[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:42

Ik ben maar €40,- kwijt voor een jaar, dus dat is opzich het probleem niet.

Ik weet het gewoon niet. Hoewel ik echt niet bang hoef te zijn over zwanger worden vind ik het ergens gewoon een eng idee om het op te geven...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:43

Ik zou vooral het stukje controle erg missen denk ik :j. Ik zit er soms ook weleens aan te denken om te stoppen: al die hormonen. Pfff. Maar als ik dan denk aan de periode daarvoor (heel onregelmatig), dan ben ik blij dat ik mijn menstruatie lekker kan regelen :D.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:45

Ik vind het HEERLIJK. Ja, was even wennen op het begin, maar na 2 dagen was ik wel gewend hoor :)).
Als seks geen kwestie zou zijn, had ik er niet over getwijfeld en die troep er allang uitgegooid :j.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:46

Ik heb geen flauw idee hoe mijn ongesteldheidsritme eruit ziet als ik niet aan de pil ben, zo lang als ik volwassen ben ben ik al aan de pil...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:48

Ik ook hoor, ben op mijn 14e (of 13e misschien al?) aan de pil gegaan en op mijn 17e overgestapt naar de nuvaring. Die heb ik 9 jaar gedragen. In die hele periode ben ik ooit 1x eerder gestopt, maar dat was maar een maandje of 3 ofzo. Je merkt snel genoeg hoe je erop reageert. En als je er niet goed op reageert, kun je zo weer een nieuwe halen natuurlijk.

Mét nuvaring was ik 1x per jaar ongesteld. Heb daar echt een hekel aan, dus ringde altijd door (= hetzelfde als pil doorslikken). Nu is het wat vaker, maar ik heb er gelukkig niet zoveel van. Vind het meer irritant dan dat ik er last van heb. Gelukkig!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:49

Ik ben van mijn 18e tot mijn 25e aan de pil geweest. Gestopt met de pil en ik was direct zo regelmatig als de klok, dat ging vanaf de eerste 'normale' ongesteldheid goed wat dat betreft.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:50

Ik zit te zoeken naar hormoonvrije anticonceptie (behalve condoom dan) en kwam het diafragma of pessarium tegen. Iemand ervaringen mee?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:51

pessarium heb ik over gelezen in mijn zoektocht, dat lijkt me een hel.
Diafragma nog nooit over gehoord, ga even googlen :).
Edit: Oh, het is hetzelfde :)

Enige waar ik op uitkwam wat betrouwbaar zou zijn, was condoom of koperspiraaltje.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 06-02-14 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:52

Pessarium of diafragma is hetzelfde :+
Het leek mij ook niet ideaal, eerst naar de dokter om het te leren zetten :brr: Maar het heeft ook wel voordelen...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:53

Koperspiraaltje is misschien ook een idee, maar geven ze dat ook aan jongere mensen? En ik weet niet of me dat wel een "veilig" gevoel zou geven... Ik ben best lastig op gebied van anticonceptie :Y)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:55

Iolanthe schreef:
Ik zit te zoeken naar hormoonvrije anticonceptie (behalve condoom dan) en kwam het diafragma of pessarium tegen. Iemand ervaringen mee?

Dit is toch eigenlijk gewoon een soort vrouwencondoom?

Het lijkt mij iig helemaal niks. Het is ook niet 100% veilig, kan net zo goed scheuren en je moet het 'elke keer' inbrengen. Dan is iets bij de man eroverheen schuiven een stuk makkelijk (zeker als je besluit spontaan tot actie over te gaan).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:55

Iolanthe schreef:
Pessarium of diafragma is hetzelfde :+
Het leek mij ook niet ideaal, eerst naar de dokter om het te leren zetten :brr: Maar het heeft ook wel voordelen...

Wat voor een voordelen? Ik zie alleen maar nadelen haha :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:56

Had 'm net ge-edit inderdaad _O- _O-.

Nee, het lijkt mij echt helemaal niets. Je moet van tevoren weten wanneer je seks gaat hebben, insmeren enzo.. Nee :n. Niet mijn ding.

Ik had een vriendin gevraagd over die koperspiraal, omdat zij een tijdje een spiraal heeft gehad, maar last kreeg van acne en haaruitval, maar dat bleek om het mirena te gaan. Toen een andere vriendin gevraagd die bij een ha-post werkt en die zei dat niet alle dokters even happig zijn op de koperspiraal.

Ik zit echt onwijs in dubio wat ik moet doen.. Nuvaring heb ik zo weer gehaald natuurlijk, als ik bij de apotheek zeg dat ik mn briefje kwijt ben, krijg ik zo een nieuwe, dat ding heeft gewoon 9 jaar in mijn systeem gestaan natuurlijk. Maarja.. Hormonen. En voel me juist zo kiplekker zonder.
Maar wil ook geen kleine..

Zucht..
Ik ben ngo steeds voor de mannenpil :))

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:59

Nee, dat is zo'n kapje wat je aan de baarmoederhals plaatst :)
Vrouwencondoom lijkt me inderdaad gruwelijk irritant en een mannencondoom is sowieso veiliger!

Voordelen van een diafragma: je kan het op voorhand inbrengen en het kan (moet zelfs) nog 8 uur (of zoiets) blijven zitten, je voelt er allebei niets van :) En je kan het telkens opnieuw gebruiken als je er goed voor zorgt :)

Wel moet je er telkens zaaddodende creme opsmeren, daar zou ik de samenstelling van op moeten zoeken, want daarmee kan het hele geen-hormonen-of-chemische-"troep"-in-mijn-lijf weggeveegd zijn :)

Yv_, ik snap je dilemma :(:)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:03

Maar je kan 'm niet onbepaalde tijd laten zitten, dus je moet van tevoren dus weten of je seks gaat hebben...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:05

Iolanthe schreef:
Nee, dat is zo'n kapje wat je aan de baarmoederhals plaatst :)
Vrouwencondoom lijkt me inderdaad gruwelijk irritant en een mannencondoom is sowieso veiliger!

Voordelen van een diafragma: je kan het op voorhand inbrengen en het kan (moet zelfs) nog 8 uur (of zoiets) blijven zitten, je voelt er allebei niets van :) En je kan het telkens opnieuw gebruiken als je er goed voor zorgt :)

Wel moet je er telkens zaaddodende creme opsmeren, daar zou ik de samenstelling van op moeten zoeken, want daarmee kan het hele geen-hormonen-of-chemische-"troep"-in-mijn-lijf weggeveegd zijn :)

Maar je kan dat ding niet non-stop laten zitten toch? Waar moet al dat bloed heen dan? Dat vangt dat ding toch niet allemaal op??

Je moet dus vantevoren weten wanneer je sex gaat hebben. Alleen dat al en dat moeten plannen, lijkt mij vreselijk. Schat, zullen we? Even wachten hoor, ik moet nog smeren.... nah, lijkt me niks :n :')

Wat is er mis met het gewone condoom?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:07

Ja, dat is dan ook weer waar. Op de meeste sites staat er dat sommige vrouwen het standaard inbrengen als deel van het avondtoilet. Nu zou dit voor mij misschien wel handig kunnen zijn, want mijn vriend en ik slapen niet zo vaak samen (studies in een andere stad) dus is het wel altijd bijna zeker prijs :D Maar ja, dat zal niet zo blijven...

Pff, ze hebben allemaal voor- en nadelen... Waarom bestaat er geen nadeelloos middel! :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:12

Wat vind jij dan zo erg aan een condoom? Dat is toch het makkelijkst dan als je geen hormonen wilt?

Ik lees dat dat middel van jou (wat een verschrikkelijke libido-killende naam heeft dat ding haha) vooral gebruikt wordt bij verzakkingen en nagenoeg niet meer als voorbehoedsmiddel. Zegt mij genoeg iig.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:14

Ja, dat had ik ook gelezen... Maar het kán blijkbaar wel nog.

Ik vind een condoom niet zo erg, maar mijn vriend laat wel merken dat hij het fijn zou vinden als we daar niet steeds moesten aan denken en zo... Voel ik me zo lastige vriendin omdat ik per se de pil niet wil nemen :Y)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:15

Ik vraag me eigenlijk gewoon vooral af hoe andere hormoonvrije vrouwen het doen :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:17

Persoonlijk vind ik condooms mood-killing. Ben je net lekker in de stemming (als ik het zo mag noemen), moet je je eerst met dat rubbertje gaan bezighouden.
En irritant gewoon, voelt raar.

Maar dat ben ik, ik ken ook meiden die double dutch doen en er totaal geen hinder van ondervinden :).

Nouja iolanthe, ik doe het nu dus idd met condoom maar door bovenstaande redenen wil ik toch een alternatief. Maar dat is natuurlijk hartstikke persoonsgebonden :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:17

Ben ook benieuwd hoe het leven zonder pil zou zijn!
Na de zomer geef ik dat een kans, maar wij gebruiken geen andere voorbehoedsmiddelen ter vervanging.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:18

Yv_ schreef:
Persoonlijk vind ik condooms mood-killing. Ben je net lekker in de stemming (als ik het zo mag noemen), moet je je eerst met dat rubbertje gaan bezighouden.
En irritant gewoon, voelt raar.

Dit dus :j Altijd eerst even onderbreken en achteraf opnieuw...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:18

vuurneon schreef:
Ben ook benieuwd hoe het leven zonder pil zou zijn!
Na de zomer geef ik dat een kans, maar wij gebruiken geen andere voorbehoedsmiddelen ter vervanging.

Oh nee, als er maar de meest geringe kans was dat k zwanger zou worden zou ik het absoluut niet doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:21

Dat is bij mij nou net de bedoeling :D