Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:09

Sherivey, wat knap dat je toch hebt door kunnen zetten! Balen dat je zo beroert bent geweest.
Hopelijk blijft de spierpijn weg.

Leuke familie foto, hierboven. Lijkt mij wel gezellig om met een deel van de familie te lopen.

Suusje26, ik loop vaak op een loopband. Toen ik begon met hardlopen daarop opgebouwd tot de 5km. Daarna pas buiten gaan lopen. Nu ik weer net mag beginnen ook weer.
Ik vind het heel fijn trainen. Je kan veel makkelijker trainen op een constant tempo. Buiten vind ik een tempo aanhouden nog wel is lastig, doordat ik een interval sport er naast doe.
Met een blessure vind ik de loopband ook fijn. Mooi glad oppervlak en in de spiegel kan je goed zien of je netjes loopt.
Omschakelen van loopband naar de weg vond ik niet lastig. Liep de 5km toen in de zelfde tijd.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:28

@Sherivey fijn dat het tot nu toe redelijk meevalt met de spierpijn. Hopelijk wordt het niet al te gek ;)
Geniet lekker van je vrije dag(en) en medal monday he, dus delen die medaille *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:30

Sherivey gefeliciteerd met het uitlopen van je marathon, echt knap gedaan zeg, onder die omstandigheden toch nog de finish gehaald topper!
Wat een doorzettingsvermogen, daar mag je trots op zijn!
Wat baalen dat je je zo beroerd voelde onderweg, en ook last van je knie.
Hopelijk voel je je snel weer de oude.
Wil je nu nog een keer een marathon lopen, of ben je er voorlopig even klaar mee?

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 11:58

Wat betreft loopband, die helling is om het gevoel van weerstand door wind en eventueel vals plat een beetje na te bootsen.

Ik vind zelf buiten lopen fijner. Veel meer te zien en frisse lucht. :j

Qua trainingseffect is het volgens mij niet anders dan wanneer je op een vlakke route buiten loopt :)

Ieris, de laatste paar kilometers en al kotsend boven een dixie hangend dacht ik "dit nooit meer". Maar na cola en een uurtje slapen heb ik meteen al tegen mijn vriend gezegd dat er nog zat ruimte is voor verbetering en ik voor een herkansing ga. :+

De medaille 8-)
Afbeelding

Hoorde/ las achteraf dat heel veel lopers het zwaar hadden. Kramp, uitvallers, mensen die per ambulance afgevoerd moesten worden :=
Dus al met al viel het met mij wel mee.
Hoop dat iedereen er goed vanaf komt.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:04

Toen ik voor mij start van de halve aankwam heb ik idd ook twee keer een ambulance het stadion uit zien komen. En toen ik bijna klaar was, op ongeveer 20½ km lag er ook iemand in een ambu, die maakten zich net klaar om te vertrekken. Het was best verraderlijk omdat het zonniger en warmer was dan de afgelopen twee weken het geval is geweest. En met een klein windje erbij voelde het minder warm dan het echt was...

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:11

IMAY1990 schreef:
Toen ik voor mij start van de halve aankwam heb ik idd ook twee keer een ambulance het stadion uit zien komen. En toen ik bijna klaar was, op ongeveer 20½ km lag er ook iemand in een ambu, die maakten zich net klaar om te vertrekken. Het was best verraderlijk omdat het zonniger en warmer was dan de afgelopen twee weken het geval is geweest. En met een klein windje erbij voelde het minder warm dan het echt was...

Even je uitslag opgezocht ;) knap gedaan hoor! :j
Hoe ging het voor je gevoel? Was dit je eerste halve?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:21

IMAY1990 schreef:

Yup, en er klaagden ook mensen over slechte lucht/ benauwdheid. Ook toeschouwers, hoorde ik van mijn vriend.
Dat zal ook niet meegeholpen hebben.

En was idd warmer dan de afgelopen paar weken. Raar weer ook, zo wisselvallig.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:21

-O- Ah IMAY wat stom, had helemaal gemist dat jij ook meedeed gisteren. Heb net als Musli ook je uitslag opgezocht, goed gedaan hoor, gefeliciteerd!

Loopband geen ervaring mee, vind binnen sporten geen zak aan :n Heb wel een crosstrainer waar ik af en toe op sta als het echt niet anders kan qua tijd, dan kijk ik ondertussen een serie, maar ik vermijd het liever :j

Een collega vergeleek het gevoel na het lopen van de marathon met het krijgen van een kind, de eerste gedachet is dat het de laatste keer is geweest, maar de meeste mensen komen er op terug. Nu heb ik geen ervaring met het krijgen van kinderen, maar ik kan me er iets bij voorstellen :))

Mooie medaille hoor Sherivey, nogmaals, dik verdiend *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:23

Hahaha ik heb die vergelijking ook al vaker gehoord. :))
Zelf geen ervaring met een bevalling, maar dit was idd typisch geval van 'pijn is tijdelijk'.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:42

Imay, gefeliciteerd goed gedaan zeg! Ik had ook even gemist dat je de halve mee deed. Hoe ging het bij jou?

Sherivey, mooi om te horen dat je er nog een keer voor wilt gaan, that's the spirit!
Mooie medaille gekregen!
Kan me dat wel voorstellen van die bevalling ja.
Ik zat er zelf ook gruwelijk doorheen aan het einde van de N70 trail vorige maand, en een loper onderweg vertelde dat het zijn vijfde keer was. Ik zij, dit is mijn eerste keer, en waarschijnlijk ook mijn laatste keer, maar na hersteld te zijn dacht ik ook, misschien dat ik het toch wel leuk vind om daar volgend jaar nog eens te lopen, dan gaat het vast beter.

SV, vandaag weer werken, hoe gaat het met je?

Loopband heb ik nog nooit op gelopen, lijkt me helemaal niks, ik houd ook niet van binnen sporten, ben het liefts buiten, weer of geen weer.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:49

MuSLi schreef:
IMAY1990 schreef:

Even je uitslag opgezocht ;) knap gedaan hoor! :j
Hoe ging het voor je gevoel? Was dit je eerste halve?

Ja, was mijn eerste halve.

De start was heel rommelig. Of ja, we bleken veel later te starten dan gepland. het ging sowieso in waves, dat wist ik. Per wave was een startvak, achter elkaar en met 10 minuten tussen startwaves. Toen we volgens de planning over 2 minuten zouden starten kwamen we nog langs wat dixies, en ik heb getwijfeld om nog een laatste keer naar de wc te gaan maar niet gedaan want het was bijna tijd. Toen bleek na nog een tijdje wachten dat de start vertraging had. Uiteindelijk nog 25 minuten gewacht tot mijn wave aan de beurt was, dus een laatste pitstop had makkelijk gekund als duidelijk was geweest dat het nog even zou duren, en toen bleken ze ook nog met een zandloperstart te werken waardoor het nog eens een goede 5 minuten duurde voor ik echt kon starten.

Maar goed, 30 minuten later dan gepland alsnog vertrokken en ik had een goed net iets onder 7 min/km tempo te pakken. Na een kleine 4km kwamen we bij de eerste brug en mijn hartslag ging als een gek omhoog en is daarna eigenlijk niet meer gezakt. Ik kon nog gewoon praten en mijn ademhaling voelde nog als waar ik hem wilde hebben dus ik ben maar doorgelopen met het idee dat die 160-165 gemiddeld de deur uit kon, zal wel de race adrenaline zijn geweest. Bij de eerste verzorgingspost waren helaas geen dixies, en ik moest al naar de wc, dus ik heb er maar geen drinken gepakt, dat was vergissing nr. 1. Tot ongeveer 7½ km had ik het tempo goed, maar daarna zakte het wat in. Bij 9½ km was er een verzorgingspost met toiletten dus daar wel water gepakt en een stukje banaan, en naar de wc geweest. Dat stoppen en stilstaan voor de wc was best zwaar, ik voel altijd als ik eenmaal stil gestaan heb tijdens het lopen dat ik daarna veel zwaardere benen heb. En met daar al 2 minuten verloren en zwaardere benen was de 2:30:00 die ik in gedachten had al de deur uit. Het was mentaal toen al lastiger om toch een tempo aan te houden want mijn doeltijd was dus al weg. En met het zonnetje erbij wat toch ineens best warm was daarna gewoon bij iedere post water gepakt, en alle bruggen op gelopen in plaats van gerend want mijn hartstag wilde maar niet onder de 170 zakken en heuvel op zou hij alleen maar hoger klimmen. Vanaf 16 km, de afstand van mijn langste training run, werd het echt zwaar om te blijven lopen.

Al met al nog 2:35:41 gelopen inclusief de pitstop, dus niet geheel ontevreden. Maar zoals Sherivey ook zegt, genoeg ruimte voor verbetering. Nu een week pauze, en daarna 8 weken focussen op consistentie en een klein beetje meer snelheid op afstand tot 10km. Ik ga de lange run van 16km er in houden, puur om niet te verliezen wat ik opgebouwd heb, maar ga niet verder uitbouwen dan dat voorlopig. Bedenkend dat 12 maanden geleden mijn langste loop ooit 8km was mag ik niet ontevreden zijn denk ik.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:52

Je mag zeker niet ontevreden zijn.
Je hebt 'm uitgelopen en dat is helemaal top :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:19

Super Imay, je hebt het gedaan! Je mag heel trots op jezelf zijn!!

De start was inderdaad veel later. Was wel heftig met al die sirenes.
Ik ben iets van 20 minuten later gestart. Was nog teruggelopen naar de Dixie’s ter hoogte van het tankstation en toen bleken er bij de start inderdaad ook nog verschillende te staan. :+

Ik heb bij de verzorgingsposten veel aan de sponzen gehad. Vanaf de tweede of derde post heb ik telkens eentje in m’n hand gehouden en af en toe een kneepje water in de nek. Dat was heerlijk!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:23

Imay, zeker knap gedaan voor de eerste keer! Jee en dan al dat wachten voor je echt kan starten, lijkt me ook niet fijn.
Kan me ook zeker voorstellen dat zo een sanitaire stop er een beetje inhakt.
Maar toch mooi uitgelopen, knap hoor, en maar iets boven je streeftijd.
Op naar de volgende!

Ik vond nog een leuke foto van de finish van mijn zoontje, samen met mij, er stond een grote groene kikker die iedereen een high five gaf!
Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:33

Wat een avonturen allemaal in de aanloop naar en tijdens jullie evenementen dit weekend. Echt top dat jullie allen hebben doorgezet en de finish hebben gehaald. Ook allemaal heel leerzaam voor een volgende keer wat betreft plassen/starten/eten/drinken etc. voor en tijdens de wedstrijd.

SV hoe voel je je vandaag? Lukt het enigszins op je werk of is het overleven?

Sherivey mooie medaille in de pocket, gefeliciteerd!

IMAY en Puera ook een mooie prestatie zeg!

Suusje ik heb geen loopband ervaring of tips om met je te delen.

Ieris wat een leuke foto van jullie samen. Onze oudste fietst als het even kan met mij mee tijdens het hardlopen, zo gezellig!

Ik heb mezelf getrakteerd op hardloopkleding voor de koudere dagen. Ben nog steeds lekker aan het lopen in weer en wind dus dat was ook wel nodig. Afgelopen week wel even een ‘rust’ week ingepland met korte langzame loopjes. Had het gevoel van een vermoeid lichaam. Ben ook al 8 weken non stop aan het opbouwen vanuit het niets. Vanochtend weer gelopen en die rust heeft me echt goed gedaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:39

Wat een leuke foto, Ieris!

Wat heb je gekocht qua kleding, MizzMontana? Iets rustiger aan is soms helemaal niet verkeerd. Fijn dat je vanochtend weer lekker kon lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 15:02

Mizzmontana, rust is ook heel belangrijk. Ik had in mijn marathonschema na iedere 3 weken een rustigere week. Dat hielp heel goed :j

Ieris, super leuke foto!

Ik ben net bij de sportmasseur geweest. Die vond dat de spieren nog heel goed aan voelen, gezien het feit dat ze gisteren een marathon moesten doorstaan.
Advies voor mijn knie is een paar keer per dag koelen.
Verder deze week even looprust, desnoods volgende week ook nog.

Wilde zelf eigenlijk kijken of ik volgende week een rondje met 2 minuut rustig hardlopen, 1 minuut wandelen kan doen.
Maar even zien hoe het herstel gaat en hoe de knie zich houdt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:14

Goed gedaan allemaal hoor. Imay knap gedaan!

Sherivey ik gok toch echt op uitdroging hoor. Pak een leuke wintermarathon en februari of maart ;)

Ik heb de lesgeefdag overleefd. De spierpijn valt nu erg mee, maar ik ben echt heel moe. Zo nog de lessen voor morgen voorbereiden.
Dus vanavond weer vroeg naar bed.

Hier nog een foto die op kilometer 74 is genomen. Als een boer met kiespijn en lekker verzopen door de regen.

Ik moet wel zeggen dat de 100km volgend jaar ook zachtjes roept :x

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 15:53

Maar je kon nog lachen :j

Ik zie je die 100 km nog wel lopen, volgend jaar. :j

Denk dat het Rotterdam wordt, als ik goed herstel en ook weer heel blijf met opbouwen.
Is praktisch een thuiswedstrijd. Dus lekker in eigen bed slapen en geen gereis ook.

Heeft iemand aangeboden om me te hazen, zodat ik niet te vlot ga en genoeg eet/drink en me er doorheen kan trekken. Misschien dat ik dit aanbod wel aanneem.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:16

Snap ik!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:07

Dat ziet er op de foto nog niet uit als een boer met kiespijn, maar het gevoel zal ongetwijfeld anders zijn geweest. En na twee dagen al de blik op de 100 km, dat is nog eens goede zin hebben!

Sherivey ik weet niet precies wat hazen is in hardlooptermen, maar iemand die je mee helpt om op je tempo en calorieën inname te letten klinkt goed.ook voor jou de blik al weer vooruit op Rotterdam, topper! Wat fijn dat je spieren zo goed aanvoelen bij de masseur.

Puera ik heb een lange broek en longsleeve van Fusion gehaald en een dun shield jasje van asics. De longsleeve is met gaten voor je duimen :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:19

Als je er nog zo bij kan lopen na 74 km, SV! +:)+ Stoer dat je de 100 km ook overweegt.

Ah, Fusion! Daar ga je geen spijt van krijgen, MizzMontana! Ik heb intussen 3 broeken (uniseks tight, dames tight winter en een uniseks short). Superfijne broeken! Ik hoopte eigenlijk nog een lange broek tweedehands te vinden maar volgens mij wil niemand er vanaf. :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:21

Jaaaa fusion is zo fijn, ik loop er al mijn lange afstanden mee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 20:06

Fusion is mijn favoriete merk, qua broeken dan :j

Een haas is iemand die met je meeloopt, voornamelijk om het tempo aan te geven, maar ook om je er doorheen te praten als het zwaar wordt. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:09

Sherivey, wat ontzettend knap dat je het uitgelopen hebt!
En zoveel meer mensen met mooie prestaties, leuk om te lezen zeg en goed gedaan allemaal.