Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:30

Na het lopen doe ik wat stretch-oefeningen die ik ken vanuit de yoga. Inderdaad been ergens op leggen en dan naar tenen toe buigen. Maar ook staan met benen wijd en dan handen in lijn van voeten zetten vind ik heel fijn na het lopen. Wat twists van mijn rug en dan ben ik weer helemaal soepel.

EskeGirl, als je morgen gaat lopen dan heb je toch vrijdag een rustdag? Of begrijp ik je post verkeerd?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:29

Omdat ik gister al had gelopen en ik zou vandaag weer gaan, heb ik dus geen rustdag, helaas.

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:23

Net les 3 gelopen van Evy, viel me erg mee! Ben benieuwd naar volgende week! Vroeg me af, als je een les bijvoorbeeld heel zwaar vindt, kan je die dan beter nog een keer lopen of wel meteen verder gaan?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:26

Als je het volhoud zou ik gewoon doorgaan, als je het niet volhoud zou ik hem nog een keertje doen :)

Ik ben erg zenuwappig, vrijdag de 13e mn eerste run :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:26

Ik ben altijd gewoon verder gegaan, maar als je kan ook rustig een les twee keer lopen, er zijn er wel meer die dat doen. :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:10

Ik ben tot nu toe ook doorgegaan.
De ene week is drie minuten zwaar als dat het langst is en als het de week erop je 'opwarm stukje' is, gaat het opeens veel makkelijker!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:17

Ik ga morgen les 5 weer doen :)
Laatste vakantie dagje, daarna moet ik het met school gaan inplannen, maar dat moet kunnen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:40

Ik probeerde toen ik evy deed ook altijd gewoon het schema te volgen. Pas als ik er een niet uitgelopen kreeg, dan herhaalde ik die.

Ik moest gisteren eigenlijk weer rennen, maar ik was zo moe dat ik het verschoven heb. Ook vandaag nog zware benen en geen zin, maar het moet toch!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:09

Was een zware les, door samenloop van omstandigheden te veel rustdagen gehad, en op het laatst ook nog flinke tegenwind, maar ik heb hem uitgelopen!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:17

Tijdje niet langs geweest.
Behoorlijk ziek geweest wat mijn conditie niet ten goede is geweest.
Afgelopen zondag tegen beter weten in toch de strongmanrun gelopen.. 18 km ploeteren.
Het was onwijs zwaar , maar heb super genoten. Dat is waar ik voor getraind heb en volgend jaar weer en dan gaan we hem met een stuk betere conditie lopen. *\o/*

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:28

Hé wat leuk, ik ben daar ook geweest!

Strongmanrun is wel een echte leuke wedstrijd waar je met een redelijke conditie echt wel doorheen komt. Viel met de (helaas vele) wachttijden voor de obstakels reuze mee, voldoende tijd om steeds weer op adem te komen. Ik heb mij alweer ingeschreven voor volgend jaar :)
Dan wil ik redelijk vooraan starten en een stuk snellere tijd neerzetten, nu al zin in!

Disclaimer: niet voor watjes :P

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:09

Lijkt me echt niks haha :') Maar super dat je hem uitgelopen hebt!

Ik heb vrijdag mn eerste run, ben erg benieuwd. Heb wel het gevoel dat ik er klaar voor ben. Hoe hard lopen de mensen gemiddeld op zoon run als ik vragen mag?

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:33

Hangt er een beetje van af, als je redelijk vooraan kunt starten en redelijk doorlopen dan is circa 8 km/u een lekkere snelheid om te lopen (je loopt dan niet in de massa waar ik helaas wel in terecht kwam) en ook goed vol te houden op zo'n afstand. Ik had het persoonlijk zwaarder verwacht, ik was nog vrij fit bij de finish. Komt ook omdat ik de 1e ronde (6 km ) pas na 1 3/4 uur had gelopen wegens alle wachttijden bij de obstakels, dus hardlopen, staan, hardlopen, staan. Normaal gesproken had ik daar zeker 45 / 60 minuten korter over gedaan incl. obstakels.
Leer voor volgend jaar, vroeg komen en vooraan proberen te starten :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:43

Dus als ik mijn 3,5 km rond de 6/7 km pu loop, loop ik niet te sloom? :')

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:10

Voor wandelen niet :')

Als je circa 5 km loopt in circa 30 / 35 minuten dan zit je op een goed tempo (vind ik) en dan zou je daarna het tempo wat lager kunnen leggen en de afstand wat langer maken. Zo kun je in een rustiger tempo langere afstanden gaan lopen. Ik loop normaal gesproken een rondje van 5 á 6 km vind ik lang zat :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:12

Ghehe ja ik heb geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat. :')
Ik ga gewoon maar een beetje 'de groep' volgen hoe hard die allemaal gaan..

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:24

Ach, je moet het rustig opbouwen, je conditie wordt vanzelf beter en het lopen gaat steeds makkelijker. Als je een afstand lekker loopt dan kun je proberen hem wat sneller te lopen of om het rondje een stukje groter te maken. Je wordt vanzelf sterker en je conditie wordt beter. Altijd een lekker gevoel als je net weer wat sneller/verder hebt gelopen :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:25

Afstand is geen probleem, zeker niet. Kan ook gewoon in een laag tempo blijven 'hardlopen' maar zodra ik echt harder ga; 9km pu ong. dan hou ik het echt niet vol haha! Maar bedankt voor de info! :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:33

Ik heb zondag gelopen, in plaats van 's morgens een keer aan het eind van de middag, was zwaarder dan 's ochtends. Ga vrijdag denk ik weer lopen (heb ook nog gym morgen, dan loop ik ook wel een beetje hard).

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:39

Mocht je wat meer willen dan zou je intervaltrainingen kunnen doen, een rustig tempo lopen met snelle intervallen er tussendoor. Dus bijvoorbeeld 1,5 á 2 km rustig lopen (dat je voldoende warm bent gelopen) en dan 100 meter op 75 á 80% van je maximale snelheid lopen en dat dan een paar keer. Zo kun je sneller je conditie verbeteren.
Op internet zijn er vast voldoende schema's voor te vinden mocht je interesse hebben :)

Maar blijf vooral plezier houden in het lopen, sneller/langer lopen is zeker niet zaligmakend :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:42

Das ook wel een goed idee inderdaad.. Maar ik ga ook al naar de sportschool waar ik heel veel variatie aan soorten sport doe en ik zit op boksen haha, dus je zou zeggen dat ik wel conditie moet hebben :')

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:01

haha trainen met interval had ik van het weekend ook geprobeerd, maar dat is niets voor mij. Ik had een soort schema waarbij je 3 min. had rent, dan 1 minuut langzaam joggen of wandelen en dan weer 3 minuten heel hard. Dat 3x en daarna mag je wat langer uitrusten.
Nou ik hield die 3 minuten de eerste keer niet eens vol :') Ik ga straks weer voor een rondje (zeg maar nu, maar de stoel zit zo lekker O:) ) ben benieuwd hoe dat gaat dit keer.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:44

Ik heb 'net' in de stromende regen, mét mijn gewichtjes om mijn enkels, 6 km in 39 minuten gerend. :) Wel na 20 minuten een minuut of twee gewandeld, maar het gaat al steeds beter!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:49

Wow, wat goed! Waarom met gewichten om je enkels, als ik vragen mag?

Ik heb vandaag week 8 van mijn schema afgerond. Ben ik alweer twee maanden aan het hardlopen, wat gaat het ook snel!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:54

Voornamelijk omdat ik ook snel spieren wilde trainen, maar de mooie bijkomstigheid is dat ik met de gewichtjes (is maar halve kilo per enkel, dus het stelt weinig voor) net mijn passen mooier afrond. Zonder de gewichtjes krijg ik sneller last van mijn liezen omdat ik dan mijn benen minder goed optil. Daarbij hoopte ik dat als ik dan op de wedstrijd die ik de 22ste heb (daarvoor train ik) en dan zonder de gewichten ren, dat ik dan automatisch harder kan en het makkelijker volhoud. Of dat zo is betwijfel ik echter :P

Ik heb mijn berichten in dit topic doorgekeken en ik ben nét iets langer dan een maand weer aan het trainen. Een maand terug hield ik nét 5 minuten vol!! En nu vandaag dus 2x 20 minuten gedaan en vier dagen terug 1x 30 minuten aan een stuk. Gaat dus echt snel dat opvoeren!