De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:14

Joman schreef:
Natuurlijk is het ieders goed recht. En wanneer je niet naar een gebied gaat waar het (veel) voorkomt, prima. Dan beperk je wat mij betreft de risico's.
Maar dit alles lees ik niet perse terug in de berichten?

Zouden jullie bijvoorbeeld nu naar Puglia afreizen? Mijn collega heeft een vlucht staan voor aankomend weekend.

Als ik op mezelf had gewoond dan ja hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:15

Kana schreef:
Vrijdag gaat mijn vriend op wintersport. Hij heeft nergens last van en daar is tot nu toe geen Corona, waarom zou hij niet gaan?
Dat hij het hier op kan lopen is een groter risico dan daar?

Vakantie afzeggen en geld weggooien is niet iets wat veel mensen 'zomaar' doen.

Denk dat iedereen voor zichzelf uit moet maken of op vakantie gaan een slim idee is. Want dat ligt aan meerdere factoren. Nu gezellig naar Noord-Italie is wat minder handig, ja :D

Ik zeg nergens dat je perse niet moet gaan he :)
Wel dat je een afweging moet maken, en dat die afweging wat mij betreft niet altijd gaat over hoe IK me voel of wat het MIJ kost.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:15

Joman schreef:
Natuurlijk is het ieders goed recht. En wanneer je niet naar een gebied gaat waar het (veel) voorkomt, prima. Dan beperk je wat mij betreft de risico's.

Zouden jullie bijvoorbeeld nu naar Puglia afreizen? Mijn collega heeft een vlucht staan voor aankomend weekend.

Ik zelf zou niet naar Italië gaan nee. Ook niet als ik geboekt had. Maar dat ben ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:16

Joman schreef:

Daar gaat het inderdaad ook om. Ik lees dat vaak ook niet terug.

Ik zou enkel naar Italië gaan als het noodzaak is. Mocht er een mogelijkheid zijn tot verzetten van een reis naar Italie dan zou dat mijn voorkeur hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:16

Joman schreef:

Puglia ligt helemaal in het zuiden van Italië, die afstand is 860 kilometer naar Verona. Dat is een beetje gaan zeggen tegen Groningers of ze nog wel naar het werk gaan omdat in Brabant de boel op slot zit.

Ik heb Italiaanse vrienden die in Florance wonen, maar familie in Milaan hebben. Zij kunnen voorlopig niet naar familie toe bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-03-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:17

Joman schreef:
Kana schreef:
Vrijdag gaat mijn vriend op wintersport. Hij heeft nergens last van en daar is tot nu toe geen Corona, waarom zou hij niet gaan?

Denk dat iedereen voor zichzelf uit moet maken of op vakantie gaan een slim idee is. Want dat ligt aan meerdere factoren. Nu gezellig naar Noord-Italie is wat minder handig, ja :D

Wel dat je een afweging moet maken, en dat die afweging wat mij betreft niet altijd gaat over hoe IK me voel of wat het MIJ kost.

Dat is bij Germie ook niet zo. Dat is wat JIJ ervan maakt. En al was het wel zo dan is het nog haar goed recht. Want als het mag, wie ben jij dan om daarover te oordelen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:18

Pareltjes schreef:
guppekop schreef:
Ben al 20 pagina’s aan het meelezen en vind het zo interessant en bizar om de raarste complottheorieën te lezen over de overheid die er beter van wordt, op sociale media staat er regelmatig een denkwijze over de overheid die dit doet om de vergrijzing tegen te gaan. Wauw, en dat zijn wij nuchtere Nederlanders :’)
Het verbaast me wel echt hoeveel mensen gewoon nog het OV in gaan of naar openbare plaatsen gaan met symptomen van zowel influenza of corona. Ik snap niet dat je je eigen verantwoordelijkheid gewoon niet kan nemen. Ik zelf zit niet in een risicogroep, ben gezond, actief, 28 jaar en heb geen longproblemen, maar ik zit wel in het 3e trimester van mijn zwangerschap en ik weet dat ik wel moet proberen te voorkomen om bijvoorbeeld koorts te hebben. Zo iets simpels als een goede koorts is voor een ongeboren kind al heftig. En dan lees ik mensen die gewoon met symptomen gaan werken in horeca en waar dan ook. Dat kan ik gewoon niet bevatten.

Ik ook niet! Maar heb het opgegeven dit nog duidelijk te maken aan mensen. Het grote IK is gewoon sterker dan het verantwoordelijkheids gevoel. Het enige wat daar verandering in gaat brengen is als men ziet hoe ziek een dierbare ervan kan worden.

Het zo naief te denken dat je niet besmet zal raken. Het virus loopt niet rond met vlaggetjes “ Corona hier ! “ Nog voor er een effectieve uitbraak in NL was hebben enkele hier in topic al getracht te waarschuwen. Helaas blijven sommige ontkennen. We zijn maar twee weken verwijderd van dezelfde situatie als in Noord Italie. Twee weken! Dat zijn 14 dagen om het tij te keren! En omdat te realiseren zal iedereen in NL zijn verantwoording moeten nemen. IEDEREEN! Per dag wordt het moeilijker.

Ik vind het het schandalig dat mensen te beroerd zijn om nu maatregelen te nemen. Zij spelen met het leven van anderen en dat van henzelf. Daarnaast wordt het dan zo’n grote crisis dat iedereen ineens voor het feit van ontslag/ werkeloosheid kan komen te staan!

Wees wijs en ga NIET op reis! Pak je verlies maar houd je gezondheid! En bescherm dat van anderen door het niet nog verder te verspreiden!

Hoe kan je aan de buitekant zien dat iemand symptomen van Corona of Influenza heeft?

En zoals sommigen ervan beticht worden te laks te zijn, zijn er een aantal wel heel erg in paniek zeg... wat dat betreft balanceert dat elkaar aardig uit :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:19

Joman schreef:
Kana schreef:

Maar wat wil je dan?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:21

Overigens: Pa en ma zijn hier behoorlijk ziek thuis, ik ga straks even langs om boodschappen te brengen. Maar die zijn allebei sinds een dag of 5 flink verkouden, maagklachten, oververmoeid en zit weinig verbetering in. Zit ze aan te raden om toch maar even de dokter te bellen := Voor zoverre ik weet zijn ze niet ergens mee in contact geweest, maar even een belletje naar de dokter lijkt me wel zo verstandig.

Whale

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:23

Maagklachten is toch niet één van de symptomen van Corona of?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:24

Whale schreef:
Maagklachten is toch niet één van de symptomen van Corona of?

Geen idee, moeke heeft vaker maagklachten. Zit sowieso even te pushen dat ze hun temperatuur even gaan opmeten daar :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:33

Citaat:

Ik heb geen vakantie geboekt dus ik zou heel gemakkelijk kunnen zeggen, niet op vakantie gaan nu.
Kost mij niets , geen dagen, geen geld. Makkelijk spreken dus voor een ander.

Ik kan ook denken, een ander heeft geboekt, heeft betaald, is niet ziek, gaat naar een vrije omgeving, waarom niet.

Wie spreekt er nu vanuit de ik?
De persoon die op vakantie gaat of diegene die wel makkelijk kletsen heeft omdat die het geen geld kost en zo oordeelt over de ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:34

BeFunny schreef:
Joman schreef:

Dat is bij Germie ook niet zo. Dat is wat JIJ ervan maakt. En al was het wel zo dan is het nog haar goed recht. Want als het mag, wie ben jij dan om daarover te oordelen?

Nee hoor, dat is helemaal niet wat ik ervan maak. Dat is wat er staat; in haar berichten gaat het enkel om geld en om haar vakantie. Ik oordeel nergens over, maar ik vind dat wel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:37

Shaggy09 schreef:
Joman schreef:

Maar wat wil je dan?

Wat ik wil, is denk ik niet zo interessant.
Het zou bepaalde mensen sieren als het in berichten niet enkel gaat over IK en over ZIJN/HAAR geld. Dat is wat ik zeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:39

Nou zonder ALWEER verder te gaan met bespreken van specifieke bokkers..Volgens mij reageerde ze op een bericht van iemand die zegt "reizen moet je niet doen, je speelt met de levens van anderen"...

Dus Germie legt uit waarom zij wel zou reizen en waarom anderen (die hier ook berichten neerzetten maar waarop wonderlijk genoeg niet gereageerd wordt :+ ) wellicht dus ook gewoon zouden reizen...
Dus dat het gaat om Ik Ik Ik is maar net hoe je het leest..

Op het moment dat iemand niet ziek is en niet naar een gevaarlijk gebied reist gaat het toch ook om dat individu.. dus een "ik".. En iemand kan toch eigenlijk alleen maar vanuit een persoonlijk perspectief spreken... ?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:39

Joman schreef:
Wat ik wil, is denk ik niet zo interessant.
Het zou bepaalde mensen sieren als het in berichten niet enkel gaat over IK en over ZIJN/HAAR geld. Dat is wat ik zeg.

Nou, vrij logisch als het over MIJN vakantie en MIJN vrije tijd en MIJN geld praat... Dat ik het dan niet over de wereld heb. Zijn zaken waar ik als individu voor heb gewerkt.

Wat wel normaal is dat je logisch nadenkt: Is het gebied veilig om naartoe te reizen en ben ik zelf gezond. Als je op beide ja kan zeggen... Waarom zou je dan iets niet doen?

Popstra

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:44

Al zou een gebied gezond zijn zou ik nog niet nu al boeken. Zou ook geen kaartjes kopen voor een Pinkpop bijv of ander evenement nu alles best een beetje onzeker gaat zijn.
Dat heet gewoon logisch nadenken. Die vakantie en andere prettigheden kunnen volgend jaar ook wel weer als alles ,,uitgeraasd,, is

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:44

Merk dat ik het puntje bij paaltje toch ook lastig vind. Ben al een paar dagen aan het snotteren en heel soms wat hoesten, maar sinds vanochtend meerdere keren per uur hoesten, nog meer snotteren, en echt wel benauwd op m’n borstkas en in m’n keel.

Kom niet uit besmet gebied, en heb geen koorts, maar!...heb wel veel sociale contacten waarvan ik niet weet waar ze geweest zijn. Denk aan rijvereniging waarmee ik altijd borrel, universiteit (waar ik naartoe ga met de ICD vanuit Breda), werk, etc. Vriend is ook ziek, maar heeft geen last van benauwdheid. Verder woon ik ook niet in Brabant, maar in Rotterdam...maar gevoelsmatig is dat toch weer anders dan dat je in Friesland zou wonen. Zit immers niet ver weg van een flink aantal brandhaarden.

Dit is trouwens niet paniek van mijn kant hoor, even een disclaimer :+ ik hou het gewoon in de gaten en als ik twijfel, of als het erger wordt, bel ik gewoon even de huisarts en blijf ik thuis. Maar vind het een interessante kwestie.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 09-03-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:45

Joman schreef:
Winged schreef:
Puglia ligt helemaal in het zuiden van Italië, die afstand is 860 kilometer naar Verona. Dat is een beetje gaan zeggen tegen Groningers of ze nog wel naar het werk gaan omdat in Brabant de boel op slot zit.
Toen de lockdown in Italië uitlekte zijn er veel mensen als de donder het gebied uit gegaan óók naar Zuid-Italë !!
En geen symptomen zegt niets over niet besmettelijk zijn !!

En als er Brabanders zijn die toevallig een klus in Groningen hebben dan kunnen die idd dáár de boel ook infecteren !!

In het Engels houden ze de termen Case - Cluster - Community aan.
Een Case (op zichelf staand geval) is beheersbaar, een Cluster wordt al moeilijker en als er sprake is van een Community dan is er geen houden meer aan. De 1e twee hebben we imo al gepasseerd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:46

Popstra schreef:
Al zou een gebied gezond zijn zou ik nog niet nu al boeken. Zou ook geen kaartjes kopen voor een Pinkpop bijv of ander evenement nu alles best een beetje onzeker gaat zijn.
Dat heet gewoon logisch nadenken. Die vakantie en andere prettigheden kunnen volgend jaar ook wel weer als alles ,,uitgeraasd,, is

Nu boeken zou ik ook niet doen en eens even afkijken.
Maar als je een vakantie hebt staan volgende week zou ik toch ook eens kijken hoe het dan daar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:47

Weet je wat het is.

Als je het ene egoïstisch vindt, is het andere het ook.
Iemand die op een redelijk afgewogen vakantie gaat is niet meer egoïstisch dan iemand die dat voor hem / haar zou willen verbieden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:48

BeFunny schreef:
PSvanLot schreef:

Maar dat is dan ook je goed recht toch?

Gelukkig wel. En ook van Germie neem ik aan ;)

Precies. Stel ik moest vandaag vertrekken naar noem eens wat, Malta. Dan is er geen enkele reden om niet te gaan.
Ik stel mijn geplande bezoek aan Italie nu wel even uit, maar het is sowieso de komende weken niet aan de orde. Daar zit toevallig ook geen financiele consequentie aan omdat ik daar nog geen boeking gedaan heb.
Maar stel ik had een dure reis naar Tilburg geboekt, nu gewoon groen (of laten we zeggen 'geel'), dan ging ik dat niet afzeggen als je zelf gewoon fit bent. Dan is het raar als een ander gaat vinden dat je niet moet gaan. En ja, ik noem even Tilburg als voorbeeld, want dat is feitelijk hetzelfde als nu naar het buitenland reizen, je gaat weg van je huis, je overnacht niet in je eigen bed (kamperen is nog wat frisjes).

Maar een ander soortgelijk voorbeeld over reisadviezen en wel of niet gaan. Ik had een reis geboekt naar Israël, vlak voor vertrek had Amerika een aanval op Iran gedaan en Israël had dat gesteund. Er waren toen ook mensen die zich afvroegen of ze wel moesten gaan, maar het reisadvies was gewoon 'geel' gebleven met een extra toevoeging blijf alert, het kan veranderen. Geld kreeg je niet terug bij annuleren en ik ben dus gewoon gegaan. Als ik net in die week dat dit speelde had moeten boeken had ik het boeken even uitgesteld tot bijvoorbeeld nu. Maar het stond er al. Zo is het bij veel mensen. Zo moet je het zien.
Ik zie nergens dat mensen nu boeken naar een 'rood' gebied. Maar een weekendje Duitsland ofzo boek ik nu rustig hoor.

pmarena schreef:
Weet je wat het is.

Als je het ene egoïstisch vindt, is het andere het ook.
Iemand die op een redelijk afgewogen vakantie gaat is niet meer egoïstisch dan iemand die dat voor hem / haar zou willen verbieden.

Precies.

Ja, het is in de ik vorm geschreven, want ik zou niet weten hoe ik anders iets moet verduidelijken met gewoon direct eigen voorbeelden.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-03-20 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Nouja de enigste reden dat ik nu niet naar Italië op vakantie zou gaan is omdat ik als ik vakantie heb erg gesteld ben op mijn vrijheid en rust. En in Italië is nu zoveel te doen om Corona dat ik daar niet echt gelukkig van zou worden.

Anoniem

DubbelDun schreef:
Joman schreef:
Winged schreef:
Toen de lockdown in Italië uitlekte zijn er veel mensen als de donder het gebied uit gegaan óók naar Zuid-Italë !!
En geen symptomen zegt niets over niet besmettelijk zijn !!

En als er Brabanders zijn die toevallig een klus in Groningen hebben dan kunnen die idd dáár de boel ook infecteren !!

In het Engels houden ze de termen Case - Cluster - Community aan.
Een Case (op zichelf staand geval) is beheersbaar, een Cluster wordt al moeilijker en als er sprake is van een Community dan is er geen houden meer aan. De 1e twee hebben we imo al gepasseerd.

Dit heb ik ook al eens gemeld, maar blijkbaar is dat niet van belang ofzo?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:50

Er zijn meerdere Puglia’s in Italië inderdaad in de regio Bari ( hak vd laars) maar ook ten noorden van Verona, dat maakt natuurlijk wel verschil.

Wat betreft vakantie ligt het er net aan waarheen en wat voor reis. Een stedentrip zou ik eerder laten schieten dan een wandelvakantie langs de Noorse Fjorden bijvoorbeeld.