[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:45

Een gezonde levensstijl verminderd de kans op trombose wanneer je de pil gebruikt. In alle gevallen trouwens. Roken, veel vet eten, overgewicht en weinig beweging leid tot dichtslippen van je aderen. Vrouwen die de pil gebruiken met een afwijkende stollingsfactor hebben er nog meer kans op.

Als je al trombose zou krijgen is dat in het 1e jaar merkbaar en is het risico het hoogst, daarna is het boven het gemiddelde en als je ermee zou stoppen heb je er een gemiddelde kans op. Volgens mij ook bij nuvaring ;)

Yv_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 01:25

Toch ben ik na het lezen van zulke berichten toch weer blij dat ik gestopt ben en valt de twijfel om weer te beginnen even weg :).

Ik heb m overigens 8 of 9 jaar gebruikt (iog al lang en mijn huisarts was er op tegen ondat ie toen nog zo nieuw was) en naar mijn weten geen last van trombose.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:27

Hoop niet dat het vervelend is dat ik zo binnen kom vallen maar ik heb even een vraag voor mensen die daar misschien ervaring mee hebben. Ik heb zondag en maandag seks gehad met mijn vriend zonder condoom (we hebben nu iets van 8 maanden en hebben nog nooit met condoom seks gehad). Ik slik de pil maar nu was ik hem maandagavond vergeten. Dit was in de eerste week, want ik was die zaterdag ervoor pas begonnen. Ik heb hem dinsdagochtend toen ik opstond (rond 10 uur) meteen genomen omdat ik zag dat ik hem vergeten was. Nu staat er op internet dat het verstandig is om een dokter te bellen en/of een morning-afterpil te nemen. Alleen ik ben geen held en ik vind mijn hoefsmid opbellen al spannend. Wat te doen? Toch een morning-afterpil gaan halen en z.s.m. slikken aangezien ik dadelijk over de 72 uur ga die overal vermeld staat of mijn huisarts bellen en dan aan de receptioniste alles uit leggen en die laten beslissen? Voel me echt stom dat ik het vergeten ben!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:29

Hoelaat pak je hem normaal op maandagavond? Als je hem binnen 12 uur hebt gepakt is er niets aan de hand.. Daarna is een belletje mer de HA toch wel verstandig!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:29

Ik neem hem meestal tussen 22:00 en 22:30 uur, want rond die tijd ga ik meestal naar bed. Maar zondagavond toevallig om 21:00 omdat ik toen met vriend een filmpje ging kijken in bed

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:31

Mmmmh twijfel geval! Ik zou toch even je Ha bellen!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:41

Je kan tegenwoordig toch wel 1 pil vergeten in je 1e week?
Ik had dat nl een keer, volgende dag meteen naar apotheek gegaan voor de MAP en ze vertelde mij dat de richtlijnen toen pas veranderd waren en dat je nog steeds veilig bent als je 1 pil in de 1e week vergeet.
Heb de MAP dus niet genomen toen en ben niet zwanger :Y)

edit: maar voor de zekerheid de HA bellen is mss het beste plan, weet je het gelijk zeker.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:46

Mij is altijd geleerd dat je alleen in de 2e week een pil mag vergeten (tenzij bij doorslikken ofzo)..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:58

Die eerste week is juist heel belangrijk om goed te slikken, ik zou ook even bellen hoor naar de huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:01

Ik hou altijd maar gewoon vast aan helemaal nooit een pil vergeten :=

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:14

Daarvan was ik dus ook overtuigd, da's de reden dat ik toen bij de apotheek stond. ;)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:29

Zojuist de assistente aan de telefoon gehad en die zij dat ik als ik hem zo snel mogelijk had geslikt er niks aan de hand kon zijn, ook niet in de eerste week! Dus ik ben weer gerustgesteld want op een zwangerschap zit ik niet te wachten!

Jullie bedankt voor jullie input :D heeft me geholpen om toch even de HA te bellen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:10

Dat is apart.. In de bijsluiter van de pil staat iets anders hoor.. := Als je in de eerste week een pil vergeten bent (en dus meer dan 12 uur te laat inneemt), ben je die week ervoor onveilig geweest en de komende week. Of heb je een ander soort pil?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:26

Mijn apotheker vertelde dat de richtlijnen veranderd zijn. Ik weet niet hoe lang het duurt om die bijsluiters aan te passen/of ze dat überhaupt gaan doen, het is mss veiliger om mensen té voorzichtig te laten zijn.

edit: dat was overigens al meer dan een jaar geleden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:31

Hmm in de bijsluiter van mijn pil staat nog wel dat de eerste week onveilig is bij vergeten.

Maar dat is hetzelfde met de wisselwerking antibiotica, die is er niet namelijk, maar werd voor extra veiligheid wel meegenome.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:03

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 17:07

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:05

Wat zonnebloem18 neerzet is ook wat de assistente tegen me zei :j

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:53

Hoi bokkers, ik moet morgen mijn mirena laten verwijderen (de eerste keer..) iemand tips om de pijn te verzachten? alvast bedankt

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:05

Ik kom net van de gyn en het verwijderen doet blijkbaar geen pijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:53

Wat zijn jullie ervaringen met de Mirena spriraal? Mijn huisarts raadde mij dit aan, maar ik lees en hoor overal horrorverhalen over een half jaar ongesteld zijn na het zetten, etc. :\ De pil is medisch gezien voormij helaas geen optie meer...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:31

Lees mijn berichtjes hier maar eens terug, hier een zeer tevreden gebruikster :j Mijn Mirena zit nu ruim twee jaar en zou niet meer anders willen, nooit meer ongesteld, geen last van teveel hormonen... Ben er erg blij mee :)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:18

Ik heb vijf jaar de mirena gehad en hij is er net uit, ik heb geen nieuwe meer laten plaatsen omdat ik het een 'veilig' gevoel vind als ik mijn maandstonden krijg dus nu ga ik voor de nuvaring. Na het plaatsen heb ik enkele weken lichte bloeding gehad. Het plaatsen zelf was wel een hel, ik ben namelijk flauwgevallen. Na ongeveer twee jaar heb ik zeven maanden mijn regels gehad(!!) Buiten die slechte ervaringen was ik wel heel tevreden :)

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:35

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:59

Besef je wel dat je bij elke pil een risico hebt op dit soort praktijken.