[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:46

Bijzonder hoor Moonfish :j.
Maar ik zou mn god niet weten hoe het nou werkt. Ik weet alleen dat ik 1 dag voordat ik ongesteld moet worden ontzettend last van mijn buik heb, maar dat is ook het enige dat ik merk. Nu let ik er dan natuurlijk niet zo op als jij doet, maar toch... Het klinkt zo... omslachtig...

Is goed hoor Iolanthe!

Mijn dokter en ik is een verhaal apart, we liggen elkaar niet zo. Toen ik 9 jaar geleden aan de nuvaring wilde, kwam ik daar met 1 doel en heb echt moeten praten als brugman om uiteindelijk dat ding op te kunnen halen. Gok dat het met dit niet veel soepeler zal vergaan.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:08

Klinkt lastig... Is er geen andere HA in de buurt dan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:12

Dat snap ik wel, de Nuvaring was toen nog erg nieuw, wellicht was je huisarts er nog niet helemaal van overtuigd.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:48

moonfish13 schreef:
Jups.. Altijd dag 14. En ik heb gewoon pijn van dag 12 tot 14, dag 14 steken en het welbekende slijm en ineens is alles weg. Dan voel ik me meteen matter de dag erna. Het is gewoon doen. Net als dat je tampons in de aanslag hebt. En kijk het een paar maanden aan.. Ik weet al 13 maanden wat er van binnen gebeurd.

En daar ga je al de mist in, je eisprong is niet altijd op dag 14.
Ik heb hem namelijk op dag 15/16.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:15

Ik denk dat ze het over haar eigen eisprong heeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:55

Ja mijn eisprong inderdaad. :-) Dus ik ga nergens de mist in.. Ik heb in een jaar een keer op 16 mijn eisprong gehad en toen had ik griep gehad. Wel bekend dat ziek zijn invloed kan hebben op je cyclus geloof ik, ook regulier toch?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:14

Hoi! Ik kom (weer) even binnenvallen..
Ik ben op dit moment 18 en sinds mijn 15e (?) aan de pil. Ben er op aanraden van de dokter mee begonnen omdat ik erg veel klachten had bij het ongesteld worden en niet regelmatig was.
Nu komen echter sinds een half jaar de klachten terug, ruim een week van te voren lage rugpijn, 2weken buikpijn waarvan 1 week voor de ongesteldheid en daarna 1 week heftig ongesteld. Ook hoofdpijn (migraine achting) en stemmingswisselingen komen er bij kijken, gevoelige borsten eigenlijk alles wel.
Heb even gedacht dat ik misschien zwanger zou zijn maar dit is NIET het geval.

Overmorgen heb ik een afspraak bij de dokter en ik wil eigenlijk een zwaardere pil. Nu vind mijn moeder dat niet zo'n goed idee. Je hebt een vergrote kans op borstkanker (?) en mijn moeder had moeite met zwanger worden dus die heeft liever niet dat ik meer hormonen binnen ga krijgen. Wat is voor mij een andere oplossing? Helemaal van de pil af durf ik niet want ik heb wel gewoon seks (met condoom) maar heb geen zin in angst voor een zwangerschap. Echter wil ik wel (vroeg) kinderen. Wat is voor mij een goed anticonceptie middel?

Sorry voor m'n lange verhaal :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:23

Het is een kwestie van proberen, zwaarder zou ik in elk niet doen als je last heb met migraineachtige klachten en stemmingwisselingen bij een normale pil.
Dan kan je beter op zoek naar een pil met een andere samenstelling in hormonen.
Zelf was ik fan van de Nuvaring, maar iemand hier werd daar nog net niet depressief van terwijl ik daar juist heel stabiel op was.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:27

moonfish13 schreef:
Ja mijn eisprong inderdaad. :-) Dus ik ga nergens de mist in.. Ik heb in een jaar een keer op 16 mijn eisprong gehad en toen had ik griep gehad. Wel bekend dat ziek zijn invloed kan hebben op je cyclus geloof ik, ook regulier toch?

Sorry dan begreep ik je verkeerd :)
Er zijn namelijk heel veel mensen die daar wel vanuit gaan!
Klopt, ziek zijn en stress hebben invloed op je cyclus!
En toch zou ik het een gevaarlijke methode vinden.
Er zal maar net een sterk zwemmertje tussen zitten!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:03

Staat er ergens dat het mijn enige voorbehoedsmiddel is?
Dat is het dus niet, maar in verband met niet verdragen van hormonen moet dit gewoon.
Als er eens wat scheurt op het verkeerde moment ben ik echt de banketstaaf, dan is het abortus in plaats van de MAP.

Mijn gezondheid gaat er volledig aan te onder.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:14

En mag ik vragen waarom je dan voor zoiets "omslachtigs" kiest ipv dus bijv. het koperspiraaltje?
Omslachtig is misschien niet het juiste woord als je erin zit, maar voor een noob is het omslachtig. Zoals ik dus bijvoorbeeld :D.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:21

Omdat ik op een of andere manier heel extreem reageer op allerlei dingen.
Medicijnen ed heb ik rustig reacties op die nog nooit gezien zijn.
Of bij zeer zelden kan ik er vanuit gaan dat ik ze krijg.
Ik heb Lyme en ben nu blijkt al 7 jaar ziek, de lijn tussen functioneren en niet functioneren is zeer zeer fragiel.
De nuvaring 5 dagen heeft 10 maanden ellende opgeleverd, na 10 maanden kreeg ik pas wat meer energie wat nog niet eens in de buurt kwam wat ik tijdens het starten van de nuvaring had.

Ik durf een spiraaltje gewoon niet aan, het is het me niet waard en zie m er maar eens uit te krijgen als je er toch ziek van word. Hij moet met een roesje geplaatst worden in mijn geval en zo moet ie er ook uit als ik ziek word.
Verder konden zowel mijn oma als moeder er niet tegen, mijn moeder hebben ze stollingsmiddelen moeten geven want die bleef maar bloeden met dat ding.

Zodoende dus.
Voor mij is het zo trouwens goed, ik heb al in een sterilisatieprocedure gezeten maar het is me nog niet gelukt iemand bereid te vinden helaas.
Zowel Lyme als een andere aandoening wil ik niet doorgeven, maar helaas pindakaas.
Als ik er weer puf voor heb ga ik verder zoeken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:11

moonfish13 schreef:
Staat er ergens dat het mijn enige voorbehoedsmiddel is?
Dat is het dus niet, maar in verband met niet verdragen van hormonen moet dit gewoon.
Als er eens wat scheurt op het verkeerde moment ben ik echt de banketstaaf, dan is het abortus in plaats van de MAP.

Mijn gezondheid gaat er volledig aan te onder.

Het was ook niet op jou gericht hoor :)
Gewoon een algemene opmerking/mening.

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:50

Hoi! Ik heb een vraag over de koperspiraal! Ik heb er vorig jaar een gehad, maar die is na een aantal maanden gezakt en dus weer verwijderd helaas. Nu wil ik toch weer een nieuwe laten plaatsen. De huisarts zou dan deze keer een andere doen dan de multiload (dat kon al uitmaken?) en met een echo controleren of die goed zit.
Heb ik dan meer kans dat deze wel blijft zitten? Dat de eerste misschien toch niet goed geplaatst was? Of zou mijn lichaam hem gewoon niet accepteren en deze er weer uitwerken?
Of toch de mirena proberen?

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:58

En heeft er iemand ervaring met de pil met 'lichaamseigen' hormonen ipv synthetische? Zoely of Qlaira?
Heeft dit voordelen of zijn het mooie marketingpraatjes omdat dit natuurlijker klinkt?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:50

De patienten die deze pillen bij me halen zijn tevreden maar ja ieder lijf reageert anders........ Maar ik zou hem zelf zeker overwegen als ik ooit weer ga beginnen!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:55

Artemiss schreef:
En heeft er iemand ervaring met de pil met 'lichaamseigen' hormonen ipv synthetische? Zoely of Qlaira?
Heeft dit voordelen of zijn het mooie marketingpraatjes omdat dit natuurlijker klinkt?

Dit volg ik zeker! Ga meteen wat info opzoeken, ik had er nog nooit van gehoord. Benieuwd of het inderdaad zo natuurlijk is en wat dan de gevolgen zijn voor invloed op je lichaam en op de natuur :)

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:53

Artemiss schreef:

Mijn dokter wou hem niet zo graag meegeven omdat ze nog nieuw zijn en nog niet bekend is wat de gevolgen zijn op de lange termijn..

Ik ben twee maanden geleden begonnen met de microgynon 20 (hiervoor nuvaring gehad, en daarvoor microgynon 30, op de microgynon 30 reageerde ik heel slecht, vandaar nu de 20), maar elke keer in de 3e week word ik een dag wakker en ben ik zodanig duizelig dat ik niet normaal kan functioneren :\ Dus ik ben wederom op zoek naar een andere vorm van anticonceptie! Wie o wie heeft een goed idee voor mij?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:11

Spiraaltjes of rubbers. Andere opties zijn er niet in 2014..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:16

Ik geloof ik meer ga moeten vertrouwen op mijn gevoel wanneer ik denk dat ik mijn ovulatie heb, want het is nu al de derde keer dat ik er precies op zat :D Alleen helpt het niet dat mijn cyclus heel onregelmatig is en sommige "symptomen" soms op random tijdstippen lijken te komen. En ik wil het nooit vastpinnen dat ik mijn ovulatie heb gehad, want als ik dan 14 dagen later fout bleek te zitten, ga ik meteen stressen :brr:

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:29

Omdat ik niet goed weet wat ik er van moet denken, iemand hier die er in "gelooft"? Ik wil het wel eens testen, het kan geen kwaad iig...

Citaat:
Legenden vertellen dat alle vrouwen van een stam allen samen menstrueerden, tegelijkertijd en opgaand met de cyclus van de maan. Experimenten hebben aangetoond dat vrouwen met een onregelmatige cyclus de cyclus kunnen reguleren door te slapen met een zacht licht in hun slaapkamer aan te laten gedurende de 14de, 15de en 16de nacht na hun menstruatie. Of natuurlijk door het licht van de volle maan binnen te laten schijnen. Na een paar maanden begint hun cyclus zich hierop af te stemmen. Dit noemt met het Dewan effect – er blijkt een relatie te zijn tussen licht en de menstruatie. Misschien verklaart dit waarom vrouwen vroeger naar buiten gingen om tegen de maan de praten als ze problemen hadden met hun periode.

http://www.mooncraft.nl/menstruatie_maan.html

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:56

Ik werd van de nuvaring duister depressief. Echt onhoudbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:51

Iolanthe schreef:
Omdat ik niet goed weet wat ik er van moet denken, iemand hier die er in "gelooft"? Ik wil het wel eens testen, het kan geen kwaad iig...

Citaat:
Legenden vertellen dat alle vrouwen van een stam allen samen menstrueerden, tegelijkertijd en opgaand met de cyclus van de maan. Experimenten hebben aangetoond dat vrouwen met een onregelmatige cyclus de cyclus kunnen reguleren door te slapen met een zacht licht in hun slaapkamer aan te laten gedurende de 14de, 15de en 16de nacht na hun menstruatie. Of natuurlijk door het licht van de volle maan binnen te laten schijnen. Na een paar maanden begint hun cyclus zich hierop af te stemmen. Dit noemt met het Dewan effect – er blijkt een relatie te zijn tussen licht en de menstruatie. Misschien verklaart dit waarom vrouwen vroeger naar buiten gingen om tegen de maan de praten als ze problemen hadden met hun periode.

Wat ik grif geloof, is dat vrouwen die nauw samenleven, ook min of meer tegelijk menstrueren. (Moeder plus grote zus, het halve studentenhuis - noem maar op.)

Aan de andere kant: als ik bijv. een tentamen had, schoof mijn menstruatie gewoon een paar dagen op. Voor mijn gevoel ben ik altijd regelamtig geweest, maar ten opzichte van de maan verschoof ik doorgaans toch.

Dat er *een* relatie (of misschien wel meer) is (zijn) tussen licht en menstruatie, is idd aangetoond. Wie last heeft van PMS kan voor zo'n lichtbak gaan zitten. (Daglicht.lamp, net zoals wie last heeft van winterdepressie. Okee - dat is een gebrek aan zonlicht, maar de maan :oo is "alleen maar" weerkaatst := zonlicht.)

De genoemde dagen zijn net na de veronderstelde eisprong. (Jij hebt als vrouw je eisprong, als je lichaam daar toe besluit; maar in boekjes is het doorgaans de 14e dag.)
Denkbaar is het lichtbad bedoeld, om je de 2e periode van je cyclus in te helpen.

Het valt uit te proberen...!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:40

Ik heb nu net een heel onregelmatige cyclus, mijn ovulatie is veel later dan de 14de dag doorgaans. Wel merk ik dat ik veel actiever ben op het moment dat mijn ovulatie en volle maan samenvallen, maar ik ben niet zeker of dat echt zo is of tussen mijn oren zit := Het zou iig fijn zijn als ik op deze manier mijn cyclus wat regelmatiger kon maken :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:46

Ik kom hier ook even binnendruipen met een vraag. Zijn er hier mensen waarbij het zetten van een mirena-spiraal is mislukt. En zo ja, lukte het toen een tweede keer wel? (Ik heb het niet over de bijwerkingen, maar puur over het zetten zelf)