In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

afbmchek

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:43

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:48

Ik ben er helaas niet bekend mee, ziet er zo via de site wel duidelijk uit

Maar als ik daar de wachtlijsten bekijk zit je ook al zo op februari voor behandeling? (Utrecht 2 a 3 weken tot intake en dan nog 4 a 5 weken tot behandeling?) Of lees ik dat verkeerd?

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:52

Utrecht is een langere wachtlijst :j In Tilburg is de wachtlijst gelukkig een stuk korter. Heb ook telefonisch contact gehad met PsyQ zelf dus neem aan dat die informatie in ieder geval klopt.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:59

aah mooi, ik wist niet welke regio je zat en dacht zou zonde zijn als je alsnog weer aan een wachtlijst vast zit.

Ik zou er dan voor kiezen om het bij hun te proberen, tot februari wachten is echt lang

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:12

Duplo schreef:
Ik ben er helaas niet bekend mee, ziet er zo via de site wel duidelijk uit

Maar als ik daar de wachtlijsten bekijk zit je ook al zo op februari voor behandeling? (Utrecht 2 a 3 weken tot intake en dan nog 4 a 5 weken tot behandeling?) Of lees ik dat verkeerd?

Nou ik ben ooit begonnen bij psyQ. Krijg je je intake en vervolgens duurde het een jaar (!) voor ik terecht kon. (en op de website stond 6 weken)
Ik heb gedag gezwaaid en ben ergens anders heen gegaan omdat ik het niet meer uithield qua depressie.

Joolien schreef:
Hier gaat het ook goed, vrijdag een goed gesprek gehad met de psycholoog. Heb er erg veel aan gehad. Spanning is ook minder, en daar moet ik aan blijven werken en bewust van blijven.

Wat fijn! Goed bezig :)

Hier is het echt een grote chaos wat betreft het overstappen. Maar goed het zijn dan ook meerdere organisaties die mij allemaal in 1 organisatie gaan stoppen en al die afspraken moeten gaan lopen. Maar dan alsnog is dit zeer stressvol gezien alles via die en dan weer die word geregeld en allemaal voor mij onder werktijd. Heb er 1 in mijn baas zn tijd kunnen regelen maar daar kreeg ik al een boze blik over.
Laat staan als ik de rest ook doe.

Gisteren behoorlijk ingestort. Ik heb het idee dat ik (als dat kan uberhaubt) mijn depressie steeds onderdruk waardoor het lijkt te gaan en dan plots merk ik ineens hoe diep ik zit.
Ik ben er aardig van in de war, omdat ik nu niet meer begrijp wat ik voel en of dat nou aanstelleritus is, of ik het zelf doe of misschien is het een stemmingswisseling, of hou ik mezelf juist voor de gek dat het wel te doen is?
Snappen jullie em nog? Ik niet meer -O-

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:49

Jeetje river
Kan best zijn dat je het onderdrukt
Ik ben even blij dat ik niet werk, heb roofbouw op mijn lichaam gepleegd door gewoon door te gaan. Nu is het gewoon even op

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:23

Ik hoop niet dat jullie het erg vinden dat ik me hier even tussenvoeg.
ik weet niet hoe hecht deze groep is, maar zeg het anders gerust!

Beetje dubbel om hierin te reageren aangezien er mensen in zitten die ik ken. (Dat is geen probleem, maar mijn hele omgeving hoeft het verder zegmaar niet te weten) stuur anders maar even een berichtje ofzo.

Heb afgelopen jaar een ontzettend heftig jaar gehad die, laten we maar zeggen, in het teken van overlijden, zelfmoord (niet mezelf), ziekten en dat soort dingen stond.
Hierdoor ben ik een aantal weken erg depressief geweest (paar weken thuis van school geweest)
Ik ben zelf een ontzettende doorzetter en heb dan ook geprobeerd om er zelf weer bovenop te komen. Dit ging even goed en ik zat iets beter in m'n vel.
Maar de laatste tijd zijn er weer meer dingen gebeurt waardoor alles weer naar boven kwam. Ik heb alles gewoon opgestapeld ergens diep in mij wat nu gewoon teveel is geworden en er niks meer bij past.
Ik ben dit jaar overgestapt van school waar ik enorm tegen op zag. School wil ook echt niet meer. Mijn eerste 3 jaar heb ik VWO gedaan en het slapend gehaald omdat ik makkelijk leer, ben nu sinds de herfstvakantie terug gestroomd naar de Havo (weer andere klas, rooster etc.) en ik baal hier van, het lukt niet en mijn cijfers zijn ook niet goed.
De laatste tijd heb ik ontzettend last van triggers. Alles wat me aan de gebeurtenissen herinnerd zorgt ervoor dat ik in een enorme dip terecht kom en gewoon ontzettend slecht in mijn vel zit. Hierdoor ben ik ook mezelf niet meer, heb nergens meer echt zin in en ben gewoon de drive kwijt.

Zit nu dus sinds een tijdje bij een psycholoog wat ik erg heftig vind, vandaag gesprek gehad over het vervolg traject en ik krijg EMDR. (Hulp bij trauma's). Ik kijk hier ontzettend tegen op, omdat ik dingen liever ontwijk dan er mee geconfronteerd word.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik moest dit even van me afschrijven,
Als jullie meer willen weten of mij wat info kunnen geven mag je natuurlijk altijd een pb'tje sturen als je dat fijner vind.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:29

EMDR is minder confronterend dan gesprekstherapie.
Wat dat betreft heb je er een hele fijne aan en het effect is vaak ook heel goed!

Heel veel succes en sterkte gewenst. Is ook allemaal niet niks. :(

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:10

whoei Sharon, wat heb jij veel meegemaakt dit jaar! Het is daarom ook helemaal niet raar dat jij je zo voelt.
Je neemt een grote last met je mee van onverwerkte situaties. Het is daarom logisch dat je in een enorme dip komt als je eraan herinnerd wordt. EMDR kan heel goed werken om heftige situaties te verwerken.
Als je dingen kunt verwerken en een plek kunt geven, zul je merken dat jouw last minder wordt en je weer beter in je vel komt te zitten en weer sterker door het leven gaat.
VOel je trouwens niet bezwaard om hier te reageren hoor! Wees welkom. Wij ervaren het als heel erg prettig om af en toe gewoon lekker van je af te kunnen schrijven. En.. we begrijpen je allemaal ;)

Op de vraag hoe het kan dat het met mij zo goed gaat:
Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is. Een multidisciplinaire aanpak van psycholoog, psychiater, psychosomatische fysio en ook het uitbreiden van mijn sociale steunsysteem heeft me de erg geholpen.
Vooral ook de klinische aanpak van de psychiater was voor mij confronterend maar ook erg duidelijk.
Er is bij mij een knop omgegaan. Durf emoties toe te laten, durf over mijn problemen te praten en laat de paniek en andere mindere momenten 'maar gewoon gebeuren'.
De psychiater wil me nog wel steeds aan de anti-depressiva hebben, maar dat wimpel ik sterk af. Valeriaan in de ochtend en Melatonine in de avond werkt voor nu goed. Ik ga nog een hele lange weg af bij de psychiater van exposure en CGT. Er zijn meer 'aandoeningen' aan het licht gekomen bij hem, dus moet nog flink aan de bak, maar voel me sterk en kan de dingen aan.

Oooh en ik wens het jullie ook allemaal zo toe. Het doet me echt zeer om te lezen dat het weer ff minder gaat, of dat je je zo down voelt. Hoop echt van harte dat jullie ook de weg omhoog vinden.

Ik blijf nog lekker meekletsen ;) Zal nog genoeg dipmomentjes tegenkomen ..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:52

sharon488 schreef:
Heb afgelopen jaar een ontzettend heftig jaar gehad die, laten we maar zeggen, in het teken van overlijden, zelfmoord (niet mezelf), ziekten en dat soort dingen stond.
:(:)
Heel erg naar! !
Citaat:
Maar de laatste tijd zijn er weer meer dingen gebeurt waardoor alles weer naar boven kwam. Ik heb alles gewoon opgestapeld ergens diep in mij wat nu gewoon teveel is geworden en er niks meer bij past.
Ik ben dit jaar overgestapt van school waar ik enorm tegen op zag. School wil ook echt niet meer. Mijn eerste 3 jaar heb ik VWO gedaan en het slapend gehaald omdat ik makkelijk leer, ben nu sinds de herfstvakantie terug gestroomd naar de Havo (weer andere klas, rooster etc.) en ik baal hier van, het lukt niet en mijn cijfers zijn ook niet goed.

Ja - dat is een van de aspecten van trauma: "moeder natuur" wil dat je hard wegholt of hoe het maar uitkomt, niet dat je je op een boek gaat concentreren.
Citaat:
De laatste tijd heb ik ontzettend last van triggers. Alles wat me aan de gebeurtenissen herinnerd zorgt ervoor dat ik in een enorme dip terecht kom en gewoon ontzettend slecht in mijn vel zit.

:(:) Heel naar!

Citaat:
Zit nu dus sinds een tijdje bij een psycholoog wat ik erg heftig vind, vandaag gesprek gehad over het vervolg traject en ik krijg EMDR. (Hulp bij trauma's). Ik kijk hier ontzettend tegen op, omdat ik dingen liever ontwijk dan er mee geconfronteerd word.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Op zich: ik heb ervaring met emdr en ik vind het 'heerlijk'. Okee, het laatste uur voor een sessie kan ik gespannen zijn "rotverhaal x of y gaat nu ter tafel komen" - maar ik ben erg enthousiast over hoe zo'n rotverhaal behandeld wordt bij emdr.
Maar ik heb ook (zelf en uit verhalen) ervaring met klungelig gedoe rond emdr.
Als het zo is, dat jij in het kader van traumaverwerking 'confrontatie' lastig vind -
dat is je goed recht en met dit soort grenzen moet je heel voorzichtig zijn! ! -
dan is het NIET aan de orde 'dat je dan emdr krijgt'.
Traumaverwerking gaat in fasen en in de eerste fase leer je over jezelf kalmeren, over macht, over assertief zijn en noem maar op.
Op basis van die vaardigheden ga je dan samen met de peut 'kijken' wat de confrontatie zo naar maakt en op basis daarvan beslis JIJ of je er aan toe bent. (En technisch gesproken: emdr is een tweede fase techniek, je moet plat gezegd alle technieken uit de eerste fase onder de knie hebben.)

Emdr hoort tot de groep van cliënt centered therapie, en als JIJ het niet ziet zitten, gebeurt het niet, punt, uit.
En: ik onderschrijf wat Riverr ook zei: soms is emdr juist minder confronterend. Als incestvrouw heb ik de naarste verkrachtingsscene ge.emdr.d met de eerste vijf minuten ik alleen maar mijn handen voor mijn gezicht, en de peut die ik volledig vertrouwde ondertussen maar 'links, rechts, links, rechts' zachtjes duwen op mijn knieën. En na die vijf minuten in elkaar gedoken zitten en 'links, rechts.....' was er echt iets veranderd!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:11

Bedankt voor alle informatie! Hier heb ik wat aan <3
Ik kijk vooral op tegen alle beelden die ik weer voor me ga zien. Ik begin bijna al te huilen als ik er aan denk.
Bij mij gaan ze dat links/rechts met de ogen doen. Toen ze het vertelde dacht ik echt wat is dit nou weer voor spooky gedoe?
Wat gebeurt er eigenlijk met je als ze dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:07

Hey Sharon wat naar dat het niet goed gaat met je.
Je hebt natuurlijk ook wel wat voor de kiezen gehad.
Had echter niet in de gaten dat het zo heftig was maar wel goed voor je dat je nu hulp hebt.
Ga je naar in de Bres? reguliere GGZ?

Fijn dat je hier mee komt praten, tis net een soort van praat groep maar dan virtueel.
Voor mij voelt het waardevol.

Riverrr ik heb volgende week mijn tweede afspraak met de coach. Het is 1x om de twee weken.

Anderen bedankt voor de complimenten. Ik ben ook wel blij dat het lukt op het moment.

Suusmalvin wat super om te lezen. Ik ben blij voor je.

Ik ben sinds vrijdag aan het lopen. Elke dag een stevige wandeling op hoog tempo.
Net ook weer. Lekker fris en koud en dat werkt verslavend.
Nu afwachten of ik de discipline heb om het door te zetten.
Een ding is zeker het werkt goed tegen het gevoel van moedeloosheid.

Iedereen straks lekker slapen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:17

Bij de Bres inderdaad Osmo.
Vind het zelf ook erg rot. Heb het gevoel dat ik moet leven terwijl ik er gewoon geen zin in heb..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:56

sharon488 schreef:
Bedankt voor alle informatie! Hier heb ik wat aan <3
Ik kijk vooral op tegen alle beelden die ik weer voor me ga zien. Ik begin bijna al te huilen als ik er aan denk.
Bij mij gaan ze dat links/rechts met de ogen doen. Toen ze het vertelde dacht ik echt wat is dit nou weer voor spooky gedoe?
Wat gebeurt er eigenlijk met je als ze dat doen?

Hoi Sharon,
Veel emdr therapeuten vinden dat het links, rechts, linkswerk met de ogen superieur is, maar als gezegd: emdr is cliënt centered, dus als 'duwen op knieën' aan de orde is, hoort dat te kunnen.
Er is ook een variant dat jij staat en stampt: 'linkervoet, rechtervoet, linkervoet, rechtervoet, ...'.
En een goede peut heeft weet van deze verschillende manieren en jullie kunnen dan afwisselen. (Handen voor je ogen als je je schaamt of erg huilt. En stampen is heerlijk als je woedend bent.)

Wat het precies doet: daar is discussie over. Ik ben een fan van de theorie dat je "naspeelt" wat je normaliter 's nachts in je dromen zou doen: de emotionele lading eraf halen en de gebeurtenissen 'in het juiste laatje van je geheugen stoppen', om het daarna moeiteloos vrijwel te vergeten. (Doe je het laatje open, weet je het wel weer, maar zonder al die emoties, knopen in je maag, etc.)

Enne: niet dat die rotbeelden zien nou altijd een feestje is (als gezegd, een uur tevoren voelde ik me ook niet altijd echt top) - maar het moet nadrukkelijk wel behapbaar zijn voor jou!

Soms zeggen mensen wel eens: 'emdr werkte niet bij mij' - regelmatig zit daar dan iets achter in de trant van 'ik vind het maar griezelig'. Een goede peut voorkomt dit; zou het toch gebeuren: helpt jou er mee. En anders ben je er simpelweg nog niet helemaal klaar voor. (Ik hoorde ooit van een idioot, die haar cliënt een uur lang 'naar een rotbeeld' liet kijken, en dat ook de tweede sessie herhaalde. Oneervol ontslag op staande voet wegens gebrek aan deskundigheid hoort daar op te staan.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:02

Janneke ik ben het niet helemaal eens met jou gedachtengang over waarom EMDR bij sommige mensen niet zou werken.
Dat het dan ligt aan de deskundigheid van de psych of aan de persoon die het maar griezelig vind of er niet klaar voor zou zijn.
Voor jou is deze therapie succesvol geweest (wat natuurlijk super mooi is).
Maar er zijn nu eenmaal ook mensen met een trauma bij wie het niet succesvol werkt.
Er zijn nu eenmaal de teleurstellingen en de succes stories en ik denk dat vooral te maken heeft met hoe verschillend mensen zijn.
:o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:27

Eh, maar waar ben je het nou niet mee eens?

Uiteraard: er zijn verschillen tussen mensen!

Ik vertel de gang van zaken, de regels waar de peut zich aan moet houden en mijn ervaringen - en bij correct gebruik binnen een duidelijke, stevige en vooral warme vertrouwensrelatie werkt het bij zo'n 95%.

(Er is een ggz te zijn waar je eigen peut je naar een emdr iemand stuurt en dan heb je, zo is de bedoeling 1 gesprek om kennis te maken, uitleg over de methode - en dan moet het gebeuren. In die instelling is logischerwijze het 'slagingspercentage' veel lager.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:29

Waar ik het niet mee eens ben is dat jij steld dat als EMDR niet slaagd het of aan de niet kundige peut ligt of aan de persoon die schijnbaar er niet voor open staat of er niet aan toe is.
Terwijl ik denk dat het ook aan de EMDR zelf kan liggen als niet passende therapie.
Met andere woorden niet elke trauma persoon is gebaat bij EMDR.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:01

Ik ga over 1,5 week met emdr starten en ben echt heel erg benieuwd of het mij gaat helpen in het verwerken van mijn trauma('s). Ik ga er met open vizier in en kijk wel wat het me gaat brengen (of niet).

Ik lees momenteel heel erg veel. Ik ben nu bezig in het boek: De herontdekking van het ware zelf. Ik herken ontzettend veel van wat daarin wordt geschreven. Er zit ook een zelfhulpmodule in waar ik mee aan de slag wil. Zijn er mensen die het boek kennen en mee willen doen met de zelfhulpmodule om onderling ervaringen uit te wisselen?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:24

Nu ziekenhuisbezoekje helaas ... maar was al aangemeld voor kliniek en dat word nu wss met spoed gedaan ivm ziekenhuis ...

Maar mensen, ik heb voor het eerst weer hoop dat het goed gaat komen, met intensievere hulp ... ben echt zo opgelucht over dat idee ...

Maar ben ook weer bang dat het allemaal weer niks blijkt te zijn, pandora's doos bevatte niet voor niets hoop ... Maar positief blijven denken ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:38

Fijn Emily, natuurlijk komt het goed :)

Ik heb gisteren de cd van Blof binnen gekregen, Umoja. Dat is echt een therapeutische cd voor mij, ik kan dan helemaal los gaan en mezelf lichter maken. Heerlijk vind ik dat :)

Gisteren nog een mooi moment. Ik had een drukke dag op school en kwam er achter dat ik veel meer moest doen dan dat ik al had gedaan en dat beangstigde me. Toen ik thuis kwam was ik zo moe, en werd ik ineens heel down. Ik kon letterlijk bijna niet meer praten. Toen ben ik even bij mijn vriend gaan zitten, heb de angst er laten zijn en binnen een paar minuten werd ik weer helemaal mezelf en bloeide ik weer op. Ik ging zelfs nog aan mijn huiswerk wat ik eigenlijk niet van plan was, maar ik was ineens weer zo fit :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:39

Ankem klinkt als een bijzonder boek, heb even gekeken wat het inhoud maar lees vooral ook waarschuwingen dat veel mensen vinden dat je het niet zonder begeleiding moet gebruiken?

xEmily succes en sterkte in het ziekenhuis, zou fijn zijn als je daar de juiste hulp vind. Hoop is altijd goed!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:09

OsMo schreef:
Waar ik het niet mee eens ben is dat jij steld dat als EMDR niet slaagd het of aan de niet kundige peut ligt of aan de persoon die schijnbaar er niet voor open staat of er niet aan toe is.
Terwijl ik denk dat het ook aan de EMDR zelf kan liggen als niet passende therapie.
Met andere woorden niet elke trauma persoon is gebaat bij EMDR.

...het spijt me van dit misverstand, want uiteraard kan het zo zijn dat emdr niet aan de orde is, ""simpelweg"" niet de goede therapie.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:15

Duplo schreef:
Ankem klinkt als een bijzonder boek, heb even gekeken wat het inhoud maar lees vooral ook waarschuwingen dat veel mensen vinden dat je het niet zonder begeleiding moet gebruiken?

xEmily succes en sterkte in het ziekenhuis, zou fijn zijn als je daar de juiste hulp vind. Hoop is altijd goed!

Het is ook een heel bijzonder boek. Ik ben niet zo bang om er een start mee te maken. Ik weet niet of ik alleen echt de regressie aan durf die er in staat beschreven, maar durf het wel aan om mijn gedrag te analyseren aan de hand van de verschillende vormen van afweer. Dat is redelijk onschuldig ;) Daar biedt het boek goede houvast in.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:18

Al een hele tijd lees ik mee in jullie forum. Nu zie ik dat ankem hier ook nog zit!! Ankem, jaren geleden zaten we ook samen in soortgelijk topic. Ww hebben toen ook nog wel gepb't en volgens mij nog op msn gezeten samen!
Als jullie het niet storend vinden dat ik me bij jullie voeg.. Zal ik wat uitgebreider reageren!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:55

Welkom Maaike!

Succes Emily, fijjn dat je goede hulp krijgt.

Joolien wat een geweldig moment om dat zo direct te zien veranderen. En fijn he wat muziek kan doen :)