GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:41

Ik houd ook echt elke dag bij wat ik eet in myfitnesspal. Ik zit gemiddeld op 1250-1350 kcal. Ik tel alleen geen bakboter mee en voor de rest weeg ik alles af wat ik in mn mond steek. Dus het zal effectief iets hoger liggen door die vetten.

Ik vind het al best vanzelf gaan maar je moet er wel iets voor doen (of voor laten).

fjordjes

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:24

Waarom tel je geen bakboter mee?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:38

fjordjes schreef:
Waarom tel je geen bakboter mee?

Omdat ik dat ondoenlijk vind, je weet niet hoeveel er opgenomen is door het vlees. Je kan wel een klont boter wegen maar er blijft ook van alles achter in de pan. Dus ik ga mezelf daar niet gek mee lopen maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:48

Ik telde helemaal geen calorieën. Ik at (eigenlijk automatisch) minder van alles. En ik nam uit mezelf minder zoete dingen omdat ik daar geen zin meer in had. Dus die 2 dingen zorgen er vanzelf voor dat ik afviel. Maar ik nam nog gewoon mijn bereklauw elke zaterdag. Ik kon hem alleen maar voor de helft op, met 5 frietjes.
Soms zaten er dagen tussen dat ik het slecht had met veel honger. Dan moest ik echt even op eigen kracht doorzetten en kiezen voor wat gezonds/voedends.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:02

Update;
Dit is mijn vierde week
Begonnen met 100 kg
Ik weeg nu 96,4
Al heel blij mee *\o/*

Afgelopen week 0.3 afgevallen dus de laatste week ging het minst hard
Ik twijfelde erg of ik wel naar 0.5 ozempic wil verhogen maar ik ga het toch doen want ik heb nog best wel een lange weg te gaaan (gezond bmi ligt op 72 kilo arghhh )

Inmiddels de naaldjes besteld die Suzanne F aanraadde zodat ik de eerste spuit goed leeg kan maken zonde om weg te gooien
Dus dat ga ik woensdag avond doen

Sinds het begin van dit ozempic traject ook begonnen met de sportschool; de stairwalker om mijn conditie te verbeteren en daarnaast krachttraining met de apparaten (benen, billen, en bovenlichaam)
En dagelijks minimaal 6.5 km wandelen

Ik hoop echt dat het mij gaat lukken om iig onder de 90 kg te komen en het allerliefst rond de 80! ;)

Zet m op allemaal!!! :) _/-\o_

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:15

Suzanne F. schreef:
Ik telde helemaal geen calorieën. Ik at (eigenlijk automatisch) minder van alles. En ik nam uit mezelf minder zoete dingen omdat ik daar geen zin meer in had. Dus die 2 dingen zorgen er vanzelf voor dat ik afviel. Maar ik nam nog gewoon mijn bereklauw elke zaterdag. Ik kon hem alleen maar voor de helft op, met 5 frietjes.
Soms zaten er dagen tussen dat ik het slecht had met veel honger. Dan moest ik echt even op eigen kracht doorzetten en kiezen voor wat gezonds/voedends.

Zo doe ik het ook!
Automatisch lukt het om minder van alles te eten maar in principe eet ik dezelfde dingen als voorheen
Maar inderdaad er zitten ook dagen tussen dat het meer kracht vraagt om niet te gaan eten ik heb het vooral als ik wat gestresster ben

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:22

Als ik het niet bij hield at ik zeker in het begin echt veel te weinig.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:34

Zonnetje81 schreef:

O joh te weinig?
Onee daar heb ik echt geen ‘last’ van
Misschien dat dat nog komt met 0.5 dosering?
Of had jij dat meteen al ook met 0.25?

Moet zeggen dat dat mij opzich ook wel eens heerlijk lijkt om geen drang te hebben naar eten
Die drang is er nu nog wel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:26

Zonnetje81 schreef:

Te weinig vond ik niet zo’n probleem. Als ik geen honger had dan koos ik voor iets gezonds.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:46

Ennasuus schreef:
Inmiddels de naaldjes besteld die Suzanne F aanraadde zodat ik de eerste spuit goed leeg kan maken zonde om weg te gooien

De naaldjes die ik aangaf zijn om mee te spuiten en niet om de laatste restjes uit de spuit te halen. Daar heb je andere naaldjes voor nodig. Dat doe ik niet. Ik draai gewoon tot de spuit ‘leeg’ is en dan gooi ik hem weg. Met een insuline spuitje kan je er nog meer uithalen maar daar kunnen anderen hier beter over vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 17:34

Suzanne F. schreef:
Ennasuus schreef:

De naaldjes die ik aangaf zijn om mee te spuiten en niet om de laatste restjes uit de spuit te halen. Daar heb je andere naaldjes voor nodig. Dat doe ik niet. Ik draai gewoon tot de spuit ‘leeg’ is en dan gooi ik hem weg. Met een insuline spuitje kan je er nog meer uithalen maar daar kunnen anderen hier beter over vertellen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Onee dat bedoelde ik ook niet hoor
Dat gaat mij ook even een stap te ver met insuline spuitjes
Ik bedoel gewoon extra naaldjes zodat ik nog 1 of 2x die 0.25 kan spuiten
M’n nieuwe spuit is nog niet binnen en morgen avond is mijn ozempic avond

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:23

Ik vond dat voor mezelf wel een probleem. Structureel op 800 kcal kan je niet leven. Zeker niet met wat fysiek werk erbij. Want door het middel wordt dat gevoel onderdrukt maar een keer ga je out.

@ennasuus
Ik gebruik mounjaro dus wellicht dat dat anders voelt dan ozempic. Maar ik had dat wel meteen toen ik dat ging gebruiken. Nu is dat minder extreem maar als ik ‘s middags goed eet en bezig ben zou ik kunnen vergeten om te eten of zonder eten kunnen tot het slapen gaan. Heel apart gevoel. Ook wel gehad dat ik echt een steen in mn maag had. Nu is dat milder en meer van: gewoon geen honger.

Voor mij is het dus prettig om bij te houden hoeveel ik eet. In ieder geval niet te weinig en bij uitschieters weet ik wat het ongeveer doet en hoe mn lijf reageert.

Iedereen doet het op zijn eigen manier. Wel handig als je op gevoel kan eten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:01

opisop_shop schreef:
Ik ga denk ik vanavond voor het eerst een paar klikjes ophogen. Ik val mondjesmaat af en sta regelmatig stil.
Ik moet nog zeker 15 kilo kwijt, het liefste 20. Ik zit nog steeds op de 2,5 mg en ga denk ik naar 3mg ongeveer. Hopelijk gaat het dan weer iets vlotter.

Zoals beschreven heb ik 2 weken geleden opgehoogd (van 15 naar 18 klikjes in mijn geval) en weer 3 kilo kwijt, dus momenteel in elk geval weer even het plateau doorbroken.
Ik ga nog even zo door.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:09

Ik moet zo weer bloed prikken, ben heel benieuwd of de waardes die hoog waren zijn gedaald

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:46

Heel interessant inderdaad! Hoe lang sinds je vorige controle?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:08

Half jaar geleden.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:29

Hoeveel calorieen houden jullie meestal over vóór het avondeten? Ik zit vaak rond de 800, hele dag (zittend) gewerkt, maar veel denkwerk, op de een of andere manier heb ik dan meer behoefte aan eten in vergelijking met een vrije dag, ongeacht of ik dan fysiek juist meer doe.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:57

Doef schreef:
Hoeveel calorieen houden jullie meestal over vóór het avondeten? Ik zit vaak rond de 800, hele dag (zittend) gewerkt, maar veel denkwerk, op de een of andere manier heb ik dan meer behoefte aan eten in vergelijking met een vrije dag, ongeacht of ik dan fysiek juist meer doe.

Herkenbaar! Ik heb ook meer trek op mijn zittende werkdagen (doe ook ‘denkwerk’ haha)
En op vrije dagen veel meer beweging en dan minder trek
Ik denk dat op werkdagen er ook wat meer stress en dus cortisol komt kijken en dat heeft ook effect op je bloedsuikerspiegel dus ook op je honger gevoel

En vrije dag geeft juist ontspanning en endorfines door het meer bewegen/sporten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:05

Ehm ik heb nog 1740 calorieën over voor vandaag en ik moet nog avondeten. Er zijn dagen dat ik meer eet en sommige dagen minder. Vandaag dus minder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:22

Ik doe 50% voor het avondeten. Aan absolute kcal aantallen heb je niks. Jij bent anders dan ik.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:38

Ik hou ook ongeveer 50% aan voor avondeten en toetje. Voor mij is door snaaidrang ‘s avonds het lastigste moment dus ik eet na mijn avondeten rond 20.00u een proteïne toetje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:11

Ik ben nu een jaar bezig via de Nederlandse Obesitas Kliniek, ben op gewicht en aan het afbouwen. Tijd voor een bezoekje aan de huisarts, want hoe nu verder. Mag ik het via haar in het vervolg, zodat ik de kosten van de kliniek niet meer heb?
Ik had mijn vraag nog niet uitgesproken of het antwoord was al “ja, dat kan”. Ze gaf uitleg over hoe nu verder etc. Voor Het eerste traject verwijst ze altijd naar de Nederlandse Obesitas Kliniek, het “onderhoud” kan wel bij de huisarts. Precies zoals ik het gedaan heb dus.
Niet alle huisartsen in onze praktijk denken er kennelijk zo over. Want ze had het er over dat er een praktijk breed beleid dient te komen. Ik heb mijn “hulp” aangeboden. Als haar collega’s mij willen spreken, vragen stellen, dan sta ik daar voor open.
Kortom: het afbouwen ga ik met de huisarts doen. En als ik het mijn leven lang moet gebruiken, dan is dat OK voor haar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:17

rien10 schreef:
Ik ben nu een jaar bezig via de Nederlandse Obesitas Kliniek, ben op gewicht en aan het afbouwen. Tijd voor een bezoekje aan de huisarts, want hoe nu verder. Mag ik het via haar in het vervolg, zodat ik de kosten van de kliniek niet meer heb?
Ik had mijn vraag nog niet uitgesproken of het antwoord was al “ja, dat kan”. Ze gaf uitleg over hoe nu verder etc. Voor Het eerste traject verwijst ze altijd naar de Nederlandse Obesitas Kliniek, het “onderhoud” kan wel bij de huisarts. Precies zoals ik het gedaan heb dus.
Niet alle huisartsen in onze praktijk denken er kennelijk zo over. Want ze had het er over dat er een praktijk breed beleid dient te komen. Ik heb mijn “hulp” aangeboden. Als haar collega’s mij willen spreken, vragen stellen, dan sta ik daar voor open.
Kortom: het afbouwen ga ik met de huisarts doen. En als ik het mijn leven lang moet gebruiken, dan is dat OK voor haar.

Wat fijn dat het zo kan! Hoeveel ben je nu kwijt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:21

rien10 schreef:

Er wordt binnenkortern nieuwe NHG richtlijn voor huisartsen gepubliceerd. Dat geeft hopelijk ook meer duidelijkheid/ verbetering.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:41

Met Ozempic nu dik 16 kilo. Ten opzichte van het zwaarste wat ik ooit woog -een paar jaar geleden- rond de 22 kilo.