Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:08

Ja en precies daarom is gekozen voor centrale locaties.

Maar het eerste plan was bewoners van verpleeghuizen en dan dus binnen de muren van het vph enten.
En aangezien er veel vph zijn met maar een paar bedden (20-50 ofzo) krijg je dan een nieuwe logistieke uitdaging dat je ergens centraal moet gaan uitsplitsen en vervoeren en dan een tijdslimiet hebt (want: temperatuur) om ze binnen een paar dagen te gebruiken.
De verwachting is dat daarmee teveel dossissen verloren gaan en precies daarom is die strategie later omgegooid.
Moderna komt er namelijk ook zo aan en die hoeft maar op -20. Dat is veel beter te pakken voor verpleeghuizen.

Efit: safina was me voor :D

Schemerdier

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:18

Ik ben het aan het terugzoeken, maar ik kan het niet een artikel vinden. Maar ik heb dus onlangs op het (Belgische) journaal gezien, waar ze een repetitie filmden van hoe het vaccineren er zou aan toe gaan in de wzc, en dat ging als volgt:
- ontdooien van vaccins op een centraal punt (ik dacht een ziekenhuis)
- dan in kartonnetjes steken voor de gewenste hoeveelheid, en dit via een transportbedrijf op koelkasttemperaturen vervoeren naar het wcz. Daar terug in de koelkast, het kon koel ongeveer 5 dagen bewaard worden.
- Net voor het toegediend moet worden moest het nog geprepareerd/klaargemaakt worden, eens die laatste handeling gebeurd was, moet het binnen enkele uren in de arm van een persoon zitten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:25

SusanH schreef:
Astorga schreef:
Mijn directe collega van gisteravond, die plots krachten kreeg en nadat ik test had afgenomen naar huis ging, is COVID-positief. En nu heb ik hypochonderse hoofdpijn. >;)

Herkenbaar. Ik heb zaterdag met 2 collega's gewerkt die nu positief zijn. Zondag was ik nog negatief. Maar ja, nu voel ik van alles natuurlijk.

Lees net op NOS.nl dat ziekenhuispersoneel voorrang wil bij inenten omdat het daar zo fout gaat. Helaas is het in de verpleeghuis en gehandicapten zorg niet veel beter op moment. Ik hoop toch echt niet dat ze iets gaan veranderen aan de volgorde van inenten. Ik ben juist zo blij dat ik snel aan te beurt ben.

Fijn die herkenning. We helpen elkaar deze dagen wel door.

Ik hoef dus niet in quarantaine Barbabientje, omdat wij met medische maskers werken en die ip voldoende bescherming zouden moeten bieden. Maar heb dus wel naast collega omgekleed en dus ook masker gewisseld, dus het voelt voor mij niet helemaal waterdicht waardoor ik alsnog ieder contact vermijd.

esje01 schreef:
[ [url=m/x0qYAa.jpg]Afbeelding[/url] ]

:')

Ik werk vier kerstdagen in isolatiepak (ga er voor het gemak maar vanuit dat ik tegen die tijd niet zelf COVID heb) en wil dan kersttrui-afbeeldingen onder mijn fotosticker plakken. Die fotosticker draag ik op mijn isolatiepak om mijn patiënten een beetje het gevoel te geven dat er een mens voor ze zorgt ipv een alien.
Maar mocht er dus iemand nog leuke kerstpak-afbeeldingen tegenkomen dan mogen ze mijn kant op. Draag ik jullie inspiratie op de COVID-unit. :o

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:55

Ik doe altijd van die prikkers in mijn haar. Ik heb dit jaar sterretjes voor oud en nieuw. Je fontanellen gaan wel terug open.
Ik ben maandagochtend uit de nachtdienst gekomen, ik kan nu weer wat bewegen.

Ik denk er over om nog wat vakantie in te leveren. Ik kreeg een bloemetje thuisbezorgd van de artsen. Ze hadden gehoord dat ik in mijn vakantie was gekomen. En ze vonden dat zo bijzonder omdat ik dus al ontslag genomen heb.

Ik vind het ook wel lastig om nu de directe patiëntenzorg uit te gaan. Ook al is infectiepreventie toch ook erg nuttig, maar dat kan ik nog helemaal niet. Dus nu overweeg ik dat als het straks nog nijpend of zelfs nijpender is er wat uurtjes bij te zusteren.

Ik ben nog steeds heel blij dat ik het beleid niet hoef te maken. Alles wat je doet raakt mensen en de resultaten zijn nu ook nog eens niet zichtbaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 07:49

Targa, vier kerstdagen? Bedoel je dan dubbele shifts op beide kerstdagen? Want we hebben maar twee kerstdagen hier.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:05

Afbeelding
Diep respect na de uitzending van Beau nog eens extra..

Ook jullie hier die in de zorg werken ik zou jullie dolgraag een enorme dikke knuffel willen geven

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:29

Hm, ik vind sommige dingen maar lastig.. Net heel wat posts gelezen over beleid etc en wat er wel of niet goed gaat..

Ik zie de berichten dat NL zo verschrikkelijk laat is met vaccineren, het moet allemaal sneller. Daartegenover berichten dat mensen vinden dat het veel te snel gaat en zich daarom (nu nog) niet willen laten vaccineren..
De zorgmedewerkers moeten vooraan en als eerste een vaccin kunnen krijgen.. maar de vaccinatiebereidheid onder zorgmedewerkers is laag.. wat wil de beroepsvereniging nu?

NL moet strenger in de lockdown want funshoppers ach en wee.. net t hoofd branchevereniging detailhandel (of iets van die strekking) dat het de winkeleigenaren aan de lippen staat en dat er dingen verkocht moeten kunnen worden (want je koffieapparaat zal maar net kapot zijn bv)..

Echt, ga er maar aan staan om zoiets te besturen.. %)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:36

Die ingewikkelde Nederlanders ook. Waren we allemaal maar volgzame schapen.
Of toch beter niet? Ik weet het ook niet meer. :')

Needje schreef:
Targa, vier kerstdagen? Bedoel je dan dubbele shifts op beide kerstdagen? Want we hebben maar twee kerstdagen hier.

Dag voor en dag na Kerst ook. Maar dag erna is zondag, dat voelt ook wel een beetje als feestdag. Iig wel qua hoe het dan loopt in een ziekenhuis (artsen, apotheek ed minder aanwezig).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:36

Cer, het is ook een lastige. Want soms zijn niet essentiële goederen super belangrijk die het in een normale situatie niet zijn en zijn ze kapot, of bevuild onverwacht en heb je met spoed veel nodig.
Ik weet van iemand die gevonden is en met spoed in het ziekenhuis kwam. De badjas, ondergoed , veel kleding was allemaal onbruikbaar geworden door de vele ongelukjes terwijl man buiten bewustzijn was of half buiten bewustzijn. Dan is het dus wel heel erg vervelend dat er geen kleding gekocht kan worden.
Zo heb je altijd van dit soort urgente onverwachte situatie. Je gasfornuis zal het maar begeven of je vriezer. Alleen kun je op die uitzonderingen geen beleid maken en dat doet de overheid ook maar niet en zoeken mensen andere oplossing. (VB 1→ kinderen geven eigen ondergoed en badjas en bestellen online bij etc). Zo mag je hopen dat er dan nog ergens een oude vriezer of gasfornuis staat.

Ik ben het eens met je post, want ik zou nu absoluut niet al die verantwoordelijkheid willen want de regering, RIVM niemand kan het helemaal goed doen. Altijd zal er een groep zijn die (terecht!) boos is en verdrietig→ geen inkomen, niemand meer zien, verzorging valt om want te grote stijging etc Het gaat over zoveel schijven en facetten, heel lastig. Daar mag ook best wel eens wat oog voor zijn.

De enige die echt dingen valt te verwijten zijn die wappies die gewoon maar de risico's blijven nemen en meehelpen met de stijging.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:41

Astorga schreef:
Die ingewikkelde Nederlanders ook. Waren we allemaal maar volgzame schapen.
Of toch beter niet? Ik weet het ook niet meer. :')

_O-
Of de Nederlander (als die al bestaat) zo ingewikkeld is weet ik niet. Wel zie ik op het moment dat er nogal wat mis gaat. Gisteren was bv op het nieuws te zien hoe jongeren slaags raakten met de politie in Velzen en ik begreep ook dat er opgeroepen was om vuurwerk af te gaan schieten. Dat is gewoon anarchistisch en dat is heel fout nu en kun je echt niet hebben als overheid.
"De" NEderlander bepaalt in ieder geval graag zelf hoe zijn leven er uit ziet en misschien dat Nederlanders daar wat minder gezagsgetrouw zijn als andere volkeren. Zou zo maar kunnen. Ik vind dat wel interessant die verschillen tussen bv Fransen en NEderlanders, Belgen en Nederlanders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:44

Schemerdier schreef:
Ik ben het aan het terugzoeken, maar ik kan het niet een artikel vinden. Maar ik heb dus onlangs op het (Belgische) journaal gezien, waar ze een repetitie filmden van hoe het vaccineren er zou aan toe gaan in de wzc, en dat ging als volgt:
- dan in kartonnetjes steken voor de gewenste hoeveelheid, en dit via een transportbedrijf op koelkasttemperaturen vervoeren naar het wcz. Daar terug in de koelkast, het kon koel ongeveer 5 dagen bewaard worden.
- Net voor het toegediend moet worden moest het nog geprepareerd/klaargemaakt worden, eens die laatste handeling gebeurd was, moet het binnen enkele uren in de arm van een persoon zitten.

Klopt ja. De vaccins worden allemaal in GHB in Leuven ontdooid en worden dan verdeeld naar de wzc.

Ik las net dat een vriezerfabrikant in Oost-Vlaanderen de vraag niet kan bijhouden :D Hij is één van de weinigen die -70 vriezers kan maken.

We zullen ze nodig hebben, want volgens Pfizer en BioNtech zitten we nog een jaar of 10 met dit virus :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 23-12-20 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:45

Cer schreef:
Hm, ik vind sommige dingen maar lastig.. Net heel wat posts gelezen over beleid etc en wat er wel of niet goed gaat..

Ik zie de berichten dat NL zo verschrikkelijk laat is met vaccineren, het moet allemaal sneller. Daartegenover berichten dat mensen vinden dat het veel te snel gaat en zich daarom (nu nog) niet willen laten vaccineren..
De zorgmedewerkers moeten vooraan en als eerste een vaccin kunnen krijgen.. maar de vaccinatiebereidheid onder zorgmedewerkers is laag.. wat wil de beroepsvereniging nu?

NL moet strenger in de lockdown want funshoppers ach en wee.. net t hoofd branchevereniging detailhandel (of iets van die strekking) dat het de winkeleigenaren aan de lippen staat en dat er dingen verkocht moeten kunnen worden (want je koffieapparaat zal maar net kapot zijn bv)..

Echt, ga er maar aan staan om zoiets te besturen.. %)

Ja, erg raak wat je hier schrijft. Ga er maar aan staan inderdaad...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:49

pien_2010 schreef:
Zo heb je altijd van dit soort urgente onverwachte situatie.

I knooowwww... hier zelf misschien wel/misschien geen lekkage.. gezien de situatie vind ik het superlastig om constructief iets te doen.. maar het stroomt niet langs de wanden dus we zingen t wel even uit :+
Bij mn moeder een lekkend toilet, niet heel drastisch en droog te houden met keukenpapiertjes.. moet nieuwe pot komen.. ook maar even wachten (dan kunnen de tegels die er 30jaar in zitten, er ook meteen uit)

Citaat:
Ik ben het eens met je post, want ik zou nu absoluut niet al die verantwoordelijkheid willen want de regering, RIVM niemand kan het helemaal goed doen. Altijd zal er een groep zijn die (terecht!) boos is en verdrietig→ geen inkomen, niemand meer zien, verzorging valt om want te grote stijging etc Het gaat over zoveel schijven en facetten, heel lastig. Daar mag ook best wel eens wat oog voor zijn.

Ja precies dat :j

Citaat:
De enige die echt dingen valt te verwijten zijn die wappies die gewoon maar de risico's blijven nemen en meehelpen met de stijging.

is ook.... maar, aan de andere kant, ik blijf het lastig vinden dat ze niet goed kunnen duiden waar de haarden lijken te zitten..

En aansluitend.. bij een risico moest NL de grenzen sluiten, daar waren ze VEULstelaat mee in maart. Nu doen ze de grenzen dicht voor mensen uit de UK, en ach en wee.. nu zijn daar mensen gestrand.. dus, wat moet je nu doen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:54

Citaat:
En aansluitend.. bij een risico moest NL de grenzen sluiten, daar waren ze VEULstelaat mee in maart. Nu doen ze de grenzen dicht voor mensen uit de UK, en ach en wee.. nu zijn daar mensen gestrand.. dus, wat moet je nu doen?

De problemen zijn vooral veroorzaakt door Frankrijk die de grenzen heeft gesloten en nu in onderhandeling is met de UK. Boris heeft wat nonchalant gedaan toen de eerste signalen kwamen van dit gemakkelijk te verspreiden virus. Frankrijk heeft AL 2 zeer strenge lock downs gehad en het hele land op slot gegooid (wij mochten echt niets, en zelfs nu in Nederland is er meer vrijheid als tijdens onze lock downs). Dus helemaal vreemd is het niet dat Frankrijk boos is en wellicht dat de irritatie over de Brexit en Britten die de Franse vissers te weinig willen laten vissen volgens de Fransen stiekem ook nog wel mee speelt, dat ze eventjes willen laten voelen dat Frankrijk een echte stevige prik kan uitdelen aan de Engelsen. Maar dat laatste zal nooit toegegeven worden.
De 1ste heb ik wel begrip voor, want terwijl UK fluitend doorgaat met het leven, wordt in Frankrijk iedere keer heel streng alles op slot gegooid en dat kost klauwen met geld want de economie kan dit helemaal niet hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:57

Schemerdier schreef:

Het is ook geen onmogelijkheid, maar er is gewoon relatief gezien meer verlies. Je moet uitdelen in dosissen van 5 stuks (want er zitten er 5 in een flesje) en je kan niet bewaren (max 4 dagen). Daardoor is het verlies gewoon relatief hoger dan met de huidige tactiek.
Denk ook aan een bewoner die net naar het zkh is en nagevaccineerd moet worden (4dosissen verloren), een bewoner die weigert zich te laten vaccineren door gedragsproblematiek op een PG afdeling waardoor je dagen verliest (er moet een arts aanwezig zijn, die kan niet overal en altijd dagelijks heen) of een andere issue. Met heel veel kleine zorginstellingen zoals in NL betekend dat je op veel plekken voor 1 of 2 dosissen moet naleveren en dan dus direct 4 dosissen verliest.

Als je geen keuze hebt, is er geen keuze, maar moderna gaat ook binnenkort goedgekeurd worden dus dan is het zonde om relatief veel vaccins verloren te laten gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:58

Ik heb geen idee wat de situatie tussen Frankrijk en Engeland is.. ik had het over gestrande nederlanders waarvan een groot deel daar zit vanwege vrachtvervoer en een aantal vanwege andersoortige (dringende?) reizen.. die kunnen nu een paar dagen niet naar huis en gaan bij de ambassade klagen want die doen niet genoeg..
Ja, dat is een gevolg als ergens een grens dichtgaat, dan wordt reizen wat lastig :+ zo werkt dat..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:04

Andere landen die nu beginnen met vaccineren schijnen niet voldoende voorraad te hebben om door te gaan
Probleem is gewoon de levering...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:09

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Zo heb je altijd van dit soort urgente onverwachte situatie.

I knooowwww... hier zelf misschien wel/misschien geen lekkage.. gezien de situatie vind ik het superlastig om constructief iets te doen.. maar het stroomt niet langs de wanden dus we zingen t wel even uit :+
Bij mn moeder een lekkend toilet, niet heel drastisch en droog te houden met keukenpapiertjes.. moet nieuwe pot komen.. ook maar even wachten (dan kunnen de tegels die er 30jaar in zitten, er ook meteen uit)

Citaat:

Ja precies dat :j

Citaat:

is ook.... maar, aan de andere kant, ik blijf het lastig vinden dat ze niet goed kunnen duiden waar de haarden lijken te zitten..

Ik denk dat het effect van grenzen sluiten een beetje overschat wordt. Tegen de tijd dat men ontdekt er iets speelt, is het al lang en breed hier. Wanneer had men in het voorjaar alle grenzen moeten sluiten? Toen wij nog niet eens wisten dat het in europa was, was het waarschijnlijk al lang in Nederland is achteraf gebleken.

Ik denk wel dat reizigersverkeer beperken zin heeft. Ik bedoel: de kiemen van de pieken zijn gelegd toen we ondanks alles toch massaal op wintersport moesten blijven gaan. En toen we in de zomer weer met zn allen naar de spaanse costa's en andere drukke plekken moesten. Terwijl er tegelijk veel te weinig testcapaciteit was. Dat was stom. En ook niet nodig. Zo maak je het onbeheersbaar.

Qua waar de haarden zitten: in deze fase staat het hele bos in brand. Dan ga je weer naar de mitigatiefase. Dan spoor je geen brandjes meer op en trapt ze uit, maar dan verschuift de nadruk naar algemene maatregelen. Zoals een lockdown.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:10

Wij krijgen meer van het Moderna heb ik begrepen....
Daar hebben ze op ingezet omdat dat logistiek makkelijker is -20 nl

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:16

weten ze eigenlijk of alle vaccins even goed werken en welke bijv. meer of andere bijwerkingen heeft?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:18

Beetje verdiept maar er zijn betere experts hier..
Moderna werkt net als Pfizer, Oxfort schijnt net als influenza injectie te werken..

Correct me if i am wrong.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:24

Gekke vraag, ander onderwerp:D

Is HCQ als medicatie nou in andere landen binnen de EU wel goedgekeurd? Iemand zei me dat, maar ik dacht dat dat Europese beslissingen waren maar kon het ook niet goed vinden.
Volgens haar is het alleen in NL en BE niet goedgekeurd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:27

mag schreef:
weten ze eigenlijk of alle vaccins even goed werken en welke bijv. meer of andere bijwerkingen heeft?

Volgens mij hebben ze hier nog geen idee over.
Ik las wel dat Pfizer, nu de vaccinaties beginnen, gaat onderzoeken waarom het vaccin bij de ene mens wel en bij de andere niet werkt. Ook icm de ' nieuwe ' variant van het virus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:31

secricible schreef:
Gekke vraag, ander onderwerp:D

Is HCQ als medicatie nou in andere landen binnen de EU wel goedgekeurd? Iemand zei me dat, maar ik dacht dat dat Europese beslissingen waren maar kon het ook niet goed vinden.
Volgens haar is het alleen in NL en BE niet goedgekeurd.

Wat bedoel je met "goedgekeurd"? Of het toegestaan is op de Nederlandse markt? Of dat in behandelrichtlijnen staat dat het bij covid-19 ingezet kan worden?