Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:14

sympie schreef:
hoi.
Mag ik me hier ook melden? Ben ook sinds kort een hardloper... ik loop nu ongeveer 5 km, in een half uurtje ongeveer.
Maar ik heb een vraagje, ik loop met hartslagmeter, maar ik vind dat mijn hartslag zo hoog ligt! In rust al rond de 100, en als ik loop tussen de 160-170..
Heb als test ook de hartslagmeter aangedaan bij het paardrijden, gewoon al lichtrijden en mijn hartslag gaat naar 150 en meer??
Is dit normaal?

Ik heb hetzelfde 'probleem', en ben er nog steeds niet volledig uit :+. De ene fitnesscoach zei me dat het aan de conditie ligt, dat ik moet blijven wandelen ipv hardlopen om eerst mijn conditie beter te krijgen.... Maar dat kan ik voor mezelf niet aanvaarden. Ik ben tijdens de zomer verdorie met een rugzak van 15kg op mijn rug gaan hiken, bergop en bergaf, 6/7u per dag, zonder problemen. En dan zou mijn conditie niet goed zijn?
Ik ben dan op mezelf beginnen hardlopen, en heb heel veel op het gevoel gedaan. Voor mijn gevoel zit ik super fris als ik onder de 165 zit (eerste 10min is meestal <160, dan 5/6 min <165), gaat het goed als ik tussen de 165 en de 178 blijf, en krijg ik het moeilijk boven de 179. En daar heb ik dan ook tussen getraind. Proberen zo lang mogelijk onder de 165 te blijven, en zo weinig mogelijk boven de 179 komen. Ik liep uiteindelijk 1,5u, met een gemiddelde hartslag van ongeveer 174, zonder problemen.

Mijn huidige coach (crossfit) is eerder van het type "no pain, no gain" en pusht dus ook gewoon door, waardoor mijn gemiddelde hartslag nu lager begint te liggen, en ik ook langer kan doorgaan op een hogere hartslag. Ik ga er graag vanuit dat de algemene regeltjes, net als bv BMI, gemaakt zijn om een zo groot mogelijk deel van de bevolking in te passen. Maar net zoals bij BMI, zijn er mensen die perfect gezond zijn, en er niet in passen. So will be it :).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 17:49

sympie schreef:
hoi.
Mag ik me hier ook melden? Ben ook sinds kort een hardloper... ik loop nu ongeveer 5 km, in een half uurtje ongeveer.
Maar ik heb een vraagje, ik loop met hartslagmeter, maar ik vind dat mijn hartslag zo hoog ligt! In rust al rond de 100, en als ik loop tussen de 160-170..
Heb als test ook de hartslagmeter aangedaan bij het paardrijden, gewoon al lichtrijden en mijn hartslag gaat naar 150 en meer??
Is dit normaal?

Heb ik ook hoor, een keer op de crosstrainer zat ik op 168. Ik heb sowieso al een hoge hartslag, duurt ook na inspanning een tijd voor mijn hartslag weer normaal is.
Mijn fysio zei dat dat niet erg was. Ik heb sowieso al een hoge normale hartslag (80-90).

Eske_B

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:09

Net een rondje gelopen van ongeveer 3 kilometer (lopen en wandelen). Alleen de gps van runkeeper klopt niet echt, die zegt dat ik kriskas door sloten en over een meertje ben gelopen :+.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:13

EskeGirl schreef:
Net een rondje gelopen van ongeveer 3 kilometer (lopen en wandelen). Alleen de gps van runkeeper klopt niet echt, die zegt dat ik kriskas door sloten en over een meertje ben gelopen :+.

Dit zegt m'n gps van runkeeper :=
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 5176_n.jpg

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:16

Dat kan niet kloppen :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:18

Nee, ik ben die verticale weg (abtswoude) ook overgestoken om naar het 'bos' (zo noemen ze het, is niet echt een bos) te gaan en daarna weer terug over de abtswoude en over de heenweg waar die nu is gebleven terug.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:24

Misschien je route en tijd even invullen in looptijden.nl? dan weet je het wat beter. Mijn GPS heeft het de laatste 3 runs ook niet goed gedaan. Mijn telefoon kan geen signaal vinden tot halverwege mijn route. Volgens mij koppen mijn kilometers wel.
Ik ben net ook weer terug van een rondje. Ik heb niet hard kunnen lopen want mijn benen voelden echt zwaar en ik had het wat benauwd (hooikoorts) maar ik heb toch 10-10-6 volgehouden. :) Iets van 9 km per uur gelopen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:59

Goedzo!
Mijn enkel begon pijn te doen bij m'n eerste 3 minuten lopen, dus toen even gaan wandelen, daarna wel 3 minuten volgehouden. Heb een hele tijd uitgewandeld en nog wat strek oefeningen gedaan. Toen ik thuis kwam ook nog gekoeld, nu doet ie geen pijn meer.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:49

Runtastic zei dat ik gister in 27 minuten 23 kilometer had gerend met een gemiddelde van 140 km/h ofzo :')

Het was 4,5 km in 27 minuten.. nog niet slecht! :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:50

Ik ren ook wel eens 90 km/h of 0,5 km/h := Die GPS is niet altijd betrouwbaar helaas

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:57

Ik had gister heel erg last van de luchtvochtigheid en had denk ik te weinig gegeten, want ik had helemaal geen energie en ik werd echt heel slap/benauwd.. Maar 4km gedaan dus gister, maar goed.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:07

Met endomondo heb ik dat soort kuren nooit, hoogstens dat ie ff geen signaal heeft.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:15

xManon_ schreef:
Met endomondo heb ik dat soort kuren nooit, hoogstens dat ie ff geen signaal heeft.

Eens. Endomondo werkt echt prima!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:16

De nike-app doet dat soort dingen ook niet. Zonder gps heeft hij zelfs vaak de km/pu goed. Hoe hij dat doet weet ik niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:23

Bij de Lidl zijn hardloopkleren nu in de aanbiedeing!
Heb er een shirt met lange mouwen en een lange broek vandaan, voor in de winter. Het jack (Water en winddicht) paste me niet, moet dus even ruilen. Maar is wel aan te raden!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:29

dancer_ schreef:
xManon_ schreef:

Eens. Endomondo werkt echt prima!

Dat ligt niet aan de app, maar meestal gewoon aan je telefoon...

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:24

Ik meld me ook maar even aan in het topic, wil vanaf maandag ook met de evy app gaan beginnen!
Maar nu heb ik de link van pagina 1 geopend, en ik weet bij god niet hoe ik die linkjes nou moet opslaan.
Kan iemand mij de gouden tip geven?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:29

Vanochtend rond half 9 weer lekker rondje gelopen. Les 4 van Evy gelopen, volgende keer les 5. Ging wel heel goed, alleen runkeeper/GPS heeft gewoon geen bereik in de polder, en het park is te klein om lekker in te kunnen lopen, dan maar geen mooie GPS...
Jammer dat ik niet zo snel kan opbouwen als ik zou willen, ga nu 2x per week lopen, en in die week 2x een les, dan de volgende week weer een stapje hoger.
Dat is toch het beste voor mijn knie!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:37

Balen dat de app niet werkt, hoop dat je het toch nog een beetje bij kunt houden qua afstand.

Bedankt voor de tips nogmaals, ik heb het met jullie tips geprobeerd (langzamer lopen en beter op mijn adem letten). Dit heb ik nu 2 keer geprobeerd en gister 4.2 km gelopen in 35 minuten, ben dus erg trots :D Bedankt!

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:18

Ik heb al een dikke week niet meer gelopen, en het zit er de komende paar weken nog niet in. Ik ben namelijk geopereerd.

Weet iemand of je veel conditie inlevert wanneer je een maand niet loopt?

Ik heb verder niet bijgelezen, sorry. Succes iedereen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:48

Nee hoor, dat valt wel mee.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:57

dancer_ schreef:
Bedankt voor de tips nogmaals, ik heb het met jullie tips geprobeerd (langzamer lopen en beter op mijn adem letten). Dit heb ik nu 2 keer geprobeerd en gister 4.2 km gelopen in 35 minuten, ben dus erg trots :D Bedankt!

Super, proficiat!!

Ik ben gisteren ook nog eens gaan hardlopen. HEERLIJK! Ik heb begin dit jaar vrij fanatiek gelopen (3x week, opgebouwd naar een goeie 13km), maar toen met een liesblessure beginnen sukkelen en het hardlopen wat opzij laten liggen. Ik sport wel nog steeds vrij stevig (3/4 keer per week, meestal minstens 2/3x crossfit, en de andere keer is altijd wat anders: zwemmen, fietsen, kickboxen, wandelen...), maar op een aantal korte loopstukken in de crossfit-training (is meestal krachttraining, afgewisseld met hier en daar lopen. Bv: 20 push-ups, 10 deadlifts, 800meter hardlopen, 20 push-ups, 10 deadlifts, 400 meter hardlopen, 20 push-ups, 10 deadlifts, 200meter hardlopen,...) na niet meer echt op het lopen getraind.
Gisteren toch nog maar eens een rondje gedaan.... 58 minuten hardgelopen, zonder pauzes, zonder lopen tussendoor :). Had het gevoel er ook nog minstens 25min bij te kunnen doen, maar dat is mijn lijf niet gewoon, dus dat heb ik maar niet gedaan. Wat een geweldig gevoel zeg :):) . Denk dat ik een portie van de befaamde "runners high" heb meegekregen:D

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:03

Gaaf dat je bijna een uur achterelkaar hebt hardgelopen, lijkt me ook erg gaaf! Lekker zo doorgaan!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:41

Ik heb vandaag ook weer een flink stuk kunnen rennen. 5 km en ik heb 9 km per uur gelopen. Ik heb tussendoor twee keer een dikke minuut gewandeld. Ging best lekker alleen heb ik nu wel erg moeie benen!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:23

Jaaaa ik ga het echt doen! Ik ga mn eerste 5km run lopen! Heb gisteren een redelijk zware rondje gelopen met veel hoogte verschil en had 5km in 28 minuten zonder pompje (was geen enorme ramp dat ik die weer was vergeten gelukkig). Dus heb het vetrouwen dat ik me daar niet hoef te schamen en hopelijk wordt het een gezellige dag! Het is al over 2 weken dus nog 2 stapjes verder in mn schema en dan laatste keer een klein rondje (stond op internet dat ik dat het beste kon doen, klopt dat een beetje?)