paardrijden en overgewicht.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 20:33

Dank je! Ik heb zelfs al een haas/konijn gespot

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:03

Mooi daar!
Goed gedaan ladybird!

Ik ben op vakantie. Probeer er wel op te letten, maar het wil nog niet echt lukken. :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 21:08

De 10.000 heb ik niet gehaald. Volgende keer een stukje verder. Maar wel toch nog bewogen na een dagje werken

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:19

Purny, gezond maar vooral lekker!

Ik lig nog in het ziekenhuis na mijn operatie. Mag vandaag en morgen niks eten en komende week ook alleen vloeibaar. Heb ook al 3 zakken natrium chloride gekregen vandaag zodat ik niet uitdroog. Nu slapen want ik ben erg moe. Hopelijk mag ik morgen naar huis en mag het infuus en alle plakkers er af.
Laatst bijgewerkt door bontejames op 14-07-17 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:22

Beterschap BJ!

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 22:52

Mooi daar Purny!
Beterschap bontejames!

Na een hele ongezonde week 1 kilo aangekomen.. Die er 3 dagen daarna al weer af was..
Ik kom echter nog steeds niet onder de 65, toch maar kijken of ik iets aan moet passen in mijn eten.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:04

Goedemorgen dame's!

Mag ik me ook even komen melden hier :wave:
Inmiddels al een paar jaar niet meer op een paarden rug gezeten omdat ik mijzelf hiervoor te zwaar vind/vond.
Omdat er echt wat moest gebeuren en ik het zelf niet kon heb ik een gastricbypass gekregen (Zie mijn toppic over gastricbypass)

Ik heb nu al een tijdje een bijrijd/verzorg paardje waar ik graag weer op wil gaan rijden.
Nou wil ik met mezelf afspreken dat ik met een bepaald gewicht op haar mag gaan rijden. Maar ik zit nog een beetje te puzzelen met welk gewicht?
Ze is een tinker van 15 jaar oud en ongeveer 1.55 schofthoogte. Ze weegt zelf 600 kg. en is best stevig gebouwd.
Het is moeilijk te beoordelen maar hoeveel kilo max zouden jullie doen?
Ben wel erg benieuwd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:23

Hier ineens weer wat kwijt. Gisteren broodjes shoarma gegeten dus snap er niks vann :') maar ben er wel blij mee :))

Bj beterschap!

Justashley welkom. Ik ga geen uitspraak doen over gewicht en wanneer je weer op een paard zou kunnen stappen. Er komt namelijk nog veel meer bij kijken dan alleen het gewicht van de ruiter. Hoe getraind is het paard bijvoorbeeld. En hoe geoefend de ruiter. Heb je topic nog niet gelezen maar begrijp wel dat je al een lange weg hebt afgelegd. Zo'n operatie is niet niks.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:38

Dankje SusanH

Een lange weg was het zeker. Eerst natuurlijk heel veel jaartjes zelf geprobeerd. Toen naar de huisarts en samen met de huisarts gekeken naar een oplossing na dat ik alles al geprobeerd had voor het NOK gekozen. Hiervoor kom je in een traject met psygologen dietist artsen bewegingsdeskunige en word je helemaal binnestebuiten gekeerd.

Over het paard : Vrij goede conditie maar het zal in het begin gewoon een beetje wennen aan elkaar zijn en wat stap ritjes buiten. Het echte werk wil ik later pas weer gaan oppakken. Over mij: Ik ben geen dresuur amazone granprix ( Helaas haha) Maar kan aardig rijden.
Maar ik snap dat dit moeilijk te beoordelen is. Ik vind het voor mijzelf zo lastig. Omdat ik weet dat ik niet meteen zwaar met haar aan het werk ga en het voor ons allebei conditie opbouwen is (voor haar stukke minder dan voor mij) . Dus ik zal rustig aan beginnen

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:09

JustAshley schreef:
Dankje SusanH

Een lange weg was het zeker. Eerst natuurlijk heel veel jaartjes zelf geprobeerd. Toen naar de huisarts en samen met de huisarts gekeken naar een oplossing na dat ik alles al geprobeerd had voor het NOK gekozen. Hiervoor kom je in een traject met psygologen dietist artsen bewegingsdeskunige en word je helemaal binnestebuiten gekeerd.

Over het paard : Vrij goede conditie maar het zal in het begin gewoon een beetje wennen aan elkaar zijn en wat stap ritjes buiten. Het echte werk wil ik later pas weer gaan oppakken. Over mij: Ik ben geen dresuur amazone granprix ( Helaas haha) Maar kan aardig rijden.
Maar ik snap dat dit moeilijk te beoordelen is. Ik vind het voor mijzelf zo lastig. Omdat ik weet dat ik niet meteen zwaar met haar aan het werk ga en het voor ons allebei conditie opbouwen is (voor haar stukke minder dan voor mij) . Dus ik zal rustig aan beginnen

Daar kan ik ook geen uitspraak over doen. Dan zal ik eerst jou en je pony moeten zien in het echt. Het licht er aan wat je doet met zon pony. Maar als je meer dan 100 kilo weegt zal ik persoonlijk niet gaan trainen en intensief lessen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 12:37

Welkom JustAshley! Een uitspraak doen over welk ewicht een pard kan dragen is heel moeilijk zonder jou of het paard in kwestie te kennen. Ik rij zelf op een manege en heb aan de eigenares gevraagd vanaf welk gewicht ik op een bepaald paard mocht rijden van haar aangezien ik er heel graag eens mee wil rijden maar ik weet dat ik vroeger veel te zwaar was. Inmiddels ben ik op gewicht voor het paardje en mag ik er als alles goed gaat vanmiddag mee rijden :D Ik kijk er echt naar uit.

Voor mij is school deze week alweer begonnen en ben in door de week weer op kot/kamer wat het makkelijker maakt om op te letten wat ik allemaal eet. De weegschaal was dus vanmorgen ook weer lief, inmiddels -22,4 kg *\o/*

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:02

Nee boven de 100 kg zal ik er zelf ook niet opstappen hoor ! Zelf had ik 90 kg in gedachte.. voor stap ritjes

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:38

JustAshley schreef:
Nee boven de 100 kg zal ik er zelf ook niet opstappen hoor ! Zelf had ik 90 kg in gedachte.. voor stap ritjes

Lekker doen joh! Doe vooral waar jij je zelf goed bij voelt he. Wat ik als antwoord gaf was persoonlijk.

Met 90 kilo kan je al wel lekker rijden. Bouw het wel op geef ik mee als tip. Lekker stappen en stukken draven en galopperen als je maar goed afwisseld 8-)

Met mij gaat het goed en ben na de operatie al ruim 3 kilo afgevallen... ook door de pijn en het niet kunnen eten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:38

Een gewicht is altijd lastig aan te geven maar met 90 kg als het dier een goed gespierde bovenlijn en buik heeft dan moet dat prima kunnen.
Eventueel zou je die spieren aan de hand/lange teugel kunnen gaan opbouwen. Lekker lessen terwijl je er nog naast loopt. Goed voor je paard, goed voor jezelf.
Verder kan je je lijf voorbereiden op het weer rijden met oefeningen. Vooral je psoas-spier goed trainen.

Ik heb wel altijd, 3x per week half uur, doorgereden op mijn Groninger van (1.70m/726 kg) maar ben nooit boven de 100 geweest. Dat was voor mij wel de limiet en ik merk nu ik weer lichter wordt mijn energie beter is en het rijden een stuk makkelijker gaat.

DollySpikkel wat een leuke beloning! /3

Gisteren heb ik een paar mooie maar te kleine rijbroeken gepast. Het ging nog net niet, maar over een paar weken kan ik ze weer aan. *\o/*

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-17 16:52

Mijn grens is ook die 100 kilo, voor een paard van 1.68. Hij zou me nu ook kunnen dragen hoor, maar moet ergens een grens stellen.

Paar weken mwah... veel snoepen. Nu besloten te stoppen met de pil. Zonder vent kan ik toch niet zwanger worden. Eens zien of dat helpt met mijn algemene energie. Verder gister mezelf misselijk gegeten. Vandaag er weer tegenaan . 9 september een bedrijfsfeest. Dan wil ik toch weer onder die 100 zitten. Dan heb ik ook vakantie en wil ik weer met t paard t bos in kunnen..... dussssss tijd om te touwtjes weer helemaal in eigen handen te nemen

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:07

Gelukkig word de tinker gewoon altijd gereden door haar eigenaar. Het zal voor mij voor 1 x in de week zijn. Ik zit nu op -20 kg. Nog 10 kg en dan ga ik erop :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:11

Even een vraagje over de app MyFitnessPal. Ik zit er over te denken om daar van de premium variant te proberen voor 1 maand. Dat zou mij €9.99- kosten. Maar als ik dat eenmalig doe, stopt het dan weer automatisch, of word er dan elke maand €9.99- afgeschreven? Zo ja, hoe kan je dat dan weer stoppen? :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:03

Welkom Ashley! ik denk dat je je eigen gevoel volgen moet en moet gaan kijken of je paard er ook last van heeft zegmaar.
bontejames, beterschap! had je een ernstige operatie?

Ik heb verjaardag van mijn oma gehad. icm met familie weekend. Dan lukt het dus echt heel slecht he. je krijgt toch (klein stukje) taart. alleen maar roomboter. zaterdagavond wok, vanmiddag patat met vanalles.

dus ik was vanavond een beetje bang/nieuwsigerig en heb net op de weegschaal gestaan. woensdag was mijn weeg moment en nu net dus weer even gekeken. Het was +0.2 dus eigenlijk helemaal niet zo slecht, maar durf ook niet goed te juichen ofzo. Morgen weer echt heel goed mn best doen en dan hoop ik woensdag op het zelfde gewicht te zitten/afgevallen te zijn.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 16-07-17 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:04

Ik wil me hier ook graag melden :) .
Altijd al te zwaar geweest, maar ondertussen ga ik denk ik richting de 115 kg en vindt het nu wel welletjes. Zit ook niet meer lekker in me vel. Heb nergens energie voor, kleding zit niet fijn, en ben het gewoon beu.
Al vele diëten geprobeerd, maar ga me nu weer richten op caloriën tellen, keukenweegschaal besteld hiervoor (hebben geen goede hier thuis daarvoor), app op telefoon gezet en vanaf morgen beginnen.
Ik weet heel goed waar ik de fout in ga, en dat is met de warme maaltijd en de weekenden.
Als ik werk neem ik mijn eten mee en hou ik me daar netjes.
Ik hoop op deze manier wat grip te krijgen op mijn (vr)eetbuien en doel is toch wel om weer op paard te gaan kruipen.
Deze foto is van 4 jaar geleden toen zat ik rond de 100 kg.
https://myalbum.com/photo/pZmT8EinK6Uu/1k0.jpg

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:14

Wat goed dat je het weer gaat proberen tinker Sally.

Ik voel mij echt slecht heb te veel gegeten en ben er gewoon misselijk van. Hopelijk zakt het gevoel snel.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:16

Ladybird schreef:
Welkom Ashley! ik denk dat je je eigen gevoel volgen moet en moet gaan kijken of je paard er ook last van heeft zegmaar.

Ik heb verjaardag van mijn oma gehad. icm met familie weekend. Dan lukt het dus echt heel slecht he. je krijgt toch (klein stukje) taart. alleen maar roomboter. zaterdagavond wok, vanmiddag patat met vanalles.

dus ik was vanavond een beetje bang/nieuwsigerig en heb net op de weegschaal gestaan. woensdag was mijn weeg moment en nu net dus weer even gekeken. Het was +0.2 dus eigenlijk helemaal niet zo slecht, maar durf ook niet goed te juichen ofzo. Morgen weer echt heel goed mn best doen en dan hoop ik woensdag op het zelfde gewicht te zitten/afgevallen te zijn.

Ach afentoe wat lekkers mag ook wel! Dat je daar van aankomst de volgende dag kan.. zolang je maar het gezonde weer oppakt. Er zijn nou eenmaal mensen die ongezond kunnen eten en nergens op hoeven te letten en die altijd op een gezond gewicht blijven.. bij velen is dat helaas niet zo maar wat kun je er aan doen? Buitenom opletten en afentoe wel genieten.

Geen ernstige operatie. Keel en neusamandelen zijn weggehaald. Nog een nabloeding gehad maar nu gaat alles best goed buitenom de pijn. Ik stond vanochtend weer op de weegschaal en ben binnen 24 uur meer dan 2 kilo afgevallen.. dat is ook niet goed maar wel logisch als je net geopereerd en herstellende bent..

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:17

tinker_sally schreef:
Ik wil me hier ook graag melden :) .
Altijd al te zwaar geweest, maar ondertussen ga ik denk ik richting de 115 kg en vindt het nu wel welletjes. Zit ook niet meer lekker in me vel. Heb nergens energie voor, kleding zit niet fijn, en ben het gewoon beu.
Al vele diëten geprobeerd, maar ga me nu weer richten op caloriën tellen, keukenweegschaal besteld hiervoor (hebben geen goede hier thuis daarvoor), app op telefoon gezet en vanaf morgen beginnen.
Ik weet heel goed waar ik de fout in ga, en dat is met de warme maaltijd en de weekenden.
Als ik werk neem ik mijn eten mee en hou ik me daar netjes.
Ik hoop op deze manier wat grip te krijgen op mijn (vr)eetbuien en doel is toch wel om weer op paard te gaan kruipen.
Deze foto is van 4 jaar geleden toen zat ik rond de 100 kg.
https://myalbum.com/photo/pZmT8EinK6Uu/1k0.jpg

Hopelijk haal je uit dit topic wat motivatie en steun!

Wat had je op die fotoslanke benen!! Daar ben ik wel jaloers op!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:30

bontejames schreef:
Ladybird schreef:

Ach afentoe wat lekkers mag ook wel! Dat je daar van aankomst de volgende dag kan.. zolang je maar het gezonde weer oppakt. Er zijn nou eenmaal mensen die ongezond kunnen eten en nergens op hoeven te letten en die altijd op een gezond gewicht blijven.. bij velen is dat helaas niet zo maar wat kun je er aan doen? Buitenom opletten en afentoe wel genieten.

Geen ernstige operatie. Keel en neusamandelen zijn weggehaald. Nog een nabloeding gehad maar nu gaat alles best goed buitenom de pijn. Ik stond vanochtend weer op de weegschaal en ben binnen 24 uur meer dan 2 kilo afgevallen.. dat is ook niet goed maar wel logisch als je net geopereerd en herstellende bent..

Ja daar heb je wel gelijk in hoor! maar ik heb het probleem op dit moment een beetje dat ik elk weekend wel een dagje ongezond (moet) doen, vanwege verjaardagen, of dan weer feestje waar ik langs moet of wat dan ook. En dat vind ik lastig. maar ik moet zeggen dat ik nog steeds afval dus schijnbaar doe ik het nog steeds niet heel slecht.

Fijn dat het nu beter gaat! ik hoop dat je er niet al te veel last van hebt, vooral ook met die vervelende nabloedingen. Heel veel beterschap in elk geval! en geniet van je ijsjes :D

Welkom Sally! ik hoop ook dat je hier je draai kunt vinden en je motivatie om door te gaan! Bij mij werkt inderdaad eten afwegen en kcal in de gaten houden het beste!

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:49

Welkom Sally! Veel succes!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:10

Al een paar handige dingen in dit topic gelezen.
En heb myfitnesspal op telefoon geinstalleerd. Maar volgens die zou ik 2.130 calorieën per dag mogen hebben.
Dat lijkt me toch wel heel veel. Ik dacht zelf meer aan 1500 - 1700 per dag?

Bontejames denk dat het ook aan de foto ligt want dunne benen heb ik eigenlijk nooit gehad :o
Bovenbenen schuren zo heerlijk lekker tegen elkaar aan zonder broek.

Vind het echt knap dat mensen hier al 20 kilo of meer zijn kwijtgeraakt.
En alle andere ook super goed bezig.