Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:15

omdat je begon over een "omdat zij het mag, dan ik ook", en daar het artikel volgens mij helemaal niet over gaat. Ik begreep uit je bericht dat je vond dat die opmerking terecht was en dacht door je schrijven dus ook dat het artikel ook die opvatting had.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:20

secricible schreef:
omdat je begon over een "omdat zij het mag, dan ik ook", en daar het artikel volgens mij helemaal niet over gaat. Ik begreep uit je bericht dat je vond dat die opmerking terecht was en dacht door je schrijven dus ook dat het artikel ook die opvatting had.

Dat ging over de opmerking van safina dat de horeca zou moeten opdraaien voor besmettingen kwa kosten, niet over waar ze vandaan komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:54

sureido schreef:
secricible schreef:

Dat ging over de opmerking van safina dat de horeca zou moeten opdraaien voor besmettingen kwa kosten, niet over waar ze vandaan komen.

Had safina het niet over opdraaien voor de kosten als ze opengaan ondanks de maatregelen? Zo begreep ik 'em namelijk, maar kan het mis hebben...??

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:01

Nou, ik hoor dat de horeca extra steun gaat krijgen echt net op de radio dus het doel is bereikt en dan zullen ze 17 januari ook niet open gaan.

Ik las het wel over het algemeen eerlijk gezegd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:40

sureido schreef:
Nou, ik hoor dat de horeca extra steun gaat krijgen echt net op de radio dus het doel is bereikt en dan zullen ze 17 januari ook niet open gaan.

Ik las het wel over het algemeen eerlijk gezegd.

Dat is alvast fijn voor ze. :j Hopelijk kunnen ze gewoon binnenkort weer open, maar dit zal dan vast wat lucht geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:17

Ik hoorde dat het probleem vooral is het verschil tussen droge en natte horeca. Vaak zijn het combinaties bijv. de grand-cafés en waar leg je dan de grens?
Van mij zouden de restaurants en terrassen open mogen, ik mis het best erg.
En ik ben blij, als er een goede compensatieregeling is.
Al stond een aantal al voor de crisis op omvallen, dus ik hoop niet, dat dit weggegooid geld is

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:35

Maar sta je "op omvallen" als je niet maandenlang dicht kan blijven?
Elk café heeft wel wat geld voor nood liggen, misschien zelfs om een maand lang dicht te zijn. Maarja. Als je echt dik geld wil verdienen moet je niet de horeca in gaan hoor :') Misschien die grote jongens met vijf terrassen op Leidseplein in Amsterdam ofzo.

Maar oprecht: een horecaondernemer haalt de inkomsten uit eten en drinken. Dus als je meer wil verdienen moet je daar óf meer van verkopen óf meer vragen. Dat is een heel dun lijntje, want als het té duur wordt gaan je bezoekers naar de buurman en heb jij helemaal niks. (En meer verkopen is vaak erg moeilijk of helemaal niet aan de orde als je elke avond al maximaal gevuld bent.) Zeker bij (dans)cafés zullen veel mensen minder drankjes bestellen wanneer het bier duurder is (omdat ze een bepaald maximumbedrag voor zichzelf instellen voor die avond). Aangezien je ook niet op kwaliteit wil bezuinigen heb je dus maar weinig speelruimte. Het is niet een kwestie van "gewoon goede kwaliteit leveren en dan komen de bezoekers heus wel". Er spelen heel veel dingen mee en je winstmarge (of het gebrek daaraan) is er een van.
En dan heb ik het nog niet eens over de bierkartels die hun prijzen van pils al jaren aan het opschroeven zijn en waarbij vele cafés het verhogen van hun bierprijs zo lang als mogelijk hebben uitgesteld vanwege eerder genoemde redenen.

Dus ja, je zult zeker een reserve moeten hebben, maar als zelfs Ahoy (!!!!) personeel moet gaan ontslaan dan is het toch niet zo moeilijk te begrijpen dat ook het café om de hoek het moeilijk heeft? Ook als die maanden kon teren op spaargeld? Ze moeten echt ongelofelijk lang dicht blijven nu. En dat niet alleen: niemand zag het aankomen. Een verbouwing waar je voor moet investeren kun je je op voorbereiden. Om hier gezond doorheen te komen had je in de zomer van 2019 al kosten moeten gaan besparen, investeringen uitstellen e.d., al helemaal als je grotendeels afhankelijk bent van toerisme (zegmaar: in de zomer je kas vullen en daar de winter op teren) en toen wist niemand wat 2020 ons zou brengen.

Dit verhaal is wellicht wat offtopic maar ik stoor me een beetje aan hoe makkelijk er gedacht wordt over de financiele weerstand van horecaondernemers. Dat je het nu moeilijk hebt betekent echt niet dat je je zaakjes in maart al niet op orde had.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:46

Ben het eens met je Magrathea :j
Je kent echt de mensen hun situatie niet sommige hebben mischien net grote investeringen gedaan voor covid ( stel een gloednieuwe grootkeuken ,verbouwingen etc) ,of je bent nog niet heel lang bezig ..
Ken er eentje die na de eerste lockdown een mega groot overdekt terras heeft gezet waarvan de ramen op verschillende manieren open/dicht kunnen net om veel veiliger klanten te ontvangen ..tja en dan moet je weer 3 maanden toe
De meeste hebben ook nog gewoon hun huis en vaste lasten die doorbetaald moeten worden maar er komt niets binnen ..partner misschien ook tijdelijk gesloten of werkloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:53

Ik sluit me zeker aan bij Magrathea. Een weekje meer of minder omzet moet je wel op kunnen vangen, maar dit gaat in totaal toch al om meer dan een half jaar sluiting en een aantal maanden heel beperkte opening en geen gebruikelijke evenementen.
En normaal kun je ook wel alternatieven bedenken (ben je zelf een jaar uit de running wegens ziekte, dan kun je een bedrijfsleider aanstellen. Moet je pand langere tijd sluiten wegens weet ik veel wat - wellicht dat je wel ergens anders terecht kunt of desnoods zelf ergens anders aan de gang kunt. Vallen er evenementen heel erg tegen vanwege rotweer? Ok, dan heb je nog wel een vaste omzet waar je in elk geval ook wat uithaalt.) Maar helemaal niks... dat komt volgens mij bijna niet voor in normale omstandigheden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:54

En er is echt veel verschil in de horeca zaken en de verkregen maatregelen
Ken bvb frituren , kebab zaken die 10k hebben ontvangen tijdens eerste lockdown omdat hun verbruikerszaal verplicht werd gesloten ( vaak gaat dat dan over 2 of 3 tafels of een toogje tegen de muur := ) maar dubbele omzet gedraaid hebben terwijl anderen die nog geen jaar open waren niets hebben gekregen .
En als je een restaurant hebt wat 3 - 4 duizend op een dag draait en je krijgt 160 € per dag ...das ni veel :(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:56

Shadow0 schreef:
Ik sluit me zeker aan bij Magrathea. Een weekje meer of minder omzet moet je wel op kunnen vangen, maar dit gaat in totaal toch al om meer dan een half jaar sluiting en een aantal maanden heel beperkte opening en geen gebruikelijke evenementen.
En normaal kun je ook wel alternatieven bedenken (ben je zelf een jaar uit de running wegens ziekte, dan kun je een bedrijfsleider aanstellen. Moet je pand langere tijd sluiten wegens weet ik veel wat - wellicht dat je wel ergens anders terecht kunt of desnoods zelf ergens anders aan de gang kunt. Vallen er evenementen heel erg tegen vanwege rotweer? Ok, dan heb je nog wel een vaste omzet waar je in elk geval ook wat uithaalt.) Maar helemaal niks... dat komt volgens mij bijna niet voor in normale omstandigheden.

Nee inderdaad ..en je zit ook nog eens doelloos thuis -O-

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:56

Goed stuk Magrathea, dat is ook de reden dat ik snap dat de horeca gaat dreigen met opening, een kat in het nauw maakt rare sprongen. COVID is heel erg maar heel je bedrijf verliezen is ook erg. Kiezen tussen twee kwade is echt lastig en ik ben blij dat ik de keuzes niet hoef te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:57

Besita het is in dit soort tijden volgens mij totaal onmogelijk om maatwerk te leveren. Wanneer dat ook nog uitgezocht moest worden had de horeca nog niets gehad en de regelingen en gelden worden achteraf echt wel gecheckt . Voor alle ondernemers en zzp ers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:59

Ik zit niet in de horeca, behalve om te eten of te drinken ;).
Ik bagatelliseer de problemen voor de horeca zeker niet.
Maar al voor Corona heb ik een aantal x gelezen, dat er teveel horecazaken zijn en dat dit tot problemen zal gaan leiden.

https://www.missethoreca.nl/horeca/nieu ... 1607025317

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:06

Het zou denk ik ook al heel erg helpen als er echt een plan is waar men naartoe werkt met een beetje realistische tijdlijn. (Weten jullie het? Ik niet.)
En het gevoel dat er echte eerlijke afwegingen gemaakt worden met realistische inschattingen van wat wel en wat niet kan.
(Dan denk ik dat met name de kroegen en discotheken het nog steeds heel lastig hebben omdat de kans dat 'lekker met veel vreemden dicht bij elkaar' niet zo waarschijnlijk lijkt...)

Plus dat ik de indruk heb dat men het vanuit het kabinet nu wel best vindt... terwijl dit helemaal geen houdbare situatie is. Niet voor de mensen die doodgaan, niet voor de mensen die langdurig ziek worden, niet voor de mensen in de zorg die veel te zwaar onder druk staan, maar ook niet voor alle bedrijven die nu net niks kunnen maar zich ook niet echt ergens op in kunnen stellen.)

En die vindicatters kunnen me gestolen worden: ik mis hier vooral heel erg een fatsoenlijke planning van onze regering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:10

Ze zijn weer bezig met een nieuwe planning. Vond het hebben van geen enkel vooruitzicht ook lastig maar heb het gewoon van me af gezet en denk; we zien het wel.
Road to normal is iets dat niemand kan voorspellen maar denk niet dat de regering het wel goed vind, daar is de situatie te ernstig voor. En het is niet alleen in Nederland maar in de hele wereld zo of nog erger.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:11

Nouja, wat electra zegt is ook wat ik bedoelde.

En ik deel ook jou mening deels margrathea. Er zullen horecazaken zijn die net groots gingen verbouwen toen corona ze overkwam, of net hun zaakje open hadden. En dat zijn de rotverhalen die er ook zijn en die er echt compleet dslachtoffer in zijn.
En zo lang als ze al dicht zijn red geen enkele ondernemer het zonder hulp. Maar als ik hier dan hoor dat het “normaal” is dat een horeca-ondernemer einde van het jaar zijn beetje reserve moet stoppen in verbouwing en dus eigenlijk geen reserve overhoudt, dan is er ook een ander probleem.
Er zal een gros zijn dat de boel prima op orde had en straks net of net niet hetnhoofd boven water houdt. Maar ik lees hier ook dat een groot deel van de horeca gewoon überhaupt al niet heel financieel gezond was en einde van het jaar net quitte speelde. En dan is er gewoon meer aan de hand, dan is corona de onvermijdelijke genadeslag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:16

Shadow0 schreef:
Het zou denk ik ook al heel erg helpen als er echt een plan is waar men naartoe werkt met een beetje realistische tijdlijn. (Weten jullie het? Ik niet.)
En het gevoel dat er echte eerlijke afwegingen gemaakt worden met realistische inschattingen van wat wel en wat niet kan.
(Dan denk ik dat met name de kroegen en discotheken het nog steeds heel lastig hebben omdat de kans dat 'lekker met veel vreemden dicht bij elkaar' niet zo waarschijnlijk lijkt...)

Plus dat ik de indruk heb dat men het vanuit het kabinet nu wel best vindt... terwijl dit helemaal geen houdbare situatie is. Niet voor de mensen die doodgaan, niet voor de mensen die langdurig ziek worden, niet voor de mensen in de zorg die veel te zwaar onder druk staan, maar ook niet voor alle bedrijven die nu net niks kunnen maar zich ook niet echt ergens op in kunnen stellen.)

En die vindicatters kunnen me gestolen worden: ik mis hier vooral heel erg een fatsoenlijke planning van onze regering.

Tjaaaa.. geldt dat niet voor zo'n beetje heel de wereld? De juiste
planning en maatregelen?

Het blijft lastig en zeker als de bodem bijna bereikt wordt van de financiële reserves?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:17

bigone schreef:
Road to normal is iets dat niemand kan voorspellen

Het gaat ook niet alleen om voorspellen, maar ook om gericht ergens naartoe te werken. Ik zou echt niet kunnen zeggen waar de regering naartoe werkt, of hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:29

besita schreef:
Ken bvb frituren , kebab zaken die 10k hebben ontvangen tijdens eerste lockdown omdat hun verbruikerszaal verplicht werd gesloten ( vaak gaat dat dan over 2 of 3 tafels of een toogje tegen de muur := ) maar dubbele omzet gedraaid hebben terwijl anderen die nog geen jaar open waren niets hebben gekregen .
En als je een restaurant hebt wat 3 - 4 duizend op een dag draait en je krijgt 160 € per dag ...das ni veel :(

Ik zit net naar een webinar over obesitas en de invloed op het verloop van covid-19 te kijken. Van die frituren en kebabzaken kunnen we er echt wel wat minder gebruiken...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:31

Obesitas is veel meer dan alleen frituurzaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:33

purny schreef:
Obesitas is veel meer dan alleen frituurzaken

Zeker. Veel meer.

Maar het blijft gek dat een overheid met allerlei steunpakketten in de lucht houdt wat eigenlijk ontzettend slecht is voor de hele covid-pandemie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-20 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:34

safina schreef:
besita schreef:

Ik zit net naar een webinar over obesitas en de invloed op het verloop van covid-19 te kijken. Van die frituren en kebabzaken kunnen we er echt wel wat minder gebruiken...

Yep
Vind ik ook ..zou best een vestigingswet mogen opkomen.. sommige straten lopen ervan over

En meteen een ander probleem waar de regeringen ook eens mogen op inspelen
Obesitas voorkomen ..ik schrok ook van hoeveel invloed dat heeft op covid ( maar ook zonder covid toch een echt groot probleem voor de toekomst ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:37

besita schreef:
Yep
Vind ik ook ..zou best een vestigingswet mogen opkomen.. sommige straten lopen ervan over

En meteen een ander probleem waar de regeringen ook eens mogen op inspelen
Obesitas voorkomen ..ik schrok ook van hoeveel invloed dat heeft op covid ( maar ook zonder covid toch een echt groot probleem voor de toekomst ).

Dat is precies wat ik bedoel met: we kunnen wel met wat minder toe. Of we hoeven het in ieder geval niet met allerlei steunpakketten in stand te houden wat mij betreft.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:50

En wie mogen van jou dan steun krijgen en wie niet? Of allemaal niet? Dan kan je over een tijdje enkel nog naar de McDonald’s, maar das niet het doel toch, want die zijn ook zo lekker gezond. Of degene die er eerst zaten? Bepaal het eens dan als het minder moet? Ze vallen toch wel om als er geen vraag is, blijkbaar is het dus prima in stand te houden want hoe kan je in normale tijden zonder klanten overleven? Of kregen die ook altijd al steun, dat zou ik wel overdreven vinden namelijk.