De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:13

Joman schreef:
Dit is zo irritant; dit soort conclusies worden iedere keer getrokken en zijn zo overdreven. Je hoeft niet dit soort uitlokkende reacties te plaatsen als tegenreactie.
Nergens staat dat iedereen moet binnen blijven. Volgens mij is mijn bericht duidelijk genoeg. Maak lekker zelf je afweging :)

Scheelt, ik vind jouw bericht nu ook super irritant... ik lok niks uit, dankjevriendelijk, fijn dat je dit voor mij zo interpreteert... >;)

Dit staat er letterlijk:
"Prima dat je die conclusie wenst te trekken, maar niets voelen betekent niet dat je anderen niet kunt besmetten." dus dat is wat ik lees...
Dat je het verder niet wil toelichten zegt imo meer over jou... :j

Matheno

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:14

Kunnen we weer ontopic?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:14

Loretta schreef:
Ik lees hoe men tot op het bot verdeeld is over het feit of idt virus nu wel of niet zo ernstig is. Ik vraag me dan ook af welke gevolgen dit op de lange termijn gaat hebben politiek gezien. Een recessie die hier hoogstwaarschijnlijk achteraan komt zal ook zijn gevolgen hebben. Ik verwacht dat zelfs als het virus nu snel minder wordt dat we zo of zo de komende jaren nog heel lang de gevolgen gaan voelen.

Dat is denk ik wel heel erg doemdenken. De economie is heel sterk, werkeloosheid heel laag, die kan wel wat hebben hoor.

Het is een nieuw virus en daardoor worden er veel mensen ziek van. Over een paar jaar hebben we meer weerstand opgebouwd tegen dit virus en zal het minder worden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:16

De conspiracy's worden wel steeds beter. :')
Heeft vást niet te maken met het aantal inwoners.

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:18

Matheno schreef:

[ [url=m/LIBLB3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Behalve als je Utrecht of Groningen woont :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:19

secricible schreef:
Matheno schreef:

Als je ergens woont waar de hoofdstad de zelfde naam heeft al de provincie ben je altijd beter beschermd tegen virussen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:19

secricible schreef:
Matheno schreef:

schitterend, ik houd hiervan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:20

Cer schreef:
Joman schreef:
Dit is zo irritant; dit soort conclusies worden iedere keer getrokken en zijn zo overdreven. Je hoeft niet dit soort uitlokkende reacties te plaatsen als tegenreactie.
Nergens staat dat iedereen moet binnen blijven. Volgens mij is mijn bericht duidelijk genoeg. Maak lekker zelf je afweging :)

Scheelt, ik vind jouw bericht nu ook super irritant... ik lok niks uit, dankjevriendelijk, fijn dat je dit voor mij zo interpreteert... >;)

Dit staat er letterlijk:
"Prima dat je die conclusie wenst te trekken, maar niets voelen betekent niet dat je anderen niet kunt besmetten." dus dat is wat ik lees...
Dat je het verder niet wil toelichten zegt imo meer over jou... :j

En als je dat leest, hoe kun je daar dan ooit de conclusie uit trekken dat iedereen maar binnen moet blijven? Want dat staat er toch niet? Betekent dat je of de betekenis van het woord conclusie misschien verkeerd toepast, of je probeert een conclusie te trekken (zelf) uit iets wat er niet staat.
Er staat wel dat men zich daar mogelijk niet van bewust is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:22

Ik vind het wel echt gek eigenlijk dat van alle besmettingen wereldwijd, Nederland op nummer 13 staat en Belgie op 14 als kleine kikkerlandjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:22

sureido schreef:
Ik vind het wel echt gek eigenlijk dat van alle besmettingen wereldwijd, Nederland op nummer 13 staat en Belgie op 14 als kleine kikkerlandjes.

Nou ik dus niet. Nederland is dichtbevolkt en wat mij betreft loopt NL aardig achter de feiten aan met het indammen van het virus.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:23

@sureido, dichtbevolkt gebied verspreidt ziekten veel sneller. En Nederland is nu eenmaal heel erg dichtbevolkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:25

Joman schreef:
En als je dat leest, hoe kun je daar dan ooit de conclusie uit trekken dat iedereen maar binnen moet blijven? Want dat staat er toch niet?

Ik kan hier niks mee.. :n
Ik vraag : moet iedereen binnenblijven? - echt létterlijk.. Dus met andere woorden 'wat is het alternatief'?

Sinds wánneer is een vraag een conclusie ? Tenminste, ik bedoelde het niet als conclusie maar als vraag:'er wordt aangegeven dat mensen die zich niet ziek voelen en geen symptomen hebben, wel mensen kunnen aansteken maar zich er niet van bewust zijn".. dus mijn oprechte vraag is 'wat moeten die mensen dan doen?'. Als het RIVM aangeeft dat zij zich vrij mogen bewegen...

En ik vind dit prima ontopic :j Het gaat over het virus en wat te doen in verschillende situaties en hoe verschillende mensen dezelfde dingen anders kunnen interpreteren..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:26

Joman schreef:
sureido schreef:

Nou ik dus niet. Nederland is dichtbevolkt en wat mij betreft loopt NL aardig achter de feiten aan met het indammen van het virus.

Dit ja. Ze hadden lering kunnen trekken van de landen die ons voor gingen, maar we gaan rap Italie achterna vrees ik met deze halfzachte maatregelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:26

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:28

Joman schreef:
[

Wat mij gewoon zo tegen de borst stuit iedere keer, is dat het steeds draait om hetzelfde liedje:
Ik heb voor de vakantie betaald, ik wil op vakantie, ik voel me goed, ik heb ervoor gespaard, het kost me teveel etc. Ergens kan ik me gewoon niet indenken dat je dit boven de gezondheid van anderen kunt stellen, en bovendien ook boven de gezondheid van jezelf.

Maar jij maakt ervan dat het risicovol is om op die vakantie te gaan. Terwijl als je daar gelijk in zou hebben, er een negatief reisadvies zou zijn.

Dus ik vraag mij meer af of jouw denkwijze wel klopt? De gezondheid van anderen zijn altijd in gevaar, ook met een gewone griep. Of gewoon oversteken en de bus niet hebben gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:29

Cer schreef:
Joman schreef:
En als je dat leest, hoe kun je daar dan ooit de conclusie uit trekken dat iedereen maar binnen moet blijven? Want dat staat er toch niet?

Ik kan hier niks mee.. :n
Ik vraag : moet iedereen binnenblijven? - echt létterlijk.. Dus met andere woorden 'wat is het alternatief'?

Sinds wánneer is een vraag een conclusie ? Tenminste, ik bedoelde het niet als conclusie maar als vraag:'er wordt aangegeven dat mensen die zich niet ziek voelen en geen symptomen hebben, wel mensen kunnen aansteken maar zich er niet van bewust zijn".. dus mijn oprechte vraag is 'wat moeten die mensen dan doen?'. Als het RIVM aangeeft dat zij zich vrij mogen bewegen...

En ik vind dit prima ontopic :j Het gaat over het virus en wat te doen in verschillende situaties en hoe verschillende mensen dezelfde dingen anders kunnen interpreteren..

Wie zegt dat het off topic is dan?

Wat moeten mensen doen? Geen idee, er rekening mee houden dat ze anderen kunnen besmetten zonder dat ze duidelijke symptomen hebben. Dat.

madeliefw

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:31

Ik denk eigenlijk dat het in veel meer landen verspreid is en veel zieken veroorzaakt maar dat heel veel landen hier weinig tot niets over naar buiten brengen. Ook zullen ze nergens zoveel testen. Dat kost allemaal geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:32

Joman schreef:
Wie zegt dat het off topic is dan?

Matheno op de pagina hiervoor...

Citaat:
Wat moeten mensen doen? Geen idee, er rekening mee houden dat ze anderen kunnen besmetten zonder dat ze duidelijke symptomen hebben. Dat.

Logisch :j
Maar ergens weet ik persoonlijk dan nog niet precies hoe.. Verder zal ik er niet over uitwijden.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:32

Benzz schreef:
Joman schreef:
[

Wat mij gewoon zo tegen de borst stuit iedere keer, is dat het steeds draait om hetzelfde liedje:
Ik heb voor de vakantie betaald, ik wil op vakantie, ik voel me goed, ik heb ervoor gespaard, het kost me teveel etc. Ergens kan ik me gewoon niet indenken dat je dit boven de gezondheid van anderen kunt stellen, en bovendien ook boven de gezondheid van jezelf.

Maar jij maakt ervan dat het risicovol is om op die vakantie te gaan. Terwijl als je daar gelijk in zou hebben, er een negatief reisadvies zou zijn.

Dus ik vraag mij meer af of jouw denkwijze wel klopt? De gezondheid van anderen zijn altijd in gevaar, ook met een gewone griep. Of gewoon oversteken en de bus niet hebben gezien.

Denk je nu echt dat ze ineens voor alles een negatief reisadvies gaan afgeven?
Laatst was de voorman van de reisbranche bij Jinek. Ik heb toch wel smakelijk moeten lachen. Uiteraard betoogde hij dat reizen veilig is, en dat men vooral moet blijven reizen. Dat is natuurlijk preken voor eigen parochie.
Als mensen minder of zelfs stoppen met reizen, heb je het virus zo ingedamd hoor. Waarom denk je anders dat er lock-downs zijn en dat dat in China een mega effect heeft?
De vraag is echter of het zo positief is voor de economie en de reisbranche die daarmee ook gemoeid is. Want als er een negatief reisadvies komt, betekent dit niet alleen dat mensen niet meer vliegen, maar ook dat de verzekeringen moeten uitkeren. Denk maar eens na over die gevolgen...

De vraag is wat belangrijker is, de economie draaiende houden, of de gezondheidszorg minder belasten en de gezondheid van anderen in acht nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:34

Urbiezira schreef:
Merk dat ik het puntje bij paaltje toch ook lastig vind. Ben al een paar dagen aan het snotteren en heel soms wat hoesten, maar sinds vanochtend meerdere keren per uur hoesten, nog meer snotteren, en echt wel benauwd op m’n borstkas en in m’n keel.

Kom niet uit besmet gebied, en heb geen koorts, maar!...heb wel veel sociale contacten waarvan ik niet weet waar ze geweest zijn. Denk aan rijvereniging waarmee ik altijd borrel, universiteit (waar ik naartoe ga met de ICD vanuit Breda), werk, etc. Vriend is ook ziek, maar heeft geen last van benauwdheid. Verder woon ik ook niet in Brabant, maar in Rotterdam...maar gevoelsmatig is dat toch weer anders dan dat je in Friesland zou wonen. Zit immers niet ver weg van een flink aantal brandhaarden.

Dit is trouwens niet paniek van mijn kant hoor, even een disclaimer :+ ik hou het gewoon in de gaten en als ik twijfel, of als het erger wordt, bel ik gewoon even de huisarts en blijf ik thuis. Maar vind het een interessante kwestie.

Jij hebt dus behalve koorts wel alle symptomen en in jouw geval (gezien je contacten uit de zwaar besmette gebieden) zou ik gewoon de huisarts bellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:35

Joman schreef:
pmarena schreef:
Weet je wat het is.

Als je het ene egoïstisch vindt, is het andere het ook.

Iemand die op een redelijk afgewogen vakantie gaat is niet meer egoïstisch dan iemand die dat voor hem / haar zou willen verbieden

Klopt, dat vind ik.
En ik ben niet egoïstisch; daar kun je me niet op betrappen. Hetgeen ik zeg is, dat er aan het grotere belang zou moeten worden gedacht en niet aan de vakanties van individuen. Leg eens uit wat daar egoïstisch aan is. Ben erg benieuwd. Want ik verbied nergens iets; de enige vraag die ik stel is waarom een vakantie belangrijker zou zijn dan de gezondheid van anderen. En volgens mij stel ik dat daarin een deugdelijke afweging moet worden gemaakt. Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen.

Je reactie was op iemand anders mar wel met mijn quote er in, dus wil ook even reageren :)

Zo eenvoudig als je het stelt van "Jantje die zijn vakantie belangrijker vindt dan de gezondheid van anderen" is het gewoon niet. Het is niet zo dat als Jantje op vakantie gaat, hij gegarandeerd Corona mee terug neemt en daarmee anderen gaat lopen besmetten.

Maar dat Jantje gewoonweg geen zwaarwegende redenen ziet om zijn dure vakantie af te zeggen terwijl deze volgens de autoriteiten niet in hoog-risico-gebied is en er ook geen huisarrest redenen zijn.

Zou Jantje terugkomen met klachten en dan lekker overal rond gaan lopen...dan is het een ander verhaal maar op zich doet hij niks verkeerd als hij toch op die vakantie gaat.

Ik zou het overigens wel netjes vinden als je na een vakantie even je contacten / bewegingen beperkt. Maarja aan de andere kant: misschien loopt Jantje daar op vakantie net zo veel risico om Corona op te pikken als in zijn eigen woonplaats :=

Je moet dan toch ergens de grens trekken qua het leven stilzetten zeg maar.
OF we zouden niet flauw moeten doen en minimaal 2 weken alles op slot zetten om het virus een flinke knauw toe te dienen. Maar dat is ook niet echt haalbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:36

MizzMontana schreef:
secricible schreef:

Als je ergens woont waar de hoofdstad de zelfde naam heeft al de provincie ben je altijd beter beschermd tegen virussen.

#Coronaontrafelt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:39

pmarena schreef:
Joman schreef:

Klopt, dat vind ik.
En ik ben niet egoïstisch; daar kun je me niet op betrappen. Hetgeen ik zeg is, dat er aan het grotere belang zou moeten worden gedacht en niet aan de vakanties van individuen. Leg eens uit wat daar egoïstisch aan is. Ben erg benieuwd. Want ik verbied nergens iets; de enige vraag die ik stel is waarom een vakantie belangrijker zou zijn dan de gezondheid van anderen. En volgens mij stel ik dat daarin een deugdelijke afweging moet worden gemaakt. Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen.

Je reactie was op iemand anders mar wel met mijn quote er in, dus wil ook even reageren :)

Zo eenvoudig als je het stelt van "Jantje die zijn vakantie belangrijker vindt dan de gezondheid van anderen" is het gewoon niet. Het is niet zo dat als Jantje op vakantie gaat, hij gegarandeerd Corona mee terug neemt en daarmee anderen gaat lopen besmetten.

Maar dat Jantje gewoonweg geen zwaarwegende redenen ziet om zijn dure vakantie af te zeggen terwijl deze volgens de autoriteiten niet in hoog-risico-gebied is en er ook geen huisarrest redenen zijn.

Zou Jantje terugkomen met klachten en dan lekker overal rond gaan lopen...dan is het een ander verhaal maar op zich doet hij niks verkeerd als hij toch op die vakantie gaat.

Ik zou het overigens wel netjes vinden als je na een vakantie even je contacten / bewegingen beperkt. Maarja aan de andere kant: misschien loopt Jantje daar op vakantie net zo veel risico om Corona op te pikken als in zijn eigen woonplaats :=

Je moet dan toch ergens de grens trekken qua het leven stilzetten zeg maar.
OF we zouden niet flauw moeten doen en minimaal 2 weken alles op slot zetten om het virus een flinke knauw toe te dienen. Maar dat is ook niet echt haalbaar.

Daar zou ik persoonlijk voor pleiten, maargoed daar sta ik wellicht alleen in.

Het is niet zo, dat ik hetgeen je stelt niet begrijp of dat ik daar niet begrip voor kan opbrengen. Maar ik vind het wel vervelend te lezen, dat er steeds alleen maar wordt gezegd: ik ga op vakantie, ik heb betaald. Daarin zou wat mij betreft een nuance moeten worden aangebracht. In die zin, dat je zou kunnen gaan wanneer je niet naar een besmet gebied gaat, dat je je contacten beperkt bij terugkomst (en uberhaupt wat mij betreft), etc.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:40

Jorex schreef:
@sureido, dichtbevolkt gebied verspreidt ziekten veel sneller. En Nederland is nu eenmaal heel erg dichtbevolkt.

Nog niet eens over nagedacht eigenlijk, goeie!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:41

Joman schreef:
Denk je nu echt dat ze ineens voor alles een negatief reisadvies gaan afgeven?
Laatst was de voorman van de reisbranche bij Jinek. Ik heb toch wel smakelijk moeten lachen. Uiteraard betoogde hij dat reizen veilig is, en dat men vooral moet blijven reizen. Dat is natuurlijk preken voor eigen parochie.
Als mensen minder of zelfs stoppen met reizen, heb je het virus zo ingedamd hoor. Waarom denk je anders dat er lock-downs zijn en dat dat in China een mega effect heeft?
De vraag is echter of het zo positief is voor de economie en de reisbranche die daarmee ook gemoeid is. Want als er een negatief reisadvies komt, betekent dit niet alleen dat mensen niet meer vliegen, maar ook dat de verzekeringen moeten uitkeren. Denk maar eens na over die gevolgen...

De vraag is wat belangrijker is, de economie draaiende houden, of de gezondheidszorg minder belasten en de gezondheid van anderen in acht nemen.

Dat gebeurd toch al? Misschien niet bij de complotdenkende mensen die allerlei theorien er op na houden en vooral vanuit paniek redeneren.

Zonder economie geen gezondheidszorg.......