Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:07

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier even mag binnenvallen om wat vragen te stellen. Een heel nieuw topic hiervoor aanmaken leek mij een beetje overdreven.

Ik ben zelf niet zo'n fietser, beetje mountainbiken op vakantie is leuk, maar ik heb echt geen fietsconditie en ik vind het snel eng :').
Nu heb ik toevallig een mountainbike (zo'n eentje met allerlei veringen en kleuren, 10 jarige jochies zijn er jaloers op). Ik heb dit ding ooit gekregen en sindsdien vind ik dat mijn fiets. Het fietst voor geen meter (ik heb me laten vertellen dat het een downhill fiets is). Zovaak fiets ik niet dus tot nu toe was het eigenlijk geen probleem. Kon er prima binnendoor mee naar de jumbo.

Nu ben ik verhuisd van Groesbeek (waar je mooi kan mountainbiken, maar het is mij allemaal wat te heftig daar) naar Udenhout (waar je als beginner prima kan mountainbiken). Daarnaast staat mijn paard op ongeveer 10 km afstand. Dit wil ik ook graag op de fiets gaan doen om zelf wat beter in conditie te blijven. Maaaaaaaarrrr, op die mountainbike kan ik echt niet zomaar even 20 km fietsen.

Lang verhaal kort:
Ik ben dus opzoek naar een fiets waarmee ik simpele mountainbike routes kan afleggen en waarmee ik ook op de weg goed en snel vooruit kom. Bestaat er zoiets? En welke termen moet ik daarvoor invullen bij de marktplaats zoekbalk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:13

Ilse_123 schreef:
Ik ben dus opzoek naar een fiets waarmee ik simpele mountainbike routes kan afleggen en waarmee ik ook op de weg goed en snel vooruit kom. Bestaat er zoiets? En welke termen moet ik daarvoor invullen bij de marktplaats zoekbalk?

Kijk eerst even gewoon op Google. Dat geeft je een wat breder overzicht.

Vraag 1. is een héél belangrijke: Wat voor stuur wil je? Beugels of een vlak stuur?
Met beugels kan je kijken naar gravel en cyclocross. Met vlak stuur zit je op types hybride en mtb.
Als je snel vetrouwen kwijt bent is vlak stuur wellicht slimmer en de ´prijs´ is wat snelheid inleveren op de weg.
Maak dus eerst díe keuze.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:15

@Laura, wat voor fietsbroek heb je aan? Is het een winterbroek :brr:

Aan die van mij komen steeds meer draadjes te hangen, dus moet voor volgens seizoen echt weer op zoek naar een nieuwe :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:17

Ah bedankt. Zelf googlen ging niet zo makkelijk omdat je al vrij snel in het jargon komt. Moest beugelstuur ook even opzoeken.

Maar een gewoon vlak stuur heeft zeker mijn voorkeur, ik hoef ook niet super snel, maar iets sneller dan met die trage fiets die ik nu heb is wel fijn. Ik ga eens even googlen naar hybride en mtb.

Sakura789

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:19

Wij hebben een hybride, ook om met bepakking te fietsen en om bospaadjes te pakken die niet te mul zijn, maar waar je snel lek kunt rijden met de racefiets. Enige nadeel is dat je gemiddelde wat lager ligt, omdat de fietsen over het algemeen zwaarder zijn. Ook vind ik het fijn dat we gewoon in de herfst en winter door kunnen blijven fietsen, doordat de banden breder zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:55

Ilse_123 schreef:
Ah bedankt. Zelf googlen ging niet zo makkelijk omdat je al vrij snel in het jargon komt. Moest beugelstuur ook even opzoeken.

Maar een gewoon vlak stuur heeft zeker mijn voorkeur, ik hoef ook niet super snel, maar iets sneller dan met die trage fiets die ik nu heb is wel fijn. Ik ga eens even googlen naar hybride en mtb.

Er zíjn ook gravel fietsen met vlak stuur.
Als vuistregel kan je aanhouden hoe grover het profiel hoe meer grip op onverhard en hoe minder snel op verhard. Geldt ook voor hoe breder de band.
Daarbinnen kan je de rolweerstand op verhard of grip op onverhard enigzins verschuiven door meer of minder bandenspanning.
Breder dan 2.0 - 2.2 lever je echt veel in op verhard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:21

Trouwens, vandaag een lastig stuk van De Route gedaan. Van mijn cortijo naar beneden naar het dorp en daar van de start op 650 meter hoogte naar cortijo Perez boven de 1100 meter geklommen.
Niet het boswerkerspad en de gevaarlijke afdaling gedaan, maar doorgestoken naar waar de afdaling weer op het camino uitkomt. Is slechts 200 meter afsteken maar ook een enorm risico kortsluiten.
Van daar de route weer gevolgd.
Stuk klimlus naar de Camping doorgestoken en de afdaling van de route gevolgd tot mijn cortijo; komt pál langs.
Echt fiks gebeuld en toch was mijn hartslag binnen 10 minten onder de 60, terwijl ik kleren uitgespoeld en gedouched heb.

Morgen weer hetzelfde maar incluis de lus naar de Camping.
De afdaling bij Perez wil ik de eerste keer alleen doen als er een auto staat beneden. Er is daar geen bereik dus als ik serieus kletter is toeval mijn enige hoop. Beter iemand beneden :j
Kletter ik niet dan weer de rest van de route tot thuis.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:31

Ik ga hier even een vraag stellen als het mag. Ik heb gisteren een fiets gekocht en me zo goed mogelijk laten adviseren alleen er kon niemand mee (diegene die ik ken die kennis heeft van fietsen woont niet in mijn buurt). Nu zei mijn huisgenoot vandaag dat hij vreesde dat het buitenblad wel vervangen moest worden. Dus mijn vraag is, is dit nodig? Kan het kwaad als ik dit blad helemaal "op" rij? (Slijten andere onderdelen daardoor sneller). En hoeveel kost dit vervangen. Wat ik aan informatie kan vinden is dat ik dit nodig zou hebben: 50 tandwielen Shimano FC 6750 compact
Moet ik de hele crank vervangen (dat is volgens mij heel duur) of kan het buitenblad los vervangen worden?
Hier een foto van hoe het eruit ziet.
Afbeelding

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:58

Sakura789 schreef:
@Laura, wat voor fietsbroek heb je aan? Is het een winterbroek :brr:

Aan die van mij komen steeds meer draadjes te hangen, dus moet voor volgens seizoen echt weer op zoek naar een nieuwe :+

Een Castelli Nanoflex Donna. Hele fijne broek! Lekker warm, maar toch ventilerend en waterafstotend (niet waterdicht!). Ik zou zeker nu alvast op zoek gaan naar een broek, scheelt je de helft in prijs.

De vraag over MTB sla ik over, daar heb ik echt 0 verstand van :+

Welshfan: ik weet niet veel van de techniek, maar volgens mij zijn aparte buitenbladen wel los te krijgen. Welk merk je "moet" hebben, hangt af van het merk van de rest van de onderdelen. Het is vaak wel zo dat als er een blad vervangen moet worden, de ketting en de cassette ook moeten. Maar, ik ben er niet echt in thuis, ik breng mijn fiets altijd weg :7

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:27

welshfan97 schreef:
Ik ga hier even een vraag stellen als het mag. Ik heb gisteren een fiets gekocht en me zo goed mogelijk laten adviseren alleen er kon niemand mee (diegene die ik ken die kennis heeft van fietsen woont niet in mijn buurt). Nu zei mijn huisgenoot vandaag dat hij vreesde dat het buitenblad wel vervangen moest worden. Dus mijn vraag is, is dit nodig? Kan het kwaad als ik dit blad helemaal "op" rij? (Slijten andere onderdelen daardoor sneller). En hoeveel kost dit vervangen. Wat ik aan informatie kan vinden is dat ik dit nodig zou hebben: 50 tandwielen Shimano FC 6750 compact
Moet ik de hele crank vervangen (dat is volgens mij heel duur) of kan het buitenblad los vervangen worden?
Hier een foto van hoe het eruit ziet.
[ [url=m/ibs1ru.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie nog geen “haaientandjes”,dus dat blad hoeft nog niet vervangen te worden hoor. Deze bladen zijn los te vervangen, maar hou er wel rekening mee, dat je als je je voorblad wisselt, ook je ketting aan vervanging toe is.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:27

Ilse_123 schreef:
Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier even mag binnenvallen om wat vragen te stellen. Een heel nieuw topic hiervoor aanmaken leek mij een beetje overdreven.

Ik ben zelf niet zo'n fietser, beetje mountainbiken op vakantie is leuk, maar ik heb echt geen fietsconditie en ik vind het snel eng :').
Nu heb ik toevallig een mountainbike (zo'n eentje met allerlei veringen en kleuren, 10 jarige jochies zijn er jaloers op). Ik heb dit ding ooit gekregen en sindsdien vind ik dat mijn fiets. Het fietst voor geen meter (ik heb me laten vertellen dat het een downhill fiets is). Zovaak fiets ik niet dus tot nu toe was het eigenlijk geen probleem. Kon er prima binnendoor mee naar de jumbo.

Nu ben ik verhuisd van Groesbeek (waar je mooi kan mountainbiken, maar het is mij allemaal wat te heftig daar) naar Udenhout (waar je als beginner prima kan mountainbiken). Daarnaast staat mijn paard op ongeveer 10 km afstand. Dit wil ik ook graag op de fiets gaan doen om zelf wat beter in conditie te blijven. Maaaaaaaarrrr, op die mountainbike kan ik echt niet zomaar even 20 km fietsen.

Lang verhaal kort:

Heb je een foto van je fiets? Kan er zo niets over zeggen. Kun je de vering niet uitschakelen?

welshfan97

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:34

Dankjewel voor jullie advies! de ketting, het binnenblad en de cassette zijn net vervangen door de vorige eigenaar. Als is de rest niet kapot kan fietsen door met dit buitenblad door te fietsen dan fiets ik er eerst een tijdje op voordat ik hem laat vervangen, dan weet ik ook zeker of ik de fiets echt fijn vind.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:37

@Homiafortuna:

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:59

@Ilse:
De Giant Toughroad SLR 0 modeljaar 2017 is een perfect voorbeeld van wat jouw gebruik ondersteunt.
Op straat (én de meeste paden) is vering een nadeel en de voor gravel ontworpen carbon voorvork geeft ruím voldoende vering voor licht terrein.

Heb je echt volledige vering nodig?
Heb je zoveel versnellingen nodig?
Heb je zoveel grip nodig?

Ik doe echt de allerzwaarte mtb welke bestaat en mis achtervering voor geen meter. Dat is alleen voor Downhill essentieel.
Ik heb een goede voorvork nódig maar dan nog ervaar ik het als een noodzakelijk kwaad; extra gewicht en minder efficientie, op 90% van wat ik onverhard rij.
Mbt banden idem. Ik rij echt zwaar terrein in kartsgebergte doch heb een RaceKing achter; weinig en plat profiel in 2.2 breed en ja ik mis héél soms wat tractie maar voor alle andere geeft minder rolweerstand meer snelheid.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:10

Welnee, zoals ik al zei heb ik deze fiets gekregen en bij gebrek aan een andere fiets gebruik ik deze. Maar alle vering, versnellingen en brede banden heb ik helemaal niet nodig, dat is voor mij zelfs nadelig omdat hij daardoor ook zo mega traag is.
Die Giant ziet eruit als een goede fiets voor mij. Wel flink boven mijn budget maar dan weet ik in elk geval in welke richting ik moet zoeken, bedankt ;).

Nog een vraagje aangezien ik toch bezig ben... wat is jullie mening over decathlon fietsen? Ik begrijp dat het voor fanatieke (wedstrijd) fietsers niks is, maar is het voor een amateuristische hobby fietser geschikt? Ze zijn wel heel erg goedkoop, maar aan de andere kant kan je als er iets aan scheelt dan gewoon makkelijk daar terecht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:23

Ilse_123 schreef:
Die Giant ziet eruit als een goede fiets voor mij. Wel flink boven mijn budget maar dan weet ik in elk geval in welke richting ik moet zoeken, bedankt ;).

Je kan deze zelfde nieuw met 50% korting wegens overjarig viden.

Citaat:
Nog een vraagje aangezien ik toch bezig ben... wat is jullie mening over decathlon fietsen?

Decathlon heeft tot en met serieuze wedstrijdgeschikte fietsen met carbon frame.
Ze zijn wel allemaal binnen een prijs gemaakt; hiermee bedoel ik zo budgetvriendelijk mogelijk samengesteld.
Daar is niets mis mee en je kan nauwelijks meer waar voor je geld vinden als je niet onder overjarige modellen gaat winkelen.

Mijn zoon dendert de meest afschuwelijke afdalingen omlaag met een 4 jaar oude hybride van de Decathlon van toen 250 Euro. Het ding is daar volstrekt ongeschikt voor maar doét het wel en blijft nog heel ook.
Ik wil een beter ding voor hem kopen en dat wordt waarschijnlijk een 2016 modeljaar Giant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:57

Vanmorgen het zware deel; de twee loodzware klims, gedaan van de extreme wedstrijdroute.
In totaal 45 kilometer gedaan met gemiddelde van 14 km/u.
Bewust zonder drinken of eten.
1500 kcal verstookt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:45

Wow HC, alle respect hoor, maar zeil je dan niet van je fiets? Waarom ook zonder slokje water? 'Vroeger' holde ik 's ochtends ook het liefst een rondje op een lege maag, maar ik kreeg vette koppijn als ik vooraf niet dronk. Een goede vochthuishouding lijkt me toch vrij cruciaal als je zo zwaar traint. Verzuur je zo niet ook sneller?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:36

culaccino schreef:
Wow HC, alle respect hoor, maar zeil je dan niet van je fiets? Waarom ook zonder slokje water? 'Vroeger' holde ik 's ochtends ook het liefst een rondje op een lege maag, maar ik kreeg vette koppijn als ik vooraf niet dronk. Een goede vochthuishouding lijkt me toch vrij cruciaal als je zo zwaar traint. Verzuur je zo niet ook sneller?

Mee eens en ook niet goed voor je herstel en spieropbouw.

Enige meerwaarde kan zijn dat je je lichaam een keer maximaal wilt testen, maar dan nog heeft het niet mijn voorkeur.

Verder kan ik helaas weinig adviseren over de fietsen. Daar heb ik weinig verstand van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:27

culaccino schreef:
Verzuur je zo niet ook sneller?

Ja en dat is de bedoéling.
Opbouw van de tolerantie.

Geen enkel probleem met herstel.
Zorgen dat de spieren na verzuring weer doorgepompt worden. Flink stuk door blijven rijden dus na het zure snot voor je ogen rijden tot je benen gíllen van de pijn.
Ik heb geen spierpijn de volgende dag *\o/*
(Vanmiddag drie grote palmen gekortwiekt en dat is een grotere aanslag; morgen geheid spierpijn in mijn bilspieren door deze rótklus. Verder verschillende prikken van de giftige bladpuntstekels op een verbazend grote variatie aan plaatsen.)

De hellingen zijn zo lang zo steil hier dat je moét trainen op verzuren, anders kom je gewoon niet boven.
De helling naar de ´Camping´ bv. is gemiddeld >30% en gaat 500 meter hoogteverschil op.
In de route is het ´slechts´ 380 meter hoogteverschil op maar dan wel na de klim naar cortijo Perez welke nog steiler is en 570 meter hoogteverschil op is.
Kortom verzuringtolerantie trainen is _/-\o_

Het grote probleem ervan is dat je hersenen niet genoeg glucose hebben om goed te :)*
Te weinig eten/drinken is verbazend zwaar voor het centrale zenuwstelsel.
Het is dus |o om gevaarlijke afdalingen te trainen zonder genoeg direct beschikbare energie voor het denkraam.
Het is echt schokkend hoe het je vaardigheid vermindert, reacties vertraagt, beoordelingsvermogen vermindert, zelfs je gezichtsvermogen neemt af!

Morgen ga ik de 8)7 afdaling doen. Dat doe ik héél anders:
´s Ochtends twee sterke bakken superkoffie.
Banaan en koek als ontbijt.
Crossbeschermings-shirt aan.
Met de auto naar het dorp.
RedBull naar binnen.
Met de auto naar Perez.
Fiets uit de auto, gezond verstand op de achterbank.
Laatste stuk helling op lópen om lekker op te warmen.
Dan...... :oo

Auto rijdt ondertussen om naar waar de afdaling weer op het camino uitkomt.
Het plán is onderaan verstand weer uit de auto in de pan en een relatief makkelijk stuk van de route terug naar huis nemen.

Donderdag ga ik weer een verzuringsrit doen maar dan met de racefiets en water/maaltijdreepjes mee. Ga dan nl. te lang en ver, bovendien op de openbare weg met verkeer. Wil ik attent blijven.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:20

Hallo!

Ik kom ook even binnenvallen. Ben vandaag in de Loonse en Drunense Duinen geweest, en het mountainbiken begint toch te kriebelen.

Nu zou ik het leuk vinden om er eentje voor mijzelf te kopen, en wil eigenlijk goedkoop (tweedehands) beginnen; ik zou het zonde vinden om direct een dure aan te schaffen als ik hem uiteindelijk weinig zou gebruiken. Ik zou zo nu en dan eens willen crossen, maar absoluut niet professioneel, puur recreatief. Wat voor soort fiets past bij mij dan het beste? Ik zie zoveel termen voorbij komen dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:57

ual_95 schreef:
Hallo!
-
Ik kom ook even binnenvallen. Ben vandaag in de Loonse en Drunense Duinen geweest, en het mountainbiken begint toch te kriebelen.

Nu zou ik het leuk vinden om er eentje voor mijzelf te kopen, en wil eigenlijk goedkoop (tweedehands) beginnen; ik zou het zonde vinden om direct een dure aan te schaffen als ik hem uiteindelijk weinig zou gebruiken. Ik zou zo nu en dan eens willen crossen, maar absoluut niet professioneel, puur recreatief. Wat voor soort fiets past bij mij dan het beste? Ik zie zoveel termen voorbij komen dat ik door de bomen het bos niet meer zie..

Iets zonder achtervering van de decathlon binnen jouw budget.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:42

Ilse_123 schreef:
wat is jullie mening over decathlon fietsen? Ik begrijp dat het voor fanatieke (wedstrijd) fietsers niks is,

Afbeelding

Is een top ding ook voor fanatieke wedstrijdrijders.
Van carbon frame/velgen en érg goede RockShox tot Sram Eagle 12 een echt serieus ding voor 1600 Euro :wow:

Dat ik waarschijnlijk voor zoon tóch een Giant koop is omdat ik een nóg beter overoverjarig model voor hetzelfde bedrag kan kopen wat in NL nieuw 3900 was.

Ok, inmiddels behoorlijk stijf van de schijtzenuwen. Die afdaling is écht %)
Helemaal top die schijtzenuwen; scheelt weer wat gewicht _O-
Eerste koffie op, banaan naar binnen, stroopwafel idem.

Is een kkkkoúde nacht geweest. Beetje banketstaaf want het is een noordhelling waar nooit zon komt en begint boven de 1100 meter dus is nu zeker geheel bevroren >;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:26

Heb het overleefd *\%/*

Over alles heen óók mijn enduro (motorfiets) jack aangetrokken. Is licht, ademend en toch robuust genoeg om een rats van een tak of boom op te vangen.

Die afdaling is eigenlijk alleen voor halfgoden te doen. Niet voor mij :o
Ben onvervaard begonnen en na de derde tuimeling waarbij ik in een stapel takken onder mijn fiets lag ben ik te voet gegaan. Hendels goed draaien en verder strompelen.
Weer opgestapt, gevallen door elleboog tegen boom, te voet, gestruikeld etc., herhaal, laatse meter in het zadel en zowaar niet gestuiterd.
Op het camino bij de auto schade opgenomen. Fiets ok, ik ok, alleen een 4 cm. snee in mijn kuit. Bloedde wel lekker maar niet zo diep dat er krammen in moeten, dus fijn zo laten. (Heb er nu weer thuis minder last van dan van de giftige palmprikken van gisterenmiddag.)

Berglief zou met de terreinauto achter me aan rijden tot thuis want ik zou overal het alternatief over camino nemen. Ze kon het niet bij houden echter *D
Is wel illustratief voor mijn snelheid over de camino maar niet representatief natuurlijk voor de wedstrijd helaas. Het goede nieuws is dat ook over richels op de allersnelste stukken de ketting perfect blijft zitten. Geeft heerlijk vertrouwen om op topsnelheid dóór te trappen en bochten in te gaan. Maak ik nog érgens wat goed :=

Maar goed, die afdaling.
Wat ik al dacht is bevestigd. Niet voor stervelingen. Niet voor 95% van de deelnemers.
Verder heb ik het vanmorgen in mijn eentje gedaan, niet ergens tussen de 500 die van start gaan.
Dat wordt een chaos van opstoppingen, lopers, vallers en haasters.
Beter blode Jan dan dode Jan; ik stap af en loop wel O:)
Als het meevalt kan ik altijd nog besluiten wel te wiel te gaan.

Wat uitrusten nu. We eten zo heerlijk vergemaakte guacamole; goed voor de mineralen +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:08

...en vandaag naar Iznajar met de racefiets; kaarten halen voor een concert.
Dit keer goed gevoed en gelaafd (de inhoud van de bl¡kjes zit in de bidon) op pad.

Afbeelding

2370 kCal. later weer thuis aan de versgebakken zuurdesem-pannenkoeken :9