In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riverrr

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:15

Sorry kom ik weer... Net gesprek met de crisisdienst gehad. Kon het niet meer aan, stuiterde hier de bank af van t trillen en werd helemaal gek. Nu weer iets rustiger, oxazepam genomen (ben er niet heel blij mee, voel kindje dan minder) .

Zo maar proberen of ik kan slapen. Geen idee hoe ik Dit vol ga houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:42

Riverr wat ontzettend naar voor je.
Ik wou dat ik de paniek van je over kon nemen.
Wat maakt je zo onrustig?

Ik hoop dat je de rust hebt gevonden om te kunnen slapen.

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 02:03

He wat vervelend river... Hoop dat je inmiddels in slaap bent kunnen vallen :(:)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:39

River wat balen dat het nog niet lekker gaat, ook van hier een knuffel en ik hoop dat je een beetje hebt kunnen slapen :(:)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:35

Dankjewel allemaal.
Ik heb 5 tot 6 uur kunnen slapen, wel veel wakker steeds tussendoor maar t zijn voor mij aardig wat uurtjes. Voel me alleen heel raar nu, hoofd vol watten.

De depressie ging zo diep dat ik er van in paniek raakte en kon mezelf niet rustig krijgen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:26

Ah Riverrr.. Dat is inderdaad heavy. Hoe voel je je nu? Nog het gevoel dat je hoofd vol watten zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:49

Balen dat je weer zo´n dip hebt River. Sterkte...

Ik heb besloten om te stoppen met de medicatie, per direct. Ik voel me ineens zo gesterkt, en ik heb nog steeds spanning door de medicatie heen, dus waarom nog gebruiken? Misschien niet slim, maar ik wil het gewoon doen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:03

Joolien heb je dat met je behandelaren besproken? Of op eigen initiatief? Jij voelt zelf het beste wat goed is. Ben je bang voor "afkickverschijnselen"?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:35

Echt balen dat het weer even minder gaat river, hoop dat je weer iets bent opgeknapt ondertussen.

Joolien wat stoer dat je gaat stoppen, succes. Niet om pessimistisch te zijn maar kan het niet zijn dat je je nu zo gesterkt voelt juist door de verhoging van de medicatie?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:48

Joolien, wat fijn dat het zo goed gaat! Maar vraag me wel ook het bovenstaande af.
Zou het wel overleggen met je behandelaar als je dat nog niet had gedaan :)

Ben op het moment aan t werk, het gaat eigenlijk totaal niet maar het geeft wel afleiding.
Voel me echt heel slecht, uitgeput en kan me niet concentreren. Maar goed werken zorgt voor wat stabiliteit.

Vorige week had ik psychotische verschijnselen,artsen maken zich wat zorgen en denk dat ik dus binnenkort weer een paar pillen erbij heb

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:55

Wat goed dat je nog werkt Riverr.. Wat je zegt, het geeft natuurlijk wel afleiding en ritme/structuur. Worden er geen grote verantwoordelijkheden van je verwacht? Want dat gaat natuurlijk niet lukken. Is je baas wel op de hoogte?
Sorry als ik dingen vraag die al bekend zijn, heb me geprobeerd in te lezen, maar heb niet alles onthouden.

Hoe kijk je naar de evt. extra medicatie?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:57

Riverrr, je weet nooit hoe extra medicatie uit gaat pakken; wie weet wat een positief effect het op je heeft! Soms heb je net dát middeltje nodig om je beter te voelen.
Joolien, ik vind het knap van je dat je het waagt, maar ik zou het wel écht overleggen met je behandelaar.

Met mij is het weer super min. En ik denk ook te weten waar het door komt. Heb gister weer een aanval gehad en ben nu echt de hele tijd waanzinnig onrustig. Ben er echt verdrietig van, het ging een tijdje best goed. :(

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:48

Weer een emotionele achtbaan.

Mams komt onverwacht binnen terwijl ik aan haar kerstcadeau zat te werken waar ik heel veel tijd aan heb besteeds en ik me heel erg op verheugde omdat dit echt zo speciaal was. Weggegooid dus, woedebui, kinderarts getutoieerd die daar nu zo blij mee was (wat verwacht je dan van een puber volledig in de stress, die haar schaar niet kan vinden >.>?). Daarna weer enorme huilactie. Nu helemaal in trans voor mijn gevoel.

Eten smokkel ik maar weg hier in het zh, wordt maandag opgenomen in kliniek dus dat schiet op.
edit; blijkt gesprek te zijn maandag, nog niet de opname zelf

Maar net kwam Sinterklaas dus binnen. En ondanks dat ik zo bot tegen iedereen was en dus ook tegen de pedagogisch medewerksters, gaven ze (uhm, Sinterklaas) me toch weer een kleurboek voor volwassenen waarop staat creatief kleuren zonder stress. Vond het wel toepasselijk haha.
Maar het voelt zo dubbel, ik die zo enorm boos op alles en iedereen was en dan iets krijgen. Dat klopt toch niet -O-

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:57

Jeetje Emily weer heftig dus?
Hoe bedoel je eten weg smokkelen?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:09

Emily wat naar dat het zo slecht gaat :( hoop dat je wat aan de gesprekken / behandeling hebt.

Ik voel me vandaag erg goed. Ik kan mijn hoofd lekker even leegmaken omdat we het weekend naar centerparcs gaan :) gewoon geen school en drukte, heerlijk! Kijk er echt naar uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:30

Riverrr schreef:
De depressie ging zo diep dat ik er van in paniek raakte en kon mezelf niet rustig krijgen.

Wat bedoel je precies met de depressie ging zo diep? had je suïcidale gedachten?

Riverrr schreef:
Ben op het moment aan t werk, het gaat eigenlijk totaal niet maar het geeft wel afleiding.
Voel me echt heel slecht, uitgeput en kan me niet concentreren. Maar goed werken zorgt voor wat stabiliteit.

Vorige week had ik psychotische verschijnselen, artsen maken zich wat zorgen en denk dat ik dus binnenkort weer een paar pillen erbij heb

Neem jezelf alsjeblieft serieus! als jij psychotische klachten hebt dan is dat een alarmbel.
Met een psychose ben je verder van huis.
Wat heb jij nodig op dit moment? stel die vraag aan jezelf en neem jezelf hierin serieus.
Ik wil jou absoluut niet kwetsen of jou een rot gevoel bezorgen maar ik heb wel echt het gevoel dat het belangrijk is dat ik dit schrijf.
Als jij je niet kunt concentreren op je werk, hoe kan je werk jou dan afleiding bieden?
Afleiding en stabiliteit kun je ook op een andere manier verkrijgen.
Ik herinner mij dat je een keer eerder hebt aangegeven dat het niet lekker gaat op je werk maar dat je werkt omdat ze anders moeilijk doen en het werk blijft liggen. (dat was jij toch?)
Jou hele lichaam geeft signalen af, misschien is het beter voor jou zowel voor je ongeboren kindje dat jij aan jezelf gaat denken en je ziek gaat melden.
Is niet makkelijk maar jou ongeboren kindje gaat jou daar de kracht voor geven.

Joolien schreef:
Ik heb besloten om te stoppen met de medicatie, per direct. Ik voel me ineens zo gesterkt, en ik heb nog steeds spanning door de medicatie heen, dus waarom nog gebruiken? Misschien niet slim, maar ik wil het gewoon doen.

Misschien is het goed om het te ervaren wat het met je doet. Heb je wel een plan voor als het niet goed uitpakt? ik bedoel dan een actie plan wat je kan uitvoeren mocht je in heftige paniek raken.
Een soort met back up, kun je bij voorbeeld bij mensen terecht? betrek jij je vriend hierbij? zo ja wat kan/mag hij doen? etc.

Gruis schreef:
Met mij is het weer super min. En ik denk ook te weten waar het door komt. Heb gister weer een aanval gehad en ben nu echt de hele tijd waanzinnig onrustig. Ben er echt verdrietig van, het ging een tijdje best goed. :(

Dat is goed balen, rot voor je dat je verdrietig bent.
Wat zou jou nu kunnen helpen? Zijn er mensen in je netwerk met wie je dit kunt delen?

xEmily schreef:
Weer een emotionele achtbaan.

Maar het voelt zo dubbel, ik die zo enorm boos op alles en iedereen was en dan iets krijgen. Dat klopt toch niet -O-

Aller eerst wat heftig is dat allemaal voor je maar wat goed dat je die emotie niet opkropt maar er uit gooit.
Je boosheid komt niet uit de lucht vallen, daar heb jij een reden voor en je mag gaan leren hoe je die boosheid er mag laten zijn want dat is jou emotie en die emotie die liegt niet.
Je zult tenminste dat denk ik, handvaten krijgen om te leren hoe je woorden kunt gaan geven aan je boosheid.

sharon488 schreef:
Ik voel me vandaag erg goed. Ik kan mijn hoofd lekker even leegmaken omdat we het weekend naar centerparcs gaan :) gewoon geen school en drukte, heerlijk! Kijk er echt naar uit

Fijn dat het goed met je gaat. Heel veel plezier bij centerparcs.

Vandaag vond ik de dag op dagbehandeling wel goed gaan, tot het laatste onderdeel waarin we de weekend voorbereiding bespreken.
Ik heb wat laten door sluimeren in de groep over een gesprek wat ik wil gaan voeren met iemand waarbij ik eigenlijk ontken dat er ...... is gebeurd.
Ik en die persoon zijn gewoon verder gegaan met het leven als of er niets is gebeurd.
Bij mij leeft nu heel erg het gevoel dat ik daar nu wat mee moet gaan doen.
Omdat ik nu het idee heb dat ik stil sta en niet verder kan voordat ik ga erkennen dat er ..... is gebeurd.
Vervolgens allemaal vragen uit de groep en van de peut waaronder 1 vraag die mij toch wel aan het denken zet.
Weet ik al wat ...... voor effect op mij heeft, is dat wel al duidelijk voor mij. En wat wil ik gaan bereiken met het gesprek.
Genoeg stof tot nadenken.
Vanavond weer Nieuw leven en het te behandelen thema is "Hoop", ik ben benieuwd :)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:21

@ Gruis: Wat vervelend dat het weer zo slecht gaat. Goed dat je weet waar het door komt! Hopelijk is het snel weer voorbij, van een aanval kan je aardig onder de indruk zijn en blijven zijn.

@ Emily: Jij kan vast ook heel lief zijn ;) Dus je mag best iets krijgen. Dat je even uit je stekker ging kon je waarschijnlijk op dat moment weinig aan doen. :) Kortom. Geniet ervan! Fijne sinterklaas :)

@ Maaike: Ik heb ooit eerder medicatie gehad (naast de slaap/kalmeringsmedicatie) en dat ging helemaal niet goed. Dus ben er een klein beetje huiverig voor, ook al was dat maar 1 soort en zijn er natuurlijk nog 100 andere. Ook vind ik het vervelend icm zwangerschap. Maar zit nu op een poli waar ze ons beide extra goed in de gaten houden en er verstand van hebben of het gegeven kan worden zonder problemen.
Daar moet ik op leren vertrouwen :).

Wat betreft werk, nee ze weten er niks van op mijn werk, alleen over lichamelijke klachten, waardoor ik het iets rustiger aan kan doen. Maar heb ze niks verteld over mn psychiatrische klachten... sowieso hebben ze niet veel begrip, maar als ik het al moet vertellen wil ik ook dat er duidelijkheid is voor mij. En dat is er nog niet op het moment.

@ Osmo: Mijn depressie ging inderdaad zo diep dat ik suicidale gedachten had. Uiteraard doe en wil ik dat niet, maar ik werd zo knettergek van mezelf dat die gedachten helaas dan wel bij je opkomen. Vind ik heel naar tegenover de kleine, maar goed alleen daarvoor zou ik het al niet doen natuurlijk. Maar dat ik die gedachte had vond ik zo verschrikkelijk en voelde ik me weer zo schuldig over dat ik heel erg in paniek raakte. Je wil van het vervelende gevoel af, je enige uitweg lijkt toegeven aan die gedachten te zijn. Dat wil je niet dus het enige wat je kan doen is volhouden en volhouden. Bij jezelf denken ooit gaat het over. (waarvan mijn tegen gedachte dan weer is, "maar dat hou ik niet vol")

Wat betreft psychotische klachten, toevallig heb ik ze deze week niet, maar ze kunnen er dus zijn. En dat heb ik eigenlijk ook al langer af en toe, het werd alleen nooit serieus genomen. Nu heb ik een psychiater die dit wel serieus neemt en het word in de gaten gehouden.

Het klopt dat ik en mijn werk niet goed samen gaan ivm de stress. Ik kan er ook zeker mijn hoofd niet bijhouden, maar het geeft me wel echt ritme en structuur en afleiding. Als ik thuis kom weet ik niet meer waar ik het moet zoeken en de weekenden duren mij te lang. Ik ben altijd een bezig bijtje geweest en nu mijn paard ook nog eens is verkocht val ik echt in een gat als ik thuis kom.
Dus gek genoeg ben ik nu liever op het werk dan thuis. (Maar alleen als mijn vriend de hele week weg is. Als hij er is heb ik daar ook afleiding aan) Vind het zelf raar om te zeggen want het sloopt me ook, maar op het moment heb ik het ook nodig.

En bedankt voor de lieve woorden en dat je zo de tiijd neemt om op iedereen te reageren! Lief!

Wat betreft jou situatie op de dagbehandeling: Wat heftig en knap dat je dat wil vertellen. Toch vind ik het erg goed dat de peut er geen druk op zet en jou eerst laat afvragen wat je precies wil bereiken en wat het met je doet.
Goede vragen en goed om over na te denken. Je schrijft hier met puntjes, kan je de gebeurtenis wel voor jezelf opschrijven zonder schaamte of woorden weghalen?
Zelf kon ik dat in het begin niet met de trauma's die ik heb meegemaakt. Maar uiteindelijk is het gelukt en vond ik het delen op papier en met mijn peut (1 op 1) en vriend voldoende.
Je hebt duidelijk wel behoefte om het niet langer meer geheim te houden. Dat is ook een teken, maar zorg dat je er klaar voor bent. :) Succes!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:59

Een beetje afleiding is altijd goed River, vind het ook vreselijk knap dat je steeds naar je werk blijft gaan. Petje af. Het valt allemaal niet mee voor jou :(:)
Wat voor psychotische klachten heb je als ik mag vragen? Wat merk je hiervan?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:13

Nou, triversum heeft de second opinion geaccepteerd dus over een tijdje alweer een intake gesprek.. Heb er weer zin in.. (not).

Medicatie ga ik denk ik niet doen. Het blijkt dus dat dit de rem op suicidale gedachtes weg kan halen, en omdat ik die rem al nouwelijks heb, lijkt dat me niet slim. Maarja, eerst maar die second opinion afwachten. Verder gaat alles bar slecht, ik heb helemaal geen zin meer om door te gaan.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:24

De reden dat suïcidaal worden bij het starten met medicatie hoort is als volgt (tenminste, zo is het mij uitgelegd):
Sommige mensen zijn zo depressief dat ze alleen nog maar op bed liggen / in huis rondhangen en gewoon geen fut hebben om wat dan ook maar te doen. Zelfs niet om actie te ondernemen betreffende suïcidale gedachtes. Als ze dan beginnen met medicatie kan het gebeuren dat het energie level omhoog gaat voordat ze zich geestelijk daadwerkelijk beter voelen. Dit is dan de risicovolle periode.
Ik wil het natuurlijk allemaal niet bagetalliseren, maar even wat meer achtergrondinfo geven. Als je denkt dat je geen medicatie nodig hebt moet je er uiteraard niet aan beginnen.

Edit: ik zie nu pas je leeftijd. Dan ligt het wat anders. Over AD en het adolescente brein is het laatste woord nog lang niet gezegd.

Verder erg naar voor je dat je je zo voelt :(:) . Ik zou dit zeker aangeven bij je behandelaar. Bedenk je goed dat dit gevoel tijdelijk is! Het zal weer over gaan!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:54

Dankje gruis! Of t slim van me is is een tweede maar goed haha.
Ik heb last van waanbeelden en stemmen. (heel zelden die laatste hoor) het is dan echt net of er iemand pal naast me staat te praten alleen versta ik het niet.lijkt een andere taal.. ook ben ik erg wantrouwig soms in zo'n zelfde periode.

Ilangok en gruis: ik snap je bedoeling want mijn rem ging ook weg bij de suïcidale gedachten en heb toch zeker de medicatie ruim 6 weken volgehouden (wat werd aangeraden) maar dat werd dus steeds erger. Bij mij geld het verhaal van gruis alleen niet. Ik was nog wel ondernemend, dit probeer ik ook altijd te blijven en mijn energie level werd juist lager en de beelden in mijn hoofd erger. Maar dit is niet bij iedereen zo natuurlijk. Het gaat veel vaker goed dan fout. Maar als je je er niet prettig bij voelt en je denkt het goed op te kunnen lossen met therapie dan zou ik dat zeker zo doen.

Sterkte ook met je nieuwe intake!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:48

Even weer een berichtje van mij. Ik voel me opmerkelijk rustig, dat is echth eel fijn. Geestelijk gaat het dan ook onwijs goed, de spanning is nergens te bekennen, dat is raar he. Wel heb ik nu de hele tijd last van electropulsen door mijn lijf. Dat voelt wel een beetje naar :P Maar ik ben echt zo ontspannen, dat ben ik in maanden niet geweest, ook niet met medicatie...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:05

Ben je nu gestopt joolien? Goed om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:07

Riverrr schreef:
Ben je nu gestopt joolien? Goed om te horen!

Ja, alleen zonder begeleiding van huisarts oid. Dus eigenlijk heel stom maar ik was er zo klaar mee...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:22

Ohjee hahaha nou als het goed gaat gaat het goed. Je weet in ieder geval dat als je klachten krijgt waar Y vandaan komt. :p