De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:42

Karin_deB schreef:
Pareltjes schreef:
Het lijkt mij dat “bokkers” een huisarts niet hoeven te adviseren hoe te handelen in deze situatie. Anders begin ik me pas ECHT zorgen te maken...

Ik vraag niet om advies, ik vraag hoe jullie dit voor jullie zien.
Tuurlijk weten wij hoe wij moeten handelen en tuurlijk volgen wij de adviezen van de RIVM op.
Maar daar staat dus tegenover dat de praktijk tot nader order dicht is, dat de oncologische patiënt geen zorg kan ontvangen vanwege het nog grotere personeelsgebrek.
En je wilt niet weten wat daar weer voor reacties op komen en gevolgen aan vast zitten.
Want het niet leveren van zorg kan toch ook niet?

Wat we ook doen, we doen het altijd fout.

Hopelijk wel invoelbaar voor anderen hoe rot dit is? En hoe dat voelt voor ons?

Nee hoor wat mij betreft doen jullie goed werk! En ik kan me niet voorstellen in jullie situatie te zitten. Kiezen uit twee kwade! Dát is dus exact de reden waarom mensen hun verantwoording moeten nemen. Dan komt de zorg ook niet in een spagaat! Maar ja sommige blijven vakantie reizen belangrijker vinden...

Liselot

germie schreef:
@mvdende, dan weet je dus ook dat jij gewoon niet ziek bent, die snotneus is al langer aanwezig en je bent niet benauwd. Dus geen corona.

Als je in het gebied woont en je MOET volgens eigen zeggen naar de supermarkt; is er niemand in je omgeving die klachtenvrij is en dat even voor je kan doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-20 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

Destination

Astorga schreef:
Kana schreef:
Wat gek dat Duitsland met zoveel besmettingen geen doden heeft.
Ik vraag me af hoe dodelijk het virus daadwerkelijk is. Door het niet snel testen lijkt mij dat het sterftepercentage niet helemaal klopt met de 'werkelijkheid'.

In Duitsland is gisteren een zestigjarige man aan het virus gestorven.

Nee, het is een Duitser die een week geleden naar Egypte is gereisd en daar is overleden. In Duitsland zelf is nog niemand overleden.

In Koblenz zijn ze nu tenten aan het inrichten om Coronapatiënten op te vangen, deze staan bij een arena ipv bij het ziekenhuis. Er zijn ook scholen en kinderdagverblijven gesloten ivm het virus.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:43

BeFunny schreef:
Whale schreef:

En dat kon niet in China. Als je de mensen volgzaam wil maken moet je ze de middelen ontnemen om hun eigen weg te gaan. Maar dat zijn zeer verregaande maatregelen.

En ik denk niet dat ze in vele landen in Europa die maatregelen ooit zullen nemen. Want dan krijg je geheid rellen.

Ja. Want je plezier is belangrijker dan het terug dringen van het virus?

maar dat is de enigste manier. En anders zal het gewoon rond blijven circuleren en dus uitrazen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:44

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:48

germie schreef:
Sorry Pareltjes, maar als ik nu op reis zou gaan omdat ik dit bij elkaar gespaard had, dan ging ik wel als ik mijn geld niet terug zou krijgen. Als ik het om kan boeken zonder extra kosten en mijn baas zou meewerken, dan zou dat misschien een optie zijn. Maar als dat niet kan, dan neem je niet 'even je verlies'. Het gaat soms om een paar 1000 euro. Dat smijt je niet over de balk. Daar heb je hard voor gewerkt, daar heb je meestal een annuleringsverzekering voor, en als die niet dekt, en jij bent gewoon fit, tja, dan ga je wel genieten he.
Bekijk het dus ook eens van deze kant. Niet iedereen kan zomaar het geld missen. Dus later inhalen kan soms gewoon niet.

Ik geef mvdende gelijk. Je wilt boodschappen doen bij de winkel die voor jou het voordeligst is. Picnic is duur. Plus is ook vaak duurder dan een Aldi. Niet iedereen kan 3 euro per boodschappenkar extra missen. Het is zo gemakkelijk om voor een ander te denken. Dat valt me hier steeds weer op. Iedereen heeft zijn eigen ideeën over hoe het moet van niets doen tot helemaal in paniek raken en allerlei onzinnige regeltjes.
Maar je kunt niet weten waarom een ander op een bepaalde manier denkt. Daar kun je niet over oordelen.

@Befunny, ik ben voor uitrazen. Regels helpen niet. En je hoeft mensen niet als misdadigers te behandelen door ze op te sluiten. Dan hoor je als staat een riante schadevergoeding per burger uit te keren zodat na die 2 of 3 weken niets mogen de mensen zeker 3 weken kunnen genieten en alles wat ze te kort gekomen zijn mogen inhalen.

Ik ken legio mensen die graag die duizenden euros hadden ingeruild om hun gezondheid terug te krijgen.
Je hebt kennelijk nog niet door wat écht belangrijk is in het leven. NL het leven zelf! Is dat verpest door ziekte valt er weinig plezier meer te halen. Laat staan bij de dood. Denk dat je langzaam moet gaan inzien waar de echte prioriteiten liggen.....Dat probeert men je hier duidelijk te maken en daarom reageren mensen op je zoals ze doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:49

In Italië hebben ze behoorlijk verregaande maatregelen genomen. Vooral het canselen/uitstellen van begrafenissen. Maar als mensen zich wel gezellig kunnen gaan bezatten in de kroeg of de trein kunnen pakken naar een andere plaats. Dan praat je niet over een lock down. Naar mijn idee ga je dan aan het doel voorbij. En een dergelijke situatie zie ik dan ook NL niet ontstaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:51

Gat in de markt voor bezorgdiensten!

BeFunny schreef:
En dat kon niet in China. Als je de mensen volgzaam wil maken moet je ze de middelen ontnemen om hun eigen weg te gaan. Maar dat zijn zeer verregaande maatregelen.

Het kon wel hoor, als je er op tijd bij was.

Een week voor het Chinees Nieuwjaar hier was het virus al flink aan in Wuhan.
Er waren toen al grote zorgen om het komende Nieuwjaar, want heel China reist dan naar familie.
Wuhan had pech, want dat ging op 23 januari op slot. Er was nog mondjesmaat vervoer. En er zijn wel degelijk mensen 'gevlucht'.

De rest van China is 'gewoon' Nieuwjaar gaan vieren. En in de dagen erna ging er zo langzamerhand meer 'dicht'. Daardoor zijn er bijvoorbeeld ook hier in Shanghai mensen weggegaan zolang dat nog kon.
Ik heb vanaf 26 januari 'opgesloten' gezeten in mijn compound. En een collega uit Xinjian provence mag vandaag de dag nog steeds niet reizen.

Chinese vrienden met familie in Canada zijn daarheen gereisd op 27 januari. Een NL vriend is op 29 januari door het bedrijf terug gehaald naar NL. Leuk detail, woont in Brabant en zit daar nu..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:53

Kelly_ann schreef:
Gat in de markt voor bezorgdiensten!

BeFunny schreef:

Het kon wel hoor, als je er op tijd bij was.

Een week voor het Chinees Nieuwjaar hier was het virus al flink aan in Wuhan.
Er waren toen al grote zorgen om het komende Nieuwjaar, want heel China reist dan naar familie.
Wuhan had pech, want dat ging op 23 januari op slot. Er was nog mondjesmaat vervoer. En er zijn wel degelijk mensen 'gevlucht'.

De rest van China is 'gewoon' Nieuwjaar gaan vieren. En in de dagen erna ging er zo langzamerhand meer 'dicht'. Daardoor zijn er bijvoorbeeld ook hier in Shanghai mensen weggegaan zolang dat nog kon.
Ik heb vanaf 26 januari 'opgesloten' gezeten in mijn compound. En een collega uit Xinjian provence mag vandaag de dag nog steeds niet reizen.

Chinese vrienden met familie in Canada zijn daarheen gereisd op 27 januari. Een NL vriend is op 29 januari door het bedrijf terug gehaald naar NL. Leuk detail, woont in Brabant en zit daar nu..

Dat is waar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:54

germie schreef:
Sorry Pareltjes, maar als ik nu op reis zou gaan omdat ik dit bij elkaar gespaard had, dan ging ik wel als ik mijn geld niet terug zou krijgen. Als ik het om kan boeken zonder extra kosten en mijn baas zou meewerken, dan zou dat misschien een optie zijn. Maar als dat niet kan, dan neem je niet 'even je verlies'. Het gaat soms om een paar 1000 euro. Dat smijt je niet over de balk. Daar heb je hard voor gewerkt, daar heb je meestal een annuleringsverzekering voor, en als die niet dekt, en jij bent gewoon fit, tja, dan ga je wel genieten he.
Bekijk het dus ook eens van deze kant. Niet iedereen kan zomaar het geld missen. Dus later inhalen kan soms gewoon niet.

Ik geef mvdende gelijk. Je wilt boodschappen doen bij de winkel die voor jou het voordeligst is. Picnic is duur. Plus is ook vaak duurder dan een Aldi. Niet iedereen kan 3 euro per boodschappenkar extra missen. Het is zo gemakkelijk om voor een ander te denken. Dat valt me hier steeds weer op. Iedereen heeft zijn eigen ideeën over hoe het moet van niets doen tot helemaal in paniek raken en allerlei onzinnige regeltjes.
Maar je kunt niet weten waarom een ander op een bepaalde manier denkt. Daar kun je niet over oordelen.

@Befunny, ik ben voor uitrazen. Regels helpen niet. En je hoeft mensen niet als misdadigers te behandelen door ze op te sluiten. Dan hoor je als staat een riante schadevergoeding per burger uit te keren zodat na die 2 of 3 weken niets mogen de mensen zeker 3 weken kunnen genieten en alles wat ze te kort gekomen zijn mogen inhalen.

Is het niet lastig om altijd zo rechtlijnig in het leven te staan en je niet aan te willen passen?

Iedere keer reacties die puur en alleen vanuit ik ik ik zijn geschreven. En waarbij ook nog vaak geld komt kijken. Is jouw geld en jouw vakantie belangrijker dan de gezondheid van anderen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:02

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:03

bigone schreef:
Gewoon info die ik wel interessant vond.

Ik doelde op het feit dat je linkjes hebt gepost zonder enige uitleg ;) In de OP staat het vriendelijke verzoek om linkjes toe te lichten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:03

Dat moet Germie toch zelf weten.
Als de reacties van haar je niet aanstaan dan scroll je toch lekker verder? Heel vermoeiend dat op de man blijven spelen. Kan daar niet eens op gemodereerd gaan worden?

_Penotti

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:06

Je kan Germie om die gedachte lelijk aankijken, toch denk ik wat zij daar schrijft voor veel mensen geldt.
Als ze niet kunnen annuleren en dus geen geld terug krijgen dat ze gewoon gaan.
Ik denk echt niet dat zij de enige daarin zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:06

BeFunny schreef:
Dat moet Germie toch zelf weten.
Als de reacties van haar je niet aanstaan dan scroll je toch lekker verder? Heel vermoeiend dat op de man blijven spelen. Kan daar niet eens op gemodereerd gaan worden?

Daar wordt op gemodereerd hoor, ben maar niet bang.

En in mijn geval zijn het serieuze vragen. Ik vraag me oprecht af, of haar vakantie belangrijker is dan de gezondheid van anderen. Want ik vind dat namelijk wel onnodig risico's nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:07

_Penotti schreef:
Je kan Germie om die gedachte lelijk aankijken, toch denk ik wat zij daar schrijft voor veel mensen geldt.

Ik kijk haar niet lelijk aan.
Ik ben idd bang dat dit een afspiegeling van de maatschappij is. Juist daarom ben ik benieuwd naar de denkwijze en de afweging die wordt gemaakt.
Al heel het topic schrik ik ervan dat er blijkbaar mensen zijn (Germie, maar vast ook in de maatschappij) die er zo in staan. En zij vormen dus mogelijk een risico voor anderen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:08

Een vakantie geef ik ook niet zomaar over, zeker als het niet om een risicogebied gaat en ik zelf volledig gezond ben. Als je naar een risicogebied gaat dan is het anders, en als het goed is loopt dat ook mee met de verzekering. Maar als ik naar een gebied ga waar niks aan de hand is en ik ook nergens last van heb: Waarom zou ik dan niet gaan? (mijn vakantie is er 1 van 6 weken achter elkaar, niet even een weekendje Milaan zeg maar)

Over 'je bent dan mogelijk risico'. Iedereen is sowieso al een risico voor virus x y z. Niet alleen corona. Want wij Nederlanders nemen het niet zo nauw met hygiene. Als we dat nou eerst even doen voordat we elkaar gaan aanwijzen als in 'jij gaat op reis naar land-zonder-corona-dus-je-bent-risico'... Worden we een stukje beter van.
Laatst bijgewerkt door Winged op 09-03-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:09

Tja, ik ga eind deze maand ook gewoon op vakantie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:10

_Penotti schreef:

Ik ook niet.
Ik zou nu geen vakantie boeken.
Maar als ik geboekt heb en geen klachten en het gaat niet om een risico gebied. Dan ik zou gewoon vertrekken hoor. Net zo makkelijk als dat ik naar mijn werk zou gaan.

Waarom zou een ander dingen op moeten geven terwijl andere dingen toch gewoon doorgaan. Ik heb al gelezen dat mensen met klachten als hoesten gewoon in de spits met ov reizen omdat ze ze als ze thuis blijven inkomsten mislopen.

Hoe is dat wel ok en op vakantie gaan zonder klachten niet?
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 09-03-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:10

Winged schreef:
Een vakantie geef ik ook niet zomaar over, zeker als het niet om een risicogebied gaat en ik zelf volledig gezond ben. Als je naar een risicogebied gaat dan is het anders, en als het goed is loopt dat ook mee met de verzekering. Maar als ik naar een gebied ga waar niks aan de hand is en ik ook nergens last van heb: Waarom zou ik dan niet gaan? (mijn vakantie is er 1 van 6 weken achter elkaar, niet even een weekendje Milaan zeg maar)

Tja, dat je zelf nergens of beperkt last van hebt, wil niets zeggen zijn ze inmiddels wel achter.

Wat mij gewoon zo tegen de borst stuit iedere keer, is dat het steeds draait om hetzelfde liedje:
Ik heb voor de vakantie betaald, ik wil op vakantie, ik voel me goed, ik heb ervoor gespaard, het kost me teveel etc. Ergens kan ik me gewoon niet indenken dat je dit boven de gezondheid van anderen kunt stellen, en bovendien ook boven de gezondheid van jezelf.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:12

BeFunny schreef:
Ik ook niet.
Maar als ik geboekt heb en geen klachten en het gaat niet om een risico gebied. Dan ik gewoon vertrekken hoor. Net zo makkelijk als dat ik naar mijn werk zou gaan.

Maar dat is dan ook je goed recht toch?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-03-20 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:12

Nou ik snap het wel. Als je lang moet sparen voor een vakantie en je hebt geen klachten is er toch geen reden om thuis te blijven?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:13

Vrijdag gaat mijn vriend op wintersport. Hij heeft nergens last van en daar is tot nu toe geen Corona, waarom zou hij niet gaan?
Dat hij het hier op kan lopen is een groter risico dan daar?

Vakantie afzeggen en geld weggooien is niet iets wat veel mensen 'zomaar' doen.

Denk dat iedereen voor zichzelf uit moet maken of op vakantie gaan een slim idee is. Want dat ligt aan meerdere factoren. Nu gezellig naar Noord-Italie is wat minder handig, ja :D

BeFunny

PSvanLot schreef:
BeFunny schreef:
Ik ook niet.
Maar als ik geboekt heb en geen klachten en het gaat niet om een risico gebied. Dan ik gewoon vertrekken hoor. Net zo makkelijk als dat ik naar mijn werk zou gaan.

Maar dat is dan ook je goed recht toch?

Gelukkig wel. En ook van Germie neem ik aan ;)

Anoniem

Natuurlijk is het ieders goed recht. En wanneer je niet naar een gebied gaat waar het (veel) voorkomt, prima. Dan beperk je wat mij betreft de risico's.
Maar dit alles lees ik niet perse terug in de berichten?

Zouden jullie bijvoorbeeld nu naar Puglia afreizen? Mijn collega heeft een vlucht staan voor aankomend weekend.