_Penotti schreef:Ik moest vorige week voor onderzoek in het ziekenhuis zijn en kreeg dus geen hand. Dat was nu protocol.
Maar de verpleegkundige die het onderzoek afnam had een stel kabeltjes in de hand, die ik later moest vasthouden. Tja...

Dan zie ik daar een conciërge rondlopen.
Hier een lamp vervangen dus heeft de deur vast, dan daar naar een tv kijken die het niet doet. Afstandsbediening die echt niet steeds ontsmet word.
Laat ik me niet voor kunnen stellen dat hij na elke handeling zijn handen wast.
De rolstoelen die je bij de ingang kunt pakken.
De pinautomaat van het parkeren.
Overal kan toch het virus opzitten. En juist in een ziekenhuis zijn de meeste virussen en bacteriën.
Dus we kunnen doen en laten wat we willen, dit is niet te stoppen.
Die verpleegkundige heeft als het goed is zijn/haar handen ontsmet voor en na contact met jou.
En de afstandsbedieningen op de patiëntenkamers worden hier na iedere patiënt ontsmet.
Juist in een ziekenhuis is men bewust van risico's en worden die zoveel mogelijk verkleind.
Ik pas liever die afstandsbediening dan een winkelmandje in de supermarkt vast.
Karl66 schreef:De meeste mensen hebben geen of relatief lichte klachten. Daardoor is het heel moeilijk om het virus in te dammen, want die mensen gaan allemaal niet stoppen met leven als ze niet doorhebben dat ze geïnfecteerd zijn. Tegelijkertijd is er maar een kleine groep mensen waarvoor het virus echt gevaarlijk is en dat zijn mensen die het over het algemeen prima van zichzelf weten. Is het dan misschien niet slimmer om juist die mensen te adviseren de risico's te mijden? De epidemie heeft al zodanige vorm aangenomen dat het echt onrealistisch is om te denken dat we die nog kunnen stoppen. Het probleem van de epidemie is ziekenhuiscapaciteit in combinatie met dodelijke risico's voor een kleine groep. Dan lijkt het mij logischer om die kleine groep, die er zelf ook heel veel belang bij heeft, de risico's te laten mijden.
Interessante conclusie. Vraag me wel af hoe je die kleine groep kwetsbaren echt kunt beschermen. Hier in het ziekenhuis ooit een grote uitbraak van een besmettelijke ziekte gehad door één familield die vond dat die ondanks klachten wel op bezoek kon komen. Gevolg was uiteindelijk een halve afdeling besmet.
guppekop schreef:Het verbaast me wel echt hoeveel mensen gewoon nog het OV in gaan of naar openbare plaatsen gaan met symptomen van zowel influenza of corona. Ik snap niet dat je je eigen verantwoordelijkheid gewoon niet kan nemen. Ik zelf zit niet in een risicogroep, ben gezond, actief, 28 jaar en heb geen longproblemen, maar ik zit wel in het 3e trimester van mijn zwangerschap en ik weet dat ik wel moet proberen te voorkomen om bijvoorbeeld koorts te hebben. Zo iets simpels als een goede koorts is voor een ongeboren kind al heftig. En dan lees ik mensen die gewoon met symptomen gaan werken in horeca en waar dan ook. Dat kan ik gewoon niet bevatten.
Hoe weet je dan dat diegene die naast je staat te niezen in de tram jou kan besmetten? Wil je alle mensen met hooikoorts opsluiten tot na de zomer?