswaanzin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:29

Femke_Tweety schreef:
vivana schreef:
Wel vreemd dat nu de mondkapjesplicht er is de besmettingen oplopen...vind je niet?



Nee.
De besmettingen lopen niet op dankzij die mondkapjes, maar ondanks....
Dánkzij de mondkapjes loopt het niet nóg harder op.
Zonder die dingen waren er nu nog veel meer besmettingen geweest.



Dankzij / ondanks.
Gróót verschil.


Maar hoezo weet je dat? Alles weer steeds goed draaien/praten,die dingen zijn bewezen ze werken niks of nauwelijks en dit wist de regering toen ze het gingen verplichten.
Dus of het erger zou zijn zonder die mondkapjes, 80 procent draagt dat ding al vrijwillig dus die kleine 20 procent zou dan weinig uitmaken..

Sorry dit klinkt echt voor mij als onzin en het is en blijft inderdaad een vorm van schijn veiligheid.

En zo’n vieze lap aan je kin met constant je eigen adem co2 steeds weer opnieuw in ademen kan gewoon niet gezond zijn en het is gewoon werken aan een slechter immuniteit van jezelf.

En inderdaad stelt van haga gelukkig nog steeds kritische vragen ! En de regering geeft nog steeds hele vage en niet duidelijke antwoorden op hem, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:35

Janinevv schreef:
Femke_Tweety schreef:
Nee.
De besmettingen lopen niet op dankzij die mondkapjes, maar ondanks....
Dánkzij de mondkapjes loopt het niet nóg harder op.
Zonder die dingen waren er nu nog veel meer besmettingen geweest.

Dankzij / ondanks.
Gróót verschil.


Maar hoezo weet je dat? Alles weer steeds goed draaien/praten,die dingen zijn bewezen ze werken niks of nauwelijks en dit wist de regering toen ze het gingen verplichten.
Dus of het erger zou zijn zonder die mondkapjes, 80 procent draagt dat ding al vrijwillig dus die kleine 20 procent zou dan weinig uitmaken..

Sorry dit klinkt echt voor mij als onzin en het is en blijft inderdaad een vorm van schijn veiligheid.

En zo’n vieze lap aan je kin met constant je eigen adem co2 steeds weer opnieuw in ademen kan gewoon niet gezond zijn en het is gewoon werken aan een slechter immuniteit van jezelf.

En inderdaad stelt van haga gelukkig nog steeds kritische vragen ! En de regering geeft nog steeds hele vage en niet duidelijke antwoorden op hem, ben benieuwd hoe dit verder gaat.


Lekker selectief ben je in je onderzoeken/bewijzen Janine. Klopt dat mondkapjes geen concreet onderzoek hebben waarin bewezen is dat ze veel verschil maken. Maar er zijn ook genoeg onderzoeken die laten zien dat het niet schadelijk is om er een te dragen. Dus dat dikgedrukte is onzin ;). En alle beetjes helpen, dus als mondkapjes worden ingezet in combinatie met afstand/quarantaine/etc etc. Al die kleine effecten samen kunnen wel degelijk verschil maken, en dáár rekenen ze op.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:36

Citaat:
En zo’n vieze lap aan je kin met constant je eigen adem co2 steeds weer opnieuw in ademen kan gewoon niet gezond zijn en het is gewoon werken aan een slechter immuniteit van jezelf.


Als je ooit in het ziekenhuis belandt voor een operatie, ga je dan ook tegen de chirurg zeggen dat hij die vieze lap maar van zijn kin moet doen omdat het niet gezond is voor hem ? :+

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:37

Pandora2 schreef:
Citaat:
En zo’n vieze lap aan je kin met constant je eigen adem co2 steeds weer opnieuw in ademen kan gewoon niet gezond zijn en het is gewoon werken aan een slechter immuniteit van jezelf.


Als je ooit in het ziekenhuis belandt voor een operatie, ga je dan ook tegen de chirurg zeggen dat hij die vieze lap maar van zijn kin moet doen omdat het niet gezond is voor hem ? :+


Dat is wat anders dan zo’n mondkapje met niet zo’n filter erin.

Je voelt gewoon die vieze condens druppels als je paar woorden zegt nou dat is vies ja.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:41

Dan heb je gewoon de verkeerde mondmaskers.
De blauwe chirurgische zijn al maanden overal op internet te koop...

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:51

Pandora2 schreef:
Citaat:
En zo’n vieze lap aan je kin met constant je eigen adem co2 steeds weer opnieuw in ademen kan gewoon niet gezond zijn en het is gewoon werken aan een slechter immuniteit van jezelf.


Als je ooit in het ziekenhuis belandt voor een operatie, ga je dan ook tegen de chirurg zeggen dat hij die vieze lap maar van zijn kin moet doen omdat het niet gezond is voor hem ? :+

Dit is echt zo verschillend van wat je gewoon in het dagelijkse straatbeeld ziet en zo nonsence om daar mee te vergelijken ..chirurgen weten zo goed hoe ze het moeten gebruiken en doen dat ook correct
De gewone mensen echter niet ..je ziet ze overal aan de autospiegels ,fietsstuur hangen onder de kin ,aan de pols ..sommigen zijn al zo vuil omdat de meeste mensen weken ,zelfs maanden met hetzelfde kapje rondlopen
Ik merk zelf hoe vaak ik aan mijn kapje kom ..niet te tellen :+

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:56

Besita, volgens mij het Janinevv het over haar eigen 'vieze' mondlap.. ja, dan is het dus wel een beetje hoe je er zelf mee omgaat :+

Wat andere mensen doen is wellicht niet handig, maar als een kapje vuil wordt van aan een autospiegel hangen is en ze dragen m daarna zelf dat toch wel een beetje hun zaak..

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:59

Hoezo als ik hem op zet en je voelt gewoon de condens dat is niet goed, en ja daar word ik boos van, net zoals mondkapjes die niet aansluiten dus mondkapjes werken niet zo effectief.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:01

Janinevv schreef:
Hoezo als ik hem op zet en je voelt gewoon de condens dat is niet goed, en ja daar word ik boos van, net zoals mondkapjes die niet aansluiten dus mondkapjes werken niet zo effectief.


Nou dan koop je zo'n voordeelverpakking chirurgische mondkapjes en hoef je niet meer boos te zijn. Hebben ook nog eens een metalen bruggetje bij de neus voor de aansluiting!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-12-20 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:01

Wat voor mondkapje heb je als je de condens voelt? :+

Verder maakt een vies mondkapje inderdaad natuurlijk niet uit voor het voorkomen van aerosole verspreiding.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:01

Je bent aan het drogredeneren Janine. De stelling van vivana was dat de besmettingen oplopen dankzij mondkapjes.

Zoals je zelf zegt, in het meest ongunstige geval werken ze niet of nauwelijks, ze zijn wellicht niet volledig effectief. Dan kunnen ze dus niet de veroorzaker zijn dat de besmettingen oplopen.
Hoogstens dragen ze niets bij en zorgen ze niet dat het aantal besmettingen afneemt.

Voor de redenatie dat mondkapjes niks doen zijn argumenten te verzamelen. De wetenschap is daar ook nog niet 100% over eens.

De stelling dat de besmettingen oplopen dankzij de mondkapjes is grote onzin en is in dezelfde strekking als de piraten en het broeikaseffect. Correlatie is geen causaliteit en moet ook niet als zodanig gepresenteerd worden.
https://www.psyblog.nl/2014/02/06/corre ... -de-media/

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:02

Misschien maakt het kaas model het wat visueler voor jullie.


Afbeelding

Niks werkt 100%, behalve jezelf volkomen isoleren maar dat is niet haalbaar.
Mondmaskers houden virusdeeltjes tegen, maar niet allemaal (ook afhankelijk van je masker natuurlijk) afstand (proberen) te houden werkt, maar ook niet volledig want soms staat er iemand toch per ongeluk te dichtbij. Een vaccin wat voor 95% effectief is werkt niet volledig (want 95%).
Maar alles bij elkaar... Nog steeds niet 100%, maar wel meer dan alleen een van die maatregelen. Daarom is 'schijnveiligheid' ook zo'n loze term. Er wordt nergens gezegd dat de mondmaskers volledig werken, anders waren de andere maatregelen ook niet nodig, dus niks schijn.
En dat mensen niet weten hoe je ze moet gebruiken betekend niet dat de mondmaskers niet werken, dat zegt eerder iets over die mensen. Plus dat ze nog steeds werken als je ze aan je auto spiegel laat hangen. Ze zijn dan niet meer steriel (wat voor chirurgen wel belangrijk is natuurlijk) maar dat maakt verder niet uit voor de verspreiding van een virus (bacterie is een ander verhaal). Je maakt hoogstens jezelf ziek, maar als je niet ziek bent wordt je over het algemeen ook niet ziek van de bacillen die je zelf uitscheidt, je hebt ze tenslotte al.
Dat CO2 verhaal is al genoeg weerlegd.

Vergelijk een standaard niet medisch mondmasker met een laken. Laat je een scheet onder dat laken dan ruik je dat in de kamer, maar als je dan je neus onder het laken doet ruik je het beter :') .

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:03

IMANDRA schreef:
Janinevv schreef:
Hoezo als ik hem op zet en je voelt gewoon de condens dat is niet goed, en ja daar word ik boos van, net zoals mondkapjes die niet aansluiten dus mondkapjes werken niet zo effectief.


Nou dan koop je zo'n voordeelverpakking chirurgische mondkapjes en hoef je niet meer boos te zijn. Hebben ook nog eens een metalen bruggetje bij de neus voor de aansluiting!


Die heb ik nu al, en had ook van die luxe (zijn m’n huisarts ook nog) maar m’n bril beslaat constant hoe goed ik hem afsluit ook.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:03

Ik vind het zulke aanstellerij, dat gepiel om zo'n kapje. Koop een fijne en get over yourself. Ga je druk maken om al die vakantiegangers deze vakantie.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:04

IMANDRA schreef:
Janinevv schreef:
Hoezo als ik hem op zet en je voelt gewoon de condens dat is niet goed, en ja daar word ik boos van, net zoals mondkapjes die niet aansluiten dus mondkapjes werken niet zo effectief.


Nou dan koop je zo'n voordeelverpakking chirurgische mondkapjes en hoef je niet meer boos te zijn. Hebben ook nog eens een metalen bruggetje bij de neus voor de aansluiting!


Dit dus. Gewoon zelf een kleine verantwoordelijkheid nemen en het is opgelost. Scheelt je een hoop boosheid :D

En even logisch nagedacht...als je zo snel de condens voelt in je mondmasker, weet je ook gewoon hoeveel virusload je uitstoot moest je besmet zijn en je geen mondkmasker draagt.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 14-12-20 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:05

Oh handig model Ilse! Werkt mooi visueel inderdaad.


Janinevv schreef:
IMANDRA schreef:

Nou dan koop je zo'n voordeelverpakking chirurgische mondkapjes en hoef je niet meer boos te zijn. Hebben ook nog eens een metalen bruggetje bij de neus voor de aansluiting!


Die heb ik nu al, en had ook van die luxe (zijn m’n huisarts ook nog) maar m’n bril beslaat constant hoe goed ik hem afsluit ook.


Misschien komt dat omdat je warme adem dan direct op je (waarschijnlijk buiten koude) bril komt, omdat je gezicht natuurlijk beweegt en er daardoor kiertjes ontstaan die naar je bril 'wijzen'? Dan ben je alsnog niet op andere mensen aan het 'sproeien', alleen op jezelf (wat dus niet uitmaakt).

Als ik een sjaal draag dan wil mijn bril ook nog wel eens beslaan. Maakt die sjaal nog niet ongezond. Het is maar adem Janine :'). Dat heeft nota bene al in je lichaam gezeten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:13

MarcoBorsato schreef:
Ik vind het zulke aanstellerij, dat gepiel om zo'n kapje. Koop een fijne en get over yourself. Ga je druk maken om al die vakantiegangers deze vakantie.

Of om:
- Mensen die naar onnodige winkels gaan op drukke dagen
- Mensen die met hele familie of met meer dan 1 naar de supermarkt gaan
- Mensen die alsnog met de hele familie bij elkaar komen
- Mensen die naar kantoor gaan ondanks dat het niet nodig is want “zo saai thuiswerken”.
- Mensen die naast 7 vriendinnen, ook nog de hele familie en alle colleges in de bubbel hebben zitten :z

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:14

echt hoor. Gisteren nog
"ik heb mijn verjaardag rustig gehouden. 's ochtends schoonouders, 's avonds bezoek van mijn ouders, zusje en oma". Hoe moeilijk is tot 3 tellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:17

Vriendin die kerst gaat vieren met dr schoonouders, stiefdochter + vriendje, oma, oom en tante "ja want die mensen zijn we toch steeds blijven zien" :roll:
Andere vriendin die oud en nieuw gaat vieren met 3 buren, dus 6 personen + hunzelf en dan doodleuk zegt, ja jij mag ook wel komen hoor.. Wat denk je zelf? :roll:

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:26

Janinevv schreef:
Hoezo als ik hem op zet en je voelt gewoon de condens dat is niet goed, en ja daar word ik boos van, net zoals mondkapjes die niet aansluiten dus mondkapjes werken niet zo effectief.

Dat het voor jezelf vies voelt omdat de binnenkant van je mondkapje vochtig is, wil niet zeggen dat je daarmee ook voor anderen 'viezer' (besmettelijker) bent met een mondkapje.

Je kunt je prima tegelijkertijd vies voelen en toch minder rommel minder ver in de rondte sproeien dan zonder zo'n ding.
Als jij dan netjes van je gezicht af blijft en op tijd je mondkapje op de juiste manier wisselt, dan werkt hij precies zoals hij bedoeld is.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:30

Wilde alleen nog even zeggen over de opmerking van imandra dat het maar “adem” is.

Het is gewoon adem ja, maar je ademt vrije verse lucht in en ademt weer afvalstoffen uit dus het is niet alleen maar adem maar vervuilde adem die normaal niet opnieuw word ingeademd dus dat is niet zo goed.

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:37

Afvalstoffen worden afgevoerd via je urine... CO2 bestaat uit 3 moleculen dus kan prima door je masker heen (en O2 weer naar binnen). Enige wat nog in je adem erbij kan zitten zijn zaken die in je longen rondhangen... Zoals een corona virus :')

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:41

Ilse_123 schreef:
Het zou in Nederland best wel wat minder democratisch mogen zijn :')

Grapje natuurlijk, democratie is een groot recht, maar soms...

Rutte en de Jong doen precies wat ze moeten doen, luisteren naar de wetenschappers en proberen de maatregelen zo vorm te geven dat onze koppige bevolking niet steigert. Ontzettend veel respect voor deze mensen, het zou je werk maar zijn om tegen Nederlanders te zeggen dat ze iets niet mogen.


Zo ontzettend eens. @Margrathea - snap je baalmoment helemaal. Ik word er ook intens verdrietig van als ik rondloop in de supermarkt of een bouwmarkt (we zitten in een verbouwing en proberen het bezoek zoveel mogelijk te beperken). We hebben net kerst met de familie opgesplitst ivm corona. En dan hoor ik mensen over leuke kerstborrels (met aanhang!) van werk. Hoe dan echt. We vinden onszelf zo verschrikkelijk wijs met z'n allen maar een beetje rekening met elkaar houden, ho maar.

@secrible :(:) wat verdrietig dat het zoveel invloed heeft op je zwangerschap.

@janinevv er bestaat niet zoiets als "vrije verse lucht". Je ademt geen "vieze" afvalstoffen uit, ik ben benieuwd waarom je dit denkt. Het voelt viezig en het voelt niet fijn, dat snap ik helemaal - ik hijg ook continu m'n bril onder. Maar ik vind het echt een klein ongemak. En al helpt het maar een heel klein beetje - alle kleine beetjes helpen toch?

Dieuwke_
Berichten: 4563
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:44

Maar NPS, wat is nou het verschil tussen een kerstborrel met aanhang (hebben we het dan over een bedrijfsborrel of gewoon een gezin?) en dat jij toch doodleuk naar de bouwmarkt gaat (eerste levensbehoefte?) en jou kerstfeestje in 2 of 3 dagen viert in plaats van in 1 dag.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:51

Dieuwke_ schreef:
Maar NPS, wat is nou het verschil tussen een kerstborrel met aanhang (hebben we het dan over een bedrijfsborrel of gewoon een gezin?) en dat jij toch doodleuk naar de bouwmarkt gaat (eerste levensbehoefte?) en jou kerstfeestje in 2 of 3 dagen viert in plaats van in 1 dag.


Een bedrijfsborrel. Met allemaal mensen waarvan je totaal niet weet in hoeverre ze zich aan de regels houden. En als moet kiezen welke mensen ik zie met kerst wordt dat toch echt m'n familie ipv een stel semiwildvreemden. Het verschil is ook dat wij onze traditionele kerstavond moeten opknippen - we mogen niet met zijn allen tegelijk. Terwijl ik weet dat mijn familie, met name mijn ouders, het lastig heeft met de situatie en alle veranderingen. Ik vind het zeer ongepast fysieke bedrijfsborrels te organiseren. Ik denk dat jij niet helemaal kan beoordelen hoe essentieel de bouwmarkt voor ons is op dit moment.

*edit wat verduidelijking toegevoegd
Laatst bijgewerkt door nps op 14-12-20 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt