Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:17

Wat voor advies kun jij mij geven met mijn schoonzus?
Ik weet het namelijk echt niet meer. Dat klachten ineens kunnen komen en gaan, snap ik. Maar negatieve aandacht erop vestigen kan ik mij niet voorstellen dat het een positief effect heeft. Tuurlijk mag ze altijd zeggen dat ze een rotdag heeft en dat alles zeer doet. Maar het is meer dan dat...
Hoe pak ik dat in vredesnaam aan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:23

Ben jij wel degene die dat moet aanpakken???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:40

Nee, zo bedoel ik het niet.
Maar als ze de hele dag tegen mij aan loopt te praten over haar FM en daardoor echt op negatieve aandacht aast.
Haar ouders vinden haar oprecht zielig en praten de hele tijd met haar mee en omdat mijn vriend de oorzaak is van haar FM gaat alle aandacht uit naar haar en krijgt zij altijd gelijk. Zij is zielig, mijn vriend moet zich maar gedragen.
Overigens kom ik daar absoluut niet tussen hoor! Mijn vriend is mondig genoeg!
Maar wat moet ik in vredesnaam aan als ze tegen mij de hele tijd aandacht trekt? Want dat doet ze ook bij de eettafel. Dan zeg ik nooit wat als zij er is... doodsbang om iets verkeerds te zeggen en dan de volle laag te krijgen van haar en haar ouders!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:49

Waarom is jouw vriend de oorzaak??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:52

Nou oorzaak, hij is de trigger geweest.
Zijn adhd en pdd-nos was absoluut niet onder controle als kind van een jaar of 6 en hij heeft het leven volledig zuur gemaakt van zijn (tweeling) zus. Dus echt chronische stress voor een zeer lange tijd... Vanaf toen kreeg zij ook problemen met haar spieren.

Maar goed, nu weet ik nog niet hoe ik moet doen als zij weer in haar negatieve aandacht bui zit... Luisteren en maar gewoon beetje meelevend knikken? negeren? over een ander onderwerp beginnen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:00

Hebben hun ouders daar een psych bij gehad, want het lijkt me meer iets waar de ouders debet aan zijn.

Maar iets heel anders gezien je studie, heb je nooit in de richting van jalourzie gedacht. Tweelingen hebben vaak een soort bezitterig gedrag tegenover elkaar.
En je weet heel goed dat dat in veel vormen geuit kan worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:12

Ja, mevrouw heeft jaren bij een psycholoog en psychiater gelopen... Moeders erkent ook het probleem en dat zij er ook schuld aan heeft. Maar doet er totaal niets aan omdat mijn schoonzus anders last van haar spieren krijgt als zij gaat optreden tegen haar gedrag.
Heel vervelend... want mijn vriend krijgt daardoor altijd de schuld van ruzies tussen hun 2 en zijn zus word ook enorm voorgetrokken...
Jaloezie is nu geen sprake meer van, niet dat ik weet of dat hun psychaiters/psychologen hebben ontdekt.
Mijn vriend is daar voorbij zeg maar.hij wil alleen dat zijn ouders ophouden met het voedden van haar gedrag en als het even kan, gelijkwaardig behandelt worden.
Dus ik zit heeeeel vaak tussen 2 vuren in.
Als mijn vriend te ver gaat, zeg ik dat ook absoluut direct tegen hem want hij is ook niet mister geduld. Maar als zij dus veeeel te ver gaat, grijpt niemand in. Ja, mijn vriend.
Ergste scenario?
Mijn vriend die haar verteld dat ze nu op moet houden en nu gezellig moet doen aan tafel.
Vriend krijgt op zijn kop van moeders, vriend schreeuwt, schoonzus roept dat ze echt heel zielig is en gaat huilen, moeders gaat huilen en uiteindelijk zitten schoonpa en ik alleen nog aan tafel....

Maar goed, als ik alleen met haar ben kan zij ook echt heel lang doorgaan met haar 'klaagzang' en dan wil ze echt bevestiging. Dus wat moet ik daar nou mee aan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 01:19

Zo te zien is jouw vriend voor jou het enige aanspreekpunt hierin, geef gewoon aan dat je het niet meer trekt.
En dat het wellicht het beste om je ervan te distantieren, wil je je eigen relatie fijn houden.
Dus eventueel wat afstand van je schoonfamilie te nemen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:28

Ik snap dan ook schoonzus niet dat zij zich zo toegeeft aan haar situatie.
Ik probeer juist zo min mogelijk aan de buitenwereld te laten merken.Dat is ook wel eens lastig want mensen denken dan weer dat je beter bent dan dat je je voelt.

Ik lees wel eens dat mensen Glucosamine gebruiken,wie doet dat hier en van welk merk en helpt het ook echt?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:36

Tegen dr zeggen dat ze nu eens moet ophouden met klagen tegen jou, jammer dan dat ze pijn krijgt en zielig gaat doen maar daar heb jij dan even geen boodschap aan.
Zolang jij niet duidelijk zegt dat je er meer dan genoeg van hebt zal dame in kwestie alleen maar door gaan.

Overigens even een vraagje, ben ik nu echt de enige hier die dmv sporten fit/vrijwel pijnvrij blijft?
Ik heb onwijs hard op mn tanden moeten bijten maar nu is het heerlijk Lachen
Zelf ben ik nl. niet zo van de suplementen en hulpmiddelen dus vandaar mijn vraag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:30

Bedankt iedereen Lachen
Ik neem bewust al afstand van mijn schoonfamilie, want als ik daar ben krijgen mijn vriend en ik ook wrijvingen door de krampachtigheid daar. Mijn vriend voelt zich bv wel helemaal thuis bij ons! Lachen Dus totdat wij samenwonen, vind ik een kopje thee drinken daar op een avond prima.
Mijn schoonzus woont overigens wel samen, maar is vaak thuis te vinden. Haar vriend spreekt haar ook duidelijk aan op haar gedrag (en met pech krijgt hij dan een preek van schoonmoeder!). Maar ik ga het ook maar doen, dan maar de preek van schoonmoeder erbij. Zal nu echt duidelijker zijn naar haar toe dat het prima is om je verhaal te doen, maar zielig doen heb ik geen boodschap aan!
Echt enorm bedankt iedereen! Lachen

Glucosamine heeft voor mijn schoonmoeder niet gedaan, maar die heeft 'gewone' reuma. Schoonzus merkte geen effect van de glucosamine. Maar goed, het valt natuurlijk te proberen. Maar als je het met sporten goed kunt redden, dan weet ik niet of het echt een toegevoegde waarde kan hebben.
Schoonzus heeft ook veel baat bij sporten! Die blijft daardoor pijnvrij (tenzij ze zo gestresst of weer erg onzeker is).
Wat zij beiden heerlijk vinden is zwemmen in warm water of een dagje bronnenbad. Als de boel vast zit, gaan ze samen vaak naar een bronnenbad toe en dan ook lekker in de sauna.
Werkt dat bij jullie ook om echt de warmte in te gaan?

Ik heb weer een antibioticakuur gekregen vanochtend voor mijn bijholtes. Mocht ook wel weer, het is al 2 maand geleden sinds mijn vorige kuur! Tong uitsteken
Ik zeg maar zo: ieder z'n hobby Knipoog
Kreeg complimenten van de allergoloog een maandje terug, dat ik zo optimistisch was en vooruit bleef kijken en vooral goed kon relativeren! Dat dat er zeker voor zorgde dat ik niet nog erger ziek was geworden, al moest ik wel iets eerder toegeven aan ziekte en niet de hele tijd door willen gaan Nagelbijten / Gniffelen want uitzieken is wel belangrijk. Maar dat vind ik wel enorm moeilijk om toe te geven ergens aan, want ik wil een normaal leven lijden.
Maar ik begin al te leren door op tijd naar de dokter te gaan hahaha Haha! en ik durf nee te zeggen Lachen en naar de examencommissie brieven te sturen met verzoek tot verplaatsen van een tentamen (en daarmee dus ook toegeven dat ik het niet aankan...).

Goed, ik heb geen FM natuurlijk maar ik vraag mij af:
Hoe zit dat met jullie?
Gaan jullie ook echt door tot het naadje of luister je wel goed naar je lichaam?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:56

Met FM moet je naar je lichaam luisteren, als je dat niet doet wordt je direkt gestraft.
Ik bezoek regelmatig de thermale baden in Arcen, dat is een feest, ik kan dan even net doen of er niets aan de hand is Go jij! Go jij! .

Overigens WCF, als je tegen je schoonzus net zo ontkennend reageert op haar problemen als je het hier op bv de mijne doet, kan ik me wel voorstellen dat er wrijving ontstaat.

Dus laat iedereen lekker in zijn waarde, hoe ergelijk je het ook vindt. Als je gewoon zegt: o ja meid had je het weer zo zwaar, wat vreselijk toch, ben je er sneller vanaf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:04

Huh Verward ik ontken je problemen helemaal niet Nagelbijten / Gniffelen Ik ontken haar problemem ook helemaal niet! Ik luister altijd en als ik zeg: ik vind het ook heel vervelend voor je, dan meen ik dat ook!
Ik werk in een bejaardentehuis, dus ik kan heel goed omgaan met mensen die het op het moment zwaar hebben. Maar goed, ik zit niet een uur bij de bejaarden... Maar ik kan uren met mijn schoonzus zitten 'opgescheept'. Geen probleem als zij zich goed voelt (dan is het best gezellig Lachen ), maar als zij erg gestressed is, onzeker is of een andere tegenslag heeft gehad blijft ze zo lang in de klaagbui hangen dat het haar FM er natuurlijk niet beter op word!
Dus als ze er tegen mij te lang in blijft hangen, ga ik er nu echt wat van zeggen. Durfde ik voorheen niet uit angst voor haar moeder...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:18

Damn Sarabande niemand valt je hier aan hoor...
Ik moet nu denken aan wie de schoen past..... Knipoog
Je plaatst jezelf ontzettend in de slachtoffer rol (zo profileer je jezelf i.i.g.) geef jezelf eens een schup onder je kont en piep niet zo als er een opmerking wordt geplaatst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:22

Nijn schreef:
Damn Sarabande niemand valt je hier aan hoor...
Ik moet nu denken aan wie de schoen past..... Knipoog
Je plaatst jezelf ontzettend in de slachtoffer rol (zo profileer je jezelf i.i.g.) geef jezelf eens een schup onder je kont en piep niet zo als er een opmerking wordt geplaatst.

Pardon, slachtoffer rol omdat ik niet sport. Ik geloof niet dat je het verschil in leeftijd helemaal in de gaten hebt. Daarbij heb ik in eerdere posts WCF duidelijk gemaakt dat haar insteek vaak anders overkomt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:25

Wie heeft jou dan aangevallen/bekritiseerd op het feit dat jij niet sport?
En leeftijdsverschil? Ik ben verdomde benieuwd wat dat hiermee te maken heeft, daarnaast staat geloof ik nergens mijn leeftijd vermeld Sigaar

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:30

Ik zou niet weten waar je anders een slachtoffer rol uit leest. Jij vindt dat sport je goed doet, prima. Ik geef aan dat ik dat niet kan en daar is geen woord overdreven van.

Of geef even aan waar ik slachtofferig doe.

Ik geef aan dat in dit topic waar men deelgenoten tegen komt, je je kan uiten, wat ik verder nauwelijks doe.
Als je hier al niet je ervaringen mag neerzetten zonder in een slachtofferrol geduwd te worden, dan weet ik het niet meer.
Maar goed het enige dat ik wilde weten was of iemand ervaringen met die operaties heeft, en dat weet ik intussen. Doei, doei

Leeftijd kijk even in je eigen en vervolgens in mijn profiel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:45

Oké kan aan mij liggen: ik zie bij jullie beide geen leeftijd staan Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind dit juist een fijn topic Lachen Kom zo meer te weten en vind het fijn als ik vragen kan stellen of om advies kan vragen (zoals over mijn schoonzus).
Ik heb hier al meer geleerd dan in mijn boeken staat Lachen
Aangezien het steeds vaker voorkomt, is de kans ook groot dat ik later in mijn werk (ga de arbeidskant op) ook iemand tegenkom met FM en dan heb ik er een veel beter beeld van. Want mijn schoonzus is natuurlijk geen goed voorbeeld van iemand met FM. Want haar FM is niet haar grootste probleem...

En ik zie niemand die een ander aanvalt vanwege de aanpak van haar FM Ach gut
Tuurlijk kun je altijd je twijfels hebben bij een methode, maar dat mag toch? Ik heb zelf altijd zoiets: als er iemand er wel baadt bij heeft, is dat goed!
T is net zo als met glucosamine: wetenschappelijk onderzoek heeft eigenlijk geen resultaat opgelevert, maar die wetenschappers zeggen allemaal: als het wel voor je helpt, moet je het absoluut gebruiken! Want niemand zal je tegenhouden om iets uit te proberen Lachen Je weet zelf wel wat goed voor je is of wat juist niet goed voor je is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-11-08 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:50

Ik ga morgen heel dapper naar de shiatsu masseuse als alternatief Lachen Wil graag van alles proberen naast de reguliere geneeskunde Lachen
Al heeft de homeopaat totaal geen effect gehad, maar goed: dat weet ik dan ook weer!

Heeft iemand hier ervaring met speciale massage's oid? Lachen

Bronnenbad vind ik zelf wel heerlijk, weldaad voor de longen! Maar de sauna durf ik niet aan Nagelbijten / Gniffelen Durf het niet aan om in mijn nakie rond te lopen Tong uitsteken
(zul je net zien: kom je je baas tegen Nagelbijten / Gniffelen)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:52

Kwestie van lezen
Als ik een zoon heb die 3 jaar geleden een restaurant in Rotterdam heeft geopend nadat hij 7 jaar in Amerika gewerkt heeft kan je nagaan dat ik ouder ben dan degene die op de foto staat in het profiel van Nijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:56

Maar dan nog: wat heeft leeftijd ermee te maken?

Ik leer nog veel van mijn moeder, maar zij ook veel van mij terwijl zij 65 is. Net als dat een bejaarde vrouw van 91 mij nog hele andere inzichten kan geven, maar ik haar ook!
Dus wat heeft leeftijd ermee te maken?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:59

Er wel eens 1 moment bij stil gestaan dat niet iedereen recente foto's in een profiel heeft Haha!
Daarnaast zou ik het knap vinden als je mijn leeftijd dan daadwerkelijk weet, ben benieuwd.
Rest mij de vraag waarom dat verschil zou moeten maken?

En dan ga ik nu dit topic verlaten, zal zeker nog wel je reactie lezen Sarabande maar ik heb geen zin om alleen maar oeh en ah te mogen zeggen.
Suggesties worden blijkbaar niet op prijs gesteld en ik ben niet iemand die zegt ah wat ben je sjieluhg blijf maar lekker op bed liggen en neem wat pilletjes Lachen
Doei, doei

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:06

En nijn, mocht je wel de glucosamine willen proberen, dan ben ik erg benieuwd of het helpt! Lachen
Misschien durf ik er dan ook aan te gaan Nagelbijten / Gniffelen
Maar voorlopig heb ik zelf ook geen pijn als ik gewoon mijn oefeningen blijf doen Lachen

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:31

Bij mij maakt het totaal niet uit of ik nu oefeningen doe of niet.De pijn blijft hetzelfde of wordt zelfs erger.En dat heeft te maken met de leeftijd,ik ben ook de jongste niet meer en bij mij zijn oefeningen niet echt de oplossing.
Maar op de bank liggen is ook niet goed voor me merk ik wel want dan wordt ik echt heel stijf.Je moet in beweging blijven en dat is voor ieder mens anders lijkt me.

Nijn, dat je hard bent voor jezelf wil niet zeggen dat je dat ook voor anderen moet zijn.Iedereen ervaart zijn ziekte anders,jou lichaam en geest zijn niet hetzelfde als die van een ander.Ik krijg de indruk dat alleen jou idee over FM goed is.

Ik ben hier nog niet zo lang bij maar het lijkt wel dat je speciaal de berichten van Sarabande moet afkraken en dat vind ik jammer.
Ik wil juist mijn verhalen kwijt bij mensen die in hetzelfde schuitje zitten en niet in een dicussie komen over welles/nietes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:38

Rust roest en overbelasten is altijd slecht. Dus ik denk ook dat iedereen wel weet wat goed is qua bewegen voor zichzelf.
Balans moet je zelf vinden.
Sja, of het iets met leeftijd te maken heeft? ik weet niet... denk dat er veel meer meespeelt dan alleen leeftijd.
Kun je bij FM ook die rare vergroeiingen krijgen zoals bij reuma?

En als je de oefeningen in een warm zwembadwater doet, maakt dat ook verschil?