De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:34

BeFunny niets doen en er ‘gewoon’ door heen gaan zoals bij influenza is echt geen optie.
De besmettelijkheid van dit virus is hoger en de weerstand is er nog niet.
Als het niet vertraagd wordt dan is de druk op het zorgsysteem zo groot dat je de toestanden krijgt zoals in Italië, een groep mensen vanwege leeftijd uitsluiten van zorg.

Daarnaast is het denk ik niet zo zwart wit als jij stelt. Wat is er mis mee om te proberen het virus te vertragen door even wat scherper te zijn op hygiëne en bij twijfel niet naar sociale gelegenheden te gaan.

Kan er aub een apart topic geopend worden over hoe je om moet gaan met ongewenste pb’s?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:41

Er is niets mis met scherper omgaan met hygiëne. Dat zegt volgens mij ook niemand. Ik denk alleen dat veel mensen zich verkijken op de griep en te heftig reageren op Corona. Het Corona virus geeft in ver uit de meeste gevallen milde klachten.

Dat juffen en meesters verzocht wordt thuis te blijven vind ik opzich ook een goede stap.

Je houd het virus echter met geen mogelijkheid tegen als mensen met klachten gewoon drukke festivals mogen bezoeken. In de spits met ov kunnen reizen etc. Het virus gaat dan als een lopend vuurtje.

Wil je het echt tegenhouden zul je verregaande maatregelen moeten nemen en daar zit het overgrote deel niet op te wachten. Mij is het om het even, ik werk voornamelijk vanuit huis. Verder heb ik weinig last van stress en geniet ik ook nog eens van aardig wat vrije tijd. Ik zit dat virus makkelijk uit.

Ik denk dat het punt wat ik probeer te maken niet duidelijk is
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 09-03-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:42

Cer schreef:
karuna schreef:
Het advies is niet voor niks bij niezen, of hoesten of koorts blijf thuis. Lijkt erop dat nu uitgegaan wordt voor de zekerheid van klachten behandel je als corona dus thuisblijven.

Het advies is: verkoudheid of verhoging tot 38C én contact gehad met een patient of in een gebied geweest: bel geen huisarts maar blijf thuis en ziek uit

Dus niet bij óf niezen óf hoesten óf koorts..
Wel als je hoger dan 38C hebt én je moet hoesten, of 38C én je bent benauwd, dan moet je de huisarts bellen

Het is wel ook of niezen of hoesten. Mijn kinderen mogen niet naar school omdat ze hoesten. Ook van de diverse sportverenigingen bericht gehad dat kinderen die hoesten niet welkom zijn. (We wonen in Brabant, rest van Nederland is het misschien anders)

BeFunny

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:48

Ik vind dus eigenlijk dat je beter je hoofd koel kunt houden. Met beide benen op de grond. Zorgen dat je bestand bent tegen koorts en als je dat niet bent dat je voor jezelf de juiste maatregelen neemt. En verder gewoon doen wat je altijd doet ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:50

IMJ schreef:
_Penotti schreef:
.

Dus inderdaad, wat snotteren is niet de griep of corona waar mensen dan mee besmet worden.
.

Nou ja.. helaas dus wel.

Meerdere mensen hadden wat luchtwegklachten en dat bleek corona..
Of een nachtje koorts..

Dat kan het zijn, maar hoeft dus niet. Nu is er paniek om elke kuch.
En dan gaat een werkgever waar niet thuisgewerkt kan worden echt niet zeggen blijf maar lekker thuis.

Daarnaast geloof ik niet dat je het uit kunt gaan bannen.
Carona gaat echt nog wel vaker terugkomen. Dat heeft zich hier nu gevestigd. Met wat warm weer zal het waarschijnlijk wel op de achtergrond verdwijnen om dan in de winter weer toe te slaan.
Wellicht nog veel harder. Want dan is het gepaniek van nu er in eerste instantie niet.
En dan gaan er langzaamaan mensen anti stoffen tegen krijgen en zal het gaan worden zoals een gewone griep.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:51

BeFunny schreef:
Ik vind dus eigenlijk dat je beter je hoofd koel kunt houden. Met beide benen op de grond. Zorgen dat je bestand bent tegen koorts en als je dat niet bent dat je voor jezelf de juiste maatregelen neemt. En verder gewoon doen wat je altijd doet ;)

Maar t gaat er toch niet om wat je zelf wilt? Als het RIVM zegt dat je thuis moet blijven mag je dat dan negeren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:53

De "gewone" griep wordt tegen geent omdat voor veel minder fitte mensen de griep domweg dodelijk kan zijn ook. De echte influenza bedoel ik dan, ik heb een jaar geen enting gehad door omstandigheden en dat heb ik geweten ook. -O-

Dus " even" dit uitzitten zonder maatregelen kan best ontaarden zoals in italie. Dat er iemand moet gaan beslissen dat jou vader, moeder, opa, oma of oudere buurvrouw moet sterven omdat ze niet behandeld mag worden meer ivm teveel zieken. Je zult diegene maar moeten zijn |(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:55

BeFunny schreef:

Zo denk ik ook maar als de overheid anders doet bepalen dan hebben we ons hoe jammer ook allemaal daar aan te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:56

mag schreef:
Maar t gaat er toch niet om wat je zelf wilt? Als het RIVM zegt dat je thuis moet blijven mag je dat dan negeren?

Dat ligt er volgens mij aan waar je woont.. In Brabant moet je bij een kuch thuisbijven, in de rest van NL hoeft dat niet (althans, zo lees ik het)
Dus moet een kuchje óf een snotneus en geen koorts, hoef je niet thuis te blijven.

Zoiets...

Die Edwin (heeft Corona, ik kan een 538 uitzending niet linken) vertelde op de radio net dat druk op de borst/schouderbladen voor hem anders was dan bij een gewone griep..in combinatie met hoofdpijn

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:57

BeFunny schreef:
Er is niets mis met scherper omgaan met hygiëne. Dat zegt volgens mij ook niemand. Ik denk alleen dat veel mensen zich verkijken op de griep en te heftig reageren op Corona. Het Corona virus geeft in ver uit de meeste gevallen milde klachten.

Dat juffen en meesters verzocht wordt thuis te blijven vind ik opzich ook een goede stap.

Je houd het virus echter met geen mogelijkheid tegen als mensen met klachten gewoon drukke festivals mogen bezoeken. In de spits met ov kunnen reizen etc. Het virus gaat dan als een lopend vuurtje.

Wil je het echt tegenhouden zul je verregaande maatregelen moeten nemen en daar zit het overgrote deel niet op te wachten. Mij is het om het even, ik werk voornamelijk vanuit huis. Verder heb ik weinig last van stress en geniet ik ook nog eens van aardig wat vrije tijd. Ik zit dat virus makkelijk uit.

Als je naar de cijfers van Zuid-Korea kijkt waar veel meer mensen getest worden dan klopt het wel dat het overgrote deel nauwelijks of alleen milde klachten heeft.

Helemaal tegenhouden gaat ook niet lukken, vertragen hopelijk wel.

De drastische maatregelen zoals in Italië zit niemand op te wachten, dat snap ik. Maar de gevolgen van de uitbraak voor de druk op de zorg wil je ook voorkomen.
Hoe dat dan het beste kan weet ik ook niet. Maar achteroverleunen en het maar laten gebeuren lijkt me ook niet de juiste optie.

Vraag het me gewoon af, wanneer doe je het goed? Alleen specifieke gevallen in quarantaine? De hele sociale omgeving van die betreffende personen? Het hele dorp? De provincie?
Gaan er in Nederland meer maatregelen getroffen worden als het aantal besmettingen oploopt? Zo ja welke maatregelen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:57

Ha hij is nu op de radio geweest kennelijk. Die woont normaal hier in de buurt. En als fitte man echt heel erg beroerd geweest.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:58

En als in Brabant die werkgever zegt dat je toch moet komen? Als je dat niet doet is het dan werkweigering?
Ik weet zeker met 100% bij een vorige werkgever van me die al te weinig personeel had ik echt niet bij een kuch thuis zou kunnen blijven. Daar maakte je altijd al meer uren dan je contract omdat de planning weer eens vast liep.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:59

Jammer ziek is ziek, dan mag de asociale baas zich maar melden bij de rivm. Als de zieke medewerker de rest aansteekt kan hij helemaal niks meer. Dus tsja pech voor de baas

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:01

Ik vind het stront vervelend dat de uni hier even een mailtje stuurt met: thuisblijven met een kuchje ook bij tentamens, maar verder totaal niet informeert wat je moet doen als je niet naar je tentamen mag gaan door hoesten. Of wat er gebeurt als dadelijk de universiteit sluit. Heb volgende week al het eerste tentamen. Geef even wat informatie voor ik voor Jan met de korte achternaam nu aan het studeren ben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:01

MizzMontana schreef:
BeFunny schreef:

Als je naar de cijfers van Zuid-Korea kijkt waar veel meer mensen getest worden dan klopt het wel dat het overgrote deel nauwelijks of alleen milde klachten heeft.

Helemaal tegenhouden gaat ook niet lukken, vertragen hopelijk wel.

De drastische maatregelen zoals in Italië zit niemand op te wachten, dat snap ik. Maar de gevolgen van de uitbraak voor de druk op de zorg wil je ook voorkomen.
Hoe dat dan het beste kan weet ik ook niet. Maar achteroverleunen en het maar laten gebeuren lijkt me ook niet de juiste optie.

Vraag het me gewoon af, wanneer doe je het goed? Alleen specifieke gevallen in quarantaine? De hele sociale omgeving van die betreffende personen? Het hele dorp? De provincie?
Gaan er in Nederland meer maatregelen getroffen worden als het aantal besmettingen oploopt? Zo ja welke maatregelen?

Ik denk hetzelfde als China en Italië namelijk dat het hele normale leven op z’n gat gaat. Wie zijn wij eigenlijk dat we maar denken dat hier zoiets nooit kan gaan gebeuren!?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:05

Ik zit ook thuis met 38.0 en war verkouden. Normaal was ik gaan werken want ik ben fit genoeg daarvoor. Ik ben koerier maar het bedrijf volgt de regels rivm. Kom uit Brabant trouwens en werk in Breda.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:12

Ik lees hoe men tot op het bot verdeeld is over het feit of idt virus nu wel of niet zo ernstig is. Ik vraag me dan ook af welke gevolgen dit op de lange termijn gaat hebben politiek gezien. Een recessie die hier hoogstwaarschijnlijk achteraan komt zal ook zijn gevolgen hebben. Ik verwacht dat zelfs als het virus nu snel minder wordt dat we zo of zo de komende jaren nog heel lang de gevolgen gaan voelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:13

sureido schreef:
Ik vind het stront vervelend dat de uni hier even een mailtje stuurt met: thuisblijven met een kuchje ook bij tentamens, maar verder totaal niet informeert wat je moet doen als je niet naar je tentamen mag gaan door hoesten. Of wat er gebeurt als dadelijk de universiteit sluit. Heb volgende week al het eerste tentamen. Geef even wat informatie voor ik voor Jan met de korte achternaam nu aan het studeren ben.

Ik denk (dat ze achter de schermen) hier heel hard over aan het nadenken zijn.
Mijn tentamen is ooit uitgevallen van wegen ijzel. Instelling sloot ook. Is toen een ander moment ingepland maar dit was eerst niet vanzelfsprekend.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:14

sureido schreef:

Wat betreft de mogelijkheid tot inhalen heb je helemaal gelijk, dat zouden ze best kunnen aangeven.
Maar studeren doe je toch nooit voor Jan met de korte achternaam? Wat je nu leert blijft toch wel langer hangen dan de datum van je geplande tentamen?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:15

karuna schreef:
Ha hij is nu op de radio geweest kennelijk. Die woont normaal hier in de buurt. En als fitte man echt heel erg beroerd geweest.

Oh nee. Nu heeft hij via de radio heel Nederland besmet! :')

Als fit mens werd ik ook heel ziek van influenza, met een pred-kuurtje na om het af te toppen.

Ik durfde zaterdag haast niet naar de supermarkt tijdens mijn allergische bui. En ja, wist zeker dat het allergie was. Was bang dat de ggd mij zou komen ontvoeren en ik de rest van de maand verplicht mondkapjes had moeten borduren.
Gelukkig niet gebeurd, maar voel me als allergisch mens haast geroepen om iedere nies te verantwoorden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:17

_Penotti schreef:
Dat kan het zijn, maar hoeft dus niet. Nu is er paniek om elke kuch.
En dan gaat een werkgever waar niet thuisgewerkt kan worden echt niet zeggen blijf maar lekker thuis.

Daarnaast geloof ik niet dat je het uit kunt gaan bannen.
Carona gaat echt nog wel vaker terugkomen. Dat heeft zich hier nu gevestigd. Met wat warm weer zal het waarschijnlijk wel op de achtergrond verdwijnen om dan in de winter weer toe te slaan.
Wellicht nog veel harder. Want dan is het gepaniek van nu er in eerste instantie niet.
En dan gaan er langzaamaan mensen anti stoffen tegen krijgen en zal het gaan worden zoals een gewone griep.

Gedeeltelijk eens..

Zoals inmiddels denk ik al 50x gezegd is de capaciteit in de ziekenhuizen mogelijk te klein voor het aantal ernstig zieken dat kan gaan komen..

Dus probeert het te vertragen!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:20

tiwi1969 schreef:
sureido schreef:

Wat betreft de mogelijkheid tot inhalen heb je helemaal gelijk, dat zouden ze best kunnen aangeven.
Maar studeren doe je toch nooit voor Jan met de korte achternaam? Wat je nu leert blijft toch wel langer hangen dan de datum van je geplande tentamen?

Nou bij mij bleef wel wat hangen, maar lang niet alles. Als ie ets leert voor tentamen dan moet ik een maand later wel weer opnieuw leren, of in elk geval bekijken wat de stof was en de details nogmaals goed doornemen. Je bent meer tijd kwijt zo.

Even wat anders. Ik verbaas me er nog steeds over dat er nog cruiseschepen varen in de wereld. Na dat gedoe weken geleden in Japan zou ik als rederij toch wel 3x nadenken geloof ik. Toch poppen er nog steeds berichten op dat cruiseschepen niet aan mogem meren of dat er coronavirus is op zon schip

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:22

tiwi1969 schreef:
sureido schreef:

Ik ben nu aan het leren voor een hertentamen maar merk toch wel dat het allemaal wel weer flink naar achter is gezakt. Heb ook best veel stress voor mijn tentamens, dus bedoelde ook de stress en de tijd die daar nu in gaat zitten ermee. :) Ik ga maar gewoon leren alsof het doorgaat en zie wel hoe het op zijn beloop gaat.. Ben alleen bang dat als je thuisblijft vanwege verkoudheid, je daar bewijs van moet leveren oid, maar de huisarts mag je weer niet bellen met weinig klachten. Het is zo krom allemaal. Ben ook benieuwd wanneer je dan mag inhalen, of je nog een 3e kans krijgt etc.. Zoveel vragen, iedereen zit nu echt tegen elkaar te paniekeren omdat er zo weinig informatie wordt gegeven.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:23

Wat ik mij afvraag: Is er eigenlijk ook een lijstje met aantallen bekend van mensen die nu nog positief zijn? Want de mensen die weer beter zijn, zijn niet meer positief natuurlijk. (het aantal mensen die het nu hebben ligt dus lager dan het cijfer van rivm, niet geteste mensen niet meegerekend natuurlijk).
Niet dat het ergens voor nodig is, maar gewoon interesse.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:23

Gisteren ging het over de dermatologen en dat er relatief veel besmet waren door 1 persoon die het virus droeg. Kwam dat dan alleen door het handen schudden?

Hieronder een link naar een artikel waarin ze onderzoek hebben gedaan naar omgevings besmetting, dat blijkt best veel te zijn.
Virus gevonden op stoel, raam, deur, lichtknop, wasbak, toilet etc.

https://www.channelnewsasia.com/news/si ... y-12503522