[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:31

zap schreef:
Vaak weet de huisarts niet eens dat je apotheek een 'andere' pil geeft. De huisarts schrijft gerust weer je oude pil voor als je dit hierboven hem of haar vertelt. Het is de apotheek die een andere pil geeft ivm hun inkomsten. Je hebt wel de kans dat je meer moet betalen zelf.

Bij mijn ha zit de apotheek er bij in dus misschien dat het dan wat anders zit?
Ga denk ik gewoon even naar spreekuur maandag en dan zie ik het wel.
Wanneer heb je eigenlijk meer of minder kans op trombose? Is laatste tijd zoveel in het nieuws geweest, maar weet eigenlijk niet hoeveel 'extra' kans je er op hebt met Diane? En of er iets is waardoor je er meer of minder kans op hebt?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:26

mOamm schreef:
Hallo bokkers,

Ik heb sinds 2 maanden de ethinylestradiol/levonorgestrel richter pil (hiervoor aantal jaren goedkope variant van Diane 35 (naam iets met cyproxenaat oid) maar die wilde de apotheek niet meer geven dus kreeg ik deze) maar merk de laatste tijd dat ik best wel depri ben. Vat alles heel negatief op, kan overal wel om janken en van alles word ik heel onzeker. Mijn vriend wordt er gek van want dit leidt uiteraard vaak tot ruzie.
Ben destijds aan de (Diane) pil gegaan doordat ik vaak last van puisten had, nu sinds ik de ethinylestradiol slik wordt m'n huid weer slechter. Ook heb ik het idee dat mijn haar wat sneller vet wordt.

Zou dit alles met deze andere pil te maken kunnen hebben? Ik heb nooit een andere pil als de (merkloze variant van) Diane gehad dus vind lastig om te bepalen of het daardoor komt. Of zou het kunnen dat ik gewoon moet 'wennen' aan deze pil?

Ik denk eraan om maandag even langs spreekuur te gaan bij de ha en zien wat die zegt. Mijn moeder denkt alleen dat ze niet zo makkelijk mijn oude pil weer zullen willen geven..

Edit: typo

Ja dit had ik allemaal ook met die pil. Daarom dat ik weer terug ben over gegaan op de echte Diane-35. En ik heb nergens meer last van. Ik moet deze wel zelf betalen bij de apotheek,maar daar heb ik geen probleem mee :)

Toen ik dat van die pil aan de huisarts vertelde vorige week,zei hij al dat hij dat de laatste tijd vrij vaak had gehoord en zelfs huilend door vrouwelijke patienten was opgebeld.

mOamm

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:58

Wow dat is wel heftig, niet zomaar een pil dus.
Was zelf ook wel beetje bang dat ha die pil niet meer wil geven ivm trombose. Maar als jij zegt dat je m wel gewoon weer kreeg toen je naar de ha ging, dan hoop ik dat ook maar :)

Pil moest ik altijd al wel betalen maar kreeg dan eens in de zoveel tijd rekening van m'n zorgverzekeraar. Dat was meestal €13 geloof ik. Maar weet eigenlijk niet hoe dat zit..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:24

X_Linz_X schreef:
Hallo, ik heb nu een maandje mijn mirena, en bij bevalt redelijk.
Ik bloed nog steeds non-stop en dat begint me wel te irriteren.

Ik was zo op internet aan het googlen en ik vond dat dat bloeden komt doordat
de spiraal te weinig hormonen afscheidt om het bloeden tegen te gaan ( zoals de pil )
maar wel genoeg hormonen om niet zwanger te worden.

Ook las ik toen op verschillende plaatsen dat je een lichte pil mag gebruiken
de eerste maanden bij de spiraal, om het bloeden te stoppen, dit zou dan
om de dag kunnen , ( het slikken ) .

Wel ironisch dat ik dit vraag, want ik ben naar de mirena overgestapt om minder
hormonen in mijn lichaam te hebben, maar mijn vraag is:
Hebben jullie ervaring met de pil slikken icm mirena spiraal?

Ik zou het nog even aankijken, vaak is 6 weken wel een beetje de max voor het bloeden. Ik had het ook met m'n koperspiraaltje maar na 6 weken was het inderdaad over :j Je baarmoeder moet er ook even aan wennen, het is een vreemd object en dat wil je lichaam eruit hebben, na een tijdje wordt dat beter :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:31

mOamm schreef:
Was zelf ook wel beetje bang dat ha die pil niet meer wil geven ivm trombose. Maar als jij zegt dat je m wel gewoon weer kreeg toen je naar de ha ging, dan hoop ik dat ook maar :)

Pil moest ik altijd al wel betalen maar kreeg dan eens in de zoveel tijd rekening van m'n zorgverzekeraar. Dat was meestal €13 geloof ik. Maar weet eigenlijk niet hoe dat zit..

Uit onderzoek is gebleken dat die meisjes die overleden waren allemaal grote rooksters waren. De Diane-35 is dus veilig tenzij je niet rookt.
Alle pillen zijn risicovol in combinatie met roken,maar dat risico is met de Diane-35 dus groter.

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:59

Lous schreef:
mOamm schreef:

Uit onderzoek is gebleken dat die meisjes die overleden waren allemaal grote rooksters waren. De Diane-35 is dus veilig tenzij je niet rookt.
Alle pillen zijn risicovol in combinatie met roken,maar dat risico is met de Diane-35 dus groter.
Oke dan is het voor mij geen extra risico, rook niet dus dat scheelt weer. Hoop echt maandag dat ik me oude pil weer krijg. Nu al buikpijn (voelt echt als ongesteldheidsbuikpijn) en gisteren laatste pil van de strip genomen.
Mijn moeder blijft alleen maar zeggen dat ze denkt dat ze m niet willen geven..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:49

Ik rook ook niet,daarom dat mijn huisarts hem weer wilde geven. Mijn eerste anticonceptie was de Microgynon 30,daar kreeg ik op een gegeven moment veel puisten van. Toen kreeg ik de Diane-35 voorgeschreven. Fijne pil. Gaaf huidje, geen stemmingswisselingen en geen gewichtstoename. Deze werd op een gegeven moment vervangen door een generieke. Mijn hele gezicht weer vol met puisten. Gelukkig kon ik weer terug op de echte. Toen de Diane 35 slecht in de media kwam ben ik op de generieke Microgynon 30 (dat is dus de pil die jij nu ook slikt) over gegaan.
Gezicht,borst en rug weer vol puisten,depressieve buien en gewichtstoename. Nu weer terug op de Diane 35 en man wat ben ik blij. Nergens meer last van.

Alles wel steeds in overleg met mijn huisarts natuurlijk.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:32

Ik heb 3 jaar lang de nuvaring gebruikt. Was er altijd heel tevreden over. Niet elke dag aan een pil te hoeven denken, geen zware menstruatie en het toch zelf nog kunnen regelen. Had ook vrijwel geen bijwerkingen. Alleen nu mijn ouders al die nieuwsberichten gezien hebben zijn ze zwaar tegen geworden. Ik vind het zelf ook een klein beetje eng dus ben ik maar even gestopt met anticonceptie. Even geen hormomen in me lijf.
Maar nu wil ik binnenkort toch maar weer aan de anticonceptie. En die nuvaring was toch wel erg fijn. Weet alleen echt niet of ik het nou wel moet doen. Pil is bij mijn geen succes. Ik vergeet die continu in te nemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:21

Ik ga na mijn bevalling gewoon weer aan de nuvaring, de kans op trombise is vrij klein en nog veel kleiner als je niet rookt.
Mijn huisarts wil het ook nog gewoon voorschrijven, dus ik maak me geen zorgen.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:44

Oké, ik kom hier even binnen vallen met me vraag, misschien is die wel eerder voorgekomen.

Gisteren wou ik me pil nemen, en toen zag ik dat ik vrijdag was vergeten in te nemen, dus die heb ik gelijk met zaterdag ingenomen. Kijk ik nog een keer goed naar me strip, heb ik de vrijdag van de andere kant ingenomen. Ik heb vrijdag dus 2x genomen, maar nu? Normaal stop ik op vrijdag, nu dus op donderdag, hou ik dit nu aan? Of pak nog een nieuwe strip, neem ik daar de vrijdag van, en stop ik dan?

Iemand dit misschien ook wel eens gehad?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:47

je moet per se één hele strip afmaken, gekeken naar het aantal dagen. (meestal dus 3 weken, is 21 dagen) Dat je een extra pil hebt geslikt, daar hoef je je geen zorgen over te maken, en helemaal niet wat betreft of je nog wel veilig bent deze week. Maar je moet wel een extra pil slikken, van een nieuwe strip. Je kunt ook Een hele strip erachter aan slikken, en dan weer stoppen op de vrijdag ( of wanneer je wilt) want je MOET minimaal 3 weken achter elkaar slikken.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:02

Nee hoor, moet niet per sé. Als je in de laatste week een pil vergeet, kan je er ook voor kiezen om gewoon dan je stopweek in te lassen. Je bent dan nog steeds veilig.

Staat ook in je bijsluiter.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:21

Ik was donderdag begonnen met de Microgynon 50 ipv 30.. Daar ben ik heel erg misselijk van geworden en vrijdagnacht heb ik zelfs 2u beneden gezeten. Nu heb ik hem zaterdagavond niet genomen maar nu vanochtend wel omdat als ik hem 's morgens neem ik de misselijkheid overdag beter onder controle kan houden dan 's nachts. Nu ben ik dus als het ware 1 pil 'vergeten' en het is de 3e van de eerste strip na de stopweek. Maak dit qua bescherming iets uit of kan ik gewoon morgenochtend de volgende nemen en zo verder gaan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:26

Je bent hem niet vergeten want je hebt hem alsnog ingenomen. Je bent dus gewoon veilig.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:54

Lidewijke schreef:
Nee hoor, moet niet per sé. Als je in de laatste week een pil vergeet, kan je er ook voor kiezen om gewoon dan je stopweek in te lassen. Je bent dan nog steeds veilig.

Staat ook in je bijsluiter.

Oké, dus als ik het goed begrijp, neem ik donderdag me laatste pil van deze strip, en doe ik net of ik die vrijdag "vergeten" ben in te nemen. En begin ik weer die zaterdag een week later weer, wat ik normaal ook doe.

Zo had ik het nog niet bekeken, bedankt voor de antwoorden

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:59

Nee je mag je stopweek nooit langer maken als je donderdag je laatste pil slikt moet je vrijdag weer beginnen.
Je kan wel een vrijdag uit een nieuwe strip slikken en dan stoppen zaterdag weer beginnen zoals gebruikelijk uitgaande van een 1fasepil.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:51

Ik kom ook ff binnenvallen.

Ik zit nu ongeveer half jaar-3kwart jaar aan de pil, en ben net begonnen met doorslikken (bijna 2 strips). Nu heb ik doorbraakbloedingen, en ik vroeg me af wat je t beste kan doen als je dat krijgt? Stopweek inlassen of gewoon doorslikken? Ik denk dat ik nu maar gewoon stop, want heb zaterdag paardrijles en dat is zo verveldend als ik ongesteld ben :P
En kan ik dan ook beter naar de ha gaan voor een zwaardere pil of dat niet? Ik heb nu de lichtste (die pil waar je mee begint zegmaar).
Ik ben niet sexueel actief, ik ben dus puur aan de pil voor mn (zeer onregelmatige en heftige) menstruatie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:08

Bij de meeste vrouwen stopt het echt pas als je een stopweek houdt.
Je zou nog even iets langer door kunnen slikken om te kijken if het toch vanzelf stopt, maar nu stoppen is geen punt als je de laatste 7 dagen zonder vergeten hebt geslikt.

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:59

Lous schreef:
Ik rook ook niet,daarom dat mijn huisarts hem weer wilde geven. Mijn eerste anticonceptie was de Microgynon 30,daar kreeg ik op een gegeven moment veel puisten van. Toen kreeg ik de Diane-35 voorgeschreven. Fijne pil. Gaaf huidje, geen stemmingswisselingen en geen gewichtstoename. Deze werd op een gegeven moment vervangen door een generieke. Mijn hele gezicht weer vol met puisten. Gelukkig kon ik weer terug op de echte. Toen de Diane 35 slecht in de media kwam ben ik op de generieke Microgynon 30 (dat is dus de pil die jij nu ook slikt) over gegaan.
Gezicht,borst en rug weer vol puisten,depressieve buien en gewichtstoename. Nu weer terug op de Diane 35 en man wat ben ik blij. Nergens meer last van.

Alles wel steeds in overleg met mijn huisarts natuurlijk.

Geweest vanochtend, maar mijn ha wil hem liever niet geven. Dit door het grotere risico op trombose. Heb hem bijna 2 jaar geslikt dus kans er op is wel kleiner. Ook dacht hij dat deze binnenkort uit de handel zou gaan. Ha wil liever dat ik een andere pil probeer, ministat of nog een andere (ook iets met een m?) Die veiliger zijn en meer bedoeld voor anticonceptie dan de Diane. En anders even lezen over een spiraal, maar dat weet ik ook niet. Wil gewoon zo snel mogelijk me weer normaal voelen maar weet niet wat ik nou het beste kan doen.. (Welke pil) Ha wilde ook niet echt veel info geven ofzo omdat het spreekuur was. Begrijpelijk natuurlijk maar nu weet ik eigenlijk nog niet zoveel.

Donderdag moet ik weer beginnen iniedergeval dus moet morgen wat beslissen en anders deze nog maar een strip nemen (liever niet uiteraard)..

Kreeg een lijstje mee en dit zijn pillen waar ik uit kan 'kiezen' : stediril 30, trigynon, trinordiol, lovette en ministat. Zijn pillen uit de 2e generatie.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:12

Ik heb geen ervaring met die pillen, maar bedenk wel dst Trigynon, Trinordiol meerfasenpillen zijn. Dus bij het vergeten van een pil, kan je niet zomaar elke willekeurige pil slikken :n.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:26

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:55

Van mij ook een vraagje, zit nu 3 maanden aan de pil, en mijn borsten zijn van AA naar een grote B gegaan, nog steeds doen ze enorm veel pijn... Wat is jullie ervaring met hoelang ze blijven doorgroeien?

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:26

Hier ook een vraag waarvan ik het antwoord echt nergens kan vinden;
Ik slik de pil al enkele jaren zonder problemen,
Afgelopen week kreeg ik een antibioticakuur van de huisarts voor mijn keelontsteking, nu is het zo dat ik na een pil zo ziek werd dat ik in overleg met de huisarts de kuur niet heb doorgezet. Is mijn pil dam nog veilig? Of moet ik alsnog 2 weken wachten?

Bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:03

antibiotica heeft geen wisselwerking met de pil.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:05

Behalve als je diarree hebt gehad of hebt overgegeven binnen 3 uur na het nemen van de pil.