Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:45

Gefeliciteerd met je aankoop Alice!! Fijn dat de reis zo goed is gegaan!

Zo balen dat het zo slecht met je gaat. Ondertussen ook weer bezig met de antibiotica of moet je daar nog een week mee wachten? Dan zal het tot 12 december nog een hel zijn om daar op te moeten wachten als je zo slecht bent.
Is je vriend al begonnen met werken daar? Of heeft hij nog vrij? En is jullie huis al een beetje op orde?

Heel veel sterkte Alice!!!!!!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 02:02

Antibiotica starten we vlak voor de operatie, eerder heeft niet zoveel nut. Hopelijk gaat dat nu wel t verschil maken!

Kan nu niet slapen van de pijn, pff.
Dus ben maar hengsten aan t uitzoeken voor de merries, Zilvana staat in ieder geval vast (ze gaat gedekt worden met Guardian S). Maar de twee pony merries weet ik nog niet, voor Liberty zit ik te denken aan Cassanova Du Bois of Don Cremello Du Bois. Vind t altijd geweldig leuk om hengsten te kijken en uit te zoeken. :j

De meisjes vanmiddag:
Afbeelding
Urya

Afbeelding
en Liberty

Morgen even wat meer foto's maken van ze.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 04:57

Wat een uitzicht hebben ze! Ze kijken hun ogen bijna uit zo te zien, smile.
Meid, wat blijft het toch lastig zo met die pijn. Ik hoop echt dat ze je verlichting kunnen brengen.
Kom, daar gaan we gewoon van uit :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 07:14

Wat is Urya een knappe dame zeg! Lijkt me een uitstekende leerpony! Hoe oud is ze?

Balen dat het met jou wat minder gaat. Hopelijk is er toch een kans dat ze de operatie iets naar voren kunnen schuiven ofzo...

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:15

Balen van de pijn.

Maar wel leuk dat je nu op hengsten zoektocht kunt gaan. Don cremello du Bois vind ik ook erg gaaf. Cassanova krijgt dit jaar zijn eerste veulens. Maar die is op zich ook wel leuk.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:25

Urya is Sabino vos.
Ik heb me daar nooit echt in verdiept maar ze heeft al wel een valk veulentje gegeven.
Je zou eens moeten uitzoeken mbv de kleurencalculator wat dat voor invloed is op het fokken van een apart kleurtje.
Misschien wel mensen in dit topic die meer verstand hebben van kleurengenetica?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 18:10

Yes, ik weet precies hoe t in elkaar steekt met de kleuren hihi.

Urya is ee AA, ee Aa of ee aa.
Zij zelf zal alleen vos geven met eventueel kans op bruin bij hengst die zwart geeft (met een zwarte of bruine hengst kan ook zwart en bruin, maar Urya zelf geeft alleen vos). Verder kans op veel wit (ik hou van véél wit <3 ), omdat ze sabino is.

Liberty haar "kleur code" is Ee Aa of Ee AA.
Zij kan zwart, vos en bruin op zwart geven. Zwart alleen als heterozygoot bruin is.

E is zwart (dominant, 1 of 2 genen nodig om zwart te zijn)
e is vos (recessief, altijd 2 genen nodig om vos te tonen)
Uit twee vossen kan daarom ook alleen een vos veulen komen, terwijl uit twee zwarten of twee bruine of een zwarte en bruine wel een vos kan komen.

Dan heb je nog Agouti (A aanwezig, a niet aanwezig). Agouti op vos toont niet, alleen op zwart en dan wordt de kleur bruin. Agouti is dominant, dus je hebt maar één gen nodig om een bruine te krijgen. Twee Agouti genen (bruin paard of vos), zal dus nooit een zwart paard geven ongeacht welke kleur de andere is.

Verdunningen op vos geeft palomino (1 gen, heterozygoot) en cremello (2 genen, homozygoot)
Verdunning op zwart geeft smokey black (1 gen, heterozygoot) en Smokey cream (2 genen, homozygoot)
Verdunning op bruin geeft valk (1 gen, heterozygoot) en perlino (2 genen, homozygoot).

Enkele verdunning is Crcr (palomino, valk, Smokey black), dubbele verdunning is CrCr (cremello, perlino en Smokey cream).

Urya (ee)x cremello (ee CrCr) (Don cremello bijvoorbeeld) is 100% een palomino veulentje. Met kans op veel wit, omdat ze sabino is. Misschien is Don Cremello wel wat voor Urya, palomino veulentje zou wel heel erg leuk zijn! Zeker met ook nog veel wit. :D
Al vind ik, karakter, exterieur en beweging wel belangrijker dan een leuk kleurtje, kleurtje is extra zeg maar (goed paard heeft geen kleur). Maar de Du Bois pony's hebben eigenlijk alles, kwaliteit, karakter, exterieur, beweging en kleur.

Ik zou ooit nog eens heel erg graag een cremello willen (fokken)!

Vind kleur genetica heel erg leuk en interessant, heb er zelfs ooit eens mijn profielwerkstuk over gedaan. :)

Ze zijn allebei echt ongelooflijk leuk en enorm lief en braaf. Hoop dat ze mooie veulentjes gaan geven (kan me uren vermaken met hengsten uit zoeken hihi). Met Liberty wil ik sowieso weer op wedstrijd, maar misschien eerst ook nog met Urya wat dressuur proefjes mee pakken straks.
Ze is 15 jaar, maar gedraagt zich jonger dan Liberty haha.

Liberty voelt heel vertrouwd, denk dat ik met haar straks echt op moet letten dat het een jonge pony is die niets kent en dat we niet te snel gaan. Ze is alleen zo makkelijk met alles. Trek gewoon haar deken recht en bedenk dan pas dat ze nog niet zo vrij is met die dingen (maar goed, als je zelf zo vrij en makkelijk bent (en dat ben ik :+ ), worden zij dat natuurlijk ook). Maar ze reageert er niet eens op. Ik heb wel het idee dat ze blij is met haar jas. Twijfelde heel erg of ik nu al deken op moest doen, maar vandaag was t ook -10. En kan er altijd nog eentje bij leggen als t nodig is. Liever niet dat ze haar energie nodig heeft om warm te blijven, ze moet nog groeien en het is niet de bedoeling dat ze straks afvalt. Ook al krijgen ze onbeperkt hooi (hebben ze nodig om warm te blijven), er komt een moment dat ze meer moeten eten dan ze kunnen om warm te blijven en niet af te vallen (nu nog niet hoor, dan heb je t over temperaturen van 30/40 graden onder nul). Dan liever een deken erop.

Helaas nog steeds geen OK datum bekend, best frustrerend. Chirurg had beloofd binnen vier weken, dat is uiterlijk 12 december...
Tot die tijd het er maar mee doen en leven op morfine.
De pony's zorgen wel voor goede afleiding, dat is wel heel fijn. Al laat ik ze nog wel veel met rust, eerst maar goed wennen en hun weg zoeken en zo. Lange reis achter de rug, vreemde plek, vreemde mensen (ze kennen mij allebei nog niet zo heel goed), vreemd eten/water, stuk kouder, bergen, enzovoorts. Nu vooral lekker naar kijken en knuffelen, maar vooral heel erg van genieten. Heerlijk om weer beestjes bij me te hebben! Enorm gemist. Gaat me straks nóg meer motiveren om na de operatie snel te revalideren en herstellen, hopelijk niet te veel, want mijn grenzen bewaken kan ik niet. :=

Ben vandaag vergeten foto's te maken, zal ik morgen even doen. Zal dan ook foto's maken van de ruimte die ze nu hebben (kleine hectare ongeveer, dus straks thuis hebben ze nog veel meer). Een stuk is gewoon echt wei en ze hebben een stuk waar veel bomen/struiken en zo staan en het "gras" (is nu droog) hoog staat. Mooi om te zien hoe ze alles aan het ontdekken zijn. :j <3
Kan hier net zoveel van genieten dan van het rijden en zo.

Sorry weer voor mijn lange verhaal, kan uren door gaan over de twee beestjes. Ze verbazen me continue weer, had niet echt moeilijkheden of iets verwacht, maar zo braaf en makkelijk eigenlijk toch ook niet. Vooral Liberty verbaasd me zo enorm, heb gewoon echt niet het idee dat je met een twee jarige te maken hebt. Echt nergens in. Ze lust alleen nog geen sneetjes droog brood, haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:31

Och, Zweeds hooi is net zo lekker als Nederlands hooi, als ze maar eten krijgen en hun beweging dan vinden ze het al snel goed. En ik denk persoonlijk dat paarden helemaal zen worden van de rust in Sverige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:58

Het is heerlijk om je zo positief en enthousiast te horen over je beestjes, dus hou je vooral niet in! In genetica ben ik niet thuis, daar kan ik je niet mee helpen. In ieder geval zijn de Du Bois pony's allemaal prachtige exemplaren met een goed karakter, ik volg met veel plezier je keuze :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:42

Ik had liberty ook al veel geplaagd met allerlei onzin oefeningen.
Daar hou ik van en is voor mij iets waar ik veel voldoening uit haal.
Mijn hele kudde is evenwichtig en altijd in voor iets geks.
Lopen over plastic zeil om bij hooi te komen, kleine hindernisjes richting de waterbak.
Langs het pad naar boven paraplu's of boog met vliegengordijn waar ze door moeten.
Ze verblikken of verblozen er niet meer van.
Liberty had veel steun aan haar dartmoor vriendinnetje Puck.
Die is zo ervaren die nam haar mee op sleeptouw.
Liberty keek na een paar keer ook al niet meer op van rare fratsen.
Een snelle leerling en voor de toekomst een fijn dier om mee te werken

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:16

Wat fijn dat het zo goed met de pony's gaat zeg! Van fokken en kleuren snap ik echt niks, ik wacht wel veulenfoto's af :P
Daarover gesproken, hoe staat het er nu voor met je mannetje?

Esje goed bezig geweest en met succes als ik het zo lees!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:54

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:45

Op bovenstaande facebookpagina staat een filmpje dat Rinie van der schaft hetzelfde doet als jij wil gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:08

Ik denk dat ik Urya ken, maar voor helemaal zeker weten weet ik het niet. Komt ze oorspronkelijk uit het noorden van het land?

Hoe dan ook, het klinkt als een hele leuke pony voor je toekomstplannen. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 12:08

Even hele korte update, want t is me al snel te veel op t moment.

Volgende week vrijdag om 14u wordt ik opgenomen, maandag is dan de operatie. Ze beginnen met antibiotica via het infuus, dus als t een beetje tegen zit wordt het zo'n 6 weken ziekenhuis...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:17

Eh bah, 6 weken, hopelijk is dat niet nodig. Wel fijn dat er nu eindelijk een datum voor de ingreep bekend is. Ik duim alvast.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:19

Sterkte meis, neem je rust voor nu!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:59

Als je daarmee [met die 6 weken] een grote vooruitgang boekt,is het het wel waard!
Ik duim voor je dat je hiermee een grote sprong maakt in het positieve.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:22

Ik dacht dat je die antibiotica in pil vorm kreeg. Maar dan krijg je nu weer zeker die antibiotica(ik weet even de naam niet) waarbij je ook regelmatig de spiegel moet prikken? Ik hoop voor je dat het geen 6 weken antibiotica worden in het ziekenhuis. Want dan ben je gesloopt volgens mij alleen al van het verblijf in het ziekenhuis.
Maar het gaat inderdaad erg snel.

Heel veel sterkte!!! En hopelijk kun je genoeg rust nemen voordat je naar het ziekenhuis moet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:04

Zo, eindelijk een datum. Nog een week thuis "afzien", want dat is het toch ook wel volgens mij en dan naar het ziekenhuis. 6 weken AB via infuus is natuurlijk wel een tijd, maar als je daarmee de boel rustig kan krijgen is dat het volgens mij wel waard. Logisch dat je daar nu erg tegen aanhikt, maar ik denk dat via infuus beter werkt dan pillen. Ik ga weer voor je duimen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:28

Eindelijk een datum, iets om naar uit te kijken. Ik duim ontzettend hard mee dat het dit keer laatste keer en goeie keer is. Dat je eindelijk kan gaan genieten van al je dromen die je waar wil maken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:01

Eindelijk dan toch weer dat licht, Quir. Hang in there!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:33

Ik snap goed dat dit dubbel voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:36

Eindelijk een datum , maar ook zo vreselijk dubbel . Heel veel succes en sterkte

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 07:14

Jaaaa!! Een datum!

Maar 6 weken pfoeh. Sterkte meis :*