Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:33

Zo, net op pad geweest, het was droog, maar wat een wind. Ik liep gewoon 40 seconden langzamer dan normaal als ik rustig tegen de wind in liep. De 1500m tempo heb ik met de wind mee gedaan, maar dan wel iets sneller dan wat officieel moest, iets van 10-15 seconden. Ik was wel goed dood.

Maar goed, had een echte Germie actie, ben ik 1km van huis, oeps, de nieuwe hartslagband vergeten om te doen (dat ding had ik net in huis voor het eten, dus verder nog niet gekeken hoe het werkte of wat dan ook). Ok, dan doen we eerst de training maar van 50 minuten. Dus na 7km was ik weer thuis, band om gedaan, gepaired en nog 3km gelopen.
Loop eigenlijk dus best regelmatig tussen linkerbeen en rechterbeen qua balans links en rechts (49.3 en 50.7).
Mijn grondcontacttijd is zwaar rood. Geen idee hoe ik dat kan veranderen, maar dat zal wel samenhangen met mijn langzame cadans, vandaag 145 gemiddeld. Je ziet wel nu als ik wat laufABC doe dat de grondcontacttijd en de cadans wat hoger worden, maar dan ben ik expliciet ienieminie stapjes aan het maken.

Leonie87, ik heb dan als long run op mijn trainingsschema 23km staan. Dus ik heb me opgegeven voor de 28. Het doel van mij is eigenlijk de 21 hardlopen en dan de laatste lus wandelen. Dat wandelen is om niet extra vermoeid te raken, maar wel om te voelen wat mijn voeten doen na zo'n afstand. De reden is namelijk dat toen ik voor het eerst 21km liep dat mijn voeten vermoeid raakten. En mocht het echt niet gaan, dan stop ik na 21.

Nu nog uitzoeken wat ik met de verticale oscillatie en verticale ratio kan. En mijn staplengte is 85 cm. Fijn om te weten.
Deze statisticus is blij met het nieuwe speeltje van 95 euro. :D
Nu alleen niet vergeten.

IMAY1990

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:39

Verticale oscilatie en verticale ratio geven aan hoe veel je omhoog en naar beneden beweegt ten opzichte van hoever je naar voren beweegt per stap. Ik zou als ik jou was eerst eens kijken wat de date over de komende 2 á 4 weken gaan laten zien qua trend. Eerst meten wat jouw normaal is voordat je er verdere analyse op los gaat laten. In principe klopt je conclusie dat de ground contact time waarschijnlijk samen hangt met je cadans wel. Het is, vooral voor sprinters maar ook veralgemeniseerd, te zeggen dat het efficienter is om een kortere GTC te hebben. hoe langer je voet op de grond staat, hoe minder die bezig is met de loopbeweging om het even heel kort door de bocht te zeggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 21:49

IMAY1990 schreef:
Verticale oscilatie en verticale ratio geven aan hoe veel je omhoog en naar beneden beweegt ten opzichte van hoever je naar voren beweegt per stap. Ik zou als ik jou was eerst eens kijken wat de date over de komende 2 á 4 weken gaan laten zien qua trend. Eerst meten wat jouw normaal is voordat je er verdere analyse op los gaat laten. In principe klopt je conclusie dat de ground contact time waarschijnlijk samen hangt met je cadans wel. Het is, vooral voor sprinters maar ook veralgemeniseerd, te zeggen dat het efficienter is om een kortere GTC te hebben. hoe langer je voet op de grond staat, hoe minder die bezig is met de loopbeweging om het even heel kort door de bocht te zeggen.

Klopt, maar wilde het vanavond echt proberen, dus baalde echt toen ik na 1km me bedacht dat die band nog thuis lag. :+ Dus de training afgemaakt, terug en toen nog 3km gedaan voor de eerste statistieken.
Ben er tot nu toe blij mee, je voelt hem niet. Het omdoen is wel even lastig, maar hij blijft wel zitten en zit niet te strak. Wel vervelend is dat je hem zo te lezen weer moet ontkoppelen na het lopen om de batterij te sparen. Maar goed, als dat alles is.

Ik had niet het idee dat de hartslag afweek van alleen het horloge, maar goed, ook dat moet blijken als je het vaker gebruikt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 22:36

Leonie met 50 tot 70km per week kun je prima een 50km lopen en nog meer ook hoor.

Germie hier is wel een goed stuk over de grondcontacttijd. Als die constant rood is, loop je erg inefficiënt en verlies je onnodig energie en snelheid.

https://fysiofitaal.nl/grondcontact-en- ... werkt-dat/

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 01:12

Goof, wat ontzettend fijn om te lezen dat je meer energie hebt en zowel werk als hardlopen weer meer kan oppakken, het is je gegund! Leuk dat je ook naar trailruns aan het kijken bent voor in het nieuwe jaar!

Samantha, hopelijk gaat het weer langzaam de betere kant op!

Koekie, dat is niet niets, wat heftig zeg! Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent, top dat je er zelf achteraan bent gegaan en het niet vertrouwde. Ik hoop dat de huisarts je morgenochtend wel een keer serieus neemt, veel succes in ieder geval!

Rustig aan hwn, je lichaam geeft duidelijk aan dat het rust nodig heeft!

Sall, ook pittig, maar wel ergens mooi dat 'goed voor jezelf zorgen, rust en 3x in de week intensief sporten' hetgeen is dat dan helpt, zo simpel eigenlijk! Lekker gelopen en ook heel herkenbaar dat na analyseren. :') '

Leonie, ik liep tussen de 35-60 kilometer per week op een gegeven moment, alleen sinds september werd dat aanzienlijk minder door mijn enkel, terwijl ik eigenlijk consistenter de belasting boven de 50+ wilde hebben van tevoren, maar nu met de trailrun in de Vogezen en de marathon ga ik daar weer naartoe bouwen (niet elke week uiteraard, rust en herstel moet er ook zijn). In het schema wat ik ga volgen met als doeltijd 3:45 voor de marathon zitten de piekweken tussen de 71-84 kilometer, en de weken eromheen tussen de 40-60.
Ik kan wel echt de veluwezoomtrail aanraden, zooo mooi daar!

Hier gister 6 km easy run gelopen, op het einde 4 sprintjes ingezet, ging lekker! Mijn benen hadden er de volgende run wat moeite mee (was ook de eerste keer dat ik weer liep sinds de 50) en mijn hartslag ook, nu zat mijn hartslag 10 slagen lager terwijl ik eenzelfde tempo had.
Vanavond eindelijk weer naar een krav maga les gegaan, dat is ook maanden geleden door mijn enkel en om overbelasting te voorkomen. Was natuurlijk mega pittig als laatste les voor de vakantie, niet eens een warming up, we mochten gelijk scheenbeschermers en handschoenen aan en het werd continu sparren met krachtoefeningen tussendoor. _O- Nu een prachtig ei op mijn arm en knie rijker en helemaal kapot, maar ook dat blijft een heerlijke sport. :D

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:48

Dat moest ik even opzoeken, krav magna.
Ziet er pittig uit, knap dat je dit doet.
Niks voor mij, als dan iemand een keer mijn arm te ver door draait ben ik meteen weer wekenlang kreupel vrees ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:57

Supervixen schreef:
Leonie met 50 tot 70km per week kun je prima een 50km lopen en nog meer ook hoor.

Germie hier is wel een goed stuk over de grondcontacttijd. Als die constant rood is, loop je erg inefficiënt en verlies je onnodig energie en snelheid.

https://fysiofitaal.nl/grondcontact-en- ... werkt-dat/

Klopt, maar bij een lange afstandsloper is die ook langer dan bij een sprinter. En ik schaar mezelf wel onder de lange afstandslopers (ben een nog slechtere sprinter zeg maar :+ ). En je zag bij mij ook verschil toen ik een intervalletje deed of gewoon rustig aan het hardlopen was. Bij het stukje sprint was het gewoon 'groen'. Ik had dat soort stukken al opgezocht gisteravond, haha. Want tja, ik wil natuurlijk graag mijn analyses 'groen' krijgen, al moet je wel realistisch zijn.
Ik heb natuurlijk meer informatie nodig dan die 3km met wandelen er bij omdat ik van alles probeerde om maar een meting te krijgen om echt er wat van te kunnen zeggen.
Maar wat ik nu eigenlijk wel weet is dat die gewoon rood is als ik rustig hardloop, wat eigenlijk best logisch is. Wordt dus vervolgd (en ik heb geen idee of je er wat aan kunt doen, want ik zie mezelf helaas nog steeds niet sneller worden, behalve dat ik nu af en toe weer een stukje kan sprinten waar ik ook heel blij mee ben. De pees heeft mijn acties gisteren weer gewoon gehouden :D Al blijft de hoop om weer onder de 50 minuten te gaan lopen op 10km wel in m'n achterhoofd meespelen, want het zou theoretisch nog steeds mogelijk moeten zijn op mijn leeftijd, maar de rest moet dan ook meewerken). Blessurevrij blijven is wel het belangrijkste nu.

Ik heb de afgelopen weken een 26-30 gelopen, en in de maand voor de halve marathon zat ik op zo'n 40-42. Daarna werd het weer minder in de aanloop van die halve van Rolde en Oldenburg. Het doel hier is nu wel weer opbouwen naar 42km per week met het oog op een eventuele marathon. Afhankelijk van welk schema ik kies als ze echt uit elkaar gaan lopen is het 35-59 als intensiefste week. Maar ergens vind ik daar Sportrusten wel weer fijn, die zegt gewoon eigenlijk week in, week uit 42km in de 3e fase van het schema (met 2 weken voor de marathon wat minder, zoals elk schema).
Ik vind vooral de long run inplannen erg lastig in de winter. In de zomer kun je de hele avond lopen en is het niet donker. Nu is het in de avond donker en doe ik de long run liever dus met daglicht. Maar dat betekent dat ik een zondagmiddag moet opofferen en dan niet naar m'n paard kan die dag. Zelfs als je bedenkt dat je om 4 uur vertrekt, dan loop je al in de schemering nu en is het nog 3.5 uur in het donker.

Maar ik zie mezelf geen 70-80km per week lopen. Dat is dan elke dag minstens 90 minuten voormij. Dat lukt gewoon niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 10:39

Dan moet je gewoon de knop omzetten, niet zeuren en in het donker lopen. Je hebt een doel en daar moet je wat voor over hebben. Je kunt omdenken en het lopen in het donker als een uitdaging zien: een goede mentale training.

Maar goed, ik maak er alweer teveel woorden aan vuil, want nu volgt er toch een reden waarom je het niet doet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:38

Supervixen schreef:
Dan moet je gewoon de knop omzetten, niet zeuren en in het donker lopen. Je hebt een doel en daar moet je wat voor over hebben. Je kunt omdenken en het lopen in het donker als een uitdaging zien: een goede mentale training.

Maar goed, ik maak er alweer teveel woorden aan vuil, want nu volgt er toch een reden waarom je het niet doet.

Haha. Nou dat valt wel mee hoor, ik doe de kortere trainingen wel in het donker. Dus het zou wel kunnen, maar als je een ronde van 20km of meer moet pakken, dan kom je op plekken waar je in het donker soms beter even niet kunt zijn. Ik ben al aan het kijken of er dan nog andere opties zijn, heb vorige week een nieuwe ronde van bijna 10km 'ontdekt'. Die was ook prima te doen in het donker. Ben gewoon gegaan en dacht van ik kijk wel of het te doen is. Was heerlijk, ben daar totdat ik bij het fietspad langs de drukke provinciale weg kwam NIEMAND tegen gekomen. Zelfs geen mensen met honden of fietsers. En daar kan ik ook ongeveer 11 van maken schat ik zo in. Ik zou eigenlijk eens met afstandmeten ofzo wat moeten uitmeten, want waar ik wel echt een hekel aan heb in het donker is als m'n training er op zit en ik moet nog 3 of 4 km naar huis wandelen, want dat is me ook al eens overkomen.
De ronde van 21km is in het donker niet veilig op een bepaald stuk helaas. Daar moet ik dan echt een alternatief voor zoeken. Vind dat op zich wel een fijne ronde om te doen. Eerst druk langs een provinciale weg en dan een stuk door een bos, en dan weer door de weilanden terug, en het laatste stuk bij een tiny houses wijk langs. En ja, je kunt ook 2 keer hetzelfde rondje doen, maar ik ben dan snel lui en blijf dan wel thuis zeg maar. :+ Ik ben al aan het kijken om bijvoorbeeld 10km aan de ene kant van het dorp te doen en dan 10km aan de andere kant.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 11:43

Kan je niet gewoon 2x die ronde van 10km lopen dan? Dan ben je er toch ook?
Voor wat betreft sneller lopen; dat gaat ook niet gebeuren als je alleen maar langer en langer wil lopen. Als je doelgericht trainingen inplant en intervallen gaat lopen weet ik zeker dat jij over een half jaar een stuk vlotter kan lopen.

Jeetje Suliko, krav maga. Dat is geen grap haha. Ik vind jou wel supersportief hoor. Neem je ook wel eens tijd om gewoon op de bank te liggen ofzo? Ik heb het idee dat jij altijd in beweging bent :+

Ik was gisteren bij mijn sportmasseur, ik voel me helemaal beurs nu, maar dat is een goed teken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 11:50

Germie ik loop gerust 30km op een stukje van 2 bij 1 km, het hoeft niet moeilijk te zijn.. Ik volg iemand die heeft een tijd geleden een marathon op een rotonde gelopen, dus alleen maar de rotonde rond. Kan ook gewoon. Twee keer een ronde van 10km is dan een luxe. Met een houding van ik ben dan al snel lui haal je ook geen marathon.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:00

Goof schreef:
Kan je niet gewoon 2x die ronde van 10km lopen dan? Dan ben je er toch ook?
Voor wat betreft sneller lopen; dat gaat ook niet gebeuren als je alleen maar langer en langer wil lopen. Als je doelgericht trainingen inplant en intervallen gaat lopen weet ik zeker dat jij over een half jaar een stuk vlotter kan lopen.

Jeetje Suliko, krav maga. Dat is geen grap haha. Ik vind jou wel supersportief hoor. Neem je ook wel eens tijd om gewoon op de bank te liggen ofzo? Ik heb het idee dat jij altijd in beweging bent :+

Ik was gisteren bij mijn sportmasseur, ik voel me helemaal beurs nu, maar dat is een goed teken.

Ik doe dus nu wel intervallen er bij. Dat ging natuurlijk eerst niet. En de trainingen zijn wel doelgericht, dus 1 keer per week interval, 1 keer een long run om afstand te verbeteren en 1 keer wat afwisselend. Ik volg immers wel een schema.
Ik heb dat steeds gedaan, maar ben gewoon nog steeds niet snel en sinds oktober stagneert het. Ik heb ook geen runs meer gedaan, en daar push ik me natuurlijk wel echt. Ik heb nu 1 keer met de loopgroep echt voluit gesprint, en dat heeft m'n pees goed gehouden. Want ik ben daar toch nog huiverig voor. Met de sprints van het schema van Jeff moest ik gewoon oppassen met die pees, die deed dan na afloop pijn. Intervallen neem ik sinds mei mee, dat ging eerder ook gewoon niet. En ik merk gelukkig dat ik steeds minder om die pees hoef te denken. Gisteren voelde ik die wel iets na de training, maar nu gelukkig weer helemaal niet.

Met 2 keer dezelfde ronde lopen ken ik mezelf, haha. Dan geef ik veel eerder op. Ik ben op dat gebied wel lui zeg maar. Maar goed, heb dat ook wel eens gedaan en is ook gelukt. Heb een keer wegens wind gewoon 5 keer ronde in het bos gedaan. Dus het kan wel, maar heeft gewoon niet mijn voorkeur. :P
Ik zag laatst ook iemand die een marathon op een atletiekbaan gelopen had. Dat lijkt me saai, haha. En het is misschien ook gewoon je er overheen zetten. Maar het is echt minder aantrekkelijk om in het donker te gaan lopen met wind of regen er bij dan dat het gewoon een mooie zomeravond is. Dat zal niemand ontkennen. Maar tot nu toe hou ik het 3 keer per week lopen netjes vol en lukt het met een schema ook tot nu toe, al is het niet gemakkelijk.
Maar goed, ik moet dan maar zo denken dat ik afgelopen winter nog maar 2 keer per week kon lopen en absoluut niet moest gaan sprinten en als ik dan gelopen had dat ik 2 nachten pijnstillers nodig had om te kunnen slapen. Dan gaat het op dat gebied eigenlijk behoorlijk goed nu. Pijnstillervrij en zonder pijn 3 keer per week trainen. Dat had niemand verwacht. Dus misschien moet ik ook maar gewoon blij zijn dat ik met mijn supertrage tempo toch nu weer kan hardlopen en dat het eigenlijk pijnvrij is, ook al ben ik niet iemand met een perfecte techniek. Alleen, de ambitie blijft. :P

En mijn eerste loop sinds 20 jaar dit voorjaar was ook met 50mg diclofenac voor de run, en toen vond ik 6.4km echt enorm ver. Nu zie ik een 4mijl als run als een trainingsrun om eens even diep te gaan. Toen had ik enorm veel spierpijn, nu niet meer. Dus dat is er wel verbeterd gelukkig.

Maar als ik dan foto's zie van jullie in een mooie omgeving, dan denk ik wel eens van hmmm, ik woon hier wel heel erg op de kleivlakte. }:0 Maar ook dat heeft z'n voordelen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door germie op 19-12-24 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:04

Ja, ik woon ook in de platte kleipolder helaas. So be it. Best jammer.
Ja, je volgt trainingen, maar die zijn gericht op het lopen van lange afstanden, dus belasting en uithoudingsvermogen. Ze zijn niet gericht op kort en snel om je sneller te maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:19

Goof schreef:
Ja, ik woon ook in de platte kleipolder helaas. So be it. Best jammer.
Ja, je volgt trainingen, maar die zijn gericht op het lopen van lange afstanden, dus belasting en uithoudingsvermogen. Ze zijn niet gericht op kort en snel om je sneller te maken.

Dat klopt. En dat heeft dus een reden wegens die pees. Want het snelle werk kan of kon ik niet. Dat lijkt echter steeds beter te gaan. Dus dan kan ik ook daar meer naar gaan kijken.

Maar dus ook iemand op de natte klei? Ben ik gelukkig niet de enige, haha. Maar jij geniet toch ook wel van het plekje waar je woont? Het heeft immers ook z'n voordelen, wij hebben tenminste echt een weids uitzicht. Haha.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:49

BusyMissy, soms zijn die trainingen rustig en focust het meer op techniek en anderen zijn meer lomp, als we sparren of grondtechnieken doen bijvoorbeeld. Al geef je van tevoren ook wel grenzen aan of bepaal je samen het tempo, bijvoorbeeld geen gezicht of als iemand geen toque heeft is dat erg belangrijk om te weten. Maar in principe mag alles en gaat het bij krav maga om zo snel mogelijk, efficiënt uit een benarde situatie te komen en te de-escaleren (en ballen raken is daar erg effectief in bijvoorbeeld, terwijl dat bij alle andere vechtsporten niet is toegestaan). Belangrijk is ook dat je zelf niet de agressor bent, maar wordt aangevallen/lastig gevallen, haantjesgedrag/machogedrag is ook niet welkom. De focus ligt op reflexief kunnen handelen, terwijl je veel stress ervaart en het doorbreken van een fight/flight/freeze respons, en soms gaat dat om heel beheerst technieken toepassen en soms gaat dat om ik doe maar wat. Ik ben wel eens door iemand die en ervaren is in krav en een bewaker is in TBS, naar de grond gewerkt en in een onmogelijke greep genomen. Toen heb ik hem vol in zijn borst gebeten, want het was het enige dat ik nog kon doen. _O-
Het is echt heel leuk om te doen, de sfeer is gezellig en respectvol en het maakt je heel scherp, vergroot je weerbaarheid en zelfvertrouwen. Ik kan soms weerstand ervaren om erheen te gaan, maar kom altijd superenthousiast de les uit. Vooral als vrouw kan ik het enorm aanraden, als vrouw heb je (onbewust) zo aangeleerd om je aan te passen, je klein te houden, sorry te zeggen en op je hoede te zijn voor van alles en nog wat. Het is dan heel bevrijdend om los te gaan, agressie beheerst in te zetten en te leren dat zelfs als je heel klein bent en geen drol weegt, je nog steeds grote kerels kan intimideren. Wat betreft armen doordraaien, het is echt niet de bedoeling dat je met blessures naar huis gaat, maar beursheid en blauwe plekken zijn vrij normaal. Stop is stop en er wordt gehamerd op beheerstheid. En je hebt er fanatiekere en minder fanatieke mensen tussen zitten, wat ook oké is. Er zijn wat oudere mensen bijvoorbeeld die altijd wat rustiger aan doen en daar een partner op uitzoeken of erom vragen. Ik ben wel iemand die fanatiek kan worden, maar pas me altijd aan op degene die voor me staat. Moet ik wel bij zeggen dat het bij mij wel eens misgaat, doordat ik zo licht ben en mannen moeilijk kracht kunnen inschatten, ben wel eens te hard op mijn achterhoofd gevallen nadat iemand mijn been vastpakte toen ik een trap gaf of een iets te luide knak in mijn nek toen iemand probeerde 'gecontroleerd' mijn hoofd naar achter te draaien. :+ Maar ik heb ook wel eens tijdens shark tank sparren gehad (dan sta je in het midden van een cirkel en moet je met iedere persoon van de cirkel sparren) dat ik vanuit adrenaline, vermoeidheid en controlevermogen dat daardoor afnam iemand te hard op zijn oogkas heb geslagen. Terwijl ik helemaal niet op het hoofd wil mikken, ik besefte ook gelijk dat ik fout zat, gelukkig was er geen schade, alleen wat dikheid, ik droeg uiteraard ook handschoentjes, maar het is niet de bedoeling om iemand hard op het gezicht te raken, maar dat gebeurt dan toch. Dus ja, pijn en beursheid is er zeker, maar ik ben nog heel. Sorry voor het lange verhaal, maar vaak associëren mensen krav maga met gewelddadigheid en dan vind ik het wel leuk om er wat meer uitleg over te geven. :D

Germie, een langere grondcontacttijd afdoen omdat je een langeafstandsloper bent, en dat het logisch is dat die in rood zit of lang is als je rustig aan het hardlopen bent, is onzin en niet verstandig. Ook als je rustig hardloopt, zou je een efficiënte tred moeten hebben en een niet te lange GCT, al helemaal met lange afstanden lopen. Anders gaat alle voorwaartste kracht direct de grond in, dat kost en heel veel energie en het heeft een grote impact op je gewrichten en spieren. Ik zeg niet dat er een perfecte manier om te lopen is, iedereen ontwikkeld uiteindelijk de beste manier van lopen die bij hem/haar past, maar je kan ook een inefficiënte manier van lopen ontwikkelen die je dan moet doorbreken en van al je verhalen bij elkaar, zou daar heel goed je probleem kunnen liggen. En dat gaat niet om snelheid, totaal niet, maar wel om hoe je je lichaam nu belast met lopen. Als je zo graag blessurevrij wil blijven, zeg ik het voor de honderdste keer, je voorwaarden om een marathon te willen lopen zouden echt anders moeten liggen.
Maar goed, jouw lijf, dus doe ermee wat je wil. Maar als je zo overtuigd bent om een marathon te willen lopen en het koste wat het kost wil doen, kap dan in ieder geval met zeuren over het donker en de winter en het opofferen van tijd. Het is iets dat jij zo graag wil, weet je nog?

Goof, ik begon heel onhandig aan zowel krav maga als fanatieker rennen tegelijkertijd ergens vorig jaar, doordat ik erachter kwam dat beweging me zoveel energie, een fijne mentale gemoedstoestand en minder fysieke klachten geeft, maar ja, het is wel een beetje veel geworden. :+ Vandaar dat de afgelopen maanden krav maga op zo'n laag pitje stond, het voelde niet als wijs om met beide fanatiek bezig te zijn en ik denk dat het altijd een beetje zoeken zal zijn hoe ik het combineer, ook met studie en werk. Maar ja, ik heb ook zeker mijn me-time thuis nodig met een serietje of boek en vooral mijn slaap vind ik heel erg belangrijk. Als die even schreef loopt door studie of stress, neem ik gelijk gas terug.
Lekker hoor, een sportmassage!

Hier regent het heel de dag en ik ben nog aan het bedenken of ik eerst wil nat regenen tijdens het rennen of tijdens boodschappen doen en cadeautjes halen in de stad. :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:55

Hier net lekker nat geregend tijdens m'n loopje, het waait ook goed. Training ging weer lekker, ik loop steeds wat makkelijker ofzo.

Straks lekker relaxen bij de schoonheidsspecialiste *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:04

Ik heb de kerstkaarten van m'n vader voor hem rondgebracht. Zijn woning wordt gesloopt, dus woont in een wisselwoning nu. Ben goed nat geworden.

Ik heb vandaag een gevoel wat ik af en toe vaker heb na een redelijk zware training, maar ook niet een te zware, het gevoel alsof je vandaag veel energie hebt. Ik moet dan niet gaan trainen, want dan doe ik echt te veel. En ik weet ook dat het gevoel een dag later weer weg is. Best apart eigenlijk.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:15

Stoer Suliko!!

Heerlijk Tiggs! Geniet bij de schoonheidsspecialiste

Ik heb vakantie *\%/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:05

Geniet ervan Sall!

Ik werk morgen en de twee weken daarop maar 1,5-2 dagen per week, dus daar ben ik ook wel blij mee. Lekker overdag lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:38

Germie, je kan toch je zaterdag of zondag ochtend opofferen voor je lange loop en dan smiddags naar je paard? Of denk ik nou heel raar?
Ik doe m’n lange lopen ook in het weekend, en dan ga ik daarna naar m’n paard.

Ik ben blij want ik heb geen last van de loop van gisteren. ‘s avonds nog paardgereden en nu voelt het eigenlijk nog beter.
Ik ga zo nog een loopje doen, wel rustig, misschien kortere stukjes versnellen. Niet te gek want zaterdag halve marathon lopen.

Lekker Sall, vakantie! Mijn kids ook haha. Ik morgen en ma en di nog werken, vrijdag na kerst heb ik vrij genomen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:34

Hier training 2 van het schema gedaan, een tempo run, 2 km easy (6:30), 3 km tempo (rond 5:12, laatste km zat ik op 5:02) en weer 2 km easy, alleen toen vond ik het lastig om terug te schakelen in tempo en liep ik ook wel lekker op 6:00, moest alleen ook een brug over, in het begin van het tempostuk ook, dus dan zie je me iets terugvallen. De eerste 2 km wist ik niet goed hoe ik het tempostuk zou volhouden, voelde me best wel beurs van de krav les gisteren, vooral spierpijn in mijn bovenlichaam en kont van jumping lunges. :') Uiteindelijk ging het echt heel lekker en kon ik steeds iets meer versnellen! Grappig hoe dat altijd werkt zodra je eenmaal op gang bent gekomen.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:05

Samantha_ schreef:
Germie, je kan toch je zaterdag of zondag ochtend opofferen voor je lange loop en dan smiddags naar je paard? Of denk ik nou heel raar?
Ik doe m’n lange lopen ook in het weekend, en dan ga ik daarna naar m’n paard.

Ik ben blij want ik heb geen last van de loop van gisteren. ‘s avonds nog paardgereden en nu voelt het eigenlijk nog beter.
Ik ga zo nog een loopje doen, wel rustig, misschien kortere stukjes versnellen. Niet te gek want zaterdag halve marathon lopen.

Lekker Sall, vakantie! Mijn kids ook haha. Ik morgen en ma en di nog werken, vrijdag na kerst heb ik vrij genomen.

Dat kan helaas niet wegens lesgeven en het feit dat m'n vriend me ook nog eens wil zien. :+ De dagen zijn gewoon te kort, dat is het hele probleem. 48 uur in een dag zou het makkelijker maken. :Y)
Dus mijn zondagen zijn voor de long run, en eigenlijk de zondagavonden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 20:06

Netjes! O dat is wel herkenbaar ja, dat het lastig is om dan weer langzamer te gaan. Maar goed gedaan!
Ik heb net zelf een training bedacht. 1 km in, 5 km op halve marathon tempo, en 1 uit.
De 5 km was ong 5:41

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 21:09

Hier vandaag niet gelopen, ik heb de halve nacht op de wc gezeten en de hele ochtend en middag onder een dekentje op de bank gelegen omdat ik zo moe was. Maar helaas moest ik werken op mijn vrije dag, kerstviering met de kinderen. Dus hop hop om half vier mezelf van de bank getrokken en naar school gereden. Superleuke kerstviering gehad en net thuis. Ik stort zo weer in.
Morgen nog een half dagje en dan vakantie *\o/*

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 21:24

Sv ik vind 50 tot 70 flink hoor! Kan me voorstellen dat je daarmee op prima een 50km kan lopen als je dat gewend bent ook. Ligt er natuurlijk ook beetje aan hoe je het normaliter verdeeld. Loop je iedere dag 10 of pak je soms sowieso 20/30 mee. Heeft toch een andere inpact op je lijf. Ik vind het knap!

Suliko ik snap ook niet hoe jij dat doet met alles er nog omheen :') Bootcamp en Krav (intressant stuk trouwens wat je erover schrijft!). Fijne training wel! ik heb ook altijd moeite met terug schakelen hoor. Is dit dat schema dat je gekocht hebt? Ben wel benieuwd wat daar in staat. Zal de gratis versie eens bekijken.
Veluwe lijkt me ook echt heel tof maar het is ruim uur rijden, leende is 20 min en kan ik in de namiddag starten... dus uit praktisch oogpunt zou ik eigenlijk gewoon Leende moeten doen. Ik ga het beetje last minute bekijken denk ik.

Supervixen schreef:
Germie ik loop gerust 30km op een stukje van 2 bij 1 km, het hoeft niet moeilijk te zijn.. Ik volg iemand die heeft een tijd geleden een marathon op een rotonde gelopen, dus alleen maar de rotonde rond. Kan ook gewoon.

dit zou ik ook echt niet kunnen en niet willen! Ik loop omdat het leuk vind maar wil wel wat te loeren hebben. Daarom vind ik het donker ook zo stom :') maar goed, ik ga wel gewoon want kan moeilijk de hele winter op de bank gaan zitten en verwachten in het voorjaar lekker fit te zijn.

Fijne vakantie Sall! *\o/*

Soort van vakantie Tiggs :D

Werkze nog morgen SV en beterschap!

Hier vandaag ook even 4km in de zeikregen gelopen. Elke km wat sneller (ging perongeluk). Mijn longen en onderrug vonden het niet heel gezellgi maar we zijn er toch even uit geweest denk ik dan maar.

Ik loop meestal rond de 25km weekvolume. + dan de bootcamp training (zelf meedoen of geven) waarbij ik rond de 10km loop maar die reken ik onder wandelen omdat ik dan bv 3/4km hardloop op een uur tijd. Ik zou het prima naar 35/40 kunnen brengen als ik dat wil maar niet heel veel meer denk ik. Ik rijd ook nog paard en doe de bootcamp/kracht en spinning er ook nog bij :') en heb een baan en gezin met jong kind.
Mijn horloge is verstuurd **\O/** !