Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:40

Ik gebruik ook runkeeper, maar heb dat nog nooit uitgeprobeerd. Misschien maar eens doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:47

Ik vind het echt superhandig om een training vooraf in m'n horloge te zetten, scheelt veel nadenken en rekenen tijdens het lopen :)).

Gem ik duim op een positief bericht bij je controle.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:21

Ik vind het juist helemaal niet handig een training vooraf in te voeren. Kun je niet inspelen op de situatie zonder dat je schema in de soep loopt. Nu doe ik de interval training op de baan en dan is het sowieso niet handig want daar loop je de exacte afstand terwijl je horloge dan altijd wat afwijkt. Maar ook als ik op de weg train dan stel ik soms een tempoblok een 30 sec uit als ik dan van tevoren een oversteek kan maken of als ik toevallig net aangesproken wordt. Werk gewoon met de lap toets en zorg dat ik het schema met tempo's in mijn hoofd heb. Reken werk komt er dan niet meer aan te pas want het horloge berekend het tempo en de tijd/afstand.
Het enige verschil is dus wel dat je het schema in je hoofd moet hebben maar dat is om de training goed in te kunnen delen toch wel noodzakelijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:26

Ik heb de luxe dat ik langs de dijk loop en nergens moet stoppen :) vind het juist prettig dat het zo zonder nadenken is. Voor mijn niveau nog prima maar kan me inbeelden dat dat met jouw niveau en afstanden niet meer lukt Greetje :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 21:17

Afbeelding

Hier ook met een pony aan het lopen <3

Ik heb mij ingeschreven voor de 10 km met doel om de eerste 5 km niet sneller dan 23 minuten te lopen :)
(& niet de hele tijd iedereen in willen halen)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:11

Haha ja dat klungelen met lange benen ken ik ook wel, zo af en toe ga ik dan ook even onbewust op de grond liggen :') Gelukkig kom ik meestal wel goed terecht en is het opstaan en doorgaan (en dan net doen of er niks is gebeurd met mijn vieze kleren O:) )

Fijn dat je klaar bent voor de halve marathon SV! Wel pittig om er twee zo kort achter elkaar te lopen, wat heb je gepland als tijd (voor allebei?)

Ik vind gels heel smerig en neem die dus nooit in :) Ik loop mijn duurlopen vaak op lege maag (want ik vind 's ochtends gelijk lopen fijn en heb geen zin om eerder op te staan voor ontbijt) en moet van mezelf als ik langer dan 15km loop eten meenemen. Hierin wissel ik af en probeer vanalles uit, dat varieert dus van knijpfruit, suikerbrood, snoep, koekjes, fruit, bolletjes etc. Moet eerlijk toegeven dat niet alles even praktisch is, maar daarom probeer ik het ook in trainingen *D

Heerlijk met je pony Lies! Hoe is de conditie van pony? Jemig 23 minuten over de eerste 5km tijdens een 10km vind ik alsnog hard :P Maar ik loop ook gewoon graag lang en langzaam O:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:26

Ik ben niet zo dat ik persé een bepaalde tijd wil halen. Ik loop ze voor mijn plezier. Net als alle andere runs die ik loop.

Mijn eerste halve marathon was 2.08 en de tweede was 2.12. Die heb ik rustiger gelopen omdat het 27 graden was. Ben toen bij elke waterpost even gaan wandelen en wat drinken. Had geen zin om liggend in de berm te eindigen.
Als ik rond de 6 min per km loop, dan ben ik tevreden. Zou moeten lukken en als de temperatuur laag is, onder de 10 graden, denk ik dat ik nog wat sneller kan.

Morgenavond doe ik mee met de Stevens stadscross in Nijmegen. Ben benieuwd, het is de eerste editie.

Vanmiddag een kort rondje in het bos gedaan.

Afbeelding

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:03

leuke foto Sv!

Nog een klein vraagje voordat ik begin,
Doen jullie naast hardlopen ook nog andere oefeningen voor (been) spieren?
En rennen jullie af en toe ook eens wat harder (interval) of zwaardere manier van rennen, knieën optillen, achteruit oid?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:38

Ik doe nu wel oefeningen via de kine :j

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:23

Snap ik, ik loop ook voor mijn plezier :) Maar omdat je zei dat je Enschede als training loopt dacht ik dat je misschien een planning had qua tijd. Toffe foto!

Qua oefeningen doe ik weinig wbt beenspieren maar wel oefeningen voor core stability, sterke core helpt ook bij het hardlopen :) Verder doe ik af als ik serieus train meestal minimaal 1x per week interval training en die andere manieren van lopen doe ik regelmatig als tweede helft van de warming up (knieheffen, kruispas, kaatsen etc.), maar heb ik vaak niet zoveel zin in

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:56

Ik loop ook puur voor het plezier hoor. Maar een toe gevoegde waarde aan het plezier is toch wel de weg van het serieus trainen naar betere tijden en het zo af en toe in een wedstrijd waar kunnen maken. Wel opvallend dat het vaak ter sprake komt dat fanatiek trainen naar bepaalde doelstellingen haaks op lopen voor het plezier zou staan terwijl het eerste voor fanatieke mensen de sport als sport juist zo leuk maken en zoveel meer is als een rondje lopen (war ik overigens ook heel erg van kan genieten).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:55

Daar heb je gelijk in greetje.
Ik denk dat ik daar niet fanatiek genoeg voor ben, voor mij heeft het halen van een bepaalde snelheid juist geen toegevoegde waarde. Ik merkte dat heel erg toen ik met een schema naar mijn halve marathon toe trainde, het leverde me teveel stress op omdat ik dan na een drukke werkdag van mezelf persé dit of dat moest lopen en ik daar eigenlijk te moe voor was. Ik heb dat schema toen losgelaten en dat werkte voor mij beter.
Nu loop ik gewoon verder en sneller als ik me lekker voel en als ik te drukke dagen heb, dan loop ik korter en langzamer.
Wel heb ik als doel om een keer mee te doen aan een trailrun van 25km, maar dat komt wanneer het komt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:04

Sorry als je het zo hebt opgevat Greetje! Ik bedoel niet dat het haaks op elkaar staat. Maar voor jou is plezier maken dan niet het enige doel, je hebt daarnaast ook tijdsdoelen etc.
Voor sommige mensen is dat een toevoeging en brengt het extra plezier, ik ben daar persoonlijk denk ik niet competitief genoeg voor. Ik loop graag waar ik zin in heb wanneer ik daar zin in heb (op het moment is dat dus vrij weinig lopen omdat ik meer behoefte heb aan andere dingen), denkt vergelijkbaar met SV. Maar ik denk zeker niet dat ik meer plezier uit het lopen haal dan jij Greetje

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:56

s1993 het was ook niet direct naar de opmerking van jou gericht hoor maar naar aanleiding. Omdat de opmerking 'ik geniet tenminste van het lopen' vaak voorbij komt icm met een niet heel ambitieus plan hebben. We zijn allemaal verschillend en hoeven er niet op dezelfde manier in te staan. Maar we kunnen dus ook dingen niet voor andere invullen.
Ik ga zo een rondje van 35km doen met de road to Rotterdam. zal mijn regenjasje maar aantrekken. Voordeel is dat ik in zo'n groep mooi uit de wind kan lopen. Ga met een langzaam tempogroep (5min45),is er genoeg ruimte voor gesprekjes her en der en vliegen de 35km vast voorbij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:43

Veel plezier greetje!

Ik heb genoten van de stadscross. Veel trappen en door twee gebouwen.
Verder nog iets nieuws, in een cirkel lopen die steeds kleiner werd, dan in het midden omdraaien en steeds grotere cirkels lopen om er weer uit te komen. Te grappig!

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:50

Mag ik me bij jullie melden?
Ik lees al wel mee en jullie motiveren mij al goed, het zal vast nog extra worden als ik meeschrijf :D

Ik loop nu bijna een jaar hard en ben verslaafd geraakt aan het canitrailen. Dat is hardlopen met de hond, ik loop niet snel en mijn hond ook niet maar we zijn dol op afstanden door het bos afleggen. Vanuit huis loop ik ook, meestal 8 tot 10 km.

Helaas heb ik in januari een blessure in mijn lies gekregen en ik moest echt helemaal rust. Nu ben ik weer aan het opbouwen maar het blijft een nog zwakke plek. Korte afstanden lopen vind ik helemaal niet zo leuk en dan wil ik het maar snel doen, wat me ook niet goed lukt :+ Dus de motivatie begon weer wat weg te zakken.

Ik doe niet aan speciale tactieken oid, ik ga altijd gewoon lopen hoe het goed voelt. Soms is dat langzaam, some ga ik wat sneller. Ik had nooit gedacht dat ik hardlopen zo leuk zou gaan vinden!

Hier een fotootje van ons in actie :)
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:09

Wat leuk zo samen met je hond :) onze jachthond vroeger had er ook echt lol in

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:21

Wat leuk om dat met je hond te doen, er zijn ook georganiseerde canitrails. Heb je daar wel eens aan meegedaan?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:32

Haha wat leuk die foto SV, net een carousel :D
Lisitano, welkom! Lijkt me gaaf om zo samen met je hond je ding te kunnen doen :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:56

Supervixen schreef:
Wat leuk om dat met je hond te doen, er zijn ook georganiseerde canitrails. Heb je daar wel eens aan meegedaan?

Ja! We gaan de 31e weer :j Superleuk om te doen. Ik train met hem ook mee met een canicrossclub, normaal gaan we elke week mee maar dat lag nu even stil.

Ik doe ook dogsurvivals met hem, dat seizoen begint weer. Volgend weekend de eerste *\o/* Dan leg je een parcours van rond de 5 km af met 12 tot 15 obstakels. Ook sloten zwemmen en door de bagger kruipen :D Ik heb er alweer zin in. Mijn hond, ook al is het een Husky, is niet zo fanatiek met rennen maar met zo'n survival loopt hij lekker door. Dit seizoen wil ik dan ook proberen of ik er net zo snel achteraan kan en we wat hoger in plaatsing kunnen komen :)

We zijn net weer voor een loop geweest, 6,5 km door de blubber tussen de runderen door. Het ging wederom niet zo snel, mijn enkels zijn wat slap dus ik ging hink, stap, sprong :D Maar het was wel heerlijk weer zo! Lekker droog met een zonnetje en wat wind. Ideaal om te lopen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:12

Die dogsurvivals klinken ook tof zeg!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:22

Die cross van Nijmegen schijnt wel een groot succes geweest te zijn, heb er zoveel leuke berichten over gelezen!

Ik ben flink aan de wandel met de hond, dat lucht wel wat op. De rest van de dag ben ik volgens mij niet te pruimen, zal zo blij zijn (en ik vermoed de rest van het gezin ook :+ ) als ik weer kan hardlopen :o .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:38

Mijn eerste blokje van 20 min aansluitend gelopen sinds lang weer! Voelde traag maar toch 10 per u. En metronoom doet zijn werk :D

Afbeelding

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:17

Iedereen is lekker aan het rennen zo te lezen! Leuke foto's ook allemaal! :)

Poes, wat loop je mooi stabiel!

Lisitano, leuk om samen met je hond te rennen!

Ik ben nog steeds aan het trainen voor de 5 km op 14 april. Soms na een training flinke spierpijn, maar dat trekt toch na 1 dag weer weg, dus prima! Ik gebruik nu een schema van sportzorg voor beginnende hardlopers. Fijne opbouw heeft het schema. Vandaag heb ik 4 minuten hardgelopen, 2 wandelen, 8 hardlopen, 4 wandelen, 4 hardlopen, 2 wandelen en als afsluiter 10 minuten hardlopen. Trots momentje dat ik nu 10 minuten achter elkaar gerend heb :')
Volgende week dinsdag moet ik 15 minuten achter elkaar hardlopen als tussen test... dan heb ik nog maar kort tot de 5 km. Iemand met een leuk idee om die laatste 15 minuten iets vlotter op te bouwen dan het schema? Ik ren 2 keer per week en sport daarnaast ook 2 x per week met HIIT op kracht/conditie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:57

Aangezien ik mezelf een blessure heb gelopen ga ik je niet adviseren om sneller te gaan dan je schema. Ik loop met een schema en loop veel trainingen dubbel of driedubbel, net zo lang tot het echt goed voelt.