Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:55

Germie, het beste is om voor iedere dag koorts een extra dag rust in te lossen.

SV, nu lekker relaxen! Vast fijn om in ieder geval buiten geweest te zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:09

Tiggs schreef:
Germie, het beste is om voor iedere dag koorts een extra dag rust in te lossen.

SV, nu lekker relaxen! Vast fijn om in ieder geval buiten geweest te zijn.

Ik heb 1 dag koorts gehad, toen uiteraard niet gelopen en gisteren ook nog niet. Toen was de koorts wel weg, maar de buikgriep nog niet. (en ik had toch geen tijd om te lopen). Had je dan vandaag ook nog niets gedaan? Gewoon nieuwsgierig. Ik had zoiets van ik ga wel iets doen, maar niet een volledige training. Of is dat dan nog te veel? Was je dan gaan wandelen ofzo?
Maar deze week mijn 10-10-23km zal hem niet worden. Ik had eigenlijk bedacht om de gehele week het dan maar wat rustiger aan te doen en bijvoorbeeld de long run in te korten naar 14-16 ofzo, of zolang het ok voelt en dan volgende week weer verder te gaan.
Het wel of niet slagen van een marathonschema schijnt niet af te hangen van een weekje ziek zijn en dan niets doen. Daar ben ik wel blij om, want leuk is het natuurlijk niet. Dus ik maak me daarom nog geen zorgen.

Mijn VO2 max is ook een punt lager dan voor november, en gaat ook niet meer omhoog. Voel me niet anders er om hoor. Staat alleen nu net weer op 'redelijk' en was dus 'goed'. :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:16

Germie, in dat geval zou ik hebben gekeken hoe ik me voel en, als dat goed is, checken of m’n lichaam dat ook vind (rust hartslag, hrv) en dan inderdaad een rustig loopje.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:16

Lekker Germie, fijn dat je weer wat bent opgeknapt.

Lekker SV, wel balen van VO2.

Ik heb ook loopje gedaan. Rustig tempo, 15 km. De pijn in mn heup werd met 3 km minder, en liep niet kreupel.
Laatste 2 km vond ik wel pijnlijker, maar ja was nog niet echt dicht bij huis. Ik denk dat ik het snelle 10 idee maar los moet laten voorlopig.
Tempo 6:20 is prima te doen qua pijn, als ik versnel niet meer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:30

Nou, ik vind het een vlot tempo Samantha!
Fijn dat de pijn minder wordt.
SV, ook lekker gelopen. Jammer van de VO2.

Ik heb ook het avondje gourmetten gecompenseerd met een rondje van 10/10,5km _O-
Ik wilde al eerder lopen vanmorgen, maar alle 3 de beesten lagen op of bij me te slapen en dan kan ik echt niet opstaan. Uiteindelijk gegaan en toen viel na een kilometer of 1,5 mijn registratie op mijn horloge weg, daar baal ik onwijs van. Opnieuw aangezet en 8,8km wel geregistreerd.
Ik heb heel ontspannen en fijn gelopen. Heel constant ook, maar wat mijn hartslag daar dan weer mee doet... >;)
Oh, en ik vind deze nieuwe short ook zo leuk <3

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:34

Ging je in een short?

Ik vind de huisdieren wel grappig. Kan die donkerbruine niet mee?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:38

Zou leuk zijn, maar die labrador wil iedere anderhalve meter stilstaan en snuffelen _O-
Ja, in een short. Het is windstil en ik had het erg warm. Ik kwam onderweg een man tegen in lange broek, shirt, jasje en muts. Wtf.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:53

Ik vond het gisteren ook al best warm!

Die dieren zijn zo cute <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:45

Aah leuk die dieren!

Ik had lange broek aan maar het was inderdaad best warm.
Zo grappig hoe verschillend mensen zich kleden met hardlopen hè.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 15:50

Heel leuk Goof!

Wij liepen afgelopen zaterdag in België met een korte broek, longsleeve en dun shirtje. Het was 3 graden. Iedereen om ons heen had zoveel kleren aan (lange broeken, mutsen, handschoenen, shirt, jasje erover), dat we twijfelden of we te weinig aan hadden. Maar ik had het erg warm, dus was prima.
Je kan het wel een beetje zien op de foto hier onder.
Vanmorgen ook lekker in korte broek en longsleeve.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:52

Ik loop ook graag niet te warm gekleed. Zie ook zo vaak mensen met jassen lopen, hoe dan?
Als het he koud is doe ik een dikkere longsleeve aan, eventueel handschoenen maar die gaan halverwege wel uit.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:06

Ik loop met een lange broek, dun tshirt met lange mouwen en een dun windjack erover meestal. Laatst een iets dikker tshirt aan getrokken, maar dat was wel een beetje te warm

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:41

In mijn stad liepen ze zelfs met 25 graden soms met truien aan. Ik denk dat mensen dat doen om meer te zweten ofzo?
Zelf vind ik korte broek het lekkerste maar aan het strand met koude wind is dat toch echt een beetje marteling. Dan voel ik mijn knieën echt steken. En die duinplanten krassen mijn benen zo open. Als er weinig wind staat loop ik graag in korte broek.

Ik vind je foto wel grappig SV. Jullie kijken ook het vrolijkste :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:22

Samantha_ pas je wel op dat je het niet alleen maar erger maakt? Ik snap dat je heel graag wil blijven rennen hoor! Maar je bent nog verder van huis als je het erger maakt natuurlijk.

Toffe broek Goof! Maar kort, brrrrrrr... Ik loop lang lang onder de 10 graden. En heerlijk die beestjes, dan kun je idd niet weg! :j

voor degene die op de weg EN het bos lopen. Zien jullie veel verschil in VO / VR op verschillend terrein?

Vandaag even rust gepakt hier ondanks dat garmin vind dat ik beter herstel dan gepland :+ . Kreeg wel opeens nog een foto van de start van mijn 5km race. Nooit een on route of finisch foto gehad , gek genoeg. 3,2,1, SPRINT! :') gek he dat je dan na 500m denkt, oef :+ (die gast naast mij in hetzelfde shirt loopt de 10km in 35min :') )
Afbeelding

Morgen weer Bootcampen **\O/**

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 02:48

Hopelijk heeft iedereen fijne feestdagen gehad.

Good, toffe broek inderdaad.

Samantha, pas je goed op jezelf. Zo zonde als je te ver gaat……

Busymissy, lief dat je het vraagt. Ik vind het zwaar. Zeker in een periode waarin eten een belangrijke rol speelt. Op de verjaardag van lief, de 24ste, werd het me ook te veel en ben ik voor het eten weg gegaan (zouden bij mijn ouders eten). Gister waren we thuis en vandaag had ik een brunch georganiseerd (lang verhaal maar al geregeld toen ik nog kon eten) en die ging wel goed. Als in, het lukte om te blijven en het best gezellig te hebben. Waar ik wel blij mee ben is dat koken en bakken voor mij los staan van eten. En dat ik dat dus nog wel kan aangezien het een van mijn grote liefhebberijen is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 12:05

Jullie kijken inderdaad het vrolijkste SV!

Wat een leuke foto Leonie, veel plezier met bootcamp.

Knuffel Lugh, dat zal zeker zwaar zijn voor je.

Ik heb van het langzamere lopen geen last. Alhoewel 15 misschien wat optimistisch was.

Vandaag onverwachts dagje aan het werk. Plan ik 1 dag vrij in de kerst vakantie,ga ik toch werken. :')
Collega is ziek geworden en anders was er niemand vandaag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:03

Hier net even 6km gelopen, het was tijd voor intervallen volgens het schema, 30 seconden hard en dan 30 seconden rust. En dat 10 keer. Ik ben voor mijn gevoel dood gegaan, maar zat volgens Garmin niet eens in zone 5. Heb wel steeds net boven het gevraagde tempo gelopen, dus daar ben ik blij mee. Ik zat steeds rond de 5.35-5.40, en ik moest tussen de 5.45 en 6.0 lopen.

Maar wat een bijzondere statistiek is, is dat ik dus een goede links-rechts balans heb als ik rustig loop, maar zodra ik dus versnel dan loop ik 'in het rood' en sta dus langer op rechts dan op links, en ook til ik m'n voeten dan te hoog op. Mijn grondcontacttijd is op de sprints wel ruim onder de 300ms, en dus aan de goede kant.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:43

Mijn rondje vanochtend was heel moeizaam. Het doel was 9 km, maar het voelde echt heel zwaar. Dus heb er 8 km van gemaakt en een paar keer een stuk gelopen. Uiteindelijk de laatst 1,75 km wel gerend, dus ben niet helemaal ontevreden.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:32

Klinkt zwaar Lughnassadh, maar zo te lezen kom je er kranig doorheen. Daar mag je trots op zijn! Lijkt mij een zwaardere uitdaging dan een stuk hardlopen en je doet het toch maar! Gelukkig vanaf nu echt aftellen naar 30 december.

Lekker vlot gelopen Germie! Ik vind intervallen echt ruk om te lopen, maar het levert zoveel op dat ik ze wel 1x per week loop (zodra dat weer in mijn schema past).

Knap dat je het uitgelopen hebt Tiggs. Jij bent in ieder geval nog geweest.
Ik voel me weer niet fit, nu weer keelpijn (vast van het slaaptekort de afgelopen dagen), dus sla vandaag het lopen over. Kijken of het morgen beter voelt.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:37

Samantha_ fijn dat de pijn in je heup wat minder werd. Liever wat rustiger aan dan een blessure kan ik me voorstellen inderdaad!
Goof, heel leuk short! En lekker zo om de feestdagen te kunnen compenseren haha.
Leonie, grappig zo’n startfoto. :D
Lughnassadh :(:)
Germie, lekker gelopen dan! Misschien kun je wat kracht en balansoefeningen doen?
Tiggs, jammer dat het wat meer moeite koste, nog moe van de feestdagen misschien? Je heb wel een mooie afstand afgelegd, dat is toch fijn denk ik.
Busymissy, beterschap!

Ik loop gewoon lekker in een dikke hardlooplegging en nu ook wel vaak een windjack. Maar ben ook binnenshuis al een koukleum. Kwam uit de nachtdienst vandaag, dan is het toch altijd lastig met overdag slapen, wakker worden en dan ook nog gaan sporten. Uiteindelijk wel een fijne 10km gelopen in zone 2, wat langzamer dan gemiddeld maar niet gek denk ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:10

Heel heftig Lughnassadh. Ondanks dat het offtopic is, wil je vertellen wat er precies is gebeurd waardoor je niet meer kan eten? Nog 3 dagen iig toto de 30ste!!

Samantha dat is wel heel zuur! 1 vrije dag en dan toch werken. Maar idd 15km is wel een redelijk stukje.

Balen dat het zo lastig ging Tiggs! maar toch weer wat gelopen.

Beterschap BusyMissy

Kan me voorstellen dat je wat minder productief bent Myka na een nachtdienst. Super fijn dat je dan toch weer kan gaan lopen.

Bootcamp vanmorgen was echt alleen maar benen zo een beetje :') en daarna dacht ik, joh laat ik toch nog maar inschrijven voor zondag de trail op de veluwe. Dus ik ga zondag dan toch nog mijn eerste trail ooit lopen met direct 200+hm :Y) . Heel benieuwd hoe ik bij het einde aankom met deze matige voorbereiding }> . Dus Suliko, misschien zie ik je daar!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:50

Ik heb vandaag weer een intervalletje gelopen..4x 5 minuten versnellen en 3 minuten rust (ben in opbouw naar de 10 km). Tot nu toe vind ik ze nog wel leuk om te doen haha, maar dit was ook pas de 2e keer. De rust stukjes wandel ik nog deels, vandaag 1,5 min wandelen en 1,5 dribbelen. Weet niet hoe leuk ik ze anders vind haha.

Probeer dagelijks rek oefeningen voor mijn kuiten te doen en doe voorlopig ook maar 2x per week hardlopen. Maandag met minimale klachten en vandaag zo goed als klachtenvrij gelopen. Mijn hoofd wil graag 3x per week lopen, maar lichamelijk is het denk ik gewoon te veel. Krijg eigenlijk iedere keer na een paar weken 3x lopen teveel last van pijntjes. Hopelijk vinden mijn kuitjes 2x per week leuker.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:08

Ik vind intervallen ook wel leuk, de zware stukken zijn dan tenminste een beetje snel voorbij :')

Ik weet niet waarom het vanochtend zo lastig ging. Misschien door het vocht in de lucht (?) of dat er toch een verkoudheid aan zit te komen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:41

Ik heb net een rustig rondje van 5km gedaan. Gemiddelde tempo 6:10 per km. Helemaal prima. Lopen gaat nog steeds goed, heb alleen elke keer de dag erna dat ik wat misselijk ben... Maar nu sowieso gekke dagen met ander eten, dus weet niet of het aan het eten of aan het hardlopen ligt.... Vandaag geen gek eten of gwkke dag, dus mooie maatstaf. Als ik morgen weer zo misselijk ben, was vandaag mn laatste loop, want dan heeft mn lichaam er blijkbaar toch te veel moeite mee! Ben ik morgen ok, heb ik iig oudjaarsdag nog een loopje hier vlakbij. Is telkens een rondje van 3km. En dan kom je terug, kun je even wat eten en drinken. Max afstand die je af mag leggen is 21km. Maar ik denk dat ik 1 rondje wel genoeg vind haha. Mijn man wil wel tot aan de 21km gaan. Na afloop is er snert en een oliebol!

Ik doe tegenwoordig voor mezelf het lopen zonder afspraken... Ik zie wel welke afstamlnd lekker voelt en tempo zie ik achteraf wel wat het was. Ik loop zoals het lekker aanvoelt. Vandaag dus 6:10, van de week was het 6:02.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:05

Ik was vorige keer helemaal blij met m’n eerste 5km. Vandaag 5,5 in dezelfde tijd :o ben een beetje flabbergasted :+

Afbeelding