Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rocamor schreef:Ik denk dat heel veel mensen gelukkig niet weten hoe het werkt.
Gewoon omdat je er geen ervaring mee hebt.
Chemo valt de kanker aan, maar dat het je goede delen ook kapot maakt, zien de gezonden (mijzelf incluis) niet. Da's geen onwil, eerder struisvogelpolitiek / onwetendheid/ taboe.
BritHittepit schreef:Rocamor schreef:Ik denk dat heel veel mensen gelukkig niet weten hoe het werkt.
Chemo valt de kanker aan, maar dat het je goede delen ook kapot maakt, zien de gezonden (mijzelf incluis) niet. Da's geen onwil, eerder struisvogelpolitiek / onwetendheid/ taboe.
Er hangt nog veel onwetendheid en taboe rond heel de behandeling, de gevolgen,…
Daarom dat ik hier open over praat/schrijf want mensen weten dit soort dingen gewoon niet.
Enkel dat je kaal wordt, misselijk en moet overgeven tijdens chemokuur maar daarna ben je toch gewoon klaar? En is alles opgelost! En als je hervalt ga je dood… gelukkig is dat laatste ook niet altijd waar!
En dan nog het hele gedoe dat je thuis moet blijven als je ziek bent! Ik wil niet hele dagen alleen thuis zitten piekeren, ik hou van de zon, van de zee, van het bos, van diertjes groot en klein! Dus laat zieke mensen meegenieten want zieke mensen voelen hun al een last genoeg…
Rocamor schreef:Ik denk dat heel veel mensen gelukkig niet weten hoe het werkt.
Oscar schreef:Mooi gezegd en zo is het ook.
Op het moment dat je de diagnose kanker + uitzaaiingen + palliatief krijgt, staat je eigen wereld in de fik. Langs de zijlijn is er ook begrip. Of medelijden. Maar iedereen lijkt het te begrijpen. Je hebt kanker en je gaat dood. Dat begrijpt bijna iedereen wel.
Alleen de meeste mensen snappen niet dat er ook patienten zijn die nog heel lang leven. Jij bent er eentje van, ik gelukkig ook. Blijkbaar zit het in het hoofd van mensen dat je na de diagnose snel dood gaat. Het begin 'overlevers' kennen ze niet.
En dan kom je in situaties die soms tenenkrommend zijn. Even een kleine greep uit de selectie:
- "Oh gelukkig, ze hebben het niet goed gezien en je bent weer beter".
- "Leef jij nu nog?" en een paar jaar later door dezelfde persoon "Jij blijft ook maar leven he?" (letterlijk....... en dan ook nog heel hard schreeuwen)
- "Wat fijn dat het allemaal losloopt"
- "Zo zie je maar wat al jouw positiviteit teweeg brengt. Dankzij jouw instelling ben je weer beter geworden".
- "Het zag er niet zo best uit maar gelukkig gaat het weer goed met je"
- "Je ziet eruit alsof je nooit iets gemankeerd hebt".
En zo kunnen we nog wel even door gaan.
Er is een tijd geweest dat ik het probeerde te weerleggen, maar daar ben ik mee gestopt. Ben er wel klaar meer. En doooooorrrrrrrrrr
Oscar schreef:Jeetje Nojoukus, wat een verhaal. Heel veel sterkte!
Het is ook lastig. Het 'probleem' is vooral dat mensen niet goed weten wat palliatief betekent. Dan kun je wel zeggen dat 'het gelukkig weer goed met je gaat' en dat is vast heel goed bedoeld. Maar ze vergeten dat het allemaal relatief is. Als je palliatief behandeld wordt dan is alles relatief.
miezelke schreef:Oscar schreef:Mooi gezegd en zo is het ook.
Op het moment dat je de diagnose kanker + uitzaaiingen + palliatief krijgt, staat je eigen wereld in de fik. Langs de zijlijn is er ook begrip. Of medelijden. Maar iedereen lijkt het te begrijpen. Je hebt kanker en je gaat dood. Dat begrijpt bijna iedereen wel.
Alleen de meeste mensen snappen niet dat er ook patienten zijn die nog heel lang leven. Jij bent er eentje van, ik gelukkig ook. Blijkbaar zit het in het hoofd van mensen dat je na de diagnose snel dood gaat. Het begin 'overlevers' kennen ze niet.
En dan kom je in situaties die soms tenenkrommend zijn. Even een kleine greep uit de selectie:
- "Oh gelukkig, ze hebben het niet goed gezien en je bent weer beter".
- "Leef jij nu nog?" en een paar jaar later door dezelfde persoon "Jij blijft ook maar leven he?" (letterlijk....... en dan ook nog heel hard schreeuwen)
- "Wat fijn dat het allemaal losloopt"
- "Zo zie je maar wat al jouw positiviteit teweeg brengt. Dankzij jouw instelling ben je weer beter geworden".
- "Het zag er niet zo best uit maar gelukkig gaat het weer goed met je"
- "Je ziet eruit alsof je nooit iets gemankeerd hebt".
En zo kunnen we nog wel even door gaan.
Er is een tijd geweest dat ik het probeerde te weerleggen, maar daar ben ik mee gestopt. Ben er wel klaar meer. En doooooorrrrrrrrrr
Ja, wat zou je dan wel willen horen? Ik zie hier een paar zinnen tussenstaan die ik zelf met de beste bedoelingen en zeker niet slecht of naar bedoeld zou zeggen.
Voor mensen die het niet hebben (gehad) is het inderdaad vaak lastig inleven.