BarbaraNova schreef:Esther, ik moet van de cardioloog afvallen. Hij vindt dat ik behoorlijk overgewicht heb, was er wel beetje van geschrokken. Verder zei hij er niets over. Ik ben 1,74 lang en weeg 85 kg...ja ik ben wel te zwaar natuurlijk maar "behoorlijk overgewicht"kwam toch even hard binnen....Volgens BMI zou ik rond de 65 kg moeten wegen...dus 20 er af, ik woog dat vroeger voor mijn zwangerschap wel idd maar dat is al lang geleden...Maar ja, we gaan gewoon verder met afvallen, was ook al wel begonnen...
Ik ben 1.71 en nu 85kg en wil nog naar 78,5. Dat is te zwaar; maar ik ben dan echt niet zwaar voor het oog en ook gewoon erg fit.
BMI zegt heel weinig en dat zou een cardioloog ook moeten weten. Wat veel belangrijker is, is je metabole gezondheid. Overgewicht maakt je niet perse meteen ‘niet fit’. Je hoeveelheid buikvet/buikomtrek is wel bijvoorbeeld iets waar je rekening mee moet houden bij verschillende aandoeningen. Voor de gezondheid van je hart is natuurlijk je gewicht wel van invloed, maar ook je uithoudingsvermogen, kracht, voedingspatroon ed.