sympie schreef:hoi.
Mag ik me hier ook melden? Ben ook sinds kort een hardloper... ik loop nu ongeveer 5 km, in een half uurtje ongeveer.
Maar ik heb een vraagje, ik loop met hartslagmeter, maar ik vind dat mijn hartslag zo hoog ligt! In rust al rond de 100, en als ik loop tussen de 160-170..
Heb als test ook de hartslagmeter aangedaan bij het paardrijden, gewoon al lichtrijden en mijn hartslag gaat naar 150 en meer??
Is dit normaal?
Ik heb hetzelfde 'probleem', en ben er nog steeds niet volledig uit
. De ene fitnesscoach zei me dat het aan de conditie ligt, dat ik moet blijven wandelen ipv hardlopen om eerst mijn conditie beter te krijgen.... Maar dat kan ik voor mezelf niet aanvaarden. Ik ben tijdens de zomer verdorie met een rugzak van 15kg op mijn rug gaan hiken, bergop en bergaf, 6/7u per dag, zonder problemen. En dan zou mijn conditie niet goed zijn? Ik ben dan op mezelf beginnen hardlopen, en heb heel veel op het gevoel gedaan. Voor mijn gevoel zit ik super fris als ik onder de 165 zit (eerste 10min is meestal <160, dan 5/6 min <165), gaat het goed als ik tussen de 165 en de 178 blijf, en krijg ik het moeilijk boven de 179. En daar heb ik dan ook tussen getraind. Proberen zo lang mogelijk onder de 165 te blijven, en zo weinig mogelijk boven de 179 komen. Ik liep uiteindelijk 1,5u, met een gemiddelde hartslag van ongeveer 174, zonder problemen.
Mijn huidige coach (crossfit) is eerder van het type "no pain, no gain" en pusht dus ook gewoon door, waardoor mijn gemiddelde hartslag nu lager begint te liggen, en ik ook langer kan doorgaan op een hogere hartslag. Ik ga er graag vanuit dat de algemene regeltjes, net als bv BMI, gemaakt zijn om een zo groot mogelijk deel van de bevolking in te passen. Maar net zoals bij BMI, zijn er mensen die perfect gezond zijn, en er niet in passen. So will be it
. 

Bedankt!
. Denk dat ik een portie van de befaamde "runners high" heb meegekregen:D