Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:21

mag ik mij ook melden ? ik heb me hier vorig jaar wel is gemeld geloof ik maar toen was ik depressief dus toen viel ik af op de slechte manier.

nu wil ik weer beginnen ik ben veel en veeelll te zwaar ( als je het gewicht wilt weten doe ik dit liever in pb ) mijn streef gewicht is voor nu 100 en daarna naar de 75
voorlopig heb ik niet de mogelijkheid tot echt sporten de reden daarvan is lopende onderzoeken in het ziekenhuis ik ga wel wandelen en fietsen dat mag en kan wel

ik haal al veel dingetjes uit de sonja boeken hiermee wil ik beginnen niet alles uit de boeken ga ik gebruiken meeste alleen het ontbijt , tussendootjes en lunch soms ook avond eten ga ik niks aan veranderen behalve de hoeveelheid

ik wil rond maart een bepaald aantal kilo,s kwijt zijn en dan als beloning voor mezelf beginnen met auto rijlessen

ik ga 11 juli ook beginnen met werk en dan zal ik ook drie keer per week ( maandag , woensdag , vrijdag ) gaan wandelen naar werk dat is ongeveer 15 tot 20 minuutjes lopen.

ik hoop dat dit al een goed begin is.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 18:26

Gelukkig dat nu beter gaat met je depressie. Sporten is gelukkig niet het belangrijkste als je wilt afvallen, gaat grotendeels om minder kcal binnenkrijgen dan je verbrand.

Lees vooral de OP even door! Daar staat de basis informatie al gegeven, veel meeschrijvers in dit topic doen het op die manier. Al is er niet echt een vaste wijze, doe vooral waar je jezelf goed bij voelt en wat werkt voor je.

---

Heb zelf vanochtend sinds lange tijd weer eens op de weegschaal van mijn ouders gestaan. Was daarop vorig jaar op mijn zwaarste moment 83 kilo. Ook mijn startgewicht, twee maand later overgestapt op andere weegschaal die hoger aangeeft. Maar nu weer eens op mijn ouders weegschaal gestaan dus, daarop was ik vanmorgen 65 kilo. Vanaf augustus ben ik dus 18 kilo afgevallen :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:27

Welkom!

Ik zou naast de 3x per week naar werk wandelen kijken of je minimaal 5 dagen per week een uurtje kunt wandelen/fietsen. Een uurtje bewegen per week is een start maar by far niet genoeg om echt actief met je gewicht bezig te gaan :)

Daarnaast is het goed om je kcal inname bij te houden. Het gaat niet zo zeer om 'amper meer eten' maar meer om wat je eet :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:29

helemaal vergeten bij te zetten ik ga inderdaad ook meer dan dat doen natuurlijk :D kwa wandelen en fietsen enz bedoel ik . en ik ga even de OP door lezen

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:46

Hoi Maartje987 wat leuk dat je gezellig mee gaat doen.
Door omstandigheden kan ik helaas ook niet sporten en heb ik een mega'sport'dip ik merk dat dit ook met voeding is ookal gaat het nog steeds goed.
vorig jaar 30 juni 2015 woog ik 75 kg (ik ging zelfs in de avond richting de 78) op dit moment ben ik 63 kg.
ik vind zelf 1 kg per maand heel netjes en van mij hoeft het ook niet sneller te gaan. ik ben sowieso 2 maten kleiner en heb nu zelfs af en toe maat 36.

toch baal ik van mijn energie niveau ik heb een virus in mijn lijf en ik blijk daar onwijs veel last van te hebben, ik ben mijn energieke moves kwijt ik heb net een half uur hard gelopen en moest mijzelf echt dwingen had bij thuiskomst ook echt mijn tong op mijn enkels terwijl ik voor mijn ziek zijn dit allemaal niet had.. ik had aan 7 uur slaap genoeg op een nacht nu moet ik er sowieso 10 hebben en kan dan nog door slapen...

GRRRRRR
Qua voeding ben ik juist nu nog meer supplementen aan het bijnemen extra B12 voor energie en omega tegen de pijn in mijn gewrichten.
vitamine D voor het virus en c voor extra energie... naja zo ben ik uhh lekker bezig.

mocht je vragen hebben maatje987 mag je altijd een pb sturen... :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:04

Dankje wel :D bij mij lopen er onderzoeken naar fibromyalgie , ik wilde dus nog niet gaan sporten omdat ik dat eerst zeker wil weten zodat ik daarna onder begeleiding kan gaan sporten .

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:22

Maatje987 dat is heel goed van je... bij mij wordt misschien aan pfeifer gedacht ook niet echt bevorderlijk om mee te sporten... :(

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:04

maatje987 schreef:
mag ik mij ook melden ? ik heb me hier vorig jaar wel is gemeld geloof ik maar toen was ik depressief dus toen viel ik af op de slechte manier.

nu wil ik weer beginnen ik ben veel en veeelll te zwaar ( als je het gewicht wilt weten doe ik dit liever in pb ) mijn streef gewicht is voor nu 100 en daarna naar de 75
voorlopig heb ik niet de mogelijkheid tot echt sporten de reden daarvan is lopende onderzoeken in het ziekenhuis ik ga wel wandelen en fietsen dat mag en kan wel

ik haal al veel dingetjes uit de sonja boeken hiermee wil ik beginnen niet alles uit de boeken ga ik gebruiken meeste alleen het ontbijt , tussendootjes en lunch soms ook avond eten ga ik niks aan veranderen behalve de hoeveelheid

ik wil rond maart een bepaald aantal kilo,s kwijt zijn en dan als beloning voor mezelf beginnen met auto rijlessen

ik ga 11 juli ook beginnen met werk en dan zal ik ook drie keer per week ( maandag , woensdag , vrijdag ) gaan wandelen naar werk dat is ongeveer 15 tot 20 minuutjes lopen.

ik hoop dat dit al een goed begin is.

Ik zou wel opletten met de Sonja Bakker boeken, volgens mij is het kcal doel nogal laag als je die maaltijden aanhoudt! Zoals al gezegd wordt, bekijk even de OP, daar staan nuttige tips in! Het is bijvoorbeeld echt aan te raden om Myfitnesspal te gebruiken om lekker bij te houden hoeveel kcal je per dag eet. Zoals Lieneke al zegt, eten is echt het allerbelangrijkste! (in de OP staat hoe je je BMR kan berekenen, ga hier qua eten in ieder geval niet onder zitten!) Ik ben ook 10kg kwijtgeraakt door enkel en alleen mijn eetpatroon aan te passen, zonder extra te gaan sporten. Dus niet sporten is op zich niet erg! En alles wat je erbij kan fietsen of wandelen is mooi meegenomen, toch?

In ieder geval welkom en succes! Als je nog vragen hebt dan kan je ze natuurlijk altijd stellen :D.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:10

precies wat Imandra zegt... vele mensen weten wel wat goed en niet goed voor ze is alleen is het lastig te combineren aangezien je in de supermarkt ook doodgegooid wordt met labels van gezonde voeding enz... gewoon lekker zelf koken zoveel mogelijk gekleurde groente daarmee de helft van je bord vullen kwart bortje vlees/vis/vega en kwart volkoren/spelt/aardappel/pasta...
of maak heerlijke salades.

probeer minder brood te eten :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:31

Met brood is niks mis. Eet doordeweeks dagelijks 4 plakken brood met beleg op het werk. Hiervoor met werk in tankstation altijd luxe belegd broodje. Ben gewoon afgevallen.

Kcal inname en verbruik blijft leidend. Dan kan je prima brood blijven eten.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:36

linoleum je hebt een punt maar ik probeer een ander punt te maken.. in brood zitten helaas vaak veel suikers brood is hip net als pasta onwijs lekker maar vind het niet genoeg vullen.. de kcal vind ik zelf te hoog ik lunch liever met een goede salade met zalm of sardientjes.
helemaal koolhydraten vermijden zou ik zeker niet doen.. maar eens opletten hoeveel je er van neemt kan geen kwaad.

Zelf vind ik het verschikkelijk om de Kcal te gaan tellen... dat heb ik afgelopen jaar ook niet gedaan.. ik ben afgelopen 2 maanden toch 6 kg kwijt geraakt door vrijwel geen brood te eten en geen kcal te tellen.

Zelf ben ik verzadigd genoeg door het gezonde (veelal) zelfgemaakte eten wat ik eet.

Maar ieder zo zijn ding en manier van afvallen ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:51

Ik eet gewoon alles nog, alleen met mate, waar ik vroeger makkelijk 3 tosti's op kon (6 sneden), eet ik er nu 1 (2 sneden) en heb ik hier voldoende aan. En als het in mijn kcal doel en macro's past dan 'trakteer' ik mezelf ook gewoon op een ijsje, en plan mijn weekend zo in dat ik gewoon op zaterdag frietjes kan eten. Op suikers etc letten is leuk en aardig, maar wel ontzettend veel werk en kcal aantal is toch leidend :). Je kan bij wijze van een dieet van snoepjes eten en toch afvallen! Maar, gezond eten is altijd beter ofcourse.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 05:43

Dank jullie wel

Ik at altijd vier sneden brood sochtends dit heb ik al heel lang verminderd naar twee nu wil ik dit nog af gaan wisselen met yoghurt en dan door de yoghurt een appel als ontbijt

Tussendoor fruit en smiddags als ik thuis ben is er meestal soep ( helemaal zelfgemaakt) dit neem ik alleen rond twaalf uur als ik thuis komt van schook of werk dalijk moet ik nog even kijken , ik ga gewoon ontdekken wat het beste bij mij past

Kwa drinken ik kan niet goed tegen dingen met koolzuur of veel suiker dus dat werkt wel in mijn voordeel en sowieso drink eigenlijk alleen water , thee en soms wel is limonade maar niet vaak

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:03

linoleum schreef:
Met brood is niks mis. Eet doordeweeks dagelijks 4 plakken brood met beleg op het werk. Hiervoor met werk in tankstation altijd luxe belegd broodje. Ben gewoon afgevallen.

Kcal inname en verbruik blijft leidend. Dan kan je prima brood blijven eten.

Met de kanttekening dat veel mensen met overgewicht insulineresistent kunnen zijn en daardoor slecht afvallen op teveel khd. Goed om bij stil te staan.
Ook is het goed om te bedenken op welke macro je dan gaat besparen. Van alles een beetje minder? Minderen in je vetten?
Alles heeft een positieve en een keerzijde, goed om over na te denken als je een plan maakt om af te vallen.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:28

Precies dat secriblejij slaat de spijker op de kop...
Kijk eens naar leuke crash diëten leuk en aardig maar we krijgen al te weinig vitamine proteïne kruiden etc binnen mochten we dan alleen op bijvoorbeeld 'snoepjes' gaan leven omdat we dan ook aan ons aantal kcal komen dan komen toch wel erg veel voedingstoffen te kort... (Dan maar leven op supplementen?)

Ik wil niet zeggen dat het slecht is om kcal te tellen maar denk ook eens wat je cellen nodig hebben qua voeding stoffen!

Het klinkt nu alsof we ons lichaam vooral vullen ipv VOEDEN juist door de juiste voeding stoffen binnen te krijgen blijf je 'langer' verzadigd... Helaas is brood vaak een snelle koolhydraat en ben je er niet lang genoeg (wat mij betreft ook kijkend naar mijn energie behoefte) verzadigd van... Geef mij dan maar mijn salade of proteïne pannenkoek!
Bananen brood oid

Maar nogmaals ieder zijn ding ik eet liever mijn volkoren pasta als dat ene extra broodje

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:44

Ja maar opletten dat je veel voedende kcal binnen krijgt is heel wat anders dan simpelweg minder brood proberen te eten. Met een aanvulling waarom ze dat bijvoorbeeld kan minderen en wat betere opties zijn, kan iemand ook wat met die informatie.

Als je geïnformeerd bent, kun je keuzes gaan maken op basis van die informatie en je eigen behoeften en wensen. Het is natuurlijk ook maar net hoe ver je wilt gaan. Ik weet dat ik heel wat 'beter' kan eten wat betreft mijn macro's. Toch val ik af, ben ik tevreden met hoe ik eruit zie en me voel. Dan heb ik op dit moment niet de behoefte om daar aandacht aan te besteden. Terwijl ik ook begrijp dat anderen hierin een andere keuze maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:59

Helemaal met je eens linoleum. Ook zonder brood volledig te schrappen kun je prima afvallen. Voor sommige mensen werkt brood prettig, makkelijk mee te nemen en simpel te eten. Ik ben de eerste 15kg ook grotendeels afgevallen op een hard broodje met ei en filet americain tussen de middag.
Als je een methode hebt die werkt voor je lijf en waar jij je happy bij voelt is het al snel goed. En daarin mag je ook best fouten maken, zien het als een zoektocht. Een keer de verkeerde weg in slaan maakt niet uit, je leert er hoogstens nieuwe dingen van.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:51

Mag ik mij ook hier aansluiten? Ik ben sinds begin mei bezig met een koolhydraatarm "dieet" om bijgekomen kilo's van twee zwangerschappen en medicijngebruik te proberen weg te werken.

Na bijna 2 maanden zit ik nu op bijna -10kg. Ik vind het tot nog toe erg prettig, eerder vond ik het lastig om zowel kcal inname te verminderen en wel verzadigd te zijn. Ik heb wel eens in de maand begeleiding van een dietiste.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:56

Erica wat lekker bezig!
Weet wel dat mocht je krachttraining gaan doen of veel sporten dat je meerzijdige koolhydraten wel nodig 'kan' hebben...
wordt je bij je coacht ook gemeten?
Ik wordt dan altijd nieuwschierig of vetpercentage minder is en je toch je spiermassa behouden hebt.

Ik baal als een stekker doordat ik zo ziek ben geweest afgelopen week heb ik helaas spiermassa verloren ik ben 1,5 kg afgevallen maar helaas spieren (en Baal ALS een stekker)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:22

Ik heb net ook weer een MyProtein bestelling gedaan! :) Kwam erachter dat ze daar echt de meest lekkere smaken whey protein hebben! :D Ben erg benieuwd!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:48

Welke smaak (smaken?) heb je besteld? Ik ga nu ook bestellen, want ik heb bijna niks meer, maar o.m.g. zo veel keus :oo :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:54

Leuk om te lezen maanlicht!

Lijstje:
O: muesli met yoghurt en honing
T: aardbeien
L: salade, sla, ei, komkommer, beetje kaas en kipfilet
T: 1 cracotte met kaas en een appel
A: gamba's, aardappelpuree en broccoli
T: handje doppinda's
B: -

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:05

Amyyy schreef:
Welke smaak (smaken?) heb je besteld? Ik ga nu ook bestellen, want ik heb bijna niks meer, maar o.m.g. zo veel keus :oo :)

Ik heb Lemon Cheesecake en Apple Crumble besteld! :) Die klonken mij heeeel goed in de oren, heb er een lemon syrup bij besteld en instant oates :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:51

Het is ook zo verschillend per persoon wat werkt. Ik val prima af met koolhydraatarm, maar ben een echt pasta en rijst liefhebber, en vind brood erg makkelijk voor mee naar het werk. Dat hou ik heus een paar maanden vol, maar wel met een constante innerlijke strijd en trek. Als ik van alles iets minder neem, hou ik het veel langer/makkelijker vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:22

Leuk dat het topic weer steeds informatiever wordt :)

Mijn planning tot zover:

L: Shake (80 gram whey delicious, 250 gram magere kwark, 200 ml water) + twee boterhammen met 10 gram roomboter en drie plakjes boterhamworst
T: Fulfill bar Peanut & Caramel
A: ???

Tot zover 953 kcal, waarvan 58 gram koolhydraten, 28 gram vet, 116 gram eiwit.
Weet nog niet goed wat ik vanavond zal eten. Iemand suggesties? ;)