[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:35

ja ik ben hem in de eerste week wel een keer vergeten 's avonds maar toen heb ik die pil de volgende ochtend meteen ingenomen en dat was binnen 12 uur dus dat kan geen kwaad toch?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 18:07

de kans is klein maar een kleine kans is ook een kans ;)

gewoon ff je menstruatie afwachten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:23

Noetje14 schreef:
heee, another question...
gewoon uit nieuwsgierigheid :')
als je onveilige gemeenschap hebt gehad de laatste dag voor je stopweek, ben je dan wel goed beschermd?
want de dagen erna neem je dan dus geen pil....

Natuurlijk ben je dan beschermd. In je stopweek ben je toch ook gewoon beschermd?

Als je je pil gewoon slikt zoals het hoort (dus 3 weken slikken, 1 week stopweek (of natuurlijk doorslikken)) ben je gewoon beschermd. Of je nu onveilige gemeenschap op dag 1, dag 10, dag 21 of dag 28 hebt ;)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:35

Oke mooi haha, dat wist ik niet ☺️
Thanks!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:47

Ik heb een vraagje aan de mensen boven de 21 zijn en de zoely gebruiken..
Hoeveel betalen jullie voor 3 strips?
Betaal nu 15 euro dat is eigen bijdrage, maar als ik straks 21 ben en dan 50 euro moet betalen voor 3 strips waar ik nog geen 2,5 maand mee doet word een beetje duur..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:12

Noetje14 schreef:
Oke mooi haha, dat wist ik niet ☺️
Thanks!

Niet om vervelend te zijn.... maar dit is toch juist hét idee van de pil ;). Het valt me echt op dat veel meiden wel aan de pil zijn, maar totaal geen idee schijnen te hebben wat het doet of hoe het werkt.

Niet persoonlijk bedoeld hoor :Y)

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 06:34

Bokkers wie heeft er ervaring met de microgynon 20?
Ik slikte de 30 maar werd werkelijk een monster :o . Had zulke stemmingswisselingen en erge last van acne. En een honger dat ik had.
Uit veiligheidsoverwegingen :D ben ik er na 3 maanden mee gestopt. Dokter heeft me nu de 20 voorgeschreven in de hoop dat het beter gaat.
Ben 4 jaar pilloos geweest maar omdat ik nu een vaste partner heb en nog geen kinderwens en hij in het buitenland woont toch maar wel weer aan de pil.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:31

Ik heb ook even een vraagje!

Ik ben vorige week bij de HA geweest voor een andere pil omdat de pil die ik nu heb (ethinylestradiol/levenorgestrel) mij niet goed meer beviel. Ik had vaak last van doorbraakbloedingen en erge stemmingswisselingen. Nu heb ik de pil ethinylestradiol/desogestrel voorgeschreven gekregen, iemand ervaringen mee?

En het liefst zou ik over willen stappen naar de nieuwe pil zonder een stopweek ertussen. Ben ik dan gelijk veilig? Ik kan uit mijn gebruiksaanwijzing niet echt wijs worden wanneer ik nou wel en niet veilig ben namelijk.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:33

Nee een nieuwe pil betekend automatisch dat je niet veilig meer bent. Eerst dus een cyclus een nieuwe pil. Daarna ben je wel weer veilig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:37

Lous heeft ongelijk, je kan zonder stopweek meteen beginnen of na de stopweek beginnen met de nieuwe pil, in beide gevallen ben je meteen veilig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:58

Klopt niet Lous, ik slujt me bij zonnebloem18 aan.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:02

Lous schreef:
Nee een nieuwe pil betekend automatisch dat je niet veilig meer bent. Eerst dus een cyclus een nieuwe pil. Daarna ben je wel weer veilig.

pfoe ik kreeg even een hartverzakking toen ik dit las, want ik heb sinds deze maand ook een andere pil
(niet om een rede ofzo, ik had eerst microgynon maar mam had perongeluk een andere die er veel op leek en waar ik zo de naam even niet van weet meegenomen :') )
maar als je nog nooit de pil hebt geslikt en je begint met de eerste pil dan ben je toch meteen beschermd
waarom zou je dan niet beschermd zijn als je alleen maar overstapt op een andere pil

edit: ethinylestradiol/levenorgestrel dat was hem, die heb ik nu ook sinds een maand, tot nu toe bevalt hij prima

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:04

Per ongeluk een andere meegenomen?? Het is toch niet net zoiets als een shampoo bij de drogist?
Bedoel je niet dat je een ander merk hebt gekregen bij de apotheek?

Als je nooit de pil hebt geslikt moet je om meteen beschermd te zijn beginnen op de eerste dag van je menstruatie.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:47

Charaz schreef:
Per ongeluk een andere meegenomen?? Het is toch niet net zoiets als een shampoo bij de drogist?
Bedoel je niet dat je een ander merk hebt gekregen bij de apotheek?

Als je nooit de pil hebt geslikt moet je om meteen beschermd te zijn beginnen op de eerste dag van je menstruatie.

nouja mijn moeder kwam in elk geval met een andere aan als die ik eerst had, maar je zal wel gelijk hebben, de apotheek zal wel gewoon een andere hebben meegegeven.
en ja ik weet dat je daarvoor op de eerste dag van je menstruatie moet beginnen maar ik bedoelde dat als je overstapt op een andere pil, met of zonder stopweek, dat dat er dan nog niet voor zorgt dat je dan ineens niet meer beschermd bent.
toch?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:05

Nee dat klopt, je bent dan wel gewoon beschermd.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:20

Raar heb toch altijd anders vernomen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:22

lightmorebh schreef:
Ik slikte de 30 maar werd werkelijk een monster :o . Had zulke stemmingswisselingen en erge last van acne. En een honger dat ik had.
Uit veiligheidsoverwegingen :D ben ik er na 3 maanden mee gestopt. Dokter heeft me nu de 20 voorgeschreven in de hoop dat het beter gaat.
Ben 4 jaar pilloos geweest maar omdat ik nu een vaste partner heb en nog geen kinderwens en hij in het buitenland woont toch maar wel weer aan de pil.

Ik heb micorgynon 20 gehad omdat ik geen zware pil wou slikken. Had altijd 0,0 klachten en merkte amper dat ik ongesteld werd. Geen stemmingswisselingen of pijnen. Ik voelde me gewoon zoals ik me altijd voelde (enige wat anders was is dat mijn borsten wat gevoeliger werden maar dat is volgens mij vrij normaal) Hij geviel mij prima! Helaas mee gestopt omdat ik een lactose allergie heb en in alle pillen/medicijnen lactose zitten -O-

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 02:25

Glossi schreef:
lightmorebh schreef:

Ik heb micorgynon 20 gehad omdat ik geen zware pil wou slikken. Had altijd 0,0 klachten en merkte amper dat ik ongesteld werd. Geen stemmingswisselingen of pijnen. Ik voelde me gewoon zoals ik me altijd voelde (enige wat anders was is dat mijn borsten wat gevoeliger werden maar dat is volgens mij vrij normaal) Hij geviel mij prima! Helaas mee gestopt omdat ik een lactose allergie heb en in alle pillen/medicijnen lactose zitten -O-

Okee bedankt! Ben alleen bang dat die miss te licht is zeg maar. Want waarom schrijven de dokters die niet gelijk voor ipv de gebruikelijke 30?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:27

Omdat de gemiddelde vrouw denk ik die sterkte nodig heeft. En er een andere pil voorgeschreven word blijkt zij juist een zwaardere of een lichte pil nodig te hebben.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:37

Dag bokkers!
Ik zit met een vraag. Ik had afgelopen zondag ongesteld moeten worden, maar dit is nog niet gekomen. Ik ben altijd stipt op tijd, zelfs op de minuuut af. Nu heb ik wel typische menstruatie zeurpijntjes in mijn buik en heb sinds vandaag wat bruin bloed en slijm, maar nog steeds geen menstruatie. Ik heb gisteren een zwangerschapstest gedaan en deze wees negatief uit. (Kan te vroeg gedaan zijn.)
Ik ben de pil 1x vergeten kwam ik achter en heb 1x onveilig sex gehad met mijn vaste partner. Is deze bruine afscheiding een voorbode van de menstruatie, of innesteling van zwangerschap? Ik ben sowieso van plan vrijdag naar de arts te gaan als het er nog steeds niet is.
Ik vind het erg raar want ik heb nooit bruin slijm en ben altijd stipt op tijd.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:41

Kan het niet zijn dat je ovulatie uitgesteld is door de stress (door het onveilig vrijen)?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:49

Dat zou heel goed kunnen. Ik had net mijn tampon wel vol zitten ineens. Maar ik denk dat ik alsnog even langs de arts ga voor controle voor ontsteking. Zou niet de eerste keer zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:20

Ik zit erover te denken om te stoppen met de pil. Ik ben nu 25 en zo'n 8 jaar aan de pil, en ik heb er eigenlijk steeds meer moeite mee. Ik vergeet hem met enige regelmaat, ben continue strips kwijt etc. Ook doet mijn apotheek er gigantisch moeilijk over om mij de pil te geven die ik hebben wil, ze willen me steeds het (voor hun) goedkope alternatief geven, waar ik koppijn van krijg.

Nu kwam ik er dus achter dat hoewel ik zaterdag weer moet beginnen na mijn stopweek, ik weer eens door m'n voorraad heen ben. En nu kwam het in me op 'waarom niet helemaal stoppen'. Zwanger worden hoef ik me geen zorgen over te maken.

Nadelen van stoppen kunnen een heftigere en minder regelmatige ongesteldheid zijn.
Voordelen zijn er niet meer aan hoeven denken, geen hormonen meer in m'n lijf en geen gezeik meer met de apotheek.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat pointers geven waar ik zelf nog niet aan gedacht heb?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:34

Ik slik de Mycrogynon 20 (de merkloze variant dan) al weer een tijdje. Ik vind hem héérlijk. Ik had heel erg last van stemmingswisselingen bij de 30, dat was gewoon niet leuk meer. Nou heb ik geen last van een hele heftige eisprong, geen last van pijn bij menstruatie etc. Maar ook niet van de bijwerkingen van de 30. Ga er ook niet doorheen, geen doorbraakbloedingen ouzo. Voel me goed zo, hij is net zo veilig dus ik wil niks anders meer.

Vjestagirl, ik was ook 'zat' van de pil. Maand mirena gehad maar daar kreeg ik migraine van :+ Helaas kan ik niet zonder pil, mijn eisprong is dusdanig heftig (waarschijnlijk cystes, verklevingen of iets dergelijks) dat ik voor, tijdens en na de eisprong dubbel loop van de pijn. Fietsen is een hel, gaan staan en zitten is níet te doen en de steken die ik voel... :n En dat ruim een week. Twee weken later weer ongesteld met kramp... Nope, ik was er klaar mee. Eigenlijk moet ik naar de gyneacoloog maar daar heb ik niet heel veel trek in. Met de pil gaat het ook prima :+ Kinderen wil ik toch niet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:36

Ik :). Had dan de nuvaring, maar hormonen zijn hormonen.
Zat in een nare periode en nadat mn laatste ring op was, heb ik geen nieuwe gehaald.
Ik heb gemerkt dat ik ondanks dat ik nog steeds wel in een nare periode zat, ik stukken beter in mijn vel zat. Negatief dingetje (waar ik toen nauwelijks iets mee kon omdat mn ex en ik net uit elkaar waren) was dat mijn libido onwijs omhoog schoot en dat ik nu dus "onregelmatig" ongesteld ben. Weet niet of het echt onregelmatig is, hou het eigenlijk niet bij, ik krijg gelukkig 1 dag van tevoren altijd onwijze steken dus dan komt het niet als verrassing.
Mijn menstruatie is niet langer of heftiger geworden. Of in elk geval niet dusdanig erg(er) dat het me is opgevallen.

Ik twijfel nu alleen of ik niet weer een nieuw doosje ga halen gezien nieuwe man in mn leven en condooms is gewoon niet fijn. Of een afspraak maken voor een koperspiraal, maar lees nogal wisselende verhalen dus durf eigenlijk niet zo goed. Verder is er helaas geen alternatief voor hormoonvrij.

Anders positief ding is het kostenplaatje. Weet niet hoeveel je kwijt bent voor je pil, ,maar ik was zo'n 75 euro kwijt voor de nuvaring. Op zich niet heel veel geld voor een half jaar, maar ik moest ze altijd precies halen als het niet al te best uit kwam zeg maar :').