Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:42

Werken in de zorg is niet zonder risico. Zit nu helaas toch thuis met klachten ondanks de negatieve test van afgelopen zondag. Mag zo dus weer naar de test straat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:52

safina schreef:
secricible schreef:
Gekke vraag, ander onderwerp:D

Is HCQ als medicatie nou in andere landen binnen de EU wel goedgekeurd? Iemand zei me dat, maar ik dacht dat dat Europese beslissingen waren maar kon het ook niet goed vinden.
Volgens haar is het alleen in NL en BE niet goedgekeurd.

Wat bedoel je met "goedgekeurd"? Of het toegestaan is op de Nederlandse markt? Of dat in behandelrichtlijnen staat dat het bij covid-19 ingezet kan worden?

Als het mag ingezet worden bij covi d 19 (mijn autocorrect blijft hier iets raars van maken ) is het toegestaan op de Nederlandse markt toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:53

SusanH schreef:
Werken in de zorg is niet zonder risico. Zit nu helaas toch thuis met klachten ondanks de negatieve test van afgelopen zondag. Mag zo dus weer naar de test straat.

Ga duimen voor negatieve test.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:55

SusanH schreef:

Hopen op een negatieve test!

Hier ook bericht van positieve collega waar ik vorige week nog mee heb gewerkt, op afstand natuurlijk maar toch heb ik daar dan last van. Die afstand is leuk maar als je hier dan leest dat mensen besmet raken in de supermarkt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:11

lenaa_tje schreef:
Die afstand is leuk maar als je hier dan leest dat mensen besmet raken in de supermarkt.

Sterkte allemaal, ik duim mee voor een negatieve uitslag.

In de supermarkt is het juist heel makkelijk om besmet te raken. Echt veel mensen houden niet voldoende afstand daar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:13

@raket, wat tof dat de artsen in de gaten hebben en waarderen dat je in je even terug komt om bij te springen voordat je aan je nieuwe baan begint.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:23

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:25

safina schreef:
secricible schreef:
Gekke vraag, ander onderwerp:D

Is HCQ als medicatie nou in andere landen binnen de EU wel goedgekeurd? Iemand zei me dat, maar ik dacht dat dat Europese beslissingen waren maar kon het ook niet goed vinden.
Volgens haar is het alleen in NL en BE niet goedgekeurd.

Wat bedoel je met "goedgekeurd"? Of het toegestaan is op de Nederlandse markt? Of dat in behandelrichtlijnen staat dat het bij covid-19 ingezet kan worden?

Dat het idd als behandeling bij covid wordt gebruikt.
Dat het een goedgekeurd geneesmiddel is weet ik idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:43

secricible schreef:

Als je wilt weten wat het beleid is zou ik even voor de betreffende beroepsgroep de richtlijn opzoeken. Voor huisartsen bijvoorbeeld: https://m.nhg.org/actueel/nieuws/hcq-co ... o-mobile=1

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:43

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:51

Echwel schreef:
Beetje verdiept maar er zijn betere experts hier..
Moderna werkt net als Pfizer, Oxfort schijnt net als influenza injectie te werken..

Correct me if i am wrong.

Oxford gebruikt adenovirus, dat is ook nog een redelijk nieuwe ontwikkeling. Er zijn wel vergaande onderzoeken om ook adenovirus te gebruiken voor een universeel influenza vaccin, maar dat is er mog niet.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:15

safina schreef:
secricible schreef:

Als je wilt weten wat het beleid is zou ik even voor de betreffende beroepsgroep de richtlijn opzoeken. Voor huisartsen bijvoorbeeld: https://m.nhg.org/actueel/nieuws/hcq-co ... o-mobile=1

De enige medicatie die in Europees verband wordt aanbevolen voor behandeling COVID is dexamethason en remdesivir. Er zijn nog wel lopende studies naar chloroquine en hydroxychloroquine. Zie ook:
https://www.ema.europa.eu/en/human-regu ... s-covid-19

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:22

lenaa_tje schreef:
https://nos.nl/artikel/2361727-crisisop ... -knel.html

Crisisopvang jeugd psychiatrie in de knel. Dit was al een problematisch maar door de pandemie is het probleem alleen maar verergerd.

Vreselijk inderdaad -O-
Geldt helaas ook voor andere crisissen... er zijn veel meer crisissituaties doordat mensen opnames en zorg hebben uitgesteld, maar deze mensen kunnen op dit moment dus echt nergens terecht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:23

Ja, dat meende ik idd ook. Ik had discussie met iemand er over, zij gaf aan dat het buiten NL en belgie een veelgebruikt middel was, maar ik nam aan dat ook hierin de ema een standpunt ineemt. Ben ik toch niet gek :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:24

Achterom schreef:
lenaa_tje schreef:
https://nos.nl/artikel/2361727-crisisop ... -knel.html

Crisisopvang jeugd psychiatrie in de knel. Dit was al een problematisch maar door de pandemie is het probleem alleen maar verergerd.

Vreselijk inderdaad -O-
Geldt helaas ook voor andere crisissen... er zijn veel meer crisissituaties doordat mensen opnames en zorg hebben uitgesteld, maar deze mensen kunnen op dit moment dus echt nergens terecht.

Zeker waar! En ook net zo erg!
Ik zit nou eenmaal erg in zaken waar jeugd tegen aan loopt :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:27

lenaa_tje schreef:
Achterom schreef:

Vreselijk inderdaad -O-

Zeker waar! En ook net zo erg!
Ik zit nou eenmaal erg in zaken waar jeugd tegen aan loopt :')

Logisch toch :D
De jeugdzorg is helaas al jaren dramatisch...

Bij mij op het werk merken we helaas precies hetzelfde met crisissen, vandaar mijn opmerking. Ik werk aan de andere kant van het spectrum, in de VVT. En het kwam vanochtend helaas weer aan de orde.
Crisissen vragen extra inzet vaak, maar we krijgen de roosters nu al nauwelijks rond. Mensonterend is het soms echt, je wilt deze mensen echt helpen. Het is niet voor niets crisis, ze moeten eigenlijk echt weg thuis. Maar ja, waarheen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:49

Inderdaad. Het geeft zoveel extra problemen. Als ziekenhuis lopen we ook over met patiƫnten die geen thuiszorg kunnen krijgen of naar verpleeghuis kunnen. Ik heb uiteraard begrip voor dat feit, maar het betekent wel dat iemand die dat ziekenhuisbed echt nodig heeft er niet in kan. Overigens was dat al een probleem.
Maar nu wordt het probleem nog groter en nijpender.

Ik heb besloten een covidvrije dag verder in te lassen. Geen journaal, oud cabaret en netflix. En misschien nog een boekje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:53

Lekker raket, het is je gegund <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:14

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:16

Groot gelijk Raket.

Sterkte SusanH hopelijk is het geen covid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:22

Relaxed schreef:
https://m.facebook.com/groups/185962801 ... 468264623/

Dit is zo heftig.. Meekijken in het plannen van ok's..

Ga er maar aan staan als verantwoordelijke. :\
Ze opereren nu tumors waarvan ze dachten dat de grootte enkel in boeken voorkwam en doen amputaties waarvan ze niet wisten dat het bestond.
Heel erg dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:27

En dan schijnbaar ook een babyboom omdat de 1e lockdown 9 mnd geleden was.. Nooit bij stil gestaan :n

Swah

De tranen springen je in de ogen bij het stuk. Zo vreselijk..

En ondertussen het nieuws over de overvolle supermarkten waar iedereen desnoods over elkaar heen toch koste wat koste zoveel eten moet binnenharken want je zal maar geen ijstaart gescoord hebben.

mag

Relaxed schreef:
https://m.facebook.com/groups/185962801 ... 468264623/

Dit is zo heftig.. Meekijken in het plannen van ok's..

inderdaad echt heel heftig. Wanneer zijn de gevolgen van de lockdown zichtbaar in het ziekenhuis, aantal besmettingen zou nu toch eigenlijk terug moeten lopen, zijn nu een week in lockdown, en dan over een week minder in het ziekenhuis. Of verwachten ze juist een toestroom omdat met Kerst veel besmettingen komen. Pfff van mijn mag alles nog wel strenger worden, zeker als je dit leest. ;(

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:28

Met die overvolle supermarkten nu neemt het alleen maar toe, en denk maar niet dat iedereen zich met kerst aan de regels houdt.
De piek is er nog lang niet.