Hoi xEmily,
Lastig parket zit jij in, zeg!
xEmily schreef:Dan denk je van; dan eet ik gewoon niet, wordt ik vanzelf opgenomen in een kliniek en kunnen ze me daar helpen.
In termen van de reddingsdriehoek stel je jezelf wel machteloos op: 'ik doe het gewoon niet - dan wordt het wel door anderen opgelost....'
Soms kan het idd niet anders, daar niet van. ...!!
Citaat:
Wordt je moeder hartstikke boos en verdrietig. Dus dan maar wel eten om haar niet zo te laten lijden.
Aan de ene kant is dit hartstikke lief van je, maar in termen van de reddingsdriehoek ben je haar aan het redden. Kan ze werkelijk niet zelf haar eigen humeur regelen? (Mind, ik ben opgevoed door een moeder die dit idd niet kon. Blijft natuurlijk wel staan dat een volwassen vrouw dat wel hoort te kunnen, ipv op haar dochter te leunen....)
Citaat:
Maar dan krijg ik dus last van die suïcidale gedachten, en vooral de gedachten om weg te lopen. Niet voor altijd weg, maar gewoon een paar daagjes om daarna terug te komen. Ho maar met dat bespreekbaar maken met je moeder want dan is je moeder al helemaal niet meer aanspreekbaar en worden de gedachtes alleen maar erger ...
....een beetje afstand is wellicht zo kwaad nog niet, als je moeder daar 'aanspreekbaarder' door wordt.
Uiteraard: als je alleen maar in het lege niets dreigt te verdwijnen gaat iedere moeder door het lint, dus dat is de weg sowieso niet.
Citaat:
En telkens weer de gedachtes dat ik egoïstisch ben tegenover mijn ouders en vrienden. Jaa ... maar op den duur vraag ik me weer af waarom ik mijzelf zo laat lijden. Waarom ik niet een keertje écht voor mezelf kies.
Eh - hoezo zou jij egoïstisch zijn? (Vanuit mijn ervaringen met mijn moeder kan ik me veel verwijten aan jouw adres voorstellen, dat wel. Maar puur logisch klopt het niet.)
Want het lijkt me dat wie zichzelf laat lijden, is nou niet direct egoïstisch. (Echte egoïsten zijn uit op lol etc. voor zichzelf en de lasten en het lijden voor anderen.)