De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:04

Ik woon in Noord Brabant en heb op dit moment een hoestje. Heb ik wel al twee weken lang maar ik probeer het advies van de RIVM op te volgen. Ik mijd drukke plekken en ga niet naar school atm.
Maar ik ga wel gewoon naar vrienden en ik ga nog rustig de supermarkt in. Gewoon heel de dag de handen wassen meer kun je niet doen.

Ik merk trouwens dat het echt zo'n slijm hoest is, geen benauwde hoest oid.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:05

Chubby schreef:
mvdende schreef:
Ik woon in Brabant, maar wel bijna letterlijk op de grens met Zeeland, hier nog maar één besmetting in Bergen op zoom.

Afgelopen weekend zijn mijn ouders geweest, allebei behoorlijk verkouden en ik ben ook niet vrij van een verstopte neus. Ouders komen ook uit een gebied waar nog maar 3 corona gevallen bekend zijn. Waarvan 2 in Den Haag en Den Haag is groot... kans dat hun corona hebben is dus ook héél klein

Maar ik ga nu niet binnen blijven.

Wel ga ik straks goed boodschappen doen, heb nu werkelijk niets meer in huis.

Denken in oplossingen blijft moeilijk he. Vooral als het niet voor jezelf is :x Je kunt ook gewoon je boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Dan kun je in één keer grotere hoeveelheden laten komen :)*

Bij ons op school halve klasjes. Het bestuur mailde dit weekend dat álle kinderen en leerkrachten die (licht) verkouden zijn, of erger, geacht worden thuis te blijven. Klassen worden opgedeeld of naar huis gestuurd als er geen leerkracht beschikbaar is.

Ik heb er net serieus naar gekeken, maar bezorgen van Jumbo moet je een minimaal bedrag hebben van €50 en dan nog €6 bezorgkosten.

Zelfs al zou ik voor 3 weken eten voor de hond laten bezorgen, zit ik pas op €30 en met mijn eigen boodschappen erbij nog niet op €50. Daarnaast zijn de bezorgkosten echt mega met €6!

Albert Hein heeft ongeveer dezelfde regels en is dus ook out of option.

Ophalen bij een pick up point is ook absoluut niet gratis helaas, anders was dat nog een optie geweest.

En de kans dat ik corona heb, is zo verschrikkelijk klein, dat ik daar dus echt niet voor thuis ga blijven, sorry.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:05

Wat gek dat Duitsland met zoveel besmettingen geen doden heeft.
Ik vraag me af hoe dodelijk het virus daadwerkelijk is. Door het niet snel testen lijkt mij dat het sterftepercentage niet helemaal klopt met de 'werkelijkheid'.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:06

Kelly_ann schreef:
Travel_me schreef:
Wat ik mij afvraag: Is er eigenlijk ook een lijstje met aantallen bekend van mensen die nu nog positief zijn? Want de mensen die weer beter zijn, zijn niet meer positief natuurlijk. (het aantal mensen die het nu hebben ligt dus lager dan het cijfer van rivm, niet geteste mensen niet meegerekend natuurlijk).
Niet dat het ergens voor nodig is, maar gewoon interesse.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Op deze kaart zie je hoeveel mensen er nog 'actief' ziek zijn. Of bedoel je dat niet?

Yes dat bedoelde ik! Thanks

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:06

@ karuna: je denkt dat je het hebt en gaat toch naar je pa? Dat zou ik niet hebben gedaan. Het virus blijft ook even actief op spullen.

Ik heb donderdag een symposium in Eindhoven met paar 100 man. Ik wacht mijn baas af wat die adviseert.

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:08

Sterfte in Nederland is tot nu toe oversterfte.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:09

mvdende schreef:
Chubby schreef:
Denken in oplossingen blijft moeilijk he. Vooral als het niet voor jezelf is :x Je kunt ook gewoon je boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Dan kun je in één keer grotere hoeveelheden laten komen :)*

Bij ons op school halve klasjes. Het bestuur mailde dit weekend dat álle kinderen en leerkrachten die (licht) verkouden zijn, of erger, geacht worden thuis te blijven. Klassen worden opgedeeld of naar huis gestuurd als er geen leerkracht beschikbaar is.

Ik heb er net serieus naar gekeken, maar bezorgen van Jumbo moet je een minimaal bedrag hebben van €50 en dan nog €6 bezorgkosten.

Zelfs al zou ik voor 3 weken eten voor de hond laten bezorgen, zit ik pas op €30 en met mijn eigen boodschappen erbij nog niet op €50. Daarnaast zijn de bezorgkosten echt mega met €6!

Ophalen bij een pick up point is ook absoluut niet gratis helaas, anders was dat nog een optie geweest.

En de kans dat ik corona heb, is zo verschrikkelijk klein, dat ik daar dus echt niet voor thuis ga blijven, sorry.

Pick-up point is hier anders nog steeds maar 2 euro?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:10

germie schreef:
Sterfte in Nederland is tot nu toe oversterfte.

Wat bedoel je met oversterfte?

Miepmiept

Pepperrr schreef:
Mijn rijexamen is geannuleerd en mag dit op ieder gewenst moment weer inhalen zonder extra kosten. Nogmaals dank voor degene die de link had gestuurd! :D

En beterschap aan de rest van de zieke bokkers! :(:)

Graag gedaan! Fijn dat het geregeld is en beterschap.

Pareltjes

guppekop schreef:
Ben al 20 pagina’s aan het meelezen en vind het zo interessant en bizar om de raarste complottheorieën te lezen over de overheid die er beter van wordt, op sociale media staat er regelmatig een denkwijze over de overheid die dit doet om de vergrijzing tegen te gaan. Wauw, en dat zijn wij nuchtere Nederlanders :’)
Het verbaast me wel echt hoeveel mensen gewoon nog het OV in gaan of naar openbare plaatsen gaan met symptomen van zowel influenza of corona. Ik snap niet dat je je eigen verantwoordelijkheid gewoon niet kan nemen. Ik zelf zit niet in een risicogroep, ben gezond, actief, 28 jaar en heb geen longproblemen, maar ik zit wel in het 3e trimester van mijn zwangerschap en ik weet dat ik wel moet proberen te voorkomen om bijvoorbeeld koorts te hebben. Zo iets simpels als een goede koorts is voor een ongeboren kind al heftig. En dan lees ik mensen die gewoon met symptomen gaan werken in horeca en waar dan ook. Dat kan ik gewoon niet bevatten.

Ik ook niet! Maar heb het opgegeven dit nog duidelijk te maken aan mensen. Het grote IK is gewoon sterker dan het verantwoordelijkheids gevoel. Het enige wat daar verandering in gaat brengen is als men ziet hoe ziek een dierbare ervan kan worden.

Het zo naief te denken dat je niet besmet zal raken. Het virus loopt niet rond met vlaggetjes “ Corona hier ! “ Nog voor er een effectieve uitbraak in NL was hebben enkele hier in topic al getracht te waarschuwen. Helaas blijven sommige ontkennen. We zijn maar twee weken verwijderd van dezelfde situatie als in Noord Italie. Twee weken! Dat zijn 14 dagen om het tij te keren! En omdat te realiseren zal iedereen in NL zijn verantwoording moeten nemen. IEDEREEN! Per dag wordt het moeilijker.

Ik vind het het schandalig dat mensen te beroerd zijn om nu maatregelen te nemen. Zij spelen met het leven van anderen en dat van henzelf. Daarnaast wordt het dan zo’n grote crisis dat iedereen ineens voor het feit van ontslag/ werkeloosheid kan komen te staan!

Wees wijs en ga NIET op reis! Pak je verlies maar houd je gezondheid! En bescherm dat van anderen door het niet nog verder te verspreiden!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:11

En het daadwerkelijke aantal besmettingen met Corona ligt vele malen hoger dan de cijfers aangezien het gros zich niet kan laten testen. Thuis blijven en uitzieken is het advies. Dat is wat vaag aangezien de klachten van zeer mild tot zeer ernstig kunnen zijn.

Het totaal aantal genezen patiënten is dus ook onduidelijk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:11

Ik vind die kaarten intussen niet meer met de werkelijkheid toetsen. Mijn collega heeft alle symptomen (40 graden koorts, verkoudheid, griepverschijnselen en moeilijke ademhaling), maar wordt niet getest want "niet in risico gebied geweest". Wel luchthavens, openbare evenementen...alsof je alleen besmet kan zijn wanneer je uit ene risicogebied komt. Zo zijn er nog veel met duidelijke klachten hier die niet getest worden. Dus die zogenaamde 200 in België zouden er evengoed 400 kunnen zijn, ze weten het gewoon niet. En dan nog te zwijgen van degenen die slechts milde klachten hebben en er niet mee associëren. Ik heb ook een beetje het idee dat ieder land een beetje voor zich beslist wanneer getest wordt, dat zal ook resultaten flink beïnvloeden. Test je iedereen met griepklachten, of test je enkel mensen die "uit risicogebied" komen.

Needje

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:15

Daarom klopt het sterfte % ook niet. Die lijkt redelijk hoog maar als in werkelijkheid veel meer mensen het hebben ligt deze dus werkelijk lager.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:16

Kana schreef:
Ik vraag me af hoe dodelijk het virus daadwerkelijk is. Door het niet snel testen lijkt mij dat het sterftepercentage niet helemaal klopt met de 'werkelijkheid'.

In Duitsland is gisteren een zestigjarige man aan het virus gestorven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:19

Tancreda4 schreef:
@ karuna: je denkt dat je het hebt en gaat toch naar je pa? Dat zou ik niet hebben gedaan. Het virus blijft ook even actief op spullen.

Ik heb donderdag een symposium in Eindhoven met paar 100 man. Ik wacht mijn baas af wat die adviseert.

Zucht -O- nee ik denk niks :+ , anderen denken/dachten het en heb er heel goed overleg over gehad met artsen. Ga niet mijn vader aan risico blootstellen. Mijn klachten zijn weg, koorts ook lang leve de ab. Dus wat er ook is geweest het lijkt over. Handen wassen wassen wassen. Maar wat daar lag had ik heel heel dringend nodig en opsturen was geen optie. Anders was ik ook niet gegaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:20

mvdende schreef:

Bezorgdienst van de plus is deze week gratis. Picnic is altijd gratis vanaf 25 euro. Misschien is dat een idee?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:20

Kwanyin schreef:
Ik vind die kaarten intussen niet meer met de werkelijkheid toetsen. Mijn collega heeft alle symptomen (40 graden koorts, verkoudheid, griepverschijnselen en moeilijke ademhaling), maar wordt niet getest want "niet in risico gebied geweest". Wel luchthavens, openbare evenementen...alsof je alleen besmet kan zijn wanneer je uit ene risicogebied komt. Zo zijn er nog veel met duidelijke klachten hier die niet getest worden. Dus die zogenaamde 200 in België zouden er evengoed 400 kunnen zijn, ze weten het gewoon niet. En dan nog te zwijgen van degenen die slechts milde klachten hebben en er niet mee associëren. Ik heb ook een beetje het idee dat ieder land een beetje voor zich beslist wanneer getest wordt, dat zal ook resultaten flink beïnvloeden. Test je iedereen met griepklachten, of test je enkel mensen die "uit risicogebied" komen.

Ik denk dat je nu moet handelen alsof iedereen het heeft. Dan pas kun je jezelf en anderen in bescherming nemen. Iedereen is een potentiele infectiehaard. Dan houd je vanzelf de juiste afstand, ben je bewust van je handelen. Niet aan je neus, ogen, mond zitten. Neem je eigen tas mee in de supermarkt, laat de winkelwagentjes voor wat ze zijn. Betaal contactloos, of ontsmet je handen na gebruik pinautomaat etc.etc..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:21

Ik vind het ook wel interessant om hier te lezen hoe verschillend mensen denken. De Chinezen zijn behoorlijk volgzaam als het op bevelen aankomt, hier in Nederland hoef je daar vrees ik niet mee aan te komen.

Mocht er echt een te kort komen aan voorraden, testen, ziekenhuis bedden, medicatie etc dan moeten mensen die meer kans hebben gewoon eerst. (Zie mijn eerder gedeelde afbeelding)
Groepsbelang gaat altijd voor persoonlijk belang, maar ik vrees dat dat voor Nederlanders/Europeanen niet zo makkelijk te behappen is.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:22

Voor de mensen die vinden dat iedereen met lichte klachen maar thuis moeten blijven.
Hoe zien jullie dat voor je? Ik bedoel dit niet verwijtend maar ben oprecht nieuwsgierig.

Even naar mijn eigen gezin kijkende. Man en ik werken beide in de zorg en we hebben 2 kinderen die naar het kinderdagverblijf gaan.
Het is hier meer regel dan uitzondering om verkouden te zijn.

En zo meerdere collega's met ons.

Als wij allemaal thuis moeten blijven wat dan?
De huisartsenpraktijk van mijn man dichtgooien?
Mijn oncologische patiënt moet maar voor zichzelf zorgen?

Het is echt niet zó simpel.

Overigens zijn wij allemaal op het moment níet verkouden (hallelujah) dus geen zorgen of verwijten nodig!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:24

Astorga schreef:
Kana schreef:

In Duitsland is gisteren een zestigjarige man aan het virus gestorven.

Ahh oke, dan lopen de kaarten die ik bekeek dus achter.

_Penotti

Pareltjes schreef:
Ik denk dat je nu moet handelen alsof iedereen het heeft. Dan pas kun je jezelf en anderen in bescherming nemen. Iedereen is een potentiele infectiehaard. Dan houd je vanzelf de juiste afstand, ben je bewust van je handelen. Niet aan je neus, ogen, mond zitten. Neem je eigen tas mee in de supermarkt, laat de winkelwagentjes voor wat ze zijn. Betaal contactloos, of ontsmet je handen na gebruik pinautomaat etc.etc..

Wij doen onze boodschappen 1 keer in de week, dat gaat niet zonder wagentje, dat gaat niet contactloos bedrag te hoog.
En diverse berichten gelezen dat handgel niet werkt, dus dat ontsmetten lukt ook al niet.

Persoonlijk vind ik dit een overdreven paniekmodus.
Ben je ziek blijf weg uit de winkel en bij oudere of zieken.
Maar voor de rest gewoon leven.

Pareltjes

Karin_deB schreef:
Voor de mensen die vinden dat iedereen met lichte klachen maar thuis moeten blijven.
Hoe zien jullie dat voor je? Ik bedoel dit niet verwijtend maar ben oprecht nieuwsgierig.

Even naar mijn eigen gezin kijkende. Man en ik werken beide in de zorg en we hebben 2 kinderen die naar het kinderdagverblijf gaan.
Het is hier meer regel dan uitzondering om verkouden te zijn.

En zo meerdere collega's met ons.

Als wij allemaal thuis moeten blijven wat dan?
De huisartsenpraktijk van mijn man dichtgooien?
Mijn oncologische patiënt moet maar voor zichzelf zorgen?

Het is echt niet zó simpel.

Overigens zijn wij allemaal op het moment níet verkouden (hallelujah) dus geen zorgen of verwijten nodig!

Het lijkt mij dat “bokkers” een huisarts niet hoeven te adviseren hoe te handelen in deze situatie. Anders begin ik me pas ECHT zorgen te maken...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 09-03-20 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

BeFunny

Giolli schreef:
Ik vind het ook wel interessant om hier te lezen hoe verschillend mensen denken. De Chinezen zijn behoorlijk volgzaam als het op bevelen aankomt, hier in Nederland hoef je daar vrees ik niet mee aan te komen.

Mocht er echt een te kort komen aan voorraden, testen, ziekenhuis bedden, medicatie etc dan moeten mensen die meer kans hebben gewoon eerst. (Zie mijn eerder gedeelde afbeelding)
Groepsbelang gaat altijd voor persoonlijk belang, maar ik vrees dat dat voor Nederlanders/Europeanen niet zo makkelijk te behappen is.

Nou als er hier een lockdown of iets zou komen en daar komen strenge regels voor. Dan volgen jij en ik het zo braaf de bevelen op hoor. Net als dat we keurig belasting af dragen etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:25

Het zal niet simpel zijn Karin maar even heel hard, wanneer jij de besmetting over zou brengen aan je oncologie patiënt is de kans groot dat hij het ook niet overleefd . Ik snap heel goed dat maatregelen een verschrikkelijke invloed op iemands leven kan hebben maar soms kom je er gewoon niet onderuit mocht je besmet zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:25

Het probleem schijn te zijn dat in ieder lichaam het virus een beetje muteert.Waardoor er dus verschillende stammen ontstaan. In Nederland is het meestal de Italiaanse stam. Het gevaar is dus dat het tot een veel gevaarlijkere vorm muteert. Inmiddels begint het hier op de Middeleeuwen te lijken met zijn pestepidemieen. Wie had zoiets gedacht,dat dat zou kunnen?