De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:44

Cer schreef:
Ik snap de strekking van je post niet BeFunny :)

Wat snap je er niet aan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:44

Och ja, wat moet het voor de Italianen een ware crisis zijn zeg. Vreselijk. :(:)

Ik had het er laatst met mijn teamleider over. Er heerst angst in mijn branche dat personeel niet meer komt opdagen wanneer er Corona heerst. En wat dan?
Schijnbaar, bij echte crisis, wordt er inderdaad instanties als het rode kruis ingeschakeld. Dan gaan er bwv gewoon mensen van straat geplukt worden die moeten helpen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:45

Ik weet dat het zou kunnen.
Toch denk ik, ook in Brabant, dat veel werkgevers het niet gaan waarderen als je zegt ik hoest ik blijf thuis.
Dat zal op een kantoor misschien wel kunnen, maar beroepen die vandaag moeten?
Winkelpersoneel? Vrachtwagens die de winkels bevoorraden of dierenvoer rondbrengen?
Beveiliging, buschauffeurs, die allemaal in strakke diensten werken. Waar een collega in moet springen maar ook aan rijtijden zit.
Ik denk dat je eindeloos door kunt gaan met beroepen waar het zo makkelijk niet gaat.
En waar thuiswerk geen optie is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:46

BeFunny schreef:
Cer schreef:
Ik snap de strekking van je post niet BeFunny :)

Wat snap je er niet aan?

Over het "daar hebben we ons nooit druk over gemaakt".. Hadden we dat wel moeten doen, of moeten we dat nu juist niet doen, of moeten we dat nu juist wel doen..?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:46

_Penotti schreef:
Toch denk ik, ook in Brabant, dat veel werkgevers het niet gaan waarderen als je zegt ik hoest ik blijf thuis.
Winkelpersoneel? Vrachtwagens die de winkels bevoorraden of dierenvoer rondbrengen?
Beveiliging, buschauffeurs, die allemaal in strakke diensten werken. Waar een collega in moet springen maar ook aan rijtijden zit.
Ik denk dat je eindeloos door kunt gaan met beroepen waar het zo makkelijk niet gaat.

Je werkgever bepaalt op je al dan niet mag komen met een hoest/verkoudheid/koorts...
En als je verder gewoon ziek bent blijf je sowieso thuis.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:47

_Penotti schreef:

Het is ook gewoon niet mogelijk.
De beste remedie is gewoon erdoorheen gaan. Net als hoe we dat jaarlijks met griep doen.

_Penotti

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:50

@PSvanLot en dan denk ik dat werkgever zegt kom maar gewoon, ondanks wat het rivm adviseert.
Nee niet niet als je echt ziek ziek bent, maar dat beetje waar anders met een paracetamolletje ook wel gewerkt word. Veel beroepen zijn gewoon van het doorgaan hoor.

@BeFunny, dat denk ik dus ook.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:51

Plukenkrul dat is wel een indringend stuk.

Toch blijft het gevoelsmatig zo lastig. De maatregelen zoals nu in Italië zijn wel heel ingrijpend voor alle betrokkenen, ondanks dat ze daar hard nodig zijn.

Als je echt duidelijke symptomen hebt, van welk ziekte beeld dan ook, dan blijf je natuurlijk thuis. Dat is helder.

Maar voorlopig lijkt het bijvoorbeeld in noord Nederland nog rustig te blijven, al is de kans natuurlijk groot dat er hier in Friesland een deze dagen ook een geval van Corona komt.
Maar wat doe je tot die tijd? Echt heel NL preventief in een lockdown? Alleen de dorpen/gemeentes/provincies op slot waar nu bekende gevallen zijn?

Te veel preventief afsluiten lijkt me ook angst in de hand werken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:52

PlukenKrul schreef:
Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.

Voor al mijn vrienden in Nederland:

Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.

Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.

In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.

Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!

Amen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:54

Cer schreef:
Over het "daar hebben we ons nooit druk over gemaakt".. Hadden we dat wel moeten doen, of moeten we dat nu juist niet doen, of moeten we dat nu juist wel doen..?

We hebben ons nooit druk gemaakt om het kuchtje. Om de griep. Nu doen we dat omdat het zo groots wordt gemaakt.
Maar hoe ik erover denk is dat als je je zo druk maakt dat je dat dan ook zou moeten doen bij griep.

En dat je niet alleen zou moeten denken in "ik voel me prima" maar ook aan wat kan het met een ander doen. Als jij een besmettelijk virus hebt zoals influenza waar jij misschien zelf hele milde klachten bij hebt maar waar een ander behoorlijk ziek van kan worden zul je dan bij stil kunnen staan (en een tekst als ik weet wel of ik zelf echt ziek ben dat is een beetje onzin want met de mildere klachten kun je iemand net zo goed besmetten). Dan lijkt me dat je als je van mening bent dat dat gevaarlijk is dat je geen risico's gaat lopen en ervoor kiest om mensen niet aan te steken.

Dan is dit een eye opener.

Als je normaal denkt ik voel me prima. Dan doe je dat nu ook met het Corona virus.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 09-03-20 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:55

Ik blijf er bij dat niets doen het sneller doet overwaaien.
Nu krijg je straks verkapte prijsverhogingen, belastingverhogingen en Nederland betaalt weer graag het meeste mee binnen de eu. Want ja, we zijn roomser dan de paus.
Daar ben ik banger voor dan voor een griepachtigvirus, 1 van de varianten van het human coronavirus.
Echte sterftecijfers zijn er nog steeds niet. Hoeveel procent is oversterfte? In Nederland 100 procent, 2 ouderen. Erg ja, maar een griepje of longontsteking hadden ze vermoedelijk ook niet overleefd.
Er is minder dan 1/1000 van een promille ziek. Bekijk het dan ook even in perspectief.
Het overzicht met coronagevallen laat het lijken of heel brabant ziek is, terwijl het om nog geen promille van de inwoners van Tilburg gaat. Maar grote rode vlekken zaaien angst.

Nee, ik ben bang voor de beperkingen die vrije eerlijke gezonde mensen opgelegd worden om extra te verdienen straks.
De 1 zn dood, de ander zn brood gaat echt nog steeds op. 1984, george orwell.

En voor de Italianen: ik kom er zeker weer. Lago Maggiore zit in de planning en Genua ( gewoon veilig) zal ik zeker nog eens met een bezoekje vereren. Daar liggen te veel mooie wrakken. Dus mij verliezen jullie niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:56

_Penotti schreef:
@PSvanLot en dan denk ik dat werkgever zegt kom maar gewoon, ondanks wat het rivm adviseert.
Nee niet niet als je echt ziek ziek bent, maar dat beetje waar anders met een paracetamolletje ook wel gewerkt word. Veel beroepen zijn gewoon van het doorgaan hoor.

@BeFunny, dat denk ik dus ook.

Jij denkt dat dat in het onderwijs niet zo is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:57

Ik denk dat ik je nu begrijp.. Maar als dat betekent dat ik met een snotterneus of een kuchje bij andere mensen uit de buurt moet blijven, gaat dat in ieder geval niet gebeuren :j

Van wat ik uit het bericht 'uit italie' begrijp is dat we nu iedereen als voorzorg binnen moeten laten blijven? of lees ik het verkeerd?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:00

Ik blijf erbij als ik de kaart van nederland de lege plekken zie het niet zozeer komt van het is er niet, maar er wordt te weinig getest. -O- dus onbekend gebleven besmettingen.

Italie heftig nu maar wel wijs. En ja het geschreven stuk is vreselijk waar vrees ik. ;( Als Nederland zo "laksig" blijft met opmerkingen als met paracetamol kan ik wel gaan werken en mensen aansteken. Het advies is niet voor niks bij niezen, of hoesten of koorts blijf thuis. Lijkt erop dat nu uitgegaan wordt voor de zekerheid van klachten behandel je als corona dus thuisblijven.

Gister naar mijn paps geweest, ab doet zijn werk gelukkig en koorts is weer braaf. Hoesten weg ook al ben ik nog slapjes. Maar toch ik houd afstand, dus geen knuffel -O- het is dat er van mij wat naar hem moest en omgekeerd. Maar hem weer op het hartgedrukt houdt afstand blijf voorzichtig. Hij is nog kwetsbaarder dan ik maar komt ook nog dagelijks bij nog kwetsbaardere ouderen. En zit nu in een gebied waar best veel besmettingen opduiken ook. Ik was dus blij hem even te zien. :j want je weet maar nooit. Wel geadviseerd koop even wat extra toiletpapier. Hij had nog maar 2 rollen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:01

_Penotti schreef:
.

Dus inderdaad, wat snotteren is niet de griep of corona waar mensen dan mee besmet worden.
.

Nou ja.. helaas dus wel.

Meerdere mensen hadden wat luchtwegklachten en dat bleek corona..
Of een nachtje koorts..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:01

Zullen we vragen gewoon in dit topic houden en niet via pb?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:02

Cer schreef:
Ik denk dat ik je nu begrijp.. Maar als dat betekent dat ik met een snotterneus of een kuchje bij andere mensen uit de buurt moet blijven, gaat dat in ieder geval niet gebeuren :j

Van wat ik uit het bericht 'uit italie' begrijp is dat we nu iedereen als voorzorg binnen moeten laten blijven? of lees ik het verkeerd?

Ik blijf ook niet thuis bij een snotneus. Maar ik vind dat we gewoon het virus te lijf moeten gaan. Dat is de enigste manier om afweer tegen het virus te krijgen.

Maar voor al die mensen die zich zo druk maken of doen alsof. Hoop ik dat ze het in het juiste perspectief kunnen gaan zien.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:06

IMJ schreef:
_Penotti schreef:
.

Dus inderdaad, wat snotteren is niet de griep of corona waar mensen dan mee besmet worden.
.

Nou ja.. helaas dus wel.

Meerdere mensen hadden wat luchtwegklachten en dat bleek corona..
Of een nachtje koorts..

Inderdaad.
Meerdere verhalen nu van mensen die het eerst niet in de gaten hadden, de (milde) klachten ergens anders aan toeschreven, maar toch corona blijken te hebben.

Je weet gewoon niet hoe het kan beginnen als je het nog nooit gehad hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:08

Hoe is het momenteel in Brabant met OV, zorg en hulpdiensten?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:09

BeFunny schreef:
Cer schreef:

Ik blijf ook niet thuis bij een snotneus. Maar ik vind dat we gewoon het virus te lijf moeten gaan. Dat is de enigste manier om afweer tegen het virus te krijgen.

Maar voor al die mensen die zich zo druk maken of doen alsof. Hoop ik dat ze het in het juiste perspectief kunnen gaan zien.

Nou zou enig lijkt me dat niet.

Daarnaast gaat het er juist om dat doordat we geen afweer tegen het virus hebben er te veel mensen tegelijkertijd ziek gaan worden. Dit kan het sociale systeem niet aan. Het virus moet dus op zijn minst vertraagd worden.

Anders dan bijvoorbeeld influenza waarvoor er al meer weerstand is.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 09-03-20 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:09

karuna schreef:
Het advies is niet voor niks bij niezen, of hoesten of koorts blijf thuis. Lijkt erop dat nu uitgegaan wordt voor de zekerheid van klachten behandel je als corona dus thuisblijven.

Het advies is: verkoudheid of verhoging tot 38C én contact gehad met een patient of in een gebied geweest: bel geen huisarts maar blijf thuis en ziek uit

Dus niet bij óf niezen óf hoesten óf koorts..
Wel als je hoger dan 38C hebt én je moet hoesten, of 38C én je bent benauwd, dan moet je de huisarts bellen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:12

Wat in brabant geldt is de of of regel voor zover ik weet.

Germie :(:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:19

Cer schreef:

Maar voor al die mensen die zich zo druk maken of doen alsof. Hoop ik dat ze het in het juiste perspectief kunnen gaan zien.[/quote]

MizzMontana schreef:
Nou zou enig lijkt me dat niet.

Daarnaast gaat het er juist om dat doordat we geen afweer tegen het virus hebben er te veel mensen tegelijkertijd ziek gaan worden. Dit kan het sociale systeem niet aan. Het virus moet dus op zijn minst vertraagd worden.

Anders dan bijvoorbeeld influenza waarvoor er al meer weerstand is.

Het is heel simpel ofwel we gaan erdoorheen. Ofwel iedereen met ook maar de lichtste klachten, want dat kan dus ook Corona zijn. Ook als je niet in Italië geweest bent maar in het ziekenhuis op bezoek en een zuster blijkt het te hebben bijvoorbeeld en je gaat met je kuchje met de tram naar huis. Blijft thuis want alleen door de deur niet uit te gaan ben je zeker dat je niemand besmet.

De eerste optie lijkt mij het beste. Of heb jij een beter plan?
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 09-03-20 10:23, in het totaal 3 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:31

Ik woon in Brabant, maar wel bijna letterlijk op de grens met Zeeland, hier nog maar één besmetting in Bergen op zoom.

Afgelopen weekend zijn mijn ouders geweest, allebei behoorlijk verkouden en ik ben ook niet vrij van een verstopte neus. Ouders komen ook uit een gebied waar nog maar 3 corona gevallen bekend zijn. Waarvan 2 in Den Haag en Den Haag is groot... kans dat hun corona hebben is dus ook héél klein

Maar ik ga nu niet binnen blijven.

Wel ga ik straks goed boodschappen doen, heb nu werkelijk niets meer in huis.

Zal minimaal 3 winkels door moeten alleen voor genoeg hondenvoer, de Coop hier heeft al niets meer, dus maar de Jumbo en AH een dorp verderop proberen. Hondje krijgt 2 pakjes Smuldier per dag, dus alleen al voor één week eten, dus 14 pakjes is vaak het schap al leeg.

Verder wat groenten in blik en wat soep en aardappelpuree halen.

De kans dat ik corona heb, is heel erg klein, dus ik ga mezelf echt niet opsluiten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:32

Kunnen die privé-problemen echt niet via pb/tem/mod? Snap dat je het vervelend vindt allemaal, maar het gaat niet iedereen aan hier en vertroebelt het topic enorm.

Ik had wat dagen vrij, maar mag vanaf vandaag weer een hoop diensten draaien in het ziekenhuis. Ben benieuwd hoe het daar nu is.
Vorige week was overigens de regel dat je alleen niet mocht werken met koorts en luchtwegklachten. Met alleen luchtwegklachten werd je gewoon verwacht. Snap ik op zich wel. Kans is groot dat het een onschuldig verkoudheidsvirus is wat die klachten geeft en ale medewerkers zijn momenteel heel hard nodig. Thuiswerken is immers niet mogelijk.

Wat dat betreft blijven ze in bedrijven en onderwijs eerder thuis krijg ik de indruk.