Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:17

Ik heb geen idee of een insulineresistentie te zien is in het bloed. Wat je zou kunnen doen is je koolhydraatinname extreem beperken om weer gevoeliger te worden voor insuline. Ladybird volgt ook zo'n dieet.

Verder is de basis echt meer verbruiken dan binnenkrijgen, ook jij zal dan moeten afvallen...

Mijn lijstje voor vandaag:

O: Whey delicious shake (30 gram) met 500 ml karnemelk
T: Banaan
L: Whey delicious shake (30 gram) met 500 ml karnemelk & een bakje yoghurt uit de kantine denk ik
T: Rauwe cashewnoten
A: ? Nog geen idee!

Beweging: half uur Bodypump en 1 uur eigen training

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:34

xNathaliee schreef:
Hallo allemaal.

Ik volg hier op bokt al een aantal topics die betrekking hebben op het afvallen. Ik ben op dit moment al een aantal jaar bezig om gewicht te verliezen maar het lukt telkens niet. Misschien dat er mensen zijn die dit ook ervaren of weten wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik ben 1.70m en weeg iets boven de 80 kilo. Sinds 2 maanden loop ik bij een dietist maar daar gaat het ook niet zo denderend. Ik begon op 82 kilo en woog de laatste keer 81,2 kilo. Ik ga om de 3 weken en volg een caloriebeperkt dieet. Niet strikt omdat dit dieet is gebasseerd op geen inspanning en ik sport ongeveer 2 à 3 keer per week en hoop dit wat meer te kunnen doen als ik klaar ben met mijn scriptie. Het enige wat er gebeurd is dat ik aankom of op hetzelfde gewicht blijf. Nu met de diëtist (die een nauwkeurige weegschaal heeft) zie ik een dalende lijn, in ongeveer een maand tijd ben ik 800 gram afgevallen. Bloed heb ik een aantal maanden geleden laten prikken maar daar kwam niks uit. Verder sport ik, eet ik gezond (sla hier niet op door, blijf voldoende eten en soms ook gewoon wat lekkers). Nu zag ik in het koolhydratenarmtopic dat er iets bestaat als insulineresistent waardoor afvallen moeilijker gaat. Ik heb me er verder niet in verdiept maar zou dit bijvoorbeeld ook gezien moeten worden bij bloedonderzoek?
Voor de mensen die mij op een bepaalde manier kunnen helpen wil ik vragen mij een pb te sturen zodat dit topic niet vol gaat raken hiermee. :+

Ik zou bij je diëtist dit eens bespreken :) Metabool syndroom is nog een vaag begrip zonder hele duidelijke kaders, maar je kan het wel aantonen met een aantal factoren in het bloed. Je dietist kan je meer vertellen.
Persoonlijk zo ik eens starten met het caloriebeperkte dieet wel strikt te volgen, naast het sporten, tenzij je dietist anders zegt.

Gevoelig voor insuline wordt je niet door het gebruik van minder koolhydraten, maar door af te vallen. Dus in principe is wat je nu doet (afvallen) ook de manier om te "genezen"

xNathaliee

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:42

Caloriebeperkt dieet in mijn geval houdt bij het avondeten in: 2 of 3 gekookte aardappelen of 100 gram gekookte rijst, zo'n 300 gram groente en 100 gram vlees. Als tussendoortje zou ik dan bijvoorbeeld rijstenwafels kunnen eten maar daar heb ik echt niet genoeg aan na het avondeten. Heb gevraagd wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen en toen zei ze ja je moet zelf even kijken waar je vol van raakt. Nou dat weet ik wel maar dat is niet caloriebeperkt :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:47

Klinkt niet echt helpend inderdaad, altijd fijn dat soort professionals...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:47

Misschien is dat gewoon een kwestie van wennen, calorierestrictie lijkt me namelijk altijd gepaard gaan met honger in het begin. Dit kan suikerhonger zijn of echt honger, maar je lichaam moet sowieso wennen aan minder. Je wil je lichaam stimuleren je vetreserves aan te spreken.

Als je wil afvallen is het gewoon doorzetten. Het komt niet zomaar aanwaaien. Als je mag eten tot je vol zit vind ik het niet gek dat je niet afvalt.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:06

Daarom, het spreekt elkaar een beetje tegen. En ik weet al niet zo goed hoe het moet haha. Hoe denken jullie over het regelmatig eten.. mijn diëtist wil dat ik om de 2,5/3 uur iets eet en dan in kleine hoeveelheden. Maar ik merkte toen ik een week ziek was (mijn eetlust vermindert niet alleen de regelmatigheid) en ik dus at wanneer ik 'honger' had (2 à 3x per dag grotere porties) ik opeens wel/meer afviel.
Even ter beeldvorming:
Week 1 diëtist: 82 kilo
Week 4 diëtist: 81,8 kilo
Week 5 ziek
Week 7: diëtist: 81,2 kilo
Ik vind het zelf ook wel fijner om gewoon te eten wanneer ik trek heb ook al is dit maar 2 of 3x per dag.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:11

Ik zou dan gewoon eens doen waar jij je goed bij voelt!

Even geen diëtist en gewoon je eigen schema volgen, op je eten letten blijven bewegen en zien wat er gebeurd. Val je af kun je het zo houden, blijf je gelijk of omhoog zoek dan een andere diëtist.
nav jou verhaal heb ik niet het idee dat dit helpt.

Lekker bewegen etc dan komt alles goed :) Niet proberen te snoepen, frisdrank kijk eens of dat verschil maakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:12

Dat is persoonlijk. Als jij dat laatste fijner vind, zou ik dat doen.

Ik eet zelf ook niet op bepaalde tijden, ik eet pas als ik honger heb. Voor mij werkt dat het beste.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:13

Ik hoor een dietist die werkt op de klassieke manier, dus vaak kleine beetjes eten. Ik denk dat het goed is om te kijken wat voor je werkt. Als dat niet bij deze dietist is, zou ik dit bespreken met haar en als dit niet helpt verder kijken naar iemand anders die wel kan helpen :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:16

Frisdrank drink ik al jaren niet meer, nu alleen water en (groene) thee zonder suiker. Snoep/chips/koek/chocola haal ik niet in huis maar wanneer ik naar een feestje ga of uiteten ga neem ik het er wel van maar ik hou er wel rekening mee in de zin van overdag meer op me eten letten zodat ik tijdens de verjaardag savonds een stuk taart kan mee eten enz.
Op me eten letten doe ik ook al wel lang, kwam er wel achter dat ik veel voorkomende fouten maak maar bepaalde dingen lukken ook gewoon niet. Magere yoghurt/kwark naturel krijg ik echt niet weg. Nu uiteindelijk halfvolle kwark met vanillesmaak, ga eerdaags de overstap maken op halfvolle kwark naturel en dan zelf er iets aan toevoegen.
Ik heb over 2 weken geloof ik weer een afspraak en ga dan eens kijken hoe het gaat (ga dan gewoon eten zoals het voor mij fijn is, dus wanneer ik honger heb) en als ik dan weer zoveel afval dan blijf ik dat pad gewoon volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:18

Voedsel absoluut niet wegkrijgen vind ik altijd een beetje slap :o Je bereikt op ten duur een leeftijd waarbij je kan beslissen dat je dingen wil leren eten, juist omdat ze goed voor je kunnen zijn.
Ook denk ik, als je echt zo graag wil afvallen en het maar niet lukt, je die uitbarstmomenten ook beter kunt schrappen, al is het maar voor een X aantal maanden om je voortgang (of achteruitgang) te zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:23

prima kayleigh, maar eten moet ook leuk blijven. Ik heb ook de pest aan sommige merken magere kwark en ik ga dat dus ook niet voor mijn lol dagelijks zitten eten.
xNathalie: wat je zou kunnen doen is eens een paar weken bijhouden wat je dagelijks eet in een telprogramma. Niet enkele dagen, maar dit echt een tijdje volhouden. Dit zou je mee kunnen nemen naar je dietist en met haar door kunnen kijken.
Als je dit enkele dagen doet is dit vaak geen goede afspiegeling. Je voelt je "bekeken" en gaat die paar dagen netter eten dan normaal. Do je dit een week of 3 dan is dit beter. Niet smokkelen, eerlijk alles opschrijven :)

Niet afvallen blijft een teken van teveel eten voor wat je nodig hebt, ongeacht alles. Maar het is belangrijk om te kijken wat je verkeerd doet en waarom je dat verkeerd doet.

Magere kwark zou je kunnen "aanlengen" met een beetje vanilleyoghurt bijvoorbeeld. En probeer eens wat wisselende merken. Jumbo heeft bijvoorbeeld de magere kwark en de milde magere kwark. En nog een B-merk waar ik de naam niet meer van weet.
Bmerk vind ik niet te pruimen, magere kwark gaat wel en de milde magere kwark vind ik jummie met een beetje daniokwark er doorheen :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:27

Nou ik vond avocado door de sla ook niet te doen hoor de eerste dagen dat ik begon met mijn eigen planningsdieet :')
Heeft toch zeker 3 a 4 dagen geduurd dat ik dacht zo nu krijg ik het weg zonder het vies te vinden.

Dus in zekere zin moet je gewoon wennen en proberen.

Ik zou verschillende dingen proeven, meestal hebben ze kleine pakjes en anders heb je vast wel iemand thuis die het op eet :)

En verder zou ik doen wat je nu doet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:31

Tuurlijk moet eten leuk blijven, maar dingen echt niet weg krijgen vind ik gewoon stom. Ik vind brocolli ook niet te vreten, maar ik weet hoe gezond het is dus ik eet het wel. Kwark / yoghurt (zonder iets) vond ik ook niet te beuken, maar ik weet dat het past in mijn levensstijl, dus heb ik het leren eten (en joh, ik vind het nu zelfs lekker!). Avocado idem dito, kokhalzen tot en met, toch geleerd te eten.

Ik weet hoe lang Nathalie al bezig is en ik ben van mening dat ze haar horizon moet verbreden wil ze de resultaten gaan boeken waar ze al jaren aan werkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:32

Ja iemand raadde mij van de Jumbo Senoble kwark aan, dat is een milde maar zelfs die lustte ik niet :+
Van dat opschrijven kun je nog wel gelijk hebben, ik heb bij de diëtist ook een week lang bijgehouden wat ik at. Misschien als ik dit over een langere periode doe ik zelf misschien zie waar het fout gaat. Kan me alleen niet voorstellen dat ik van de 2 dagen waar ik bijvoorbeeld niet/minder let op me eten ik zoveel aankom. Althans, vorige week woog ik mezelf thuis en afgelopen maandag heb ik sushi geluncht (in de avond niks gegeten alleen na het sporten een eiwitreep) en het verschil tussen nu en vorige week op de weegschaal thuis is 1,5-2 kilo. En dit zijn dingen die heel vaak voorkomen bij mij. Overigens weet ik niet of het nog uit maakt dat ik de pil doorslik (dit doe ik vanwege medische klachten).

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:36

Als je echt wil, moet je, je over dingen heen zetten, makkelijk zat!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:37

Bestaat het leven van een 'gezond en mooi op gewicht' zijnde persoon alleen uit kwark dan :Y) ?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:38

xNathaliee schreef:
Ja iemand raadde mij van de Jumbo Senoble kwark aan, dat is een milde maar zelfs die lustte ik niet :+
Van dat opschrijven kun je nog wel gelijk hebben, ik heb bij de diëtist ook een week lang bijgehouden wat ik at. Misschien als ik dit over een langere periode doe ik zelf misschien zie waar het fout gaat. Kan me alleen niet voorstellen dat ik van de 2 dagen waar ik bijvoorbeeld niet/minder let op me eten ik zoveel aankom. Althans, vorige week woog ik mezelf thuis en afgelopen maandag heb ik sushi geluncht (in de avond niks gegeten alleen na het sporten een eiwitreep) en het verschil tussen nu en vorige week op de weegschaal thuis is 1,5-2 kilo. En dit zijn dingen die heel vaak voorkomen bij mij. Overigens weet ik niet of het nog uit maakt dat ik de pil doorslik (dit doe ik vanwege medische klachten).

Mag ik jou lijstje zien met wat je eet op een dag ? Wellicht kunnen we daar wat aanpassingen doen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:38

daarover verschillen we dan van mening :)
Ja, ik vind sommige dingen lekkerder dan anderen. Soms eet ik iets wat ik niet zo oke vind. Maar als ik broccoli niet te eten vind dan mag die broccoli nog zo gezond zijn en eet ik liever boontjes, haha.
Avocado mag dan zo gezond zijn, ik eet wel noten voor de gezonde vetten.
Ik lust absoluut geen bruine bonen, witte bonen, linzen, kikkererwten e.d. Prima, dan maar andere bronnen van eiwitten en vezels.

Ik ken Nathalie verder niet, dus ik kan niet beoordelen hoe ze bezig is. Ik denk alleen dat ze niet weet wat ze mis doet en dat ze daar eerst inzicht in moet krijgen :) En dat doe je niet door iets te eten wat je niet lekker vindt, want dat houd je niet vol als je nog niet klaar bent voor gedragsverandering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:40

Met dat laatste ben ik het helemaal eens secricible! Ik denk dat Nathalie vooral heel eerlijk en kritisch naar zichzelf moet leren kijken als eerste stap :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 11:40

xNathaliee schreef:
Bestaat het leven van een 'gezond en mooi op gewicht' zijnde persoon alleen uit kwark dan :Y) ?

Je snapt best wat ik bedoel.
Als jij wilt afvallen moet je ervoor gaan en geen smoesjes gaan verzinnen en dingen als "lust ik niet" prima, maar verzin dan een alternatief, want die zijn er zat.

Komt misschien bot over, maar dit is voor motivatie, dus ik vind dat je wel iets gemotiveerd moet zijn, iedereen heeft wel eens een mindere dag, maar niet iedere dag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:42

Maar als je niet weet wat een goed alternatief is houd het op Sharon. Ik denk dat je Nathalie overschat op dit moment :) Niet lelijk bedoelt tegeover Nathalie, maar ik denk dat Nathalie gewoon eerst moet leren inzicht te krijgen in wat gezond is en wat haar lichaam nodig heeft. En daarna komt de stap "hoe kan ik dat bereiken".
Beginnen met "hoe kan ik dat bereiken" zonder dat je weet wat je nodig hebt schiet niet op, dan bereik je geen resultaat.

Gezond en mooi op gewicht zijn kan prima zonder kwark sowieso :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:48

Dat is ook wel een erg flauwe vraag. Tuurlijk kan je prima zonder kwark, het zijn maar voorbeelden.

Ik denk dat Nathalie al enorm veel adviezen en informatie in haar schoot geworpen heeft gekregen. In ieder geval ook al in eerdere topics. Maar ik lijk alleen maar smoesjes tegen te komen en te weinig motivatie. Sushilunch is lekker bijvoorbeeld (en kom nu niet weer met 'dat gebeurt maar 1x in de 100 jaar, het is een voorbeeld!), maar als je wil afvallen: beter niet. En zo zie ik meer dingen in haar berichten waar ik het idee bij krijg dat ze niet graag genoeg wil.

En uiteraard moet het leven leuk blijven, maar zoals ik in m'n eerdere berichtje al zei: wees eerlijk tegen jezelf.

Als je wil afvallen kan 1 of 2 cheatmeals al genoeg zijn om níet af te vallen of juist aan te komen. Het gaat allemaal om de balans. Als we zouden afslanken van 1 'clean eating' dag zou niemand nog dik zijn ;)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:56

Oke en dat inzicht heb ik dus niet dat 1 of 2 cheatmeals genoeg is om NIET af te kunnen vallen. Dat lijkt in mijn ogen onzin tegenover het feit dat ik in een week dan 15 maaltijden wél gezond eet. Maar als het zo is dan wil ik dat aannemen. Net zoals ik inderdaad al veel info heb aangenomen maar door de bomen het bos niet zie. Tuurlijk snap ik ook wel dat er andere dingen bestaan als kwark maar als ik wist wat die dingen waren had ik dat natuurlijk wel geprobeerd. Het is bij mij ook echt een stuk ontwetendheid vandaar dat ik in zoveel mogelijk topics reageer om zoveel mogelijk info te verzamelen alleen heb ik daar nu misschien al teveel van om voor mijzelf de info eruit te halen wat voor mij zou gelden.
Ik wil best voor mensen bij houden wat ik eet per dag alleen als ik dat hier plaats wordt het weer een lijstjestopic dus misschien zou ik dat dan per pb moeten versturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:57

Hier plaatsen meerdere mensen hun lijstjes, dus dat kan gewoon. Het nadeel van zo'n lijstje is natuurlijk wel dat je het zelf kunt invullen zoals je wil, maar als je je er vervolgens niet aan houdt heeft het ook niet zoveel zin :D