Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 21:27

Wat heerlijk dat het zo goed gaat Lisitano! Die herten zijn daar niet echt wild hè.
Ik hou ook van ronde getallen, lukte vandaag ook niet.

Goed bezig Samantha!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:29

BusyMissy, nou, hopelijk ben je dan snel weer opgeknapt, meer dan rustig aan doen kan je niet!
Ik had de garmin instinct 2s solar voor ruim 2 jaar, echt een heel prima horloge die ook al wat duurder is. In batterijduur zonder te tracken wint hij het zelfs van de fenix met 28 dagen, maar in tracken/GPS-modus dan weer niet (22 uur tegenover 57 uur bij de fenix). En helaas zijn zulke specificaties qua uren ook nog erg ambitieus, want ik weet vrij zeker dat de instinct (en waarschijnlijk ook de fenix) in werkelijkheid niet die uren zullen halen met tracken. Ik merkte in ieder geval dat bij de instinct de batterij best snel terugliep als ik aan het tracken was. Daarnaast had hij meer moeite met mijn hartslag bij kou, ondanks strak omdoen en geen koude handen hebben. Verder heeft de instinct alleen een zwarte lijn als navigatie. Wat altijd heel prima is geweest, maar als de GPS lijn net niet overeen kwam met de werkelijkheid, kon ik wel eens eerst een verkeerd pad in gaan. Ik had al een tijdje de fenix 7 pro op het oog, maar zag nog niet noodzaak. Maar doordat mijn instinct uitviel tijdens mijn eerste ultra, na nog geen 4 uur tracken met een volle batterij, en al 2x volledig mijn hartslag mis had had met een langere trailrun, en ik afhankelijk was van dat ding om mijn route goed te volgen... tja, daar heb ik geen duur sporthorloge voor gekocht. En nu ik duidelijk nog vaker lange afstanden ga lopen, gunde ik mezelf een upgrade. :D
Dus kaart en batterijduur was de doorslag, en de extra data als endurance score, hill score en grondcontacttijd zijn leuke extra's! En het scherm is ook wel heel fijn qua grootte en (kleur)details, de instinct was vrij analoog wat dat betreft.

Respect hoor SV! Ik zou ook om zulke omstandigheden kunnen lachen, hoe afzien en zwaar het ook is. Wel weer een typisch, wat heb ik mezelf nu weer aangedaan. _O- Prachtige omgeving wel en fantastisch dat er gebak bij de VP's was! En ook leuk toch, een trail kunnen toevoegen aan de zwaardere categorie als je er al zoveel gelopen hebt?

Germie, ik heb al vaker met mijn dure inlegzolen door de bagger gebanjerd. Erna gewoon afspoelen en laten drogen (niet bij een te heet object als een verwarming). Ik heb zeker al mijn horloge getest en ben er heel blij mee!

Leonie, knap hoor, heb er altijd veel respect voor als mensen zo discipline kunnen opbrengen voor zichzelf. :D Nee, valt nog mee hé? Ben ik wel heel blij mee, was zo bang een gevalletje 'Hé horloge, waar ga je met dat meisje heen?'. _O- Maar nu zijn we fenix buddy's! Ik wilde per se carbon grey, dus helemaal blij!

Route uploaden gaat als volgt: Bij een bestaand/gedownload GPX bestand kun je meestal kiezen met welke app je hem opent, dan kies je de garmin connect app. Of zelf een route tekenen in garmin via meer --> training & planning --> koersen --> maak koers of via het zoektekentje krijg je op de kaart bestaande routes van garmin gebruikers, ook leuk! Dan route opslaan en dan zie je een symbool van een mobiel met een pijltje erin, als je daarop klikt zet je de route op je horloge.

Dan op je horloge. Knop rechtsbovenin om een activiteit te starten --> run --> naar startscherm/voorbij today's suggestion --> middelste knopje links voor naar boven gaan --> navigate --> courses. That's it!

Lisitano, haha, ik had ook niet gedacht dat het lang zou duren, maar probeerde dat wel mezelf wijs te maken. :') Ja die losse kaartfunctie had ik ook al gezien, heel relaxt! Ja bizar dat verschil in batterijduur hé, wat 5 mm erbij dus wel niet kan doen. Ik ben wel blij dat ik er nog even goed naar gekeken had voor ik de 7S had gekocht. Ziet eruit als een heerlijke loop, heerlijk gevoel is dat toch, als je zo ver kan lopen? Wat een prachtige foto van dat hert, zo dichtbij!

Hier mijn easy long run gedaan, 13 kilometer werd 15 kilometer. Hele leuke route door Utrecht langs grachten en singels en door parken. Het weer was echt perfect, grotendeels een zonnetje! De laatste kilometer kwam er een hele donkere wolk en was het doorlopen om niet in de stortregen te belanden. Lopen ging echt zo lekker, ik liep iets sneller dan gepland, maar het ging heel makkelijk en soepel. Tempo was heel de run steady, evenals mijn hartslag, af en toe korte stilstand door oversteken of een piek door een klein heuveltje. Nu 3 weken sinds ik de 50 km liep, dus daar ben ik goed van hersteld volgens mij.

Horloge is al helemaal goedgekeurd, ik was bang dat ik hem heel erg zou voelen zitten of dat hij niet fijn zou aansluiten door de grootte, maar hij zit top! Route en kaart werkte perfect. En nu al leuk die extra data, leuk om te zien dat mijn grondcontacttijd goed zit. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:31

Zo, maar liefst een kwartier onder de douche gestaan. Moest even denken aan die 'reclame' van de verwarming niet hoger dan 19 graden (ok, dat doe ik dan nog) en maximaal 4 minuten douchen. Hoe dan? Ik had het echt nodig vandaag. En tja, met een nieuwe badkamer is het ook fijn.
Normaal douche ik meestal een minuut of 5 a 6, maar ik moest echt weer mens worden.

Ik heb de Instinct 2, geen solar. Geen problemen dat de batterij snel terugloopt bij tracken, er staat in de handleiding 1 dag per uur gebruik gps, en dat klopt ook wel ongeveer denk ik. Maar ik heb de Instinct nog nooit gebruikt om een gps bestand in te laden en dan de route te volgen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:33

Lekker Lisitano! Mooie route zeg!

O haha hier ook team rond getal. M’n buurvrouw moet altijd lachen als ik m’n huis voorbij ren. Ja ik kan toch niet 9,95 km lopen. :')

Lekker gelopen Suliko!

Allemaal blije dames met hun nieuwe horloges!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 21:39

Nee, 9,95km kan niet. 10, 25 wel. Haha.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 22:20

wauw Lisitano dat hert <3 wat gaaf! en zeker tof dat je zulke afstanden zo "makkelijk" kan lopen!

jaaa fenix buddy's := _O-
Thx voor de tips! Ik had nu een route gemaakt met afstandmeten maar ga ook zeker eens neuzen in de looproutes van andere! Ideaal! Even kijken hoe ik morgen met mijn energie zit maar als het lukt wil ik een lekker rondje in de duinen gaan doen *\o/*
Heerlijk is dat als een rondje zo fijn en simpel voelt! Ga je de veluwe starten nu?
Ik ga het denk ik even voorleggen aan mijn man of hij akkoord is O:) maar dan pak ik de 14km. ben 0 HM gewend :Y)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 00:01

Met die ronde getallen, ik heb mezelf ook uitgelachen vanmiddag. Ik wilde eigenlijk al rustiger uitlopen en het laatste stuk wandelen, maar toen begon het opeens heel hard te regenen, dus bleef ik vlot rennen om snel thuis te zijn, maar toen kwam ik uit op 14.93, dus heb ik toch nog een klein stukje verder gerend dan mijn huis en weer omgedraaid om over de 15 te komen. :')

Leuk Leonie, hopelijk gaat het lukken morgen en ook zondag! Als je er nog niet eerder gelopen hebt, is het echt het waard om die kant op te komen! Maar ik snap dat je dat thuis even moet afstemmen.

Ik heb me zojuist ingeschreven voor de 26 km, die heeft zo'n 315+ hoogtemeters. Het weer lijkt dan mee te zitten, leuk om het jaar met een trailrun af te sluiten!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 08:45

MIjn grondcontacttijd zit op 390ms, terwijl het gemiddeld rond de 300 ligt. Als ik snellere stappen wil maken, dus kortere passen, dan ben ik direct moe, dat hou ik 100m vol. Maar ben wel blij dat ik dus weet dat de links-rechts balans wel goed is. Daar was ik het meeste bang voor wegens die pees en omdat ik daardoor toch een loopje heb aangewend zeg maar, althans dat denk ik. Zo voelt het.
Dus ben toch wel blij met mijn aanschaf van 95 euro, die hrm pro hartslagband. :P
Qua hartslag merk ik geen verschil.
Heb er nu 3 keer mee gelopen. Enige punt is dat je niet moet vergeten hem om te doen. :Y)

VErder wel last van de rug nu, maar een duikmaatje die ook loopt ook. Die liep gisteren 9km en kwam net op de lijn dat hij last van z'n rug heeft, waarschijnlijk van het weer. Ik heb ben ook opgestaan met een pijnlijke rug, dus het zal dan het weer wel zijn. Ik was gisteren ook doorweekt en thuis koud. Ben wel na het eten gaan douchen, kreeg zelfs in huis nog een reynaud vinger.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:14

Pfff jullie gaan hard… ivm de verbouwing niet aan lopen toegekomen. Vandaag voor het eerst sinds 12 dagen weer en ff een egopost… later vandaag lees ik bij maaaaar:

Onbedoeld mijn eerste 5 km gelopen tijdens training 19
*\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:43

Lekker 996981! Goed gedaan!

Leuk Suliko, wanneer is die loop?

Ik zou graag Sylvestercross nog lopen, die is 31e, maar smiddags dus lastig met werk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:49

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:22

Suliko schreef:
99.., wat goed! Vlot gelopen ook als je tussendoor 2x hebt gewandeld!

Samantha, zondag de 29ste! https://cairnadventures.nl/trail/winter-editie-2024-veluwezoom-trail-walk/

Verbaasde mij ook :j loop normaal altijd veel off-roads, vandaag 99% verhard en het was heerlijk rustig op de weg. In totaal 7min gewandeld. Denk dat 5km in 30min best een haalbaar doel is :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:43

Suliko schreef:
99.., wat goed! Vlot gelopen ook als je tussendoor 2x hebt gewandeld!

Samantha, zondag de 29ste! https://cairnadventures.nl/trail/winter-editie-2024-veluwezoom-trail-walk/

Leuk! Veel plezier alvast!

Ik heb me net ingeschreven voor een inspanningstest voor m’n hartslagzones.
10 januari, einde middag, dus kan er vanaf werk heen fietsen. De week erna begint mn marathon schema en dan is het lastig in te plannen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:04

germie schreef:
MIjn grondcontacttijd zit op 390ms, terwijl het gemiddeld rond de 300 ligt. Als ik snellere stappen wil maken, dus kortere passen, dan ben ik direct moe, dat hou ik 100m vol. Maar ben wel blij dat ik dus weet dat de links-rechts balans wel goed is. Daar was ik het meeste bang voor wegens die pees en omdat ik daardoor toch een loopje heb aangewend zeg maar, althans dat denk ik. Zo voelt het.
Dus ben toch wel blij met mijn aanschaf van 95 euro, die hrm pro hartslagband. :P
Qua hartslag merk ik geen verschil.
Heb er nu 3 keer mee gelopen. Enige punt is dat je niet moet vergeten hem om te doen. :Y)

VErder wel last van de rug nu, maar een duikmaatje die ook loopt ook. Die liep gisteren 9km en kwam net op de lijn dat hij last van z'n rug heeft, waarschijnlijk van het weer. Ik heb ben ook opgestaan met een pijnlijke rug, dus het zal dan het weer wel zijn. Ik was gisteren ook doorweekt en thuis koud. Ben wel na het eten gaan douchen, kreeg zelfs in huis nog een reynaud vinger.

Volgens Garmin nog veel lager. Ik zit met 282 ms in het percentiel 5-29%

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:08

Mooi horloge Leonie! Ik snap dat het qua grootte even wennen is inderdaad. Leuk al die data.
Lughnassadh :(:) Vervelend om te lezen! Hopelijk kan de MDL arts volgende week iets voor je betekenen. :(:)
Iris, wat een weer om in te lopen!! Het ziet er wel heel gezellig uit, en een hele leuke medaille. :D
Mooi horloge Suliko! Waar heb je de nylon horlogeband vandaan?
Supervixen, jij durft wel dit weekend met die modder zeg. Doen er nog veel mensen mee aan zo’n trail ondanks de modder?
Eef, helemaal eens. Je moet niet beginnen in de regen, maar als het halverwege valt dan is het vaak toch minder erg!
Germie, knap hoor zo lang met dat weer. :j
Lisitano, mooie omgeving zeg! Gaaf die dieren van zo dichtbij. <3
996981 gefeliciteerd met je eerste 5k! *\o/* Onder de 30 minuten lijkt me zeker haalbaar!

Ik ben in plaats van 3 keer per week begonnen met 4 keer per week, een lange run word dan wat meer opgesplitst in twee kortere. Merk dat mijn lijf er nog een beetje aan moet wennen. Had vorige week al wat last van mijn rechter kuit/scheenbeen, vanmorgen wakker geworden met een zere rechter heup. Ik doe in de sportschool al expres wat unilaterale oefeningen, maar helaas nog zonder resultaat.. Ook blijf ik beiderzijds op m'n voeten blaren houden na elke run, weet niet meer zo goed wat ik er mee moet. :=

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:06

996981, wat goed! Ik vond/vind dat het leukste, zo'n verrassing.

SV, dat is lef hebben. Beetje modder vind ik niet erg maar dit is wel next level.

Meiden, dankjewel! Ik heb gelukkig een geweldige arts. Echt zo een die je iedereen gunt. We gaan samen wel een weg vinden. Welke weg dan ook. En ja, voor nu voelt 30 december voor mij ook heel ver weg. Zeker met ook nog Kerst er tussen. Dat ik dan uren aan tafel zit voor niks. En ik krijg nog wel voeding binnen via de sonde natuurlijk maar dat is echt veel te weinig. En helaas voor mij is even de sondevoeding omhoog gooien niet dè oplossing.
En ondertussen blijf ik hier wel gewoon meelezen en als het lukt reageren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 14:25

Myka er waren zeven afstanden verdeeld over twee dagen en ik denk dat er in totaal zo'n 2500 mensen meededen, verdeeld over die afstanden.
Sportograf heeft hele toffe foto's gemaakt, die gaan we ook nog even aanschaffen.

Heel veel sterkte lugh, dat lijkt me heftig met die Kerst er ook bij. Toch een tijd die bij de meeste mensen om eten draait. Lijkt me heel frustrerend.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:40

Lughnassadh schreef:
996981, wat goed! Ik vond/vind dat het leukste, zo'n verrassing.

SV, dat is lef hebben. Beetje modder vind ik niet erg maar dit is wel next level.

Meiden, dankjewel! Ik heb gelukkig een geweldige arts. Echt zo een die je iedereen gunt. We gaan samen wel een weg vinden. Welke weg dan ook. En ja, voor nu voelt 30 december voor mij ook heel ver weg. Zeker met ook nog Kerst er tussen. Dat ik dan uren aan tafel zit voor niks. En ik krijg nog wel voeding binnen via de sonde natuurlijk maar dat is echt veel te weinig. En helaas voor mij is even de sondevoeding omhoog gooien niet dè oplossing.
En ondertussen blijf ik hier wel gewoon meelezen en als het lukt reageren.

Heel veel sterkte en succes, hopelijk kun je snel weer als renner meeschrijven! Maar ook zonder loopjes blijf je natuurlijk van harte welkom.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 15:48

Leuk, zo'n weekend weg :')

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:49

Supervixen schreef:

[ Afbeelding ]

_O-

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:09

Supervixen schreef:

[ Afbeelding ]

De napret -O- :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:26

Oh jeetje :')
99... lekker gelopen joh, goed gedaan!
Lugh, heel veel sterkte.
Verder gaat het hard hier, knap van degenen die in het weer van gisteren gelopen hebben.

Ik wilde gisteren lopen, maar vond de wind zo guur dat ik een dag opgeschoven heb. Dua ik ging vandaag 6,5km lopen; 2 regenbuien op mijn kop en soppende schoenen vanaf 2,5km _O-
Maar goed, het was een lekker rondje en ik heb heerlijk rustig en ontspannen gelopen in zone 3 en heel laag zone 4. Dus dat gaat ook weer de goede kant op.

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:41

Wauw wat een mooi constant tempo!

SV, haha! Je bent een trailrunner ofnie! :))

Lugh, sterkte :(:)

Getalletjes, knap gelopen! Ferm tempo!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 19:14

Haha lekkere modder schoenen en sokken SV!

Lekker Goof, en helaas toch regen!

Ik ga straks met de groep weer lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:06

Hier net 6km gewandeld, en dan zo snel als ik kan. En dan haal ik nog geen 6km per uur, maar het is voor mij dus snelwandelen. Wel bijzonder: m'n hartslag is gewoon net zo hoog als met een long run. Maar nu kan ik wel praten.
Dus schiet mij maar lek hoe dit kan. Was in ieder geval even lekker na de lange run gisteren.