In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:34

Hoi Ankem,
Goed bezig hoor! En neem je tijd: "verwerken is WERK", zij mijn peut altijd. Na een belangrijke stap heb je rust en wat al niet nodig, zo simpel is dat!

(Nu ja - simpel ...... ;) ...het was voor mij nogal een punt om mezelf die rust etc ook echt te gunnen, zodra peut dat merkte, werd dat de tijdelijke focus. )

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:38

ikkkke schreef:
Goh, in sommige gevallen zal dat wel zo zijn. Maar medicatie kan ook juist helpen om te zorgen dat je jezelf het geluk wel gunt. Soms gaat het bij zulke gedachten om een soort van negatieve spiraal waar je uit moet zien te raken en helaas is dat soms heel moeilijk zonder medicatie. Bij aandoeningen zoals een depressie is er bovendien een verstoring van neurotransmittoren in de hersenen. Medicatie kan hier iets aan doen. Ik ben zelf ook geen fervente voorstander van zomaar direct medicatie innemen, maar het kan wel helpen en is soms gewoon nodig. In heel wat gevallen is een combinatie van medicatie met psychotherapie het meest werkzaam (dus beter dan enkel medicatie of enkel psychotherapie).
Ilangok, waarom zijn je ouders tegen medicatiegebruik? Heb je zelf al an je ouders aangegeven dat jij dit zelf wel zou willen proberen? Je schrijft dat je soms ook thuis blijft van school omdat je bv de energie niet hebt. Zijn jou ouders er van op de hoogte dat je thuis blijft? Kennen zij de reden voor het thuis blijven? Wat vinden ze daar dan van? Merken ze daar dan niet aan dat het niet goed met je gaat?
Voor ouders is het vaak niet eenvoudig om te zien en te begrijpen dat het niet goed gaat met hun zoon/dochter. Sommige ouders zullen daarom psychologische problemen "ontkennen". Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook zo gaat bij jou ouders. Misschien hebben zij wel een heel goede reden om geen medicatie te willen...

Mijn ouders zijn ertegen om de bijwerkingen. Ja, ik heb het wel aangegeven, maar ik weet niet of dat voor hun duidelijk genoeg was. Ja, mijn vader vind dat ik me gewoon aanstel en mijn moeder begint het een beetje te snappen dat regelmatig thuisblijf. Ik vind wel dat ze doen ''alsof het er niet is'', we hebben ook al een soort 'ruzie' gehad tussen mij en 2 psychiaters en mijn ouders. Daarom willen mijn ouders nu een second opinion (ookal weet ik wel dat hun hetzelfde gaan zeggen dan mijn eigen psychiater).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:05

Hoi Ilangok,
lastig parket, hoor! Vooral als je vader vooral maar vindt, 'dat je je aan zou stellen', dan lijkt gepraat over de bijwerkingen meer op een "wie een hond wil slaan, die vindt al gauw een stok".
En in die situatie, waar je jezelf moet bewijzen, heb je helaas ook allerlei "oneigenlijke" redenen, om jezelf geen geluk te gunnen.
(In een ideale situatie ben je uiteraard niet depressief. Ben je toch depressief, maar met ideale ouders etc. om je heen, dan word je gesteund en zijn je eventuele goede dagen festjes die gezamenlijk gevierd kunne worden. Maar als je je moet bewijzen, worden die eventuele goede dagen een soort koren op de molen van 'je stelt je aan'.)

Fijn, dat je moeder het een beetje begint te snappen!!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:16

Suusenmalvin schreef:
ikkkke schreef:
Stoplichten zegt me heel vaag iets. Ik zou het wel eens voor je kunnen opzoeken als je dat wil en ik wat meer tijd heb.

Als je dat zou willen doen, heel graag..
Ik weet dat het iets was met groen; je gevoelens en gedachten op het momenten dat het goed met je gaat. Oranje; de eerste signalen dat het minder goed gaat (piekeren, slecht slapen etc etc.) en rood; gedachten en gevoelens als je op de bodem zit.
Maar zou wel graag willen weten hoe hij precies in elkaar zat..

Ok ik zoek het eens voor je op. Als je na een tijdje nog niks van me gehoord hebt, stuur dan gerust eens een pb om me eraan te herinneren, want ik zou het durven vergeten... (Ben nu te moe om het op te zoeken, sorry)

Janneke2 schreef:
Hoi Ankem,
Goed bezig hoor! En neem je tijd: "verwerken is WERK", zij mijn peut altijd. Na een belangrijke stap heb je rust en wat al niet nodig, zo simpel is dat!

(Nu ja - simpel ...... ;) ...het was voor mij nogal een punt om mezelf die rust etc ook echt te gunnen, zodra peut dat merkte, werd dat de tijdelijke focus. )

Janneke2 schreef:
Hoi Ilangok,
lastig parket, hoor! Vooral als je vader vooral maar vindt, 'dat je je aan zou stellen', dan lijkt gepraat over de bijwerkingen meer op een "wie een hond wil slaan, die vindt al gauw een stok".
En in die situatie, waar je jezelf moet bewijzen, heb je helaas ook allerlei "oneigenlijke" redenen, om jezelf geen geluk te gunnen.
(In een ideale situatie ben je uiteraard niet depressief. Ben je toch depressief, maar met ideale ouders etc. om je heen, dan word je gesteund en zijn je eventuele goede dagen festjes die gezamenlijk gevierd kunne worden. Maar als je je moet bewijzen, worden die eventuele goede dagen een soort koren op de molen van 'je stelt je aan'.)

Fijn, dat je moeder het een beetje begint te snappen!!

Hier ben ik het best wel mee eens, zou het zelf zo goed niet gezegd krijgen.

afbmchek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:14

:\

Heb deze week te horen gekregen dat ik absoluut niet meer verder kan met mijn studie. Heb 57 van de 60 ECT's gehaald en ik moest er echt 60 halen. Ben er echt kapot van. Ik besef me nu dat deze studie wellicht niet mijn ding was, maar toch... Was bang dat ik een fikse tegenslag zou krijgen en dat is helaas dus gebeurd nu. Hoop dat ze bij het GGz een beetje opschieten want dit heeft zeker geen positieve invloed gehad op mijn algemene stemming. :n

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:18

Wat rot afbmchek! Ik kan me voorstellen dat het een zware klap is om te verwerken. Ik hoop voor jou dat ze snel kunnen verderhelpen bij de GGZ. Probeer nu alvast je gedachten even te verzetten.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:39

Weet je nog niet wanneer je kan beginnen dan?

Rot van je opleiding zeg :( knuffel!

Fornarina90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:23

Bedankt voor jullie lieve reacties, doet me goed!

Wat heftig van je zusje, Osmo! Ik heb er gelukkig wel met hen over kunnen praten, maar ik geloof hen gewoon niet als ze zeggen zelf hun grenzen wel aan te geven en als ze zeggen dat ik me niet bezwaard hoef te voelen.

Ik herken me heel erg in jullie verhalen, River en Gruis. Wat ontzettend vervelend. Ik vind het knap hoe iedereen hier hun verhaal onder woorden brengt en elkaar probeert te steunen waar mogelijk!

Wat goed dat je gebeld hebt en wat fijn om te horen dat er nu een crisisplan is en dat je een afspraak hebt bij de POP, River.

Bedankt voor je tip, Janneke! Ik heb het gekocht :)

Fijn, zo'n positief bericht, Roses!

Wat ontzettend rot, afbmchek. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat je stemming zeker geen goed doet. Waarop wacht je nog wat betreft de GGZ? De intake?

Hier gaat het momenteel echt niet lekker -O- De dagbehandelaar zag dat gelukkig ook, dus in overleg hebben we besloten dat ik een extra dag naar de dagbehandeling ga. Donderdag heeft hij ook nog eens extra dik anderhalf uur één op één met me gesproken en voor gister (vrijdag is een dag waarop ik thuis ben) hadden we een belafspraak staan, toen hebben we nog een half uurtje gebeld. Het probleem is dat ik eigenlijk constant last van paniek heb, soms op de achtergrond, soms op de voorgrond. Dit wordt gesignaleerd en ik moet zeggen dat de hulpverleners, en de dagbehandelaar in het bijzonder, echt alle mogelijke moeite doet om me bij te staan en te voorzien van goede tips.

Ik voel me ontzettend snel een aansteller en voel me ook erg bezwaard dat ik momenteel wel echt het 'zorgenkindje' van de groep lijk te zijn. De dagbehandelaar is echt onwijs betrokken, geeft aan dat ik altijd mag bellen, belt soms zelf nog eens extra en geeft ook aan dat hij gewoon heel graag wil dat het beter gaat.

Nu ging het dus gister helemaal niet, ik was compleet in paniek en ik heb voor het eerst iets stoms gedaan en toegegeven aan mijn dwanggedachten, waarna ik de kliniek heb gebeld. Sindsdien is er nog driemaal contact geweest met de kliniek. Nu wordt natuurlijk alles gerapporteerd en nu is het zo dat ik met name de dagbehandelaar, maar ook de coördinerend behandelaar en de arts, maandag absoluut niet onder ogen durf te komen. Ik schaam me ervoor dat ik me, ondanks hun goede en uitgebreide zorgen, zo heb laten gaan. Ik vind het een zwaktebod. Ook weet ik dat mijn actie hen teleur zal stellen en dat het iets is dat ze niet kunnen plaatsen, omdat het niet eerder voor is gekomen. Ik weet dat ik maandag even apart zal worden genomen voor een gesprek en ik kan me daar nu al druk om maken, omdat ik weet dat ik me totaal geen houding weet te geven en ze grapjes in dit geval absoluut niet kunnen waarderen :+

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:44

Fornarina Niet boos zijn op jezelf dat je het niet kon handelen zo in je eentje
Zo lang is het toch nog niet geleden dat je opgenomen bent geweest?
Een terugval is dan helemaal niet raar en ik denk dat je behandelaars echt niet zo streng zijn voor je als jij nu voor jezelf bent :(:)

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:32

Och meis, wat vervelend dat het nog niet lekker gaat. Maar zoals Duplo zegt, dat is niet meer dan normaal eigenlijk. En ik denk niet dat ze heel raar opkijken. Het zijn vaak kleine stapjes vooruit en weer een grote terug. Maar langzaamaan kom je er wel.
Ik snap wel dat je je druk maakt om het gesprek, maar probeer het een beetje op je af te laten komen. Voor je behandelaar gaan denken heeft geen zin, dat kan hij/zij alleen zelf.
Wel super fijn dat ze je zo goed opvangen daar!
Hou je taai!

Hier ook echt een flinke dip, maar die is niet meer dan logisch. Al voelt het extra dik erbovenop als je al depressief bent.
Mijn pony is namelijk verkocht. Ja dat zat er natuurlijk aan te komen en ik kon dit ook niet voorkomen. Maar man o man wat doet het me pijn. Mijn lieve maatje -O- . Ik heb echt een leuk huisje voor hem gevonden en ik mag hem af en toe komen opzoeken, maar toch. Ik heb het gevoel alsof ik hem in de steek laat. Zeker na alles wat we hebben meegemaakt. ;(
Dat gevoel kan ik echt niet verkroppen. Het voelt echt als in de steek laten, terwijl hij het waarschijnlijk amper door heeft, maar goed ik denk dat dan weer te weten dat hij dat wel heeft....
Kan alleen maar huilen nu. ;( Opzich wel goed, bij een vorige pony die ik ooit noodgedwongen moest verkopen kon ik op dat moment helemaal niet huilen. Terwijl ik het net zo erg vond als nu.
Alleen lijk je je nu op het moment ellendiger te voelen daardoor.
Jeetje hoe moet ik nu omgaan met het gevoel dat ik hem in de steek laat? -O- Ik kan er gewoon geen andere gedachte van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:32

Riverrr wat verdrietig dat je pony verkocht is.
Ik heb het ook een tijd gedacht.
Nu inmiddels is het paard wat van mij en mijn zus was alweer twee maand weg.
Ik kan de gedachte inmiddels wat loslaten.
Maar verdrietig blijft het wel.

Fornarina wees niet te streng voor jezelf. Probeer ook te accepteren dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid hebben richting jou.
Je hoeft je zeker ook niet te schamen voor je therapeuten.
Ze doen dit werk en weten wat ze kunnen verwachten en ze zullen mijn inziens rekening houden met een terug val.

Afbmchek balen voor je. Hoop dat je het een beetje kunt handelen.

Hier gaat het weer even wat minder.
Donderdag avond nieuw leven gevolgd en het gehad over mijn verleden.
Ik kan het dan ook vertellen als of het over iemand anders gaat.
Ik voel niet altijd emoties als boosheid, verdriet of angst als ik over mijn verleden praat.
Soms op dagbehandeling wel maar dat hangt ook wel af van het moment.
Iemand vroeg zich af of dat ook een stukje ontkenning kan zijn van mijn kant dit om mijzelf te beschermen.
Ik weet het niet. Ik ben er wel door aan het nadenken geslagen.

Wat mijvoorbeeld wel raakt is als ik iets bijzonders heb mee gemaakt als bijvoorbeeld dat gesprek met mijn baas en die knuffel van hem en ik dit dan wil vertellen aan mijn moeder maar dat zij mij nog geen twee zinnen kan laten praten en ze al over iets anders begint.
Dan voel ik mij echt rot en dan denk ik dat ze mij niet bijzonder genoeg vind.
Nu is dat niets nieuws want dat heeft ze nooit gekund toch vind ik dat vervelend.
Maar sommige dingen daar kan ik niets bij voelen.
Terwijl het juist dingen zijn waar je van over je nek zou moeten gaan zo afschuwelijk.
Maar goed het was dus een pittige avond en tegelijkertijd wel mooi ook.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 09:48

afbmchek, wat ongelooflijk vervelend dat je niet verder mag met je opleiding!

Riverr, moeilijk om je paard te verkopen! Maar ik als ik het zo lees krijgt hij een goed tehuis en mag je nog langskomen :)

Osmo, vervelend dat het op dit moment niet zo goed gaat! Ik voel ook bijna geen emoties als ik over mijn verleden praat, maar ook als ik in het heden praat. Vrienden noemen mij dan ook wel eens een ijskonijn. Het lijkt inderdaad een stukje bescherming te zijn.

Na een tijd weer een berichtje van mij.
Een paar weken geleden ben ik naar Duitsland op vakantie geweest, ergens waar ik vreselijk tegen opzag. Twee dagen van de te voren ging het dan ook helemaal niet goed. Op de dag zelf was ik denk ik zo uitgeput dat ik niet eens meer angstig kon zijn. De dagen in Duitsland zijn daar in tegen prima verlopen! Heb nergens last van gehad, zelfs niet een beetje. Maar vanaf het moment terug in NL voelde het al niet goed meer.
Ik heb het de afgelopen paar weken best goed gehad. Tentamens gehaald, gewoon de dingen gedaan die gedaan moesten worden ect. Alleen vandaag gaat het echt weer helemaal net goed. Voel mij weer erg misselijk en onrustig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:44

Ik herken het: wel praten over je verleden, maar er niets bij voelen (terwijl je je er wel rot onder voelt).
Ik ervaar dat ook als bescherming.
Mijn tip zou idd zijn: wees er maar blij mee.
"Je moet er over praten" is lang niet altijd waar. 'Niets moet' is veel genezender.
Wat pijn doet, is als jij er over moet zwijgen - core business voor een incestvrouw, of als mensen het wegpraten, zoals de moeder van OsMo.
En het is ook mijn ervaring dat als ik geen vertrouwensrelatie met iemand heb, het mij niet zo lastig valt om de feiten te vertellen. (De gevoelens, daar begin ik niet aan in zo'n situatie. )

Als de tijd rijp is en er is vertrouwen, "dan komt het verhaal vanzelf". Goede traumatherapie begint met jou te leren jezelf te troosten, te steunen, aanvaarden, kalmeren. (En allerlei informatie over hoe je psyche werkt, hoe macht in elkaar steekt, hoe relaties werken, etc.)
Pas als dat gebeurd is en jij er aan toe bent komen de rotverhalen aan bod (en als het een beetje kan: emdr).
Die volgorde is er niet voor niets.

(Al heb ik het nog meegemaakt: klungels van therapeuten en vooral de totaal verknipte cliënten die ze produceerden, de "peut" maar gillen van dat het weerstand was, dat je daar "doorheen" zou moeten. Wat dus "niet lukt", en - zo werkt macht - de schuld ligt dan zogenaamd bij de cliënten die dan nog veel meer confrontatie nodig 'denken' te hebben. Denken tussen aanhalingstekens, want het is meer aangepraat dan iets anders. )

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:04

Zo... even lekker klagen hoor, sorry :o
Het ging afgelopen weken echt weer bergopwaarts! Zo blij mee.. Weinig paniekaanvallen gehad, energie terug etc. Maarrrrr, ik voel de eerste symptomen weer opkomen. Piekeren, nachtmerries, weinig eetlust etc. Wat doen jullie als jullie dat signaleren? Wil niet weer die bodem aanraken!
We zitten nu wel in een roller coaster va drukte tot januari en vind het heel erg lastig om daar mijn rustmomenten in te pakken. Loslaten is zo moeilijk en grip denken te hebben op alles voelt zo veilig :')
M'n huis is een bende door alle drukte, m'n kinderen zijn druk... pfff heb het gevoel dat alles me door de vingers glipt.
Nog 2 weken, dan mag ik eindelijk weer naar de psychiater. Vind dat nog steeds eng, zo'n gat waarin je niet op professionele hulp terug kunt vallen.

Hoe is het bij jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:25

Suusmalvin ik probeer dan steeds tegen mezelf te zeggen dat piekeren niet helpt maar dat helpt niet altijd.
Ik probeer het nu over te geven.
Ik heb er namelijk geen vat op, het komt zoals het komt.
Vreemd genoeg geeft dat eigenlijk al een soort van rust. Ik laat de gedachte dat ik overal controle over zou moeten hebben los want de waarheid is dat ik die controle gewoon niet heb.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:46

....ik had ooit een uitstekend therapeut die 'dramde' mbt de 'oefening van de vijf zintuigen'.
Begin ermee, zodra je je rot voelt: "wat wil ik nu ruiken? " We hebben ook van tijd tot tijd gesproken over geur, zij deed me het boek van Margriet Dudok van Heel aan de hand, over essentiële olie voor honden en paarden. Uiteraard: je kunt ook die lekkere after shave op doen en momenteel brand ik wierook die ik heb "afgekeken" op yogales.
Vraag twee: "welke thee wil ik nu drinken? " Ik houd niet van november, dus drink ik warmhoudthee: met gember, zoethout en pepermunt. Of ook wel: glas half vullen met warm water, sinaasappelsap en een beetje yoghurt en kaneel. Of een prakje cacaopoeder en sinaasappelsap met gember, kaneel en bessen op siroop. Mjum!
De kleuren die ik draag zijn doorgaans rood, geel, oranje: warm, graag! !
"Wat wil ik nu voelen met mijn huid?" Warmte, dus. Mooie zachte omslagdoek, goede stoffen - maar massage kan ook, of lekker je spieren losschudden.
"Wat wil ik nu horen? " Uiteraard lieve woorden. Maar mijn cdverzameling zet ook zoden aan de dijk. Momenteel moet het vooral vrolijk en a tempo zijn, als ik verdriet heb is er een stapel cd's met harpmuziek (staat al in de bijbel, zo oud als de mensheid: van een harp kalmeer je).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:05

Even een berichtje van mijn kant, ik ben even zo verdrietig. Het gaat nu qua bindingsangst weer helemaal goed, maar ik blijf gespannen, angstig en zenuwachtig. Word er helemaal gek van en het sloopt me. De medicatie doet ook niks meer :(
Ik heb nog eens gekeken naar een gegeneraliseerde angststoornis, dat is al een paar keer eerder genoemd. Wat een golf van herkenning, het maakt een boel duidelijk. Maar hoe nu verder...

Dat ga ik maar eens bespreken, want ik wil zo niet verder. Ik wil weer zonder handrem kunnen leven.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:10

Klote Jolien dat je je zo voelt. En helemaal dat de medicatie niet aanslaat. Waar dient de medicatie voor? Is die ook gericht op angst?
Heel herkenbaar hoor, dat je zegt dat je wel weer zonder handrem wilt leven.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Marina de Wolfcentrum. Daar wilde de psych mij ook heen sturen. http://www.ggzcentraal.nl/merken/marina ... na-de-wolf Hoor er een hoop goede verhalen over. Wellicht dat zij jou verder kunnen helpen of tenminste advies kunnen geven.

Janneke, dank je wel voor de tip. Moest er even wel om grijnzen, maar het klinkt wel logisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:13

Suusenmalvin schreef:
Klote Jolien dat je je zo voelt. En helemaal dat de medicatie niet aanslaat. Waar dient de medicatie voor? Is die ook gericht op angst?
Heel herkenbaar hoor, dat je zegt dat je wel weer zonder handrem wilt leven.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Marina de Wolfcentrum. Daar wilde de psych mij ook heen sturen. http://www.ggzcentraal.nl/merken/marina ... na-de-wolf Hoor er een hoop goede verhalen over. Wellicht dat zij jou verder kunnen helpen of tenminste advies kunnen geven.

Janneke, dank je wel voor de tip. Moest er even wel om grijnzen, maar het klinkt wel logisch

Nou de medicatie deed in het begin wel zijn werk, maar daarna moest ik eigenlijk opbouwen maar dat heb ik niet gedaan omdat het op dat moment goed ging. Dus ik kan sowieso nog omhoog met de medicatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:21

Rot hoor Joolien!
Er zijn wel pillen die angst wat verzachten, maar daarna houdt het wel op.
Ter bemoediging: wellicht is je angst, dat je je nu op onbekend gebied bevindt. De bindingsangst is weg, wat op zich alleen maar heel erg goed is!!
Maar nu je weg zien te vinden op nieuw gebied - dat is pittig! En al is makkelijk anders: er zijn goede manieren om je het nieuwe gebied eigen te maken, zodat het geen angst meer oproept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:29

Janneke2 schreef:
Rot hoor Joolien!
Er zijn wel pillen die angst wat verzachten, maar daarna houdt het wel op.
Ter bemoediging: wellicht is je angst, dat je je nu op onbekend gebied bevindt. De bindingsangst is weg, wat op zich alleen maar heel erg goed is!!
Maar nu je weg zien te vinden op nieuw gebied - dat is pittig! En al is makkelijk anders: er zijn goede manieren om je het nieuwe gebied eigen te maken, zodat het geen angst meer oproept.

Ja t stomme is dat ik alleen nu geen flauw idee heb waar deze spanning vandaan komt. Het is er gewoon. Ik wil er ook cognitief mee bezig gaan, maar dan denk ik, verdomme ik heb net 1,5 cognitieve therapie erop zitten, waarom lukt het me nu niet dan? Ik probeer mijn gedachtes te veranderen, anders te denken, dat lukt overigens ook wel. Maar nu is het meer het gevoel, en daar kan ik helemaal niks in veranderen. Ja ik kan proberen wat leuks te doen, maar dan blijft het onder de oppervlakte borrelen. Ik merk het met alles, ook al vind ik het heel leuk, ik merk dat ik wel lach, maar het voelt beklemmend, alsof ik eigenlijk helemaal niet wil lachen. Aan de ene kant kan ik mijn dagen gemiddeld een 6,5/7 geven, maar onder de oppervlakte is het een 4,5/5. Het lijkt of ik op 2 sporen leef, een deel van mij gaat onwijs goed, maar toch is er een deel dat niet goed gaat. Ik ben trots op mezelf wat ik allemaal doe, ik doe dingen die ik anders nooit zou doen, ik verbaas mezelf positief elke keer weer en ik ben heel blij met mezelf. Het is echt alsof ik met de handrem erop leef.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:32

@suusenmalvin
Ik herken het gevoel alsof de snaar steeds strakker gespannen word, dat je haast gaat afwachten wanneer knapt het weer.
Ik probeer dan hetzelfde als Janneke te doen, 'mezelf verwennen' met alles wat ik zelf wil en denk nodig te hebben.

@Joolien jeetje wat naar dat je nu op ander vlak last krijgt, ik hoop dat wat opbouwen van medicatie het misschien al verminderd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:50

Joolien schreef:
Ja t stomme is dat ik alleen nu geen flauw idee heb waar deze spanning vandaan komt. Het is er gewoon. Ik wil er ook cognitief mee bezig gaan, maar dan denk ik, verdomme ik heb net 1,5 cognitieve therapie erop zitten, waarom lukt het me nu niet dan? Ik probeer mijn gedachtes te veranderen, anders te denken, dat lukt overigens ook wel. Maar nu is het meer het gevoel, en daar kan ik helemaal niks in veranderen.

....klinkt herkenbaar. 'Anders leren denken', denkfouten opsporen - op zichzelf reuze zinnig. Maar mij hielp het voorbij een bepaald punt geen zier meer.
Angst is in wezen je overlevingsinstinct, dus niet iets dat je aanzet door fout te denken.
Ook dan is angst die je leven vergalt goed te beïnvloeden, maar dan gaat het over technieken zoals emdr of gespecialiseerde kinesiologie.

Citaat:
Ja ik kan proberen wat leuks te doen, maar dan blijft het onder de oppervlakte borrelen. Ik merk het met alles, ook al vind ik het heel leuk, ik merk dat ik wel lach, maar het voelt beklemmend, alsof ik eigenlijk helemaal niet wil lachen. Aan de ene kant kan ik mijn dagen gemiddeld een 6,5/7 geven, maar onder de oppervlakte is het een 4,5/5. Het lijkt of ik op 2 sporen leef, een deel van mij gaat onwijs goed, maar toch is er een deel dat niet goed gaat. Ik ben trots op mezelf wat ik allemaal doe, ik doe dingen die ik anders nooit zou doen, ik verbaas mezelf positief elke keer weer en ik ben heel blij met mezelf. Het is echt alsof ik met de handrem erop leef.

Mooi verwoord!
Ik kies doorgaans voor 'lachen - als dat aan de orde is - samen met die loden last', en niet 'lachen om de last te ontkennen'.
Die twee sporen erkennen - en ze allebei ruimte geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:01

Suusenmalvin schreef:

:j - zo voelde zo ongeveer de hele therapie bij haar.
Zo "logisch". Itt helaas een serie eerdere peuten had zij gewoon goede informatie over angst.
Ik 'piepte' een van de eerste gesprekken 'dat ik toch heussies waar probeerde om mezelf af te leiden' - en dat het niet hielp.
Ik verwachtte al half en half een klein standje.
....begon zij er over, dat angst nu eenmaal je overlevingsinstinct is - en als je instinct vindt (terecht of onterecht) dat er gevaar is, dan is "iets anders doen" het stomste wat je doen kunt.
Wel kan het zin hebben om even naar de angst te kijken, de verschillen met vroeger te benoemen - en dan je aandacht elders zetten.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:16

Nou donderdag weer een afspraak bij de dokter om de uitslag van de bloedtest te bespreken
Krijg meteen de kriebels of er iets gevonden is.