Cer schreef:Ik snap de strekking van je post niet BeFunny
Wat snap je er niet aan?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Penotti schreef:Ik weet dat het zou kunnen.
Toch denk ik, ook in Brabant, dat veel werkgevers het niet gaan waarderen als je zegt ik hoest ik blijf thuis.
Dat zal op een kantoor misschien wel kunnen, maar beroepen die vandaag moeten?
Winkelpersoneel? Vrachtwagens die de winkels bevoorraden of dierenvoer rondbrengen?
Beveiliging, buschauffeurs, die allemaal in strakke diensten werken. Waar een collega in moet springen maar ook aan rijtijden zit.
Ik denk dat je eindeloos door kunt gaan met beroepen waar het zo makkelijk niet gaat.
En waar thuiswerk geen optie is.
_Penotti schreef:Ik weet dat het zou kunnen.
Toch denk ik, ook in Brabant, dat veel werkgevers het niet gaan waarderen als je zegt ik hoest ik blijf thuis.
Dat zal op een kantoor misschien wel kunnen, maar beroepen die vandaag moeten?
Winkelpersoneel? Vrachtwagens die de winkels bevoorraden of dierenvoer rondbrengen?
Beveiliging, buschauffeurs, die allemaal in strakke diensten werken. Waar een collega in moet springen maar ook aan rijtijden zit.
Ik denk dat je eindeloos door kunt gaan met beroepen waar het zo makkelijk niet gaat.
En waar thuiswerk geen optie is.
PlukenKrul schreef:Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.
Voor al mijn vrienden in Nederland:
Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.
Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.
In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.
Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!
Cer schreef:Over het "daar hebben we ons nooit druk over gemaakt".. Hadden we dat wel moeten doen, of moeten we dat nu juist niet doen, of moeten we dat nu juist wel doen..?
_Penotti schreef:@PSvanLot en dan denk ik dat werkgever zegt kom maar gewoon, ondanks wat het rivm adviseert.
Nee niet niet als je echt ziek ziek bent, maar dat beetje waar anders met een paracetamolletje ook wel gewerkt word. Veel beroepen zijn gewoon van het doorgaan hoor.
@BeFunny, dat denk ik dus ook.
Cer schreef:Ik denk dat ik je nu begrijp.. Maar als dat betekent dat ik met een snotterneus of een kuchje bij andere mensen uit de buurt moet blijven, gaat dat in ieder geval niet gebeuren
Van wat ik uit het bericht 'uit italie' begrijp is dat we nu iedereen als voorzorg binnen moeten laten blijven? of lees ik het verkeerd?
IMJ schreef:_Penotti schreef:.
Dus inderdaad, wat snotteren is niet de griep of corona waar mensen dan mee besmet worden.
.
Nou ja.. helaas dus wel.
Meerdere mensen hadden wat luchtwegklachten en dat bleek corona..
Of een nachtje koorts..
BeFunny schreef:Cer schreef:Ik denk dat ik je nu begrijp.. Maar als dat betekent dat ik met een snotterneus of een kuchje bij andere mensen uit de buurt moet blijven, gaat dat in ieder geval niet gebeuren
Van wat ik uit het bericht 'uit italie' begrijp is dat we nu iedereen als voorzorg binnen moeten laten blijven? of lees ik het verkeerd?
Ik blijf ook niet thuis bij een snotneus. Maar ik vind dat we gewoon het virus te lijf moeten gaan. Dat is de enigste manier om afweer tegen het virus te krijgen.
Maar voor al die mensen die zich zo druk maken of doen alsof. Hoop ik dat ze het in het juiste perspectief kunnen gaan zien.
karuna schreef:Het advies is niet voor niks bij niezen, of hoesten of koorts blijf thuis. Lijkt erop dat nu uitgegaan wordt voor de zekerheid van klachten behandel je als corona dus thuisblijven.
Cer schreef:Ik denk dat ik je nu begrijp.. Maar als dat betekent dat ik met een snotterneus of een kuchje bij andere mensen uit de buurt moet blijven, gaat dat in ieder geval niet gebeuren
MizzMontana schreef:Nou zou enig lijkt me dat niet.
Daarnaast gaat het er juist om dat doordat we geen afweer tegen het virus hebben er te veel mensen tegelijkertijd ziek gaan worden. Dit kan het sociale systeem niet aan. Het virus moet dus op zijn minst vertraagd worden.
Anders dan bijvoorbeeld influenza waarvoor er al meer weerstand is.