Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:23

Ik kan makkelijk 2 a 3 boterhammen op. Dat was de eerste jaren wel anders.

Polar

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:27

In één eetmoment?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:30

Ja 2 is standaard voor lunch. En soms wel 3.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:37

Dat is ongeveer wat ik nu ook eet, maximaal 2, formaat tosti-brood.
Maar ik eet misschien 2x per week brood, al heb ik nu haverbrood ontdekt (formaat pitabroodje), waar je echt uren vol van blijft.
Dat is altijd fijn.

Ik gebruik Ozempic voor pre-diabetes en kan mede daardoor ook maar weinig eten.
De dietiste omschreef een GB als OzempicXL. Of in ieder geval, dat haar cliënten het daarmee vergeleken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:48

Ik had mensen in mijn groepje die direct na de operatie alweer aan het testen waren wat ze allemaal weer konden eten, en als je weer terugvalt in oude eetgewoontes met chips, ijs en kroketten eten, ga je echt weer aankomen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:54

Zelf eet ik wel af en toe een half bakje chips of een klein beetje haverijs, maar mijn diëtiste had daar geen problemen mee en moedigde dit juist aan.
Het gaat dan om een portie ter grootte van een half klein zakje chips (die van 25? gram) en een dipsaus-bakje ijs.

Dat is overigens niet iets wat ik na de operatie zou willen eten.
Net als nu wil ik eerst mijn 'gezonde' voeding op hebben en als ik dan echt nog trek heb, kies ik daar weleens voor.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:00

Absoluut waar. Je moet echt je eetgewoonten omgooien. Het liefst voor de operatie al. Je maag rekt na verloop van tijd op tot formaat koffiekopje. Blijf je verzadigigsgevoel volgen, want als je gaat overeten, eet je er dwars doorheen.
Ook ik ken er een paar die dat gedaan hebben en weer volledig zijn terug gevallen. Al het harde werk voor niks geweest en dat hebben ze echt zelf gedaan.
Hier werkt de bypass niet meer, ben 3 jaar po. Ziekenhuis zei dat de bypass niet meer werkt na 2 jaar, dan zul je het op eigen kracht moeten doen.
Ik let zeker op, maar tel geen calorieën, dat wordt ook afgeraden. Verder eet ik waar ik zin in heb. Aankomen gebeurd tot op heden niet en ik eet ook geen grote porties. 1,5 boterham of 3 kwart pistolet is de max. Dan zit ik bomvol. Een wrap met sla tomaat en kipfilet krijg ik ook niet helemaal op.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:02

Het is ook niet de bedoeling dat je alles laat staan wat ongezond is. Je mag alles eten, maar met mate. 1 koekje ipv een heel pak of een handje chips ipv een hele zak. Die balans is er nu.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:03

Ik kan de ene dag meer op dan de andere. Lasagna kan ik bijvoorbeeld 200 gram op. Soms kan ik ook 2 boterhamen op.
En ik kan ook chips eten, ik kan eigenlijk alles eten. Alleen drinken heb ik soms wel moeite mee. Alleen mis ik nog steeds het signaal wat ik zou moeten hebben als ik vol zit.

Ben nu een jaar PO en totaal in het hele jaar 36,4 kilo afgevallen.

Alleen de pijn in mijn billen is verschrikkelijk. En dat ik geen vetjes meer heb die mij beschermen als ik val :')

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:07

Mijn hoop is dat door de reset mijn lichaam weer een normaler BMR krijgt.
Dus waar ik nu grotendeels 1200 calorieën eet en niet aankom (en niet afval), dat mijn BMR bijvoorbeeld 1500 wordt.
Ik heb namelijk geen enkel probleem met mijn huidige eetpatroon en mijn eetgewoontes zijn ook prima.
Zou er geen enkel probleem mee hebben om mijn hele leven op deze manier te blijven eten.

Ik eet nu iets van 3 jaar volledig gluten-, soja-, en zuivelvrij en hierdoor ben je nagenoeg gedwongen om alles zelf te maken.
Als je dan weer eens iets kant-en-klaars uit de winkel eet, merk je pas hoe zoet alles is.

Met drinken heb ik ook een probleem, ik krijg letterlijk geen signaal dat ik dorst heb, tenzij het echt heel erg is.
Ik moet daar eigenlijk iets op verzinnen.

Ooh wauw, is dat al weer een jaar geleden, Purny?
Kan me voorstellen dat je je nu een stuk fijner voelt, over het algemeen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:34

@ Jilletje Ik vind jouw reacties aanvallend en heel denigrerend. Geef jezelf maar een schop onder je kont? Wat denk je dat de mensen hier al die jaren gedaan hebben om hopelijk wat af te kunnen vallen?

Je kiest niet zomaar voor zo'n grote ingreep, daar is jaren strijden aan vooraf gegaan. Je hebt blijkbaar geen idee hoe zwaar dat is, omdat je dit soort opmerkingen durft te plaatsen.

Komen binnen waaien en zomaar zoiets droppen vind ik echt ver beneden peil.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:33

Was het idd maar zo makkelijk, dan waren er geen mensen met obesitas geweest.
Er komen steeds meer feiten naar buiten dat obesitas geen kwestie is van alles in je mond stoppen maar ook dat het wetenschappelijk bewezen dat mensen met obesitas een stofje missen dat een vol signaal geeft naar de hersenen.
En tel daarbij het gebruik van medicatie op en onderliggende ziektes en tadaaa het afvallen gaat niet.

Zeker in mijn situatie met lipoedeem is afvallen een moeilijk iets.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:42

KM_Ris schreef:
Ik ben inmiddels op screening geweest bij het NOK.
Ik moet 3.5 kilo afvallen voor de operatie. Verder is het me reuze mee gevallen.
Nu wachten op groen licht.

Ik zit ook bij het NOK. Bij ons is niet aangegeven dat we perse moesten afvallen. Wel werd er aangegeven dat we absoluut niks mochten zijn aangekomen ten opzichte van het gewicht bij screening en werd er gestimuleerd dat je zou afvallen voor de operatie. Inderdaad zodat je lever kleiner zou zijn en het herstel beter zou gaan.

En er werd aangeraden om alvast bezig te gaan met het nieuwe eet en drinkschema. Zelf dit ook gedaan, dat was erg fijn. Ik was uiteindelijk 3 kg afgevallen voor de operatie.

Ik ben vorige week maandag geopereerd. Eerste week ging eigenlijk vrij goed, alleen wel veel last gehad van een gevoelige maag en de darmbewegingen na eten of drinken (behalve bij water).
Enige wat dan hielp was liggen, dan voelde ik het niet.

Sinds gisteren heb ik deze pijn niet meer dus dat is top! Ook begonnen dit weekend met wat vast eten. Is even zoeken wat goed valt, maar dat merk ik vrij snel.

Bij ons in de groep zijn er vorige week 6 geopereerd in 2 dagen. Het is erg fijn dat we dit zo kunnen delen met elkaar, elkaar tips kunnen geven, ervaringen kunnen delen ed.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:24

Paellapan schreef:
@ Jilletje Ik vind jouw reacties aanvallend en heel denigrerend. Geef jezelf maar een schop onder je kont? Wat denk je dat de mensen hier al die jaren gedaan hebben om hopelijk wat af te kunnen vallen?

Je kiest niet zomaar voor zo'n grote ingreep, daar is jaren strijden aan vooraf gegaan. Je hebt blijkbaar geen idee hoe zwaar dat is, omdat je dit soort opmerkingen durft te plaatsen.

Komen binnen waaien en zomaar zoiets droppen vind ik echt ver beneden peil.

Ik ben nu zelf 1,5 jaar PO bijna 60 kilo afgevallen dus ik weet heel goed waar het over gaat ;)
Het is zeker geen makkelijk traject, dat zie je mij nergens beweren. En ik heb het ook nergens over de strijd die mensen al geleverd hebben en waar ze nogsteeds mee worstelen.

Ook die kilo's als voorbereiding van de operatie zijn geen piece of cake. Ik denk vooral dat jullie mijn geef jezelf een schop onder de kont verkeers interpreteren, en dat komt imo door de vertrutting.

Maargoed dit is precies waarom ik dus eigenlijk alleen maar meeees en niet reageer, dus ik zal verder ook niet meer reageren hier :wave:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:10

Klopt, en wat Purny zegt, is ook waar.
Hopelijk is er over 10/20 jaar ook onder de gemiddelde burger meer kennis en begrip hiervoor.

Calanddra, dat is echt nog heel recent zeg.
Mijn diëtiste zegt dat je geen pijn mag hebben bij het eten, had jij dat wel?

Jilletje, vind jij 15 kilo in 4 weken een realistisch en haalbaar doel?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:48

Polar, de pijn zelf kwam niet zozeer door het eten, dat ging eigenlijk gewoon goed. Alleen door het eten en drinken van bijvoorbeeld melk komen mijn darmen op gang. Die darmbewegingen werken natuurlijk door en kwamen dan tegen de gevoelige maag. Het voelde dan soms net alsof toen ik zwanger was en mijn baby ertegenaan schopte :')
Vooral met inademen was het dan pijnlijk.

Als ik ging liggen dan drukte het allemaal niet meer zo op elkaar en kwamen de bewegingen niet meer bij de maag terecht. Bij onze groep hoorde ik gelukkig meer met soortgelijke klachten.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:56

Nee 15 kilo in 4 weken vind ik verre van realistisch!

Polar schreef:
Klopt, en wat Purny zegt, is ook waar.
Hopelijk is er over 10/20 jaar ook onder de gemiddelde burger meer kennis en begrip hiervoor.

Calanddra, dat is echt nog heel recent zeg.
Mijn diëtiste zegt dat je geen pijn mag hebben bij het eten, had jij dat wel?

Jilletje, vind jij 15 kilo in 4 weken een realistisch en haalbaar doel?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 13:03

Ah oke, dat was niet helemaal duidelijk voor mij en daarom bleef ik ook reageren op je.
Ik zou zelf een streven van 5 kg prima vinden, maar zolang je maar niet zwaarder bent en je goed aan de regels hebt gehouden.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:55

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een maagverkleining en het gebruik van antidepressiva?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:02

Essie73 schreef:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een maagverkleining en het gebruik van antidepressiva?

Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Ik ben nog niet geopereerd en heb anti depressiva.
Ze gaven bij NOK wel aan dat de opname na de operatie anders zou kunnen zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:11

Geen antidepressiva, wel schildkliermedicatie, en mij is ook verteld dat de opname van medicatie na de operatie kan veranderen.
Dan neemt je lichaam het sneller op dan eerder, maar ze gaf wel aan dat daar rekening mee gehouden wordt en je dan eventueel een alternatief krijgt.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:40

Ik heb er ervaring mee! Heb eigenlijk geen verschil gemerkt kwa werking moet ik zeggen. Nu ben ik sinds kort wel gestopt, gewoon omdat het niet meer nodig is.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:03

Probleem is dat ik het al ruim 20 jaar slik en echt niet zonder kan. Aantal keren geprobeerd af te bouwen/stoppen, maar dat gaat vrij snel mis.
Voel me nu ongelukkig met mijn lijf, maar dat is nog niets vergeleken met hoe ik mij voel zonder medicatie. :D
Grote twijfel dus of ik mij aan zal melden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:29

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:36

Ik heb ook ervaring met antidepressiva en GBP. Ik heb geen verschil gemerkt. Ik slik gewoon nog hetzelfde als 50 kg zwaarder.