Gastric bypass

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alvaron

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:11

Wat vervelend dat je geen steun ervaart. Heb je wel contact met andere mensen uit jouw groep? Wij hebben met onze groep een groepschat. Gewoon om te sparren en ervaringen te delen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:13

Nee, ook niet en ik ben ook weken later aan de beurt dan de rest van mijn groep.
Iedereen zou van tevoren nog gebeld worden over het dieet, om de regels nog een keer door te spreken en kijken of je nog aanpassingen moest doen.
Ik belde vandaag dus zelf maar even, op dag 1, en nu zijn ze op vakantie tot 12 januari...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:16

Vervelend! Kan me voorstellen dat je twijfelt aan de nazorg.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:21

Ja, nouja, ik ga gewoon dit dieet volgen en dan kan ik altijd nog beslissen wat ik doe. :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:42

Hier was er ook geen begeleiding. Maar opzich als je een duidelijk schema krijgt wat je wel en niet mag eten na je operatie en hoe is het echt goed te doen. Ik heb ook veel gehaald uit facebookgroepen van gastric bypass.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:58

Ik haal ook veel informatie van internet inderdaad.
Geen schema ontvangen, niet voor voor de operatie en ook niet voor na.
Alleen wat merken van maaltijdvervangers die je kunt gebruiken en dat je tussen de 800 en 1100 calorieën binnen mag krijgen vooraf.
Dan na de operatie eerst 1 week vloeibaar, dan 1 week zacht en dan mag je dus zelf opbouwen.

Ik wist niet eens dat ik groen licht had. :o Dat zou allemaal nog in een team van chirurgen besproken worden.
Wachten en wachten en uiteindelijk maar eens gebeld en toen kreeg ik te horen dat ze op mij aan het wachten waren tot ik een datum door zou geven waarop ik kon?
En toen wilden ze me een datum begin januari geven, maar dan had ik nooit mijn 6 weken dieet kunnen doen...
Het is echt heel erg raar geregeld.
En ik woon in de winter 4 uur van dit ziekenhuis af, dus als het voor de operatie al zo gaat, hoe gaat het dan na de operatie als er complicaties optreden. :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:26

Vervelend Saga! Via welke instelling ben je onder behandeling?

Ik moet toegeven dat ik ook geen hoge pet op heb van de NOK.
Ik ben laatst ziek geweest en flauw gevallen. Ik heb de NOK toen gebeld omdat ik mijzelf wat aan de weinige kant vond wegen en dat ik ziek was.

Vervolgens werd ik door de arts gebeld en die klonk nogal zakelijk. Hij zei niet dat hij het rot vond dat ik ziek was, nog niet eens. Het was meer een vraaggesprek over hoevaak ik at en of ik alles kon verdragen.

Ik mocht als ik behoefte had contact opnemen met de diëtist en als ik onder de 53 ging wegen moest ik weer aan de bel trekken.

Ik had meer menselijkheid verwacht.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:30

Ooh, dat is ook erg vervelend.
Flauwvallen is niet normaal en dan heb je toch het liefst voor de zekerheid een afspraak.
Misschien kun je vragen om je bloedwaarden te laten controleren?

Ik woon in Zweden, alles gaat hier via ziekenhuizen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:37

Saga schreef:
Ooh, dat is ook erg vervelend.
Flauwvallen is niet normaal en dan heb je toch het liefst voor de zekerheid een afspraak.
Misschien kun je vragen om je bloedwaarden te laten controleren?

Ik woon in Zweden, alles gaat hier via ziekenhuizen.

Volgens mijn huisarts komt het dus vaker voor bij mensen met een maagverkleining.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 21:38

Ja, dat kan ik me ook wel voorstellen.
Dat je bloeddruk ook lager wordt bijvoorbeeld.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:19

Hii
Ik heb het hele topic gelezen en had eigenlijk een aantal vragen. Mijn partner gaat het traject in en is het type "ik hoor en zie wel wat er komt" ik ben graag voorbereid en wil alles weten. Nu in dit geval betreft het niet voor mijzelf, maar wil wel goed kunnen ondersteunen en zorgen. Wie van jullie is ook in Tilburg ziekenhuis geholpen? De huisarts vertelde dat je bij klachten of complicaties terug moet naar de arts die je heeft geopereerd. Niks lag heel dichtbij, maar dit werd geadviseerd. Ik heb geen idee hoelang het traject duurt of wat we verder kunnen verwachten. De afspraken met alle artsen/verpleegkundige/diëtiste enzo staan op 1 dage gepland eind janauri.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 22:58

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 23:07

Bedankt voor je reactie. De site had ik bekeken en heb alles gelezen. Toch is het anders als eventueel persoonlijke ervaringen. Ook kon ik geen wachttijden ed. vinden. Je leest hier veel over dieeten voor de operatie en ook over groepsbijeenkomsten. Het Etz heeft dit ook, alleen dacht ik dat niet iedereen dit hoeft. Over Amersfoort zijn de meeste erg te spreken, dus hoopte dat iemand hier ook iets over kon vertellen.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:48

Ik ben ruim 3 jaar geleden geholpen in Amersfoort. Super kliniek. En bij mij is niet alles heel soepel gegaan, maar altijd goed geholpen bij hen. Goede oplossingen en goed meedenken.

Bij Weight Works hoef je geen dieet vooraf te doen. Hoe het begeleide traject precies werkt daar weet ik niets van, want toen ik daar begon was dat er nog niet. Ik ben zelf vrij mondig, dus ik zorg wel dat ik mijn hulp en begeleiding krijg als ik dat nodig vind

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 19:42

Ik heb vandaag van mijn diëtist te horen gekregen dat als ik niet meer/sneller afval dan ik tot nu toe heb gedaan, dat ik dan waarschijnlijk niet geopereerd ga worden. :o
Dat ik dan minimaal 3 weken langer moet diëten.
Ze vond wat ik at prima, maar vond dat ik nog 100 á 200 calorieën minder moet eten, wat echt niet mogelijk is.
Ik ben nu al harstikke draaiierig en trillerig, geen enkele energie en val regelmatig in slaap.
Het dieet zelf vind ik echt helemaal prima, heb geen enkele moeite om binnen de grenzen te blijven die ze vanuit het ziekenhuis hebben gesteld.
Ik doe alles perfect volgens het boekje, dus ben wel even... -O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:11

Saga schreef:
Ik heb vandaag van mijn diëtist te horen gekregen dat als ik niet meer/sneller afval dan ik tot nu toe heb gedaan, dat ik dan waarschijnlijk niet geopereerd ga worden. :o
Dat ik dan minimaal 3 weken langer moet diëten.
Ze vond wat ik at prima, maar vond dat ik nog 100 á 200 calorieën minder moet eten, wat echt niet mogelijk is.
Ik ben nu al harstikke draaiierig en trillerig, geen enkele energie en val regelmatig in slaap.
Het dieet zelf vind ik echt helemaal prima, heb geen enkele moeite om binnen de grenzen te blijven die ze vanuit het ziekenhuis hebben gesteld.
Ik doe alles perfect volgens het boekje, dus ben wel even... -O-

Hoeveel mag je? Van 100-200 kcal minder ga je niet perse veel sneller afvallen. Je zou bijna ozempic bestellen met deze informatie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:49

Ik zit nu rond de 1000 calorieën, we mochten tot 1100.
En rond de 60 gram koolhydraten, mocht tot 70/75.
Ozempic gebruik ik ondertussen al 2 jaar op de volle dosis, werkt ook niet voor gewichtsverlies bij mij.
Wel heel fijn voor de bloedsuikerpieken en dalen die ik ervoor had.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:50

Saga schreef:
Ik zit nu rond de 1000 calorieën, we mochten tot 1100.
Ozempic gebruik ik ondertussen al 2 jaar op de volle dosis, werkt ook niet voor gewichtsverlies bij mij.
Wel heel fijn voor de bloedsuikerpieken en dalen die ik ervoor had.

Phoe dat is een vervelende kwestie! Maar ze wil dat je 800 kcal gaat eten?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:51

Ja klopt, maar ik ben nu al zo naar in mijn hoofd door de lage koolhydraten dat ik niet denk dat dat gezond is.
Ik slaap nu ook al meerdere uren overdag omdat ik gewoon geen enkele energie meer over heb.
Het zijn niet eens persé de calorieën overigens, want ik zit maar iets lager dan voor dit traject, maar het gebrek aan koolhydraten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:55

Ik vraag mij af, hebben anderen die ook een bypass hebben het volgende ook wel eens, en wat is de manier om er het snelste van af te zijn?

Soms krijg ik een soort van aanvallen, ik vermoed dat het een dumping is. De klachten zijn: Koud zweten, enorm slap gevoel, het idee dat ik flauw ga vallen, behoefte aan eten (ik heb vooral het idee dat mijn lichaam suiker wil hebben) en ineens zeer vermoeid.

Als ik thuis ben los ik het vaak op door 15 minuten op de bank of bed te gaan liggen en wat te eten. Dan trekt het na 15 minuten ofzo wel weg. Maar ik had het laatst bijvoorbeeld toen ik op het paard zat en eens toe ik aan het werk was. Ik had echt geen idee wat ik moest doen en hoe ik er van af kon komen. Raakte er zelfs een beetje van in paniek toen ik op het paard zat.
Wat doen jullie, hoe kom je er zo snel mogelijk van af?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:58

Ik kan niet over dumping meepraten, maar wat je omschrijft heb ik echt precies bij een te laag bloedsuiker.
Het is (was) soms net alsof er letterlijk een knop omgaat, kan echt zonder waarschuwing vooraf gebeuren.
Ik heb altijd dextro mee als ik op pad ga, dat vangt het 8 van de 10 keer op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 21:41

Klinkt als mogelijk late dumping mjetterd. Heb je mogelijkheid om je suiker een keer te (laten) meten op zo'n moment?
Probeer koolhydraatrijke maaltijden te beperken en niet tegelijk te eten en te drinken (minimaal 30 minuten er tussen. Verder is iets te eten bij je hebben om de symptomen op te vangen wel aan te raden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:18

Dank voor jullie reacties, wat ik al dacht dus. Dextro maar gaan kopen en hopelijk doet dat beter zn werk dan wat ik nu eet (ik probeer echt van alles qua eten in de hoop dat iets enig effect heeft).

@gomir, dan heb ik al iemand nodig in mijn omgeving met suikerziekte bijvoorbeeld denk ik? Of zijn er andere manieren om je suiker te meten?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:22

Kan je de momenten rijmen met waarom je dan een late dumping hebt? Heb je in de uren daarvoor bijvoorbeeld veel suiker of vet gegeten, of teveel gegeten, of kan je een andere verklaring vinden? Klinkt inderdaad als late dumping, bij mij helpt dextro dan. Alleen als je het oplost met suiker terwijl dat ook de oorzaak is, kan het ook zijn dat je twee uur later weer met hetzelfde probleem zit :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:39

Hhilde schreef:
Kan je de momenten rijmen met waarom je dan een late dumping hebt? Heb je in de uren daarvoor bijvoorbeeld veel suiker of vet gegeten, of teveel gegeten, of kan je een andere verklaring vinden? Klinkt inderdaad als late dumping, bij mij helpt dextro dan. Alleen als je het oplost met suiker terwijl dat ook de oorzaak is, kan het ook zijn dat je twee uur later weer met hetzelfde probleem zit :=

Hier heb ik al heel vaak over na gedacht maar ik kan niet perse een verband vinden met eten. Eerst dacht ik dat ik misschien te weinig gegeten had (tijdens het paardrijden, toen had ik alleen licht ontbeten) maar het gebeurt ook na het avond eten of na een normale lunch. Kan er de vinger totaal niet op leggen waardoor het ook heel onverwachts gebeurd. En zoals Saga schrijft, er gaat echt een knop om, ineens is het er.
Soms 5x in de week, soms 3 maanden niets.