In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:41

Hier (gelukkig) geen ervaring met de crisisdienst.. Maar wat heftig voor je joh! Wat was er dan dat school je op wou laten nemen?

Duplo

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:06

Hier ook geen ervaring mee, maar ik moet zeggen dat het positief kan uitpakken als ik het hier van andere gelezen heb.

Je bent ook nog niet verder met deeltijdbehandeling? (dat was jij toch ook)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:54

Mijn ervaring met de crisisdienst van het riagg valt in de categorie 'houd op, schei uit'.
Ik belde op woensdagmiddag. Dat ik niet belde op het middaguur en dat men dus niet klaar zat, dat is een ding.
Ik werd maandagochtend pas teruggebeld. En na een heel verhaal was het: "U heeft vrijdag weer een afspraak staan met uw eigen therapeut, ik ''kan'' dus niets doen."

(Tja, toen ik belde had ik zelf de dagen al geteld en ik heb gezegd dat ik het niet redde, die tien dagen. Maar ook dat was dus niet doorgegeven. Bij de volgende langere vakantie van mijn peut heb ik zelf maar iets geregeld. )

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:02

school was bang dat ik mezelf iets aan zou doen (niet geheel onterecht gedacht) ben ik ook gewoon eerlijk in geweest alleen laat school het nu wel weer rusten en denken ze dat het beter gaat, zelfs de leraar die mij meer ondersteunt dan mijn psych doet. soms klopt het beeld wat naar buiten komt totaal niet met hoe ik me werkelijk voel. die deeltijd was ik ook idd maandag heb ik intake (waarschijnlijk gaat die leraar met me mee) wel heel spannend. ik ben alleen bang voor het weekend maar waarom wil ik liever niet openbaar typen en ook niet met vrienden ofzo bespreken zou iemand misschien even kunnen pb'en?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:09

npdgm schreef:
hoi allemaal, even een gauw vraagje tussendoor.
iemand hier ervaring met crisisdienst? school had me dinsdag bijna laten opnemen :s gelukkig loopt er 1 leraar rond die wel vertrouwen in me heeft.

Hier crisisdienst 2x geweest ...
Een keer toen ik weg wou lopen maar bij het station werd opgepakt. Psychiater enzo er nog bij geroepen maar die mensen gingen een soort van machtsstrijdje met me aan. Ik vond het absoluut niet helpend, ze dreigden vooral met vanalles. Tegen mijn moeder zeggen zoek hulp (wat ze allang gedaan heeft, maar niks gevonden), maar hoe of wat oid wisten ze niet.
En of het nu iets had opgeleverd ... niks denk ik, misschien meer achteruitgang want in mijn kamer wou ik niet slapen en de plastic zak stond al klaar.

Andere keer was met een woedeaanval. Kwam er ook een doktertje en iemand anders langs ... maar die wisten niet wat te doen en zijn maar weggegaan, de situatie zo achterlatend. Wisten ook niet wat te zeggen.

Wat bedoel je ermee dat school het laat rusten?
Stoppen ze het in de doofpot, weten ze niet wat ze ermee aan moeten of gaan ze 'gewoon' door?

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:11

xEmily schreef:
npdgm schreef:
hoi allemaal, even een gauw vraagje tussendoor.
iemand hier ervaring met crisisdienst? school had me dinsdag bijna laten opnemen :s gelukkig loopt er 1 leraar rond die wel vertrouwen in me heeft.

Hier crisisdienst 2x geweest ...
Een keer toen ik weg wou lopen maar bij het station werd opgepakt. Psychiater enzo er nog bij geroepen maar die mensen gingen een soort van machtsstrijdje met me aan. Ik vond het absoluut niet helpend, ze dreigden vooral met vanalles. Tegen mijn moeder zeggen zoek hulp (wat ze allang gedaan heeft, maar niks gevonden), maar hoe of wat oid wisten ze niet.
En of het nu iets had opgeleverd ... niks denk ik, misschien meer achteruitgang want in mijn kamer wou ik niet slapen en de plastic zak stond al klaar.

Andere keer was met een woedeaanval. Kwam er ook een doktertje en iemand anders langs ... maar die wisten niet wat te doen en zijn maar weggegaan, de situatie zo achterlatend. Wisten ook niet wat te zeggen.

Wat bedoel je ermee dat school het laat rusten?
Stoppen ze het in de doofpot, weten ze niet wat ze ermee aan moeten of gaan ze 'gewoon' door?

ze gaan gewoon door, alsof er niks aan de hand was

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:31

nodgm, wat vervelend zeg. Hopelijk gaat de deeltijdbehandeling je verder helpen! Lief dat de leerkracht met je mee wil, maar is er geen ouder of vriend die me je mee kan gaan?
Je mag trouwens altijd een PB sturen! Voel je vrij

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:50

Sorry meiden! Ik was even afwezig. Veel aan me hoofd en heb me even helemaal terug getrokken.

@ Joolien: Gaat het inmiddels beter? Heb je het er met je psych over kunnen hebben dat je denkt aan een angststoornis?

@ npdgm (moet altijd even terug scrollen welke letters ik moet typen :+ ) : Wat een vervelende situatie. :( Ik heb ook ervaring met de crisisdienst, maar tot nu toe alleen maar goed. Ik had echt het gevoel dat er een heel vangnet klaarstond als het gewoon niet goed ging. Kijk je moet het wel zien als EHBO.

@ Osmo: Wat een mooie inzichten! Wat moet dat je een fijn gevoel geven.
Bedankt voor je vraag of het nog goed gaat met me. :) Zal straks het een en ander typen hieronder ;).

@ Gruis: Ik ben misschien wat laat, maar je mag me pben hoor, dat weet je he ;). Ik hoop dat je de kracht vind om het te delen met je psych. Soms lijkt het van niet, maar ze zijn zo veel gewend dat ze er vast niet van opkijken.

@ Duplo: "fijn" dat er iets is aangetoond waarom je zo moe bent. Hopelijk is het verder goed op te lossen met dieet en hoef je niet aan de prikken B12.

@ Suusenmalvin: Mooie blog :) Bedankt voor het delen!

Ik hoop dat ik zo'n beetje iedereen heb gehad... :)

Met mij gaat het op het moment ietsje beter, maar voel me nog erg verward.
Ben veel aan het werk (niet dat ik daar daar blij van word, zo erg naar mn zin heb ik het niet) maar het geeft wel afleiding.
Mijn moeder is weer erg narcistisch bezig. (Bedankt joolien voor het sturen van dat artikel een hele tijd terug.) Interesseert zich totaal niet in mij, maar gebruikt mij wel als middel voor aandacht. Heel vervelend. Ze wil gaan oppassen straks op een vaste dag, maar ik en mijn vriend hebben er geen vertrouwen meer in en gaan het daarom tegenhouden en een andere oplossing zoeken. (Dat valt nog niet mee)
Ik wil gewoon stabiliteit voor mijn kind en mijn moeder is niet stabiel. Kijk, ik ben ook niet stabiel, maar het is ons kind en ik doe er alles aan om dat straks zo goed mogelijk te regelen. Heb er al hele gesprekken met mijn vriend over gehad. "Wat als dit, wat als dat" hoe zorgen we er dan voor dat het kind het niet in de gaten heeft?

Slapen gaat nog niet geweldig, veel wakker, soms nachtmerries. Maar het is te overzien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:53

Graag gedaan River, t is moeilijk om daarmee om te gaan, je mag me altijd pben om even uit te razen ;)
Met mij gaat t niet geweldig. Zou vandaag naar een vriendin in Brabant gaan maar voel me gewoon te instabiel, dus dat ga ik neit doen. Daarbij ben ik vanmorgen naar de huisarts geweest en gelijk begonnen met het ophogen van de medicatie en dat vind ik sowieso spannend. Dus dan ben ik liever thuis.
De angststoornis heb ik als diagnose gehad een paar maanden terug maar toen niet echt veel mee bezig geweest, tot ie nu in alle hevigheid doorkomt de afgelopen weken.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:04

@Suusenmalvin: Ik heb het eens voor je opgezocht van die stoplichten. De versie die ik heb gevonden plak ik hier in. Eigenlijk is dit een terugvalpreventieplan (voor mensen die al een crisis gehad hebben en terugval willen voorkomen). Je kan dit ook wel zo aanpassen dat het bruikbaar is om depressie te herkennen en terugval in depressie te voorkomen. In dan geval beschrijf je dan bij groen hoe je merkt dat je niet depressief bent en het goed gaat, oranje hoe je merkt dat je toch al een beetje depressief bent en rood hoe je merkt dat je erg depressief bent.
Moest je er nog vragen over hebben, stuur gerust een pb'tje. Beste,

Terugvalpreventieplan

Voor wie?
Wanneer je een ernstige psychische crisis mee hebt gemaakt, is een terugval preventieplan de moeite waard. Samen met je behandelaar en eventueel familie of vrienden maak je afspraken over wat er moet gebeuren om een crisis te voorkomen of er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Wat is een terugval preventieplan?
In een terugval preventieplan komen de volgende punten aan de orde:
* Wat kan voor jou een aanleiding zijn voor een crisis?
* Wat zijn de eerste tekenen dat je weer in crisis raakt?
* Wat doe je tijdens een crisis?
* Wat helpt om de crisis te voorkomen of te stoppen?
* Wat moet het belangrijkste resultaat zijn van de hulp die je krijgt?

De voordelen
* In een periode dat je er rustig over kunt nadenken, kun je overleggen over wat je wel en niet wilt tijdens een mogelijk volgende crisis.
* Ieder die betrokken was bij de opstelling van het terugval preventieplan zal zich er zoveel mogelijk voor inspannen dat de afspraken nagekomen worden.
* Door het terugval preventieplan kan een crisis vroegtijdig gesignaleerd en mogelijk voorkomen worden.
* Het biedt jou, je behandelaar, familie en vrienden duidelijkheid en houvast tijdens een crisis.

Bijstellen van het terugval preventieplan
Jaarlijks overleg je met je behandelaar of het terugval preventieplan nog aan je wensen voldoet. Dat kan ook vaker wanneer hier een aanleiding voor is.

Signalering en terugval
In jouw terugvalpreventieplan beschrijf je jouw behoeften en mogelijkheden in de zelfzorg en de steun die jouw naastbetrokkenen kunnen geven. Hoe concreter je het plan maakt des te beter je het kan uitvoeren.
Je kunt bij het beschrijven denken aan: stemming, concentratie, slapen, eten/drinken, lichamelijke klachten, dagelijkse activiteiten, werk/daginvulling en sociale contacten.
Adviezen bij het maken van het plan.
Omschrijf elk onderdeel kort.
Schrijf concreet: tijd, plaats, wie, wat, hoe, wanneer.
Bij dingen doen: bedenk een manier waarbij de kans het grootst is dat je het blijft doen
Kies een vaste tijd en plaats voor zelfregistratie activiteiten ( weekactiviteiten en dagboek).

Om jouw signalen te beschrijven is het goed om een stoplicht te beschrijven ( groen= het gaat goed, oranje= het gaat matig en rood= het gaat slecht). Hieronder volgen vragen die jezelf kan stellen om te verduidelijk hoe je stemming eruit ziet en wat jezelf kan doen om de situatie niet te laten verslechteren. Vervolgens kan je dit in het schema op de volgende bladzijde invullen.

Groen:
Wat merk jij en wat merkt jouw naast betrokkene van een goede (groene) periode?
Hoe ziet dat er dan uit? Wat doet je? Wat laat je? Hoe denk je? Hoe voel jij je?
Welke betekenis heeft jouw leven voor je? Wat wil je bereiken bv over 10 jaar?
Wat kan ik doen om te voorkomen dat dagelijkse stress zich opstapelt?

Oranje:
Wat merk jij en wat merkt jouw naast betrokkene van een matige ( oranje) periode?
Hoe ziet dat er dan uit? Wat doe je? Wat laat je? Hoe denk je? Hoe voel jij je?
Aanleidingen voor terugval: wat zijn mijn risicovolle situaties (bv problemen in de familie)?
Wat kan ik doen om de kans dat dit gebeurt kleiner te maken?
Welke negatieve reacties zal ik mogelijk hebben?
(automatische gedachten, jezelf bekritiseren, mensen of situaties ontlopen)
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik op een andere manier reageer?

Rood:
Wat merk jij en wat merkt jouw naast betrokkene van een slechte ( rode) periode?
Hoe ziet dat er dan uit? Wat doe je? Wat laat je? Hoe denk je? Hoe voel jij je?
Hoe kan ik het noodplan in gebruik nemen?
Wat kan ik doen als ik merk dat angst en of depressie weer terugkomt?
(Denk hierbij aan bv: Activiteiten, Steun, Medicatie)

Voorbeelden van beschreven activiteiten die je kunt ondernemen om erger te voorkomen:
Ik heb mij gedoucht, zie er verzorgd uit, eet drie maaltijden per dag, sport twee keer per week.
Ik wandel 3 keer per week 1 uur met de hond (zondag, dinsdag en donderdag).
Ik sta alle dagen om 9.00 uur op en stap direct onder de douche en ga dan ontbijten.
Ik bel Annie (zus) maandagavond en donderdagavond totdat het weer beter gaat.
’s Avonds om 19.30 uur vul ik mijn dagboek- registratie lijst in, ik ga hiervoor aan de eettafel zitten

Het volgende staat normaal in een tabel die je kan invullen, maar dat krijg ik hier zo niet geplakt.
Stemming:
groen:
oranje:
rood:

Concentratie (aandacht):
groen:
oranje:
rood:

Slapen:
groen:
oranje:
rood:

Eten/drinken:
groen:
oranje:
rood:

Lichamelijke klachten:
groen:
oranje:
rood:

Dagelijkse activiteiten:
groen:
oranje:
rood:

Werk/daginvulling:
groen:
oranje:
rood:

Sociale contacten:
groen:
oranje:
rood:

Anders namelijk: ………………
groen:
oranje:
rood:

AANLEIDINGEN VOOR TERUGVAL WAT TE DOEN
(Aanleiding voor verergering van klachten)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:25

@river fijn om te horen dat het iets beter gaat :(:)

@Joolien Ik hoop dat de medicatie ophoging je weer een wat rustiger gevoel gaat geven :(:)

Mindfulness was zwaar vandaag, had geen concentratie en daardoor ging ik steeds in angstgevoel
wilde het liefst weg lopen maar durfde dat ook weer niet

Gelukkig beterde het na de oefeningen wel iets maar voel nu brak, denk dat ik mezelf iets teveel geforceerd heb.
Wilde eigenlijk perse met de auto gaan en maakte me daar gister avond al druk om en probeerde het los te laten als 'we zien wel'. Vanmorgen misselijk en toch maar op de motor gestapt ipv de auto
Het autorijden is toch nog een grotere berg dan ik verwacht had en voel me dan teleurgesteld dat het niet gelukt is. (maar moet het natuurlijk geen oordeel geven zucht)
Zo maar eerst even lekker douchen %)

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:10

Na vandaag heb ik dus wel ervaring met crisisdienst. Pilletje erin en naar huis.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:57

Nou, maandag alweer een gesprek over medicatie. Mijn ouders laten de keus nu aan mij over (gelukkig) dus als ik het wil, tekenen hun. Ik twijfel nogsteeds omdat ik nog vrij jong ben en om sommige bijwerkingen, maar aan de andere kant, ik zie ook niet hoe ik anders in hemelsnaam hier uit kom.

Slapen en eten gaat bagger en ik voel me gewoon heel slecht, ik zou het liefst gewoon verdwijnen.. Maarja..

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:44

Succes bij je gesprek
Heb je al wat dingen genoteerd die je wil vragen?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:06

Duplo schreef:
Succes bij je gesprek
Heb je al wat dingen genoteerd die je wil vragen?

Nee, goed idee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:18

Hoi Ilangok,
....hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je ouders nu 'om' zijn?
Balen, dat je zelf niet echt een uitweg ziet...!
De standaard medicatie heeft nadelen, maar er zijn ook andere lichamelijke opties. (Ik ben ooit bij een orthomoleculaire arts over de vloer geweest en ik heb tryptofaan geslikt, een veel snellere en vriendelijker manier om "stijging van het serotonine gehalte" te bereiken. Dus als mensen twijfelen of ze die pillen "moeten" slikken - het is echt niet de enige mogelijkheid.)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:12

Janneke2 schreef:
Hoi Ilangok,
....hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je ouders nu 'om' zijn?
Balen, dat je zelf niet echt een uitweg ziet...!
De standaard medicatie heeft nadelen, maar er zijn ook andere lichamelijke opties. (Ik ben ooit bij een orthomoleculaire arts over de vloer geweest en ik heb tryptofaan geslikt, een veel snellere en vriendelijker manier om "stijging van het serotonine gehalte" te bereiken. Dus als mensen twijfelen of ze die pillen "moeten" slikken - het is echt niet de enige mogelijkheid.)

Ik heb een heel goed gesprek gehad met mijn moeder en mijn psychiater later er ook bij. :)

Okè! Ga ik ook eens wat over vragen en opzoeken.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:45

Bah hier al weer 2 dagen giga hoofdpijn %)
Pijnstillers helpen niet dus maar warmtekussen in mijn nek en op mijn hoofd maar weet niet hoe ik moet zitten/ liggen blugh

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:53

Net weer ruzie met mams gehad ... altijd weer een schop onder water geven over mijn vader. Ze weet dat ik daar niet tegen kan en toch zegt ze het. En dan neemt ze het zo persoonlijk op. En op het laatst ook nog over mijn stoornis beginnen ... Dan zie ik het al helemaal niet meer zitten en kruip ik het liefst weg in een hoekje.

Echt ... ik snap niet waarom ze zo praat met tegen je kind :c

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:03

@ duplo, hopelijk is het weer een beetje gezakt. :)

Hier de laatste paar dagen weer zeer weinig slaap (3 uurtjes ongeveer).
Vandaag wel extra lang blijven liggen, dus hoop zo nog wat rust gepakt te hebben.

Straks ga ik naar de psych en vrijdag naar de pop poli. Ben wel erg benieuwd naar vrijdag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:08

Balen van je slaap river. Ik slaap ondanks de spanning onwijs goed. Maar ik kan door de mindfulness mijn hoofd dan ook heel goed 'uit' zetten. Daar heb ik geen bodyscan meer voor nodig :P Ideaal want dan begin ik nog over van alles na te denken, dan schreeuw ik in mn hoofd, stil nu en slapen! En dan slaap ik vaak met een paar minuten :P Heb van de week ook de aanspanning ontspanningsoefening gedaan, heeerlijk wat word je daar ontspannen van.

Ik heb trouwens verdubbeling in medicatie, maar ik merk er nog vrij weinig van. Ben vandaag snds een paar weken weer aan het werk( was niet ingeroosterd) en ik zit constant hoog in mijn adem, echt irritant is dat.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:27

Zo dat is handig, zo'n uit knop :P
Ik heb afgelopen nacht alleen maar aan kip siam gedacht... hoe stom kan je zijn...

Wat irritant om zo hoop in je adem te zitten, werken de ontspanningsoefeningen daar niet bij?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:20

Hoofdpijn en nekpijn trekt helaas nog niet weg, krijg geen eten naar binnen %)
Vandaag een vrije dag maar heb mijn leidinggevende alvast gemeld dat het niet zo lekker gaat en ik dus niet zeker weet of ik morgen kom werken.

@joolien dat hoge ademhalen is echt kl#te, heb je iets aan een 3 minuten ademfocus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:23

Inmiddels is mn ademhaling gezakt :)

Haha hoezo aan Kip Siam? :P

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:55

Fijn dat je ademhaling weer gezakt is :)

Hier net even vriendlief geholpen met het aanslepen van zijn bus die niet eer startte met mijn autootje
Zelfs daar word ik nerveus van, ondanks de hoofdpijn meteen maar blokje om gereden hier in de woonwijk om even de spanning door te komen.