Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:15

Lalidan schreef:
Keukenkastjes uitruimen klinkt anders niet als iets dat niet twee weken kan wachten.... Het staat hier in elk geval niet in de planning voor de komende weken :n

Vandaag kaakchirurg nog aan de telefoon gehad, preventieve covid test was negatief dus operatie gaat door **\O/** (al geloof ik het nog steeds pas als ik morgen echt op de OK ben :+). Nu alleen nog zien dat ik er kom..... :=


Heeeeel veel succes toegewenst voor morgen, spannend! :D

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:49

Wel als er een glas kapot is gekwakt terwijl ze me wilde helpen met vaatwasser uitruimen haha. Was onhandige actie, maar wel iets wat mama moet doen.

Spannend hoor. Kan me voorstellen dat je het pas geloofd als je er ligt. Had ik ook en ik hoefde erder niey te testen ofzo. Heel veel succes!!

Dyphusion
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:50

Lalidan schreef:
Keukenkastjes uitruimen klinkt anders niet als iets dat niet twee weken kan wachten.... Het staat hier in elk geval niet in de planning voor de komende weken :n

Vandaag kaakchirurg nog aan de telefoon gehad, preventieve covid test was negatief dus operatie gaat door **\O/** (al geloof ik het nog steeds pas als ik morgen echt op de OK ben :+). Nu alleen nog zien dat ik er kom..... :=


Ik zou het in jouw situatie pas geloven als ik met een dikke kop wakker werd :')

Heel veel succes alvast in ieder geval, en doe voorzichtig om daar te komen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:54

Zou zo jammer zijn als ze me onder narcose gebracht hebben om dan vervolgens zonder geopereerd te zijn weer wakker te worden _O- ik dacht dat ik goed was in doemscenario bedenken :')

Dyphusion
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 01:11

Als ik iets geleerd heb als verpleegkundige in opleiding dan is het wel zeg nooit nooit. Hahahaha nee grapje, ben je aan het pesten :') Ik ben wel heel goed in doemscenario’s bedenken zoals je merkt.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:35

Succes Lalidan!
Morgen laatste controle... Ik hoop zo dat alles netjes is en ik weer een tosti mag eten :')

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:53

Ik heb gisteren groen licht gekregen van de chirurg om weer te sporten en het eten op te bouwen :D ook direct langs de ortho gegaan en die verwacht met 2 weken klaar te zijn :=

Ik merk wel dat ik deze 'fase' het vervelendste vind, ik wil weer lekker eten maar alles is gewoon heel gevoelig ook mede door de aanpassingen van de ortho, maar ik heb ook echt last van spierpijn of zo nu ik weer meer echt eet. Hopelijk wordt dat snel een beetje beter

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:58

Oh fijn Lonnie! Bizar nog 2 weken de beugel!! Ben zoo jaloers haha.
Ik heb nu ook veel spierpijn, gewoon door de nieuwe stand. Kan me voorstellen bij jou dat je het voelt als je kaken weer moeten gaan werken met eten. Is zo gewend! Goed nieuws iig!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:48

:wave:

Operatie gehad, gisteren weer thuis gekomen. Vooral mijn lippen waren extreem gezwollen, daar hebben ze zich wel even zorgen om gemaakt. Speciale zalf gekregen waarmee dat gelukkig snel aan het afnemen is.
Maandagmiddag/nacht hele nacht bloedneus gehad, het bleef maar door gaan, dat was rot. Verder valt het mij nu eigenlijk niet eens heel erg tegen. Geen enkele elastiekjes, dus zolang ik het zo door kan slikken, kan ik met een lepel eten. Door de verstopte neus gaat daar wel erg langzaam, erg vermoeiend allemaal, dus ik heb eigenlijk constant iets te eten naast me staan. Paar hapjes, pauze, paar hapjes, etc.
Verder gewoon suf, duf, moe. Rustig aan :j
Morgen weer controle.

Fijn lonni! Twee weken is wel heerlijk kort *\o/*

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:57

Klinkt positief. Ga zo door !! :)

kosseh

Berichten: 2632
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:44

@Lalidan
Klinkt als of het meegevallen is. Mooizo!

Zolang ademen door je neus niet goed gaat. Kijk uit met klevende etenswaren, zoals potjes voeding/dikke appelmoes.
Ik ben de eerste week in paniek geraakt. Nam een hap van iets, wat kleefde. Kreeg m'n mond niet meer open, door de vermindere kracht. M'n neus zat verstopt, waardoor ademen niet kon.

@Lonni. Super fijn dat de beugel er al zo snel uit kan.


Ik heb morgen controle, van de plaatjes/schroeven die verwijderd zijn. Volgens mij alles wel oké, nog een beetje zwellig.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:48

ik had ook een bloedneus de eerste 2 nachten. Ik kreeg wel neusdruppel mee bij het ontslag.
Dat waren er levensredders. Neus binnen no time open. Mocht wel maar 1x per 8 uur.
Heb die ook nog een keer op herhaling gehaald. Schrik niet als er na een paar weken ineens een bloedprop uit een uithoek los schiet, wonderbaarlijk (en zo bevredigend ^^)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:30

Dat lijkt me eng kosseh! Al wel gehad dat ik me verslikte omdat ik bezig was een pil te slikken maar van tevoren te weinig adem had gehaald. Ook geen goede combi.

Heel langzaam begint mijn neus wat open te gaan (als in, voor ademen niet genoeg, voor nood lucht laten ontsnappen of binnen laten lukt net), ik moet straks voor controle en wou dan inderdaad naar neusspray vragen. Zou het comfort gehalte in elk geval behoorlijk vergroten en eten minder vermoeiend maken.

Holtes rechterzijde zitten vrijwel zeker vol met bloed, daar komt t.z.t inderdaad nog wel wat weg verwacht ik :))

Vanmiddag maar kijken, ik ben wazig en snel moe, maar op zich zeker niet ontevreden!

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:34

Ik moest op een gegeven moment mijn neus en holtes spoelen met zout water, wat een heerlijkheid was dat!
Misschien even vragen wanneer dat mag?

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:09

ik kreeg bewust geen spray maar druppels. Ivm niet echt mogen snuiven.

Dus echt achterover en druppel laten lopen...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:44

Kaakchirurg was gisteren weer tevreden. De boel is even gesprayd en daarmee weer min of meer schoon, dat vond ik wel erg aangenaam eigenlijk :j. Neusspray mocht als het niet meer bloedde (doet het niet meer). Spray of druppels maakte niet uit, ik mag wel sprayen, ook wel ophalen, niet snuiten. Eerste dikke korst is er ook al uit gekomen }>

Stand links/rechts is erg mooi, tordatie is er ook mooi uit, maar ik ben zo lang gewent mijn onderkaak naar voren te duwen dat ik dat nu ook doe. Dus toch elastiekjes nu om te helpen mijn kaak bij het sluiten wat naar achteren te zetten. Kaakchirurg twijfelde of het al kan, het was wel wat snel na OK, maar ik moest maar kijken. Anders mocht ik ze eruit halen, doen we dinsdag weer een poging, maar ik denk dat het gaat lukken. Enige is dat ik er nu achter kom dat ik niet gewend ben mijn kaken te sluiten, want het paste toch nooit :+

Inmiddels ben ik onder beide ogen charmant geel blauw en is het blauwe al uitgelopen tot halverwege mijn borstbeen _O- Mensen kunnen ook wel denken dat ik gewurgd ben met mijn kettinkje. Maar de zwelling neemt rap af, mede ook met dank aan de lippenzalf. Dan moet ik alleen niet gaan slapen, want 's ochtends zit alles weer dicht :)). Het is wat dat betreft wel echt vergeklijkbaar met verkoudhoud. Als ik straks eenmaal wat in beweging ben, voel ik me weer veel beter dan nu zo net uit bed.

Dus, ondanks mindere momentjes en ondanks heel veel tussendoordutjes in de stoel, valt het mij echt niet tegen. Ik kan wat doen, ik rust weer even, ik doe weer wat, maar heel langzaamaan ontstaan er wel weer iets meer helderheid in mijn hoofd. En, vannacht voor het eerst min of meer, half zitten, op mijn zij geslapen ipv op mijn rug *\o/* Coldpack onder het voorhoofd voor steun, rugleuning bed wat overeind en draaien maar. Heerlijk!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:11

Voor wie het leuk vind, er staat een foto van vandaag in mijn profiel. Ik wil 1 uur Post OP ook wel plaatsen, maar vraag me af of daar behoefte aan is := Vandaag ziet er echt goed uit, al zeg ik het zelf :j

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:19

Lalidan, heftig zeg die verkleuringen! Fijn dat het allemaal wat beter gaat, kleine stapjes he. Ik merk het bij mezelf heel mijn nek, kaak spieren moeten wennen aan de nieuwe positie, terwijl het millimeter werk is wat er gedaan is. Dat zal jij ook merken met sluiten en de manier van je mond gebruiken.
Beterschao in ieder geval verder. Het eind is in zicht nu!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:57

*\o/* Ik mag gaan tandenpoetsen *\%/* :))

Verder zijn we gewoon tevreden, zwelling moet nog verder weg trekken, maar dat heeft tijd nodig. Over twee weken terug komen, dan gaan we verder kijken.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:17

Oh fijn! Is wel lekker als je weer kunt poetsen, voelt echt veel beter dan haha.

Ik mag maandag weer terug voor 3 weken controle. Ze gaan dan foto's nemen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:54

Fijn dat het zo goed gaat na de operatie, stelt mij gerust! :j

Ik krijg vandaag mijn beugel :=

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:46

Ik eet inmiddels weer harde broodjes en dergelijke, nog wel voorzichtig maar het is goed te doen :j
10 maart heb ik een lange afspraak bij de ortho, dan gaan ze alles nalopen en beslissen ze of de beugel eruit kan, de vorige afspraak zou dat eigenlijk al zijn, maar hij wilde de mediaanlijn nog een halve millimeter opschuiven :') als je dan toch al 2,5 jaar bezig bent, dan doe ook maar dacht ik.

Foto's worden bij mij pas gemaakt zodra de beugel eruit is, dat vond ik een beetje stressvol (wat als er nu iets niet goed is) maar ik heb vertrouwen in ze :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18069
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:03

Zijn er bij jou nog helemaal geen controle foto's gemaakt? :oo De eerste foto's zijn hier meteen de volgende dag al gemaakt.
Wel fijn dat eten goed gaat inmiddels, daar kan ik wel echt naar uit kijken hoor. En ik heb hetzelfde als jij, op zo'n lang traject, dan maar liever een maand extra dan een week te kort :j

Ik ben vanochtend bij de ortho geweest, elastiekjes zitten anders. Maar hij was wel erg tevreden geloof ik. Volgende week weer kaakchirurg. Herstel gaat eigenlijk volgens het boekje, maar ik heb nog nooit zo lang nodig gehad om me weer fit te voelen na een operatie. Blijkbaar doet leeftijd daarin ook wat :+ en het vloeibare eten helpt uiteraard ook niet. Maar goed, ik scharrel wat om, doe wat, rust wat en doe mijn best te bedenken dat 6 breuken nou eenmaal wat van je lijf vragen en dat ik dus gewoon geduld moet oefenen :))

Hoe is jouw controle gegaan zoe? Die staat voor vandaag toch?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:06

Nee bij mij zijn helemaal geen foto's gemaakt! Wel na 3 en 8 weken controle bij de chirurg en ik mocht pas na die 8 weken terug naar de ortho. Ik neem aan dat ze kan zien dat alles goed gaat dan zo vanbinnen :')

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:31

Hi Lonnie klink positief dat je al broodjes eet! Ik mag dat pas na 3 maanden gaf de arts ass gister aan. Over 2 weken langzaam aan opbouwen met kauwen.

Lalidan, mijn controle was goed! Foto's zagen er goed uit. Het is heel duidelijk te zien dat er geroteerd is. Aan de rechterkant zit er een cm tussen en links net 3 mm. Nu staat midden echt in het midden. Mijn kaak is dus minimaal verlengd en ik kan om het mooi te maken mijn kin over 2 maanden naar voren laten plaatsen...
Heb op de terugweg naar huis gewoon zitten huilen ervan. Het hele herstel valt me zwaarder als bij de 1e operatie en ik moet er niet aan denken om over 2 mnd weer te opereren!! Het voelde alsof hij zei dat het nu niet af of mooi was... baalde zo. Is gewoon overreactie en ik ga het ook niet doen, ben er klaar mee haha. Ik heb nu mazzel gehad en geen geboelsverlies gehad... dat risico loop ik dan allemaal weer opnieuw.
Bij jou klinkt ook positief en logisch dat je kalm aan moet doen soms... lastig... maar ze hebben zoveel bij je gedaan !!