Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:00

Vayo schreef:
Hier vond ik het ook erg druk. Veel mensen met het mondkapje onder hun neus. Veel mensen die steeds aan hun mondkapje zaten met hun handen. Ik vraag me zelfs af of de mondkapjes zo juist niet averechts werken?
Ik vind trouwens ook dat je de mondkapjesplicht nog niet terugziet in de cijfers.

Dat verbaasd mij dan weer niet. Nergens valt dat aantoonbaar terug te zien.
En ja ik draag dat mondkapje op m’n werk al sinds eind augustus en in de winkels vanaf het dringend advies. Dus ik doe het braaf en klaag er ook niet over, wel heb ik nog steeds m’n twijfels.

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:08

Dat soort maatregelen werken dan ook een stuk beter als je ze uitdraagt als iets dat belangrijk is en nuttig is, zodat mensen ook hun best doen om het goed te laten werken. Niet als je het net 9 maanden hebt ondermijnd en nog steeds alleen maar halfhartig wilt doen.

Ik zag een kleine opleving in het dragen van mondkapjes, maar nu heb ik het idee dat de discipline er voor een deel alweer af is. (Ook bij velen niet trouwens: als ik rondjes wandel zijn er wel degelijk behoorlijk wat mensen die ze ook buiten gewoon ophouden. Die zijn er ook.)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:11

Maar er zijn er volgens mij ook veel die een wegwerp mondkapje uit hun zak frommelen en een paar dagen op doen :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-12-20 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:13

Ik ga dat ding toch niet wassen na iedere paar minuten dat ik hem op hrb gehad.. Heb in de auto een wasbare en nog wat (ongebruikte) wegwerpers. Die wasbare gaat wel vaker dan 1x op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:16

Op mijn werk moet hij steeds af en op. Ik doe hem dan tussendoor voorzichtig in een zakje. Hij gaat nooit langer dan 1 werkdag op.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:17

Relaxed schreef:
Ik ga dat ding toch niet wassen na iedere paar minuten dat ik hem op hrb gehad.. Heb in de auto een wasbare en nog wat (ongebruikte) wegwerpers. Die wasbare gaat wel vaker dan 1x op.

Gecorrigeerd naar wegwerp ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:19

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:19

Ik heb aan een aantal wasbare een touwtje gemaakt. Dat was ook de enige manier waarop het werkte bij paardrijden. Maar bij grotendeels buiten en af en toe binnen is het ook makkelijker.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:24

moonsparkle schreef:
Relaxed schreef:

Gecorrigeerd naar wegwerp ;)

Wasbare maakt het niet beter hoor? Die hoor je net zo goed eigenlijk na dragen te vervangen en nee dat doe ik ook niet. Dat is geen doen.

Ik heb hem op waar het moet dus buiten en op het paard heb ik hem af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:57

Relaxed schreef:

Dat zou je wel moeten doen!

Wij hebben hier wegwerpmaskers die goed passen. Die doen wij over de wegwerpmaskertjes, zodat niets schuift. Na boodschappen doen id auto gaan de maskertjes af via de touwtjes aangepakt en in plastic zakje. Handen daarna ontsmet.
Thuis staat pannetje klaar voor de stoffe maskertjes en laten we koken 10-15 minuten. Na elk aanraken maskertje handen wassen en ontsmetten.
Papier maskertje gaat id kachel.
Soms hebben we 1 te wassen, en soms 4. Maakt niet uit we hebben er zat en het is een werkje van niets. De maskertjes zijn snel droog.

Wij doen ze alleen twee keer op als we buiten waren zonder ontmoetingen. Anders altijd nieuw.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:07

Wat balen SusanH! Zijn er veel besmet?
Veel beterschap!

Ik was ook stoffen mondkapje na iedere keer, of leg hem weg voor 3 dagen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:10

Ik heb een stoom strijkijzer met nogal veel stoom, elke dag stoffen kapje er even onder en moet wel een heel sterk virus zijn wanneer hij dat overleefd .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:11

pien_2010 schreef:
Relaxed schreef:

Dat zou je wel moeten doen!

Wij hebben hier wegwerpmaskers die goed passen. Die doen wij over de wegwerpmaskertjes, zodat niets schuift. Na boodschappen doen id auto gaan de maskertjes af via de touwtjes aangepakt en in plastic zakje. Handen daarna ontsmet.
Thuis staat pannetje klaar voor de stoffe maskertjes en laten we koken 10-15 minuten. Na elk aanraken maskertje handen wassen en ontsmetten.
Papier maskertje gaat id kachel.
Soms hebben we 1 te wassen, en soms 4. Maakt niet uit we hebben er zat en het is een werkje van niets. De maskertjes zijn snel droog.

Wij doen ze alleen twee keer op als we buiten waren zonder ontmoetingen. Anders altijd nieuw.

Dat is wel een beetje overdreven Pien...

Na 3 minuten koken is echt álles dood wat dood kan gaan.

Niet voor niets dat ze aanraden om besmet vies water 3 minuten te koken en dat het daarna veilig is om te drinken.

Maakt niet uit welke bacterie/virus/ parasiet/ prion je hebt, na 3 minuten koken is het morsdood *\o/*

Ik draag mondkapjes maar één keer, tenzij ik binnen minuten van elkaar een andere winkel in moet.

Vorige week maandag bijvoorbeeld wél een hele middag met één mondkapje gedaan. Continue winkel in, winkel uit. Ik ga hem tussen de winkels in niet ophouden, ik krijg het er benauwd van (waarschijnlijk verkeerde ademhaling en bekend met flauwvallen)

Maar voor de rest is het met de wegwerp mondkapjes dat ze direct bij het verlaten van de supermarkt de prullenbak in gaan en stoffen mondkapjes gaan de pan met kokend water in.

Ik zie ontzettend veel mensen om mij heen mondkapjes niet uitwassen en/of wegwerp kapjes meerdere malen gebruiken.

Dat deed ik afgelopen zomer ook, toen de kans op besmet raken heel klein was (op vakantie in België verplicht) maar nu de kans op besmetting erg groot is, gaan ze na één keer gebruik echt weg/ pan in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:21

Vaak is het hier bij en/of in de auto op en pas weer af als ik bij of in de auto zit. En vaak trek ik er ook nog de sjaal voor een deel ervoor. Nooit bij nagedacht, maar van herfst t/m het warmere voorjaar loop ik altijd met sjaal voor mijn mond. Doe ik dit niet dan heb ik groot risico op longontsteking. Ben schijnbaar ook erg vatbaar voor koude lucht op mijn longen/luchtwegen.

Dus eigenlijk deze periode is het standaard dat ik eigenlijk al met iets voor mijn mond loop.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:36

Ik vind het ,lastig op mijn werk.
Als ik koffie of de post ga halen, naar de toilet ga of even naar een andere kamer/afdeling moet ik een mondkapje op.
Dat is dus zeker 10 x op 1 dag.
Gelukkig ga ik maar 1 x per week naar kantoor :D :D

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:39

Heb je dan een eigen kantoor Electra?
Hier moet iedereen die een kantoor deelt ook continue mondkapje op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:44

Astorga schreef:
Heb je dan een eigen kantoor Electra?
Hier moet iedereen die een kantoor deelt ook continue mondkapje op.

Vanaf 1 januari wel ;) (nieuwe baan).
Maar nu zitten wij in een grote kantoortuin.
Aan het bureau en op de afdeling mag hij af.
Ook als ik naar een kast of de printer loop op de afdeling hoeft het mondkapje niet op.
Echt wel een beetje raar ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:48

Hier moet hij op als we bewegen. Zitten we mag hij af. Lesgeven gaat niet met mondkapje op. Dus na de kerstvakantie (examenklassen) zet ik niet iedere keer een ander mondkapje op. Dat is niet haalbaar. Nu doe ik dat wel, ik kom eigenlijk ook nergens

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:48

Citaat:
Na 3 minuten koken is echt álles dood wat dood kan gaan.

In de artsenpraktijk lang geleden, deden we alles steriel en dat was 15 minuten koken. Dus meestal zet ik hier na 10 minuten het gas uit en laat het afkoelen. Ik ben het gewend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:59

Kairos schreef:
De hoeveelheid karren per winkel blijven er gewoon teveel, want er wordt uitgegaan van totaal oppervlakte en er wordt niets afgetrokken voor de stellingen en koelingen enz. :) Je kon hier gewoon bijna niet de winkel door komen om iets aan te vullen. Oh en niemand houdt hier afstand. Dus wat mij betreft hadden er wel wat karren af gemogen.

Hier was het in het voorjaar zo dat ze net begonnen met de aantallen karren te beperken. Bij de Lidl ook...maar daar stonden er nog wel heel erg veel zo voor het oog. Ik verbaasde me er over en vroeg of dat aantal wel klopte? Stond een spontane kerel en die zei dat hij het ook wel veel vond, maar dat ze dus zelfs de oppervlakte van het magazijn achter de winkel er bij mochten tellen....waar dus geeneens klanten komen.

Tikt allemaal wel lekker aan zo. Soms is het ook echt gevoelsmatig te druk.
Ik doe wel zelf boodschappen want als het zo druk is vind ik het netjes om de bezorgslots open te houden voor mensen die meer risicogroep zijn dan ik.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:15

Hier is de supermarkt deze dagen eerder en later open. Mijn man was vanavond rond half 10 in de AH en het was heerlijk rustig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:47

Nou ik was in de AH om 23.00 en het was druk en alles was op dus moet morgen weer :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:36

Voordeel van het buiten-buitengebied waarschijnlijk :D.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:38

Hoezo zijn de supermarkten zo lang open bij jullie. Hier sluiten ze gewoon om 8 uur of 9 uur.
Maar ik ben gister rond 7 uur geweest en het viel mee net de drukte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:54

Ik was maandagavond om 8 uur. Waarschijnlijk voor de kerst drukte... Lekker rustig en zo waar alles goed bijgevuld! Dus heb voor een week eten ingeslagen.

AH is hier tot 10 uur open en was afgelopen zondag ook de hele dag open ipv enkel ‘s middags.