De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:24

Astorga schreef:
Ik durfde zaterdag haast niet naar de supermarkt tijdens mijn allergische bui. En ja, wist zeker dat het allergie was. Was bang dat de ggd mij zou komen ontvoeren en ik de rest van de maand verplicht mondkapjes had moeten borduren.
Gelukkig niet gebeurd, maar voel me als allergisch mens haast geroepen om iedere nies te verantwoorden.

Herkenbaar. Ik hoest ongeveer 3 weken per jaar niet en normaal gesproken kijkt niemand op van mijn kuchjes. Maar nu voel ik me ook geroepen om mezelf te verantwoorden terwijl ik echt zeker weet dat ik geen Corona of griep heb. De school van mijn dochter is er niet zo heel erg mee bezig en de kinderen kunnen als ze geen verhoging hebben gewoon naar school. En die regel is er altijd al, niet alleen nu. De leerkrachten geven ook nog gewoon een hand aan alle kinderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:33

De meeste mensen hebben geen of relatief lichte klachten. Daardoor is het heel moeilijk om het virus in te dammen, want die mensen gaan allemaal niet stoppen met leven als ze niet doorhebben dat ze geïnfecteerd zijn. Tegelijkertijd is er maar een kleine groep mensen waarvoor het virus echt gevaarlijk is en dat zijn mensen die het over het algemeen prima van zichzelf weten. Is het dan misschien niet slimmer om juist die mensen te adviseren de risico's te mijden? De epidemie heeft al zodanige vorm aangenomen dat het echt onrealistisch is om te denken dat we die nog kunnen stoppen. Het probleem van de epidemie is ziekenhuiscapaciteit in combinatie met dodelijke risico's voor een kleine groep. Dan lijkt het mij logischer om die kleine groep, die er zelf ook heel veel belang bij heeft, de risico's te laten mijden.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:35

Ben al 20 pagina’s aan het meelezen en vind het zo interessant en bizar om de raarste complottheorieën te lezen over de overheid die er beter van wordt, op sociale media staat er regelmatig een denkwijze over de overheid die dit doet om de vergrijzing tegen te gaan. Wauw, en dat zijn wij nuchtere Nederlanders :’)
Het verbaast me wel echt hoeveel mensen gewoon nog het OV in gaan of naar openbare plaatsen gaan met symptomen van zowel influenza of corona. Ik snap niet dat je je eigen verantwoordelijkheid gewoon niet kan nemen. Ik zelf zit niet in een risicogroep, ben gezond, actief, 28 jaar en heb geen longproblemen, maar ik zit wel in het 3e trimester van mijn zwangerschap en ik weet dat ik wel moet proberen te voorkomen om bijvoorbeeld koorts te hebben. Zo iets simpels als een goede koorts is voor een ongeboren kind al heftig. En dan lees ik mensen die gewoon met symptomen gaan werken in horeca en waar dan ook. Dat kan ik gewoon niet bevatten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:35

En de gezinsleden van deze groep ook Karl.
Hier bv heeft mijn man zijn taken voor de KNHS even op sterk water gezet om mij niet te besmetten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:36

Ik ben gister naar een evenement geweest, ook naar het toilet geweest en ben nu wel een beetje bang dat ik op de een of andere manier besmet ben geraakt :\ Hoe groot zou de kans zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:38

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-03-20 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:38

mvdende schreef:
Ik woon in Brabant, maar wel bijna letterlijk op de grens met Zeeland, hier nog maar één besmetting in Bergen op zoom.

Afgelopen weekend zijn mijn ouders geweest, allebei behoorlijk verkouden en ik ben ook niet vrij van een verstopte neus. Ouders komen ook uit een gebied waar nog maar 3 corona gevallen bekend zijn. Waarvan 2 in Den Haag en Den Haag is groot... kans dat hun corona hebben is dus ook héél klein

Maar ik ga nu niet binnen blijven.

Wel ga ik straks goed boodschappen doen, heb nu werkelijk niets meer in huis.

Denken in oplossingen blijft moeilijk he. Vooral als het niet voor jezelf is :x Je kunt ook gewoon je boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Dan kun je in één keer grotere hoeveelheden laten komen :)*

Bij ons op school halve klasjes. Het bestuur mailde dit weekend dat álle kinderen en leerkrachten die (licht) verkouden zijn, of erger, geacht worden thuis te blijven. Klassen worden opgedeeld of naar huis gestuurd als er geen leerkracht beschikbaar is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:39

Klinkt logisch Karl.
Wel vaak een groep die afhankelijk is van zorg door mensen die wel vol in de maatschappij staan. Maar dat is vast ook te tackelen door de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:40

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:42

Popstra schreef:
BeFunny schreef:
Ik vind dus eigenlijk dat je beter je hoofd koel kunt houden. Met beide benen op de grond. Zorgen dat je bestand bent tegen koorts en als je dat niet bent dat je voor jezelf de juiste maatregelen neemt. En verder gewoon doen wat je altijd doet ;)

Zo denk ik ook maar als de overheid anders doet bepalen dan hebben we ons hoe jammer ook allemaal daar aan te houden.

Wat de overheid oplegd daar moet je je gewoon aan houden. Bijzonder dat jij ergens denkt te lezen dat ik anders beweer?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:44

MizzMontana schreef:
Gisteren ging het over de dermatologen en dat er relatief veel besmet waren door 1 persoon die het virus droeg. Kwam dat dan alleen door het handen schudden?

Hieronder een link naar een artikel waarin ze onderzoek hebben gedaan naar omgevings besmetting, dat blijkt best veel te zijn.
Virus gevonden op stoel, raam, deur, lichtknop, wasbak, toilet etc.

https://www.channelnewsasia.com/news/si ... y-12503522

Ik moest vorige week voor onderzoek in het ziekenhuis zijn en kreeg dus geen hand. Dat was nu protocol.
Maar de verpleegkundige die het onderzoek afnam had een stel kabeltjes in de hand, die ik later moest vasthouden. Tja... :D

Dan zie ik daar een conciërge rondlopen.
Hier een lamp vervangen dus heeft de deur vast, dan daar naar een tv kijken die het niet doet. Afstandsbediening die echt niet steeds ontsmet word.
Laat ik me niet voor kunnen stellen dat hij na elke handeling zijn handen wast.

De rolstoelen die je bij de ingang kunt pakken.
De pinautomaat van het parkeren.

Overal kan toch het virus opzitten. En juist in een ziekenhuis zijn de meeste virussen en bacteriën.
Dus we kunnen doen en laten wat we willen, dit is niet te stoppen.

PSvanLot

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:47

Zou er gehamsterd zijn op pcm. Ging er om en nergens nog te krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:48

Loretta schreef:
Ik lees hoe men tot op het bot verdeeld is over het feit of idt virus nu wel of niet zo ernstig is. Ik vraag me dan ook af welke gevolgen dit op de lange termijn gaat hebben politiek gezien. Een recessie die hier hoogstwaarschijnlijk achteraan komt zal ook zijn gevolgen hebben. Ik verwacht dat zelfs als het virus nu snel minder wordt dat we zo of zo de komende jaren nog heel lang de gevolgen gaan voelen.

Vooral belastingverhogingen vrees ik. En prijsverhogingen want men betaalt nu ook meer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:48

PSvanLot schreef:

Wil je een doosje? Ik zwem er in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:49

Niemand heeft de illusie dat een virus te stoppen is. Wel probeert men het af te remmen zodat niet iedereen tegelijk ziek wordt en dat de zorg het niet meer aankan.

Overigens hier in de omgeving nog niks te merken van paniek. Overal nog genoeg spul te koop.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:50

MarcoBorsato schreef:
PSvanLot schreef:

Wil je een doosje? Ik zwem er in.

Jij hebt het dus gedaan.... foei

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:50

PSvanLot schreef:

Ja, belachelijk. Hier ook niets meer te verkrijgen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:51

_Penotti schreef:
Ik moest vorige week voor onderzoek in het ziekenhuis zijn en kreeg dus geen hand. Dat was nu protocol.
Maar de verpleegkundige die het onderzoek afnam had een stel kabeltjes in de hand, die ik later moest vasthouden. Tja... :D

Dan zie ik daar een conciërge rondlopen.
Hier een lamp vervangen dus heeft de deur vast, dan daar naar een tv kijken die het niet doet. Afstandsbediening die echt niet steeds ontsmet word.
Laat ik me niet voor kunnen stellen dat hij na elke handeling zijn handen wast.

De rolstoelen die je bij de ingang kunt pakken.
De pinautomaat van het parkeren.

Overal kan toch het virus opzitten. En juist in een ziekenhuis zijn de meeste virussen en bacteriën.
Dus we kunnen doen en laten wat we willen, dit is niet te stoppen.

Die verpleegkundige heeft als het goed is zijn/haar handen ontsmet voor en na contact met jou.
En de afstandsbedieningen op de patiëntenkamers worden hier na iedere patiënt ontsmet.
Juist in een ziekenhuis is men bewust van risico's en worden die zoveel mogelijk verkleind.
Ik pas liever die afstandsbediening dan een winkelmandje in de supermarkt vast.

Karl66 schreef:
De meeste mensen hebben geen of relatief lichte klachten. Daardoor is het heel moeilijk om het virus in te dammen, want die mensen gaan allemaal niet stoppen met leven als ze niet doorhebben dat ze geïnfecteerd zijn. Tegelijkertijd is er maar een kleine groep mensen waarvoor het virus echt gevaarlijk is en dat zijn mensen die het over het algemeen prima van zichzelf weten. Is het dan misschien niet slimmer om juist die mensen te adviseren de risico's te mijden? De epidemie heeft al zodanige vorm aangenomen dat het echt onrealistisch is om te denken dat we die nog kunnen stoppen. Het probleem van de epidemie is ziekenhuiscapaciteit in combinatie met dodelijke risico's voor een kleine groep. Dan lijkt het mij logischer om die kleine groep, die er zelf ook heel veel belang bij heeft, de risico's te laten mijden.

Interessante conclusie. Vraag me wel af hoe je die kleine groep kwetsbaren echt kunt beschermen. Hier in het ziekenhuis ooit een grote uitbraak van een besmettelijke ziekte gehad door één familield die vond dat die ondanks klachten wel op bezoek kon komen. Gevolg was uiteindelijk een halve afdeling besmet.

guppekop schreef:
Het verbaast me wel echt hoeveel mensen gewoon nog het OV in gaan of naar openbare plaatsen gaan met symptomen van zowel influenza of corona. Ik snap niet dat je je eigen verantwoordelijkheid gewoon niet kan nemen. Ik zelf zit niet in een risicogroep, ben gezond, actief, 28 jaar en heb geen longproblemen, maar ik zit wel in het 3e trimester van mijn zwangerschap en ik weet dat ik wel moet proberen te voorkomen om bijvoorbeeld koorts te hebben. Zo iets simpels als een goede koorts is voor een ongeboren kind al heftig. En dan lees ik mensen die gewoon met symptomen gaan werken in horeca en waar dan ook. Dat kan ik gewoon niet bevatten.

Hoe weet je dan dat diegene die naast je staat te niezen in de tram jou kan besmetten? Wil je alle mensen met hooikoorts opsluiten tot na de zomer?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:52

De bezorgdienst van Albert Heijn mag in Noord-Brabant de boodschappen niet meer in de woning afleveren maar moet ze voor de deur zetten.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:57

Voor degenen die zich afvragen hoeveel er genezen zijn, hier een site met real-time updates :) Kleine nuance, tussen besmetting met het virus en genezing kunnen weken tijd zitten. De cijfers over genezing lopen daardoor achter op het aantal besmettingen.

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 62e5c06e61

Mijn rijexamen is geannuleerd en mag dit op ieder gewenst moment weer inhalen zonder extra kosten. Nogmaals dank voor degene die de link had gestuurd! :D

En beterschap aan de rest van de zieke bokkers! :(:)
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 09-03-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Citaat:
Die verpleegkundige heeft als het goed is zijn/haar handen ontsmet voor en na contact met jou.
En de afstandsbedieningen op de patiëntenkamers worden hier na iedere patiënt ontsmet.
Juist in een ziekenhuis is men bewust van risico's en worden die zoveel mogelijk verkleind.
Ik pas liever die afstandsbediening dan een winkelmandje in de supermarkt vast.

Haar handen wel, maar ook precies die kabels? Als de volgende na mij die weer beet pakt en ik was ziek heeft die het virus misschien ook wel op de hand.

Ja die afstandsbediening zou na elke patiënt afgedaan moeten worden, maar niet tijdens en dat bedoel ik dus.
En elke klink word zeker niet elke dag afgedaan. Elk lamp knopje ook niet elke dag. Daar is geen beginnen aan.

Als je ergens een ziekte op kunt lopen is het in een ziekenhuis, ondanks hun goede hygiëneprotocol.
iedereen loopt daar in en uit.

purny

@guppekop: soms heb je geen andere keuze. Als je je er echt niet lekker mee voelt moet je gewoon thuisblijven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:58

De leerlingen op school zijn mega druk door dit alles.....een hoop collega's thuis, halve klassen heb ik voor me zitten en ik moet leerlingen naar huis sturen die echt hoesten en snotteren. Dat ouders leerlingen laten gaan terwijl ze non stop hoesten vind ik dan weer raar.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:00

Zag ik gister ook op de AH site. Nou snap ik dat helemaal en lijkt me ook geen probleem als je thuis bent zie je ze wel komen dus kan je het gelijk binnen halen.
Kreeg net een mailtje van de trainer van mijn zoontje dat er in zijn familie meerdere mensen positief getest zijn en hij zit nu met zijn gezin verplicht thuis met lichte klachten. Hij is niet getest. Nou heb ik afgelopen maandag met hem in een nogal kleine ruimte gezeten omdat ik evt bij hem wil gaan trainen. Daar zat niet meer als 1,5 meter tussen. Heb zelf overigens nergens last van ofzo, maar toch maar ff rekening hiermee houden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:02

Travel_me schreef:
Wat ik mij afvraag: Is er eigenlijk ook een lijstje met aantallen bekend van mensen die nu nog positief zijn? Want de mensen die weer beter zijn, zijn niet meer positief natuurlijk. (het aantal mensen die het nu hebben ligt dus lager dan het cijfer van rivm, niet geteste mensen niet meegerekend natuurlijk).
Niet dat het ergens voor nodig is, maar gewoon interesse.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

Op deze kaart zie je hoeveel mensen er nog 'actief' ziek zijn. Of bedoel je dat niet?