Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:03

Maa 25 feb ~ Ik heb vandaag 8 minuten gelopen (150 bpm) met 3 keer een pauze van 30 seconden. Ik schaam me dood voor mijn conditie, want 8 minuten zijn slopend. Wel fijn gelopen, laatste etappe was zwaar.

Woe 27 feb ~ Ik heb vandaag 6 minuten gelopen (155 bpm) met 2 keer een pauze van 20 seconden, vandaag voor de tweede keer met metronoom en zonder muziek! Werkt heel goed voor mij om een stabiel ritme aan te houden en dus ook minder (snel) moe te worden! Schaam me nogsteeds voor de brakke conditie := Heel fijn gelopen vandaag!

Even verslagjes die ik voor mezelf heb gemaakt hier neer gezet, ik weet niet of jullie het leuk vinden om te lezen?

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:06

murphypower schreef:
Maa 25 feb ~ Ik heb vandaag 8 minuten gelopen (150 bpm) met 3 keer een pauze van 30 seconden. Ik schaam me dood voor mijn conditie, want 8 minuten zijn slopend. Wel fijn gelopen, laatste etappe was zwaar.

Woe 27 feb ~ Ik heb vandaag 6 minuten gelopen (155 bpm) met 2 keer een pauze van 20 seconden, vandaag voor de tweede keer met metronoom en zonder muziek! Werkt heel goed voor mij om een stabiel ritme aan te houden en dus ook minder (snel) moe te worden! Schaam me nogsteeds voor de brakke conditie := Heel fijn gelopen vandaag!

Even verslagjes die ik voor mezelf heb gemaakt hier neer gezet, ik weet niet of jullie het leuk vinden om te lezen?

Goed bezig! Je moet altijd ergens beginnen en dat heb je in ieder geval al gedaan, niks om je voor te schamen :)

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:13

Ik kon in het begin ook maar iets van 400 meter achter elkaar volhouden. Je moet inderdaad ergens beginnen!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:19

Dat is inderdaad ook weer zo maar ja voor mijn break liep in zonder al te veel moeite 30 minuten op 160 bpm dus het is even slikken dat het zo achteruit gegaan is!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:23

Jnien schreef:
Als je weer mag, wil ik ook een rondje wandelen hoor! Heerlijk ;)
Overigens krijgen we als het goed is over 4 weken weer een pup, dus mocht je langzaam op mogen bouwen, kunnen we ook met de doggies lopen (we hebben nu ook nog n hondje), dus roep maar!
En idd rustig aan jij!

Ik pb je wel ff, anders vliegen de mods uit hun panty omdat we offtopic'en :) . (En voor de rest hier misschien ook niet zo fijn).

poes schreef:
Gem: ik heb even gemist wat je hebt sterkte met de revalidatie!

Klopt hoor, ben niet meer zo vaak online op Bokt en had het dus ook niet gemeld ;) .
Laatst bijgewerkt door Gem op 27-02-19 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:23

Ik ben nu bezig en begonnen met 2 minuten achter elkaar. Volgende week 3. Afgewisseld met resp. 2 of 3 minuten wandelen.

Eerder hardgelopen en toen liep ik drie keer per week 8 km. achter elkaar. Dus als je rustig opbouwt kom je er zeker!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:28

Gimme_Joy schreef:
Ik ben nu bezig en begonnen met 2 minuten achter elkaar. Volgende week 3. Afgewisseld met resp. 2 of 3 minuten wandelen.

Eerder hardgelopen en toen liep ik drie keer per week 8 km. achter elkaar. Dus als je rustig opbouwt kom je er zeker!

Fijn dat je vooruitgang maakt! Rustig opbouwen werkt zeker, maar ik vind het begin nooit zo leuk. Ik wil gewoon lange stukken kunnen rennen haha!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:32

Het voordeel is dat je redelijk vlot weer opbouwt als je al wat loopervaring hebt.

Als ik terugkijk naar de afgelopen twee maanden dan is dat ook duidelijk te zien. Medio december liep ik 3 kilometer in 21 minuten (30sec hardlopen - 30sec actief herstel) en gisteren voor het eerst de 10km op 5:30 gemiddeld aangetikt :):). De conditie is er dus echt nog wel, de belastbaarheid is vooral hetgeen waarom gedegen opbouwen zo belangrijk is :j.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:34

Ja dat is ook weer zo! Maar de conditie is ook ver te zoeken haha, want ik heb ruim een half jaar alleen 1x per week paardgereden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:37

Ja ik ga ook echt heel rustig aan doen. Ik sloeg de schema's de vorige keer na 3 weken in de wind en dat resulteerde in een shin splint. Dus ik heb mijn lesje wel geleerd... >;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:49

Noeps schreef:
Het voordeel is dat je redelijk vlot weer opbouwt als je al wat loopervaring hebt.

Als ik terugkijk naar de afgelopen twee maanden dan is dat ook duidelijk te zien. Medio december liep ik 3 kilometer in 21 minuten (30sec hardlopen - 30sec actief herstel) en gisteren voor het eerst de 10km op 5:30 gemiddeld aangetikt :):). De conditie is er dus echt nog wel, de belastbaarheid is vooral hetgeen waarom gedegen opbouwen zo belangrijk is :j.

Lekker Noeps! Fijn dat de revalidatie goed gaat!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:48

poes schreef:
Oja eiwitten :roll: ik denk dat veel mensen zich daar hopeloos laten in misleiden met al die shakes. Er bestaan volgens mij geen gevallen van eiwittekort in Europa...

Ik weet wel dat het voor mij een echte uitdaging is om en voldoende eiwitten binnen te krijgen en dan zeker nog op de gewenste momenten. En nee daar heb je geen shakes voor nodig maar om aan 3x 30 gram eiwitten te komen moet ik toch 2 keer echt bewust bepaalde voedingsproducten nemen en weet ik dat een bakje yoghurt of kwark zelfs niet voldoende is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:35

Jij loopt ook wel wat meer dan de meesten die ik hoor die al die shakes zo ‘nodig’ hebben :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:47

Toch is het wel belangrijk als je regelmatig sport en snel wil herstellen dat je die eiwitten ook daadwerkelijk binnen een half uur na de inspanning tot je neemt. Door vooraf te zorgen dat je dat inderdaad gelijk bij de hand hebt lukt dat ook. Maar als je eerst nog gaat douchen, naar huis toe gaat en dan pas thuis je portie eiwitten gaat zoeken ben je vaak al een uur verder. En dan kan ik mij voorstellen dat je pakt naar iets wat je gemakkelijk meeneemt. Thuis ga ik echt voor een variant als een bakje skyr, wat eieren oid. Maar om mee te nemen wil ik ook wel eens vooraf al een hersteldrank aanmaken om die na de training gelijk naar binnen te werken.
was er eerder zelf sceptisch over. Maar het is net als met vit d, ook al loop je iedere dag uren in het zonnetje, als vrouw 50 plus loop je toch gemakkelijk een te kort op. zo ook met eiwitten. Het lijkt zo gemakkelijk uit je voeding te halen. Maar ga maar eens uitrekenen wat je nodig hebt en wat je daadwerkelijk naar binnen krijgt. En dan niet alleen per dag maar verspreid in drie dagdelen. Want dat is bij eiwitten dan weer heel belangrijk. Een twee keer zo groot stuk vlees naar binnen werken bij het avondeten maakt het tekort aan eiwit op een ander dagdeel niet goed. Zeker niet voor een sporter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:00

Hm ik wist idd niet dat de timing ervan echt zo cruciaal was. Dan ben ik mss toch mis. Ben nogal snel sceptisch bij dit soort dingen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:54

poes schreef:
Hm ik wist idd niet dat de timing ervan echt zo cruciaal was. Dan ben ik mss toch mis. Ben nogal snel sceptisch bij dit soort dingen.

Is idd iets meer verdiepen hierin ipv roepen! Ook ik pak vaak meteen na een run of intensief sporten een eiwitshake. Ook pas nadat ik me hierin iets meer verdiept had.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:25

Ik weet inderdaad wel dat het belangrijk is om meteen na het lopen wat te eten, maar de afstanden en trainingen die jij doet greetje, zijn niet te vergelijken met wat wij doen. Dat is toch meer sporten op hoog niveau, waar ik het al eerder over had.

Ik zie iedereen op insta aan shakes lurken en van die repen wegwerken, terwijl ik denk dat de meesten dat echt niet nodig hebben met twee à drie keer per week een rondje om de kerk.
Het staat natuurlijk ook wel lekker interessant.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:18

Supervixen schreef:
Ik weet inderdaad wel dat het belangrijk is om meteen na het lopen wat te eten, maar de afstanden en trainingen die jij doet greetje, zijn niet te vergelijken met wat wij doen. Dat is toch meer sporten op hoog niveau, waar ik het al eerder over had.

Ik zie iedereen op insta aan shakes lurken en van die repen wegwerken, terwijl ik denk dat de meesten dat echt niet nodig hebben met twee à drie keer per week een rondje om de kerk.
Het staat natuurlijk ook wel lekker interessant.

Nou, je moet ook wel léren eten als je de langere afstanden boven de 16 gaat lopen. Ik heb moeite met eten en drinken tijdens het rennen. Ademhaling en daarmee hartslag uit het ritme, kauwen, knoeien met water, slikken. En welke producten voelen wel goed, welke krijg je last van, wat is wel of niet lekker. Het zuur van mandarijntjes bijvoorbeeld krijg ik steeds terug in mijn keel. Moet je toch weten als je aan een lange duurloop begint.
Bij de loopgroep waar ik zit -correctie: zát-, werd dat als onderdeel van de training opgenomen bij de HM.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:28

Wat vinden jullie van samen met iemand lopen? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gevonden met wie ik fijn kon lopen!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:44

Ik ren en drink niet tegelijk. In de marathon bij elke drankpost paar tellen wandelen, goed drinken en dan weer doorrennen werkte voor mij het beste. Zo ging dat in de georganiseerde trainingslopen ook :j.

@murphypower, wat vond je niet fijn aan het samen lopen? Ik loop samen met mijn vriend, beste vriendin, goede vriend, zwager, de man van een vriendin, of soms met zn allen in een groepje. We spreken wel vooraf een tempo of doel af en je moet je wel kunnen aanpassen aan een langzamere loper m.i wil je fijn samen lopen. Mijn zwager loopt in een training zo de 10km rond de 40 minuten, dat red ik natuurlijk nooit. Maar lopen we samen de 10km op 5:00 dan heb ik een stabiele tempotraining met een fantastische haas en hij een ontspannen duurloopje :D.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:45

Ik kan ook prima met anderen lopen. Heel gezellig en ik heb een stuk minder medelijden met mezelf tijdens het lopen :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:14

murphypower schreef:
Wat vinden jullie van samen met iemand lopen? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand gevonden met wie ik fijn kon lopen!

Dat was voor mij de reden om een loopgroep uit te proberen. Of ik kon kletsen tijdens het lopen, of ik me kon aanpassen aan een groepstempo, of ik me zou ergeren aan 'loopgeluiden' (gehijg, gesnotter, gehoest etc) en of ik het gezellig vond. En ja, ik vind het leuk :) . Alleen lopen vind ik ook leuk.
Ben nu wel weg bij de loopgroep ... reden: mijn tempo-groep raakte leeg door blessuregevallen en overstappers naar het HM - schema. Dan ga je je niet 'alleen' maar 'eenzaam' voelen en daar vind ik niks aan.
(Gelukkig nu wel een andere loopgroep gevonden)

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:46

Ik vind het over het algemeen al moeilijk om een stabiel loopritme te hebben en als ik dan ook nog met iemand moet lopen die compleet uit mijn ritme loopt raak ik het helemaal kwijt. Ik heb het met verschillende mensen geprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Een groep kan ik al helemaal niet denk ik. Maar ondanks dat het tempo een ding is als ik met iemand samenloop, vind ik het wel veel gezelliger. Oplossingen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:10

murphypower schreef:
Ik vind het over het algemeen al moeilijk om een stabiel loopritme te hebben en als ik dan ook nog met iemand moet lopen die compleet uit mijn ritme loopt raak ik het helemaal kwijt. Ik heb het met verschillende mensen geprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Een groep kan ik al helemaal niet denk ik. Maar ondanks dat het tempo een ding is als ik met iemand samenloop, vind ik het wel veel gezelliger. Oplossingen?

Met korte loopjes beginnen en geregeld op je klokje kijken. Ik vond het moeilijk om op een lager tempo te lopen dan mijn eigen arbeidstempo (om maar in paardensporttermen te blijven). Sloffen, struikelen, ademhaling, het gevoel van 'sleuren' ... en toch, al doende leer je. Ik ben eerst in mijn eentje heel bewust op heel laag tempo gaan lopen en (bijvoorbeeld: "ik mag niet binnen 40 minuten thuis zijn als ik 5K loop") en vooral aan looptechnieken werken. In het donker lopen werkt ook voor mij, dan ben je meer bewust van techniek.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:22

Ja, in mijn eentje gaat het nu vrij goed. Loop met een metronoom en dus een heel stabiel tempo nu, maar zodra ik dan naar een ander tempo moet gaat het niet goed. Dat hele trage werkt ook echt niet voor mij omdat ik dan te lomp neerplof en daar is mijn knie niet heel blij mee :=