Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:48

secricible schreef:
Aangezien positieve testen verder geen issue zijn als dat minder invloed heeft op de opnames.

Dat klopt niet helemaal. Het is hoe dan ook belangrijk om corona zoveel mogelijk in te dammen, ook buiten de vaccins om.
Ten eerste omdat het niet goed is om mensen het risico te laten lopen dat ze langdurig ziek worden, ook als ze niet in het ziekenhuis hoeven te worden opgenomen. Daarnaast weten we nog niet welk effect een doorgemaakte infectie op lange termijn heeft (verhoogt het bv het risico op kanker over een aantal jaar? Ik denk niet dat we met zekerheid kunnen zeggen dat het niet zo is, dus vermijden is hoe dan ook beter.)
En natuurlijk het gevaar dat er mutaties ontstaan en doorgegeven worden. Hoe minder infecties, hoe minder risico daarop.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:49

Gaan we niet wanneer ze er voor kiezen om de ziekenhuismedewerkers eerder te enten dan de kwetsbaren in de verzorg en verpleeghuizen nog steeds het probleem houden dat de ziekenhuiszorg overbelast raken?
En wat mij betreft komen mensen die zich de afgelopen tijd niet aan de regels hebben gehouden als een van de laatste aan de beurt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:50

MyWishMax schreef:
Ik heb ook medische aandoeningen, maar eerlijk gezegd heb ik liever dat zorgmedewerkers eerder geent worden als ik. Daar zijn veel meer mensen can afhankelijk.

Astorga ik duim dat je negatief blijft!

Zo sta ik er ook in.
Ik geef met liefde mijn vaccin door aan het ziekenhuispersoneel.
Als daar nog meer mensen ziek worden, is het niet code rood, maar zwart.
Uiteindelijk zijn we daar allemaal dan de dupe van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:54

secricible schreef:
safina schreef:

Precies. Maar ik lees hier toch wel een beetje dat mensen denken dat het gewoon een kwestie is van een rijtje maken: die eerst, dan die, dan die... Was het maar zo simpel.

Als er een keuze is, dan lijkt het mij verstandig als ze in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van ernstige zieken en overlijdens. Want dat legt de druk op de zorg.

Maar je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je dat moet doen door de groepen die het meest verspreiden te pakken. Of dat je juist liever gaat voor de groepen die moeten zorgen dat de maatschappij blijft draaien. Zoals zorgpersoneel.

Ik vind het wel een fascinerende puzzel van visie, ethiek en pragmatisme. Maar uiteindelijk denk ik dat hij het meest gestuurd gaat worden door het laatste, pragmatisme: wat krijgen we, op welk moment, in welke hoeveelheden en voor wie is het geschikt? :D

Ik deel je mening, ik vind het ook heel interessant.
Je kan ook nog zeggen dat het zkhpersoneel op dit moment zo hard aan het uitvallen is (er vanuitgaande dat de vaccinatie daar tegen helpt) dat vaccineren van zkhmedewerkers meer ontlast in de zorg dan het voorkomen van patienten. Dat zijn de afwegingen en ook de tijd zal dat moeten uitwijzen. Als er steeds meer zkhpersoneel uitvalt komt daar ook een kantelpunt.

Ja, dan krijg je de discussie: ga je de kraan dichtdraaien of zorgen dat er genoeg dweilen zijn? En je hebt hem nog niet gevoerd of daar komt Pfizer: Grote batches, bewaren op -70... Om praktische redenen zorgpersoneel toch maar eerst. Maar welk zorgpersoneel? Waar zijn de tekorten het ergst?

Citaat:
Maar again, ik denk dat als straks de entingen op orde zijn de hele middengroep een soort massale vaccinatie-actie gaat worden waarin alle doelgroepen soort van tegelijkertijd gevaccineerd kunnen worden.
Een beetje zoals nu bij de griepprik ook personeel en risicogroepen gewoon tegelijk aan bod zijn.

Dat denk ik ook.

secricible schreef:
safina schreef:
Ja hoor meis, mag je gewoon zeggen. Je bent niemand verantwoording schuldig over hoe het voor jou voelt.

Ik hoop zelf ook dat ik vlot aan de beurt ben. En ik mankeer medisch helemaal niks. Maar wat zou het lekker zijn als alles weer een beetje normaal werd!

En het vaccin wat voor jou gebruikt gaat worden is waarschijnlijk helemaal niet hetzelfde vaccin als ze voor zorgmedewerkers in gaan zetten. Dus als jij tzt een oproep krijgt: lekker gaan!

Waar baseer je dat op? Daar is nog helemaal niks over bekend?
Zorgmedewerkers zijn ook gewoon mensen hoor, die hebben geen ander vaccin nodig ofzo...

Pfizer kan makkelijker in "vaccinatiestraten" ingezet worden en gaat daarom nu richting de zorgmedewerkers. Vooralsnog is het plan de risogroepen via huisartsen te vaccineren en voor die kleinschalige setting is Pfizer niet geschikt. Dus die krijgen weer wat anders.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:55

Dan zullen de groepen voor de huisarts waarschijnlijk moderna krijgen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:56

purny schreef:
Gaan we niet wanneer ze er voor kiezen om de ziekenhuismedewerkers eerder te enten dan de kwetsbaren in de verzorg en verpleeghuizen nog steeds het probleem houden dat de ziekenhuiszorg overbelast raken?
En wat mij betreft komen mensen die zich de afgelopen tijd niet aan de regels hebben gehouden als een van de laatste aan de beurt.

Kwetsbaren in vph zorgen in principe niet voor de belasting in de ziekenhuizen dus nee, dat verwacht ik niet. Wel zullen er dan mogelijk nog meer doden vallen in de vph als zij later geënt worden.
En dan is de afwegin dus minder doden vs minder zkh-belasting (er vanuit gaande dat het vaccin voor beide groepen geschikt is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:57

purny schreef:
Dan zullen de groepen voor de huisarts waarschijnlijk moderna krijgen

Bijvoorbeeld. Of één van de andere.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:00

safina schreef:
Pfizer kan makkelijker in "vaccinatiestraten" ingezet worden en gaat daarom nu richting de zorgmedewerkers. Vooralsnog is het plan de risogroepen via huisartsen te vaccineren en voor die kleinschalige setting is Pfizer niet geschikt. Dus die krijgen weer wat anders.

Dat klopt voor nu inderdaad. Maar als er straks vollop vaccins aanwezig zijn dan is dit niet meer zo zwart/wit. Men zal dan beperkende vaccins zoals Pfizer inzetten op bepaalde vaste plekken waar de beperkende factor geen issue is (zoals de vaccinatiestraten), maar als er toevallig op dat moment meer vaccinaties liggen van merk X wordt die zorgmedewerker daar mee gevaccineerd.
Dus als bepaalde doelgroepen een stap terug doen betekend dat nog steeds snellere vaccinatie voor de zorgmedewerker.

Daarom zeggen dat risicopatienten toch een ander vaccin krijgen dan zorgmedewerkers en daarom ze geen invloed hebben op elkaar is echt te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:05

secricible schreef:
safina schreef:

Dat klopt voor nu inderdaad. Maar als er straks vollop vaccins aanwezig zijn dan is dit niet meer zo zwart/wit. Men zal dan beperkende vaccins zoals Pfizer inzetten op bepaalde vaste plekken waar de beperkende factor geen issue is (zoals de vaccinatiestraten), maar als er toevallig op dat moment meer vaccinaties liggen van merk X wordt die zorgmedewerker daar mee gevaccineerd.
Dus als bepaalde doelgroepen een stap terug doen betekend dat nog steeds snellere vaccinatie voor de zorgmedewerker.

Daarom zeggen dat risicopatienten toch een ander vaccin krijgen dan zorgmedewerkers en daarom ze geen invloed hebben op elkaar is echt te kort door de bocht.

Kans is vrij groot hoor. De gekozen hoofdroute is namelijk de kwetsbaren vaccineren. Dus zodra er wat anders is dan Pfizer, iets wat makkelijker in een kleinschalige setting gebruikt kan worden, gaat dat meteen daarheen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:06

Ik ben blij dat ik geen keuze hoef te maken.

Ik wil graag zsm een enting (ivm hoog risicogroep), maar wil dat het zorgpersoneel wordt geënt zodat deze zorg kunnen verlenen....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:10

Bo_Y schreef:

Ik wil graag zsm een enting (ivm hoog risicogroep), maar wil dat het zorgpersoneel wordt geënt zodat deze zorg kunnen verlenen....

Snap ik, maar als je als zogenoemde risicogroep schijt aan de regels hebt vind ik het oneerlijk en zeer egoïstisch overkomen om vooraan te staan. Dan ben je in mijn ogen ook geen risicogroep.

Zelf haal ik ook altijd de griepprik(astma). Maar ik wacht netjes op mijn beurt en reken op april.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:11

purny schreef:
Bo_Y schreef:

Snap ik, maar als je als zogenoemde risicogroep schijt aan de regels hebt vind ik het oneerlijk en zeer egoïstisch overkomen om vooraan te staan. Dan ben je in mijn ogen ook geen risicogroep.

Zelf haal ik ook altijd de griepprik(astma). Maar ik wacht netjes op mijn beurt en reken op april.

Ik kreeg ook altijd de oproep vanwege astma, maar heb dat stop laten zetten. Zou eens moeten kijken waar ik nu onder zou vallen. Ik had op de normale groep onder de 60 gerekend.

En ik snap jouw redenatie wel over regels naleven enzovoorts. Is niet helemaal netjes om te denken, maar ook stuk frustratie denk ondertussen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:13

purny schreef:
Bo_Y schreef:

Ik zit al vanaf 1 maart thuis, wandel alleen met de hond en ga af en toe naar mijn ouders (op afstand). Ik ben extreem voorzichtig...

Maar als je de regels niet wil naleven,
mag je wat mij betreft achter in de rij voor een ic-bed en enting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:24

Maar er zijn geen regels over wie wanneer aan de beurt is. Het is een puzzel. En daar zal nog best wat in geschoven worden de komende tijd.
Als je opgeroepen wordt moet je gaan. Dan is er voor jouw groep een geschikt vaccin. En als je niet opgeroepen wordt dan zal je moeten wachten tot je aan de beurt bent.

En iedereen mag hopen. Doe ik ook. Ik hoop dat ze een wijze puzzel leggen. Eentje die goed werkt. Maar ik hoop ook dingen voor mezelf en mijn naasten. Dingen als 'snel aan de beurt zijn'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:27

Er kunnen wel geen regels zijn voor vaccineren maar sommigen willen het liefst meteen die spuit er in zodat ze zich niet meer aan de regels hoeven te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:28

safina schreef:
secricible schreef:

Kans is vrij groot hoor. De gekozen hoofdroute is namelijk de kwetsbaren vaccineren. Dus zodra er wat anders is dan Pfizer, iets wat makkelijker in een kleinschalige setting gebruikt kan worden, gaat dat meteen daarheen.

Ja, maar als je kijkt naar wat de verwachtingen zijn qua binnenkomst zie je dat nu weliswaar Pfizer de hoofdmoot is (omdat die de eerste is), maar over een paar maanden hebben we vooral grote hoeveelheden van vaccins die geen grote beperkingen hebben qua bewaren. Dus dan valt die scheiding weg zou ik denken...

bigone schreef:
Er kunnen wel geen regels zijn voor vaccineren maar sommigen willen het liefst meteen die spuit er in zodat ze zich niet meer aan de regels hoeven te houden.

Zo werkt het überhaupt niet. We gaan straks als maatschappij versoepelen, niet als individu in principe. De action gaat straks niet open voor gevaccineerde mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:31

bigone schreef:

Ja. Daar hoor ik ook bij. (Overigens is het maar de vraag of het zo gaat werken. Of je na die spuit onbezorgd los kunt).
Maar willen we dat niet uiteindelijk allemaal? Spuit erin en terug naar normaal? Wat mij betreft: Niets liever dan dat hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:32

Wat is trouwens dat sommige vaccins niet geschikt zijn voor kleine locaties - gaat dat nog steeds over koeling? Dat is toch niet echt een issue als het een paar dagen in de koelkast kan?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:42

Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:47

Pfizer komt met 1000 dosissen tegelijk op -70 en is dan een paar dagen houdbaar in de koeling.
Dat betekend dus dat je in 5 dagen de doseringen moet splitsen naar meerdere instellingen en moet toedienen en dat opnieuw moet doen bij de tweede dosis. En wat overblijft moet weg gegooid worden want je kan niet meer terugkoelen.
Als je vrij vlot daarna een vaccin binnenkrijgt wat die beperking niet vraagt ga je zo’n risico niet nemen dat je daardoor dosissen moet gaan weggooien omdat het niet goed gaat bij instellingen.

Als ik zie hoe moeilijk het soms al is voor instellingen om een constante stroom van koelverse drinkvoeding aangeleverd te krijgen en te distribueren over de afdelingen, dan snap ik dat het dit risico niet waard is. Zowel qua medicatiefouten, als dat er vaccins weggegooid moeten gaan worden. Beide lijkt me heel onwenselijk in deze.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:51

Gewoon interesse (ik heb namelijk geen idee hoe dit werkt) hoe zit dit dan met het vervoer van deze vaccins? Hoe kunnen ze het dan koel houden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:54

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:02

secricible schreef:
Pfizer komt met 1000 dosissen tegelijk op -70 en is dan een paar dagen houdbaar in de koeling.
Dat betekend dus dat je in 5 dagen de doseringen moet splitsen naar meerdere instellingen en moet toedienen en dat opnieuw moet doen bij de tweede dosis. En wat overblijft moet weg gegooid worden want je kan niet meer terugkoelen.
Als je vrij vlot daarna een vaccin binnenkrijgt wat die beperking niet vraagt ga je zo’n risico niet nemen dat je daardoor dosissen moet gaan weggooien omdat het niet goed gaat bij instellingen.

Als ik zie hoe moeilijk het soms al is voor instellingen om een constante stroom van koelverse drinkvoeding aangeleverd te krijgen en te distribueren over de afdelingen, dan snap ik dat het dit risico niet waard is. Zowel qua medicatiefouten, als dat er vaccins weggegooid moeten gaan worden. Beide lijkt me heel onwenselijk in deze.

Maar 1000 is toch niet zo gek veel? In zo’n locatie als de RAI of in een voetbalstadion kun je toch wel duizend mensen per dag vaccineren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:07

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-20 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:08