De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:50

_Penotti schreef:
Citaat:
Wel dat je een afweging moet maken, en dat die afweging wat mij betreft niet altijd gaat over hoe IK me voel of wat het MIJ kost.

Ik heb geen vakantie geboekt dus ik zou heel gemakkelijk kunnen zeggen, niet op vakantie gaan nu.
Kost mij niets , geen dagen, geen geld. Makkelijk spreken dus voor een ander.

Ik kan ook denken, een ander heeft geboekt, heeft betaald, is niet ziek, gaat naar een vrije omgeving, waarom niet.

Wie spreekt er nu vanuit de ik?
De persoon die op vakantie gaat of diegene die wel makkelijk kletsen heeft omdat die het geen geld kost en zo oordeelt over de ander?

Niet die laatste iig :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:50

Ja maar zonder symptomen mag je gewoon vrij ronddwalen... dus ik snap niet zo goed wat het punt is?

Alleen mensen met symptomen moeten in Brabant thuis blijven en in de rest van Nederland is het met symptomen én nog wat randvoorwaarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:52

Winged schreef:
Joman schreef:
Natuurlijk is het ieders goed recht. En wanneer je niet naar een gebied gaat waar het (veel) voorkomt, prima. Dan beperk je wat mij betreft de risico's.
Maar dit alles lees ik niet perse terug in de berichten?

Zouden jullie bijvoorbeeld nu naar Puglia afreizen? Mijn collega heeft een vlucht staan voor aankomend weekend.

Puglia ligt helemaal in het zuiden van Italië, die afstand is 860 kilometer naar Verona. Dat is een beetje gaan zeggen tegen Groningers of ze nog wel naar het werk gaan omdat in Brabant de boel op slot zit.

Ik heb Italiaanse vrienden die in Florance wonen, maar familie in Milaan hebben. Zij kunnen voorlopig niet naar familie toe bijvoorbeeld.

Dan heb je blijkbaar het nieuws niet gevolgd.
Heel veel Italianen uit Noord-Italië werken daar alleen en hebben familie /een huis in Puglia. Blijkbaar is de stroom naar het zuiden dermate groot, dat is er opgeroepen niet naar Puglia af te reizen door Italianen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:52

Urbiezira schreef:
Merk dat ik het puntje bij paaltje toch ook lastig vind. Ben al een paar dagen aan het snotteren en heel soms wat hoesten, maar sinds vanochtend meerdere keren per uur hoesten, nog meer snotteren, en echt wel benauwd op m’n borstkas en in m’n keel.

Kom niet uit besmet gebied, en heb geen koorts, maar!...heb wel veel sociale contacten waarvan ik niet weet waar ze geweest zijn. Denk aan rijvereniging waarmee ik altijd borrel, universiteit (waar ik naartoe ga met de ICD vanuit Breda), werk, etc. Vriend is ook ziek, maar heeft geen last van benauwdheid. Verder woon ik ook niet in Brabant, maar in Rotterdam...maar gevoelsmatig is dat toch weer anders dan dat je in Friesland zou wonen. Zit immers niet ver weg van een flink aantal brandhaarden.

Dit is trouwens niet paniek van mijn kant hoor, even een disclaimer :+ ik hou het gewoon in de gaten en als ik twijfel, of als het erger wordt, bel ik gewoon even de huisarts en blijf ik thuis. Maar vind het een interessante kwestie.

Snap ik hoor! Ik werk in een zeer kleine organisatie. Bij 1 zieke is er meteen een probleem. De sociale druk zorgt ervoor dat je(ik in elk geval) me niet ziek ga melden om een kuchje en een hoestje. Denk dat dat voor veel Nederlanders geldt...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:54

Cer schreef:
Ja maar zonder symptomen mag je gewoon vrij ronddwalen... dus ik snap niet zo goed wat het punt is?

Alleen mensen met symptomen moeten in Brabant thuis blijven en in de rest van Nederland is het met symptomen én nog wat randvoorwaarden...

Dat hier steeds wordt gezegd: ik voel niks, dus ik kan reizen. Prima dat je die conclusie wenst te trekken, maar niets voelen betekent niet dat je anderen niet kunt besmetten. Dus mogelijk vorm je toch een risico's, hetgeen misschien wordt onderkend en men is zich daar wellicht niet van bewust.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:54

Joman schreef:
_Penotti schreef:

Ik heb geen vakantie geboekt dus ik zou heel gemakkelijk kunnen zeggen, niet op vakantie gaan nu.
Kost mij niets , geen dagen, geen geld. Makkelijk spreken dus voor een ander.

Ik kan ook denken, een ander heeft geboekt, heeft betaald, is niet ziek, gaat naar een vrije omgeving, waarom niet.

Wie spreekt er nu vanuit de ik?
De persoon die op vakantie gaat of diegene die wel makkelijk kletsen heeft omdat die het geen geld kost en zo oordeelt over de ander?

Dat vindt jij.
pmarena omschreef het korter en krachtiger dan ik :)
Citaat:
Weet je wat het is.

Als je het ene egoïstisch vindt, is het andere het ook.

Iemand die op een redelijk afgewogen vakantie gaat is niet meer egoïstisch dan iemand die dat voor hem / haar zou willen verbieden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:56

_Penotti schreef:
Joman schreef:

Dat vindt jij.
pmarena omschreef het korter en krachtiger dan ik :)
Citaat:
Weet je wat het is.

Als je het ene egoïstisch vindt, is het andere het ook.

Iemand die op een redelijk afgewogen vakantie gaat is niet meer egoïstisch dan iemand die dat voor hem / haar zou willen verbieden

Klopt, dat vind ik.
En ik ben niet egoïstisch; daar kun je me niet op betrappen. Hetgeen ik zeg is, dat er aan het grotere belang zou moeten worden gedacht en niet aan de vakanties van individuen. Leg eens uit wat daar egoïstisch aan is. Ben erg benieuwd. Want ik verbied nergens iets; de enige vraag die ik stel is waarom een vakantie belangrijker zou zijn dan de gezondheid van anderen. En volgens mij stel ik dat daarin een deugdelijke afweging moet worden gemaakt. Je moet me geen woorden in de mond gaan leggen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:57

lenaa_tje schreef:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ook.com%2F

Interview met besmette arts. Die zich (zoals een aantal hier) ook meer druk maakt om de onrust.
De vrouw van deze man zegt dat ze begrepen heeft dat vrouwen minder vatbaar zijn voor het virus. Iemand meer informatie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:58

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:59

naomiiiii schreef:
lenaa_tje schreef:

Interview met besmette arts. Die zich (zoals een aantal hier) ook meer druk maakt om de onrust.
De vrouw van deze man zegt dat ze begrepen heeft dat vrouwen minder vatbaar zijn voor het virus. Iemand meer informatie hierover?

Dit heb ik al wel meer gelezen. Zijn ook meer mannen besmet volgens mij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:00

DubbelDun schreef:
Toen de lockdown in Italië uitlekte zijn er veel mensen als de donder het gebied uit gegaan óók naar Zuid-Italë !!
En geen symptomen zegt niets over niet besmettelijk zijn !!

En als er Brabanders zijn die toevallig een klus in Groningen hebben dan kunnen die idd dáár de boel ook infecteren !!

In het Engels houden ze de termen Case - Cluster - Community aan.
Een Case (op zichelf staand geval) is beheersbaar, een Cluster wordt al moeilijker en als er sprake is van een Community dan is er geen houden meer aan. De 1e twee hebben we imo al gepasseerd.

Denk dat bovenstaande niet vaak genoeg herhaalt kan worden!!

De 3 C’s !
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 09-03-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:01

Joman schreef:
Dat hier steeds wordt gezegd: ik voel niks, dus ik kan reizen. Prima dat je die conclusie wenst te trekken, maar niets voelen betekent niet dat je anderen niet kunt besmetten. Dus mogelijk vorm je toch een risico's, hetgeen misschien wordt onderkend en men is zich daar wellicht niet van bewust.

Dat is toch wat ik op de site van het RIVM lees? en dat is de overheid, dus die zullen het wel weten..dus IK trek die conclusie niet, het RIVM doet dat..

Of moet iedereen nu dus binnenblijven?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:01

Joman schreef:
Natuurlijk is het ieders goed recht. En wanneer je niet naar een gebied gaat waar het (veel) voorkomt, prima. Dan beperk je wat mij betreft de risico's.
Maar dit alles lees ik niet perse terug in de berichten?

Zouden jullie bijvoorbeeld nu naar Puglia afreizen? Mijn collega heeft een vlucht staan voor aankomend weekend.

Nee, zeker niet. Heel veel mensen uit Noord Italie zijn 'gevlucht' naar het zuiden dus de klap in zuid zal ook nog wel vallen. Dan wil je niet daar zitten neem ik aan. Of bij terugkomst in Nederland hier weer verantwoordelijk zijn voor een vervolg van de epidemie omdat je daar besmet bent.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:02

@Joman
Ik leg je geen woorden in de mond.
Maar ik vind het ook een vorm van egoïsme een ander "opleggen" niet op vakantie te mogen gaan.

Ik heb zelf niets geboekt, dus zonder enige consequenties voor mijzelf kan ik dat dan ook wel zeggen.
Toch doe ik het niet, ik vind dat geen eerlijke uitspraak.

Het enige wat ik uitspreek is, doe het verstandig. Voel je je niet lekker, neem dan geen risico en ga niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:02

naomiiiii schreef:
lenaa_tje schreef:

Schijnt iets met oestrogeen te maken te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:03

_Penotti schreef:
@Joman
Ik leg je geen woorden in de mond.
Maar ik vind het ook een vorm van egoïsme een ander "opleggen" niet op vakantie te mogen gaan.

Ik heb zelf niets geboekt, dus zonder enige consequenties voor mijzelf kan ik dat dan ook wel zeggen.
Toch doe ik het niet, ik vind dat geen eerlijke uitspraak.

Het enige wat ik uitspreek is, doe het verstandig. Voel je je niet lekker, neem dan geen risico en ga niet.

Ik leg niemand op niet op vakantie te gaan?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:04

Mannengriep dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:05

Cer schreef:
Joman schreef:

Dat is toch wat ik op de site van het RIVM lees? en dat is de overheid, dus die zullen het wel weten..dus IK trek die conclusie niet, het RIVM doet dat..

Of moet iedereen nu dus binnenblijven?

Dit is zo irritant; dit soort conclusies worden iedere keer getrokken en zijn zo overdreven. Je hoeft niet dit soort uitlokkende reacties te plaatsen als tegenreactie.
Nergens staat dat iedereen moet binnen blijven. Volgens mij is mijn bericht duidelijk genoeg. Maak lekker zelf je afweging :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:05

Cookies schreef:
Mannengriep dus.

Je haalt me de woorden uit de mond, we hebben eindelijk een echte mannengriep!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:06

Cookies schreef:
Mannengriep dus.

Lol! Bestaat dus echt!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:06

Cookies schreef:
Mannengriep dus.

_/-\o_ _O-
Nu dus een echte :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:08

Cookies schreef:
Mannengriep dus.

:') _O-

Sorry. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:12

mvdende schreef:
Picknick is leuk in de randstad, maar niet hier in Ossendrecht.

Plus kennen we hier niet.

Net geprobeerd een bestelling te plaatsen voor een jumbo pick up point, maar daar kan je niet dezelfde dag ophalen en het honden voer is op, dus ik MOET vandaag naar de supermarkt.

Gisteren naar de Coop hier in Ossendrecht geweest, maar die hadden nog maar 2 pakjes Smuldier compleet. Dus toen maar ook 2 pakjes kip meegenomen.

Maar moet vandaag dus echt vlees voor de hond halen anders heeft hij geen eten.

De Coop hier krijgt maar 2x per week Smuldier binnen en dan is het dus zo op.

Normaal geen probleem, nu eigenlijk ook niet, maar voordat de hell hier los breekt....

Daarnaast heb ik deze snotneus al vanaf september en op dit moment ben ik nog het "beste" van wat ik de afgelopen maanden ben geweest...

Snotneus gaat ook niet over zijn totdat het eens gewoon lente wordt met temperatuur van boven de 20c°

Snotneus gaat waarschijnlijk alleen maar weer erger worden want heel het weekend met verkouden ouders in één huis geleefd.... en zeer waarschijnlijk hebben zij nèt weer een iets ander virusje dan dat ik nu heb.....

Wat is nu het probleem van een boodschapje doen? Je bent verkouden en woont in Brabant. Op de site van de RIVM staat dat je nog gewoon een boodschapje kunt doen en de hond uit kunt laten.
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... en#Brabant, het antwoord van de 2de vraag.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:13

In Australië lijken ze testen genoeg te hebben. Ik kwam vorige week terug van Nederland via Dubai en moest direct getest worden omdat ik verhoging had.