hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:53

idd dat je aan het dagdromen bent en dan ineens iemand die zegt hallo! ohja we waren aan het rijden

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:04

ja, soms doe ik gewoon alsof ik aan het luisteren ben, ik probeer te luisteren, maar het is allemaal het ene oor in het andere uit. En dat gaat dan gewoon heel onbewust, en dan niet per se omdat ik niet geïnteresseerd ben. Maar dan heb ik achteraf echt iets van: wat had ze nu ook al weer gezegd?

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:07

_Jennifer_ schreef:
ja, soms doe ik gewoon alsof ik aan het luisteren ben, ik probeer te luisteren, maar het is allemaal het ene oor in het andere uit. En dat gaat dan gewoon heel onbewust, en dan niet per se omdat ik niet geïnteresseerd ben. Maar dan heb ik achteraf echt iets van: wat had ze nu ook al weer gezegd?

Echt heel herkenbaar..
Ik ga dr meestal ook bij staren.. ook heel irritant, ik probeer me dan echt op die persoon die aan het vertellen is te focussen, maar het lukt op de een of andere manier niet.. Erg irritant..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:14

Ja idd heb ik ook.
Hihi. Ik staar ook ontzettend veel.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:44

Bijna al het bovenstaande is van toepassing, ook het 'luisteren' maar niet onthouden...

Ik heb er ook moeite mee om sommige mensen constant aan te blijven kijken...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:47

iemand aankijken vind ik ook heel gek ja,
ik weet niet, voelt zo gek, alsof je in iemands privacy komt (en diegene in die van mij)
vroeger had ik het erger, maar nog heb ik wel regelmatig dat ik tijdens een gesprek niet weet waar ik moet kijken (wegkijken lijkt ongeintereseerd zijn, aankijken lukt niet)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:52

Maar jezelf afsluiten, hoe hebben jullie dat dan geleerd? Gewoon oefenen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:55

gaat vanzelf.
je gaat 'gewoon' over in de afwezig-modus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:56

Op een gegeven moment 'moet' je wel, je kunt nu eenmaal niet alle indrukken toelaten, dat is te overweldigend. Ik denk dat het een soort 'verdedigingsmechanisme' van je lichaam is, het gaat dan vanzelf.

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:16

Het woord is al vaak gevallen, maar ook voor mij is dit allemaal erg herkenbaar. En ik altijd maar denken dat iedereen zo was!

Waar ik last van heb:
- emoties van mensen, sferen en kleuren aanvoelen
- mensen moeten niet te dicht bij me (letterlijk) gaan staan, anders voel ik me heel erg ongemakkelijk
- ik kan slecht tegen veranderingen, daar kan ik van slag van raken
- bij dieren voel ik me meestal prettiger dan bij mensen
- met drukke ruimtes kan ik best goed omgaan, maar kan er af en toe ook chagerijnig en rusteloos van worden. Vooral drukke dagen in de stad vind ik vreselijk, maar dat heeft iederen wel denk ik.
- ik ben erg angstig ingesteld. Ben vaak bang dat ik van een paard afval, dat ik ziektes krijg, bang dat ik de controle over mezelf zal verliezen
- ik heb vaak het gevoel dat ik een beetje buiten m'n groep vrienden sta, ookal weet ik dat ze me aardig vinden. Ik heb er gewoon een bepaald gevoel bij, een soort van afstandelijkheid ofzo...
- ik zit graag in mijn eigen wereldje, waardoor het me veel energie kan kosten om met mensen een gesprek aan te gaan. Een soort van luiheid maar dan anders.
- ik kan me helemaal suf piekeren
- ik weet nog dat ik vroeger doodsbang voor knallende ballonnen was... nu heb ik dat nog steeds een beetje, en met andere harde geluiden.

Nou, dit is een aardig lijstje en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ohja, nog een vraagje: vinden jullie relaties ook zo moeilijk?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:20

Ik kan ook geen mensen aankijken als ik tegen ze praat. Helaas hebben de meeste mensen hier nogal wat moeite mee en denken dan dat ik gelijk ook niet naar ze luister en niet geïnteresseerd ben. Lachen

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:22

Ja, mensen recht in hun ogen aankijken vind ik ook heel erg moeilijk. Alsof ze in het diepste van mijn ziel kunnen kijken en voor mij voelt het alsof ik teveel van hen zie.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:24

San_E schreef:
Nou, dit is een aardig lijstje en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ohja, nog een vraagje: vinden jullie relaties ook zo moeilijk?

Ik heb idd ook erg veel moeite in relatie's.. Mensen moeten niet te dicht bij mij komen.. en me voora niet aanraken.. dus op een gegeven moment wordt dat lastig in een relatie Knipoog Daarnaast komt het niet eens zover. Op het moment van daten heb ik al zoiets van.. jij bent het, of jij bent het niet!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:25

San_E schreef:
Ohja, nog een vraagje: vinden jullie relaties ook zo moeilijk?

Als bindingsangst van hier tot Paramaribo ook "moeite met relaties" heet. Dan ja. Clown

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:26

Hmm, ik vind relaties niet moeilijk, juist een plekje nodig waar ik me helemaal veilig kan voelen enzo....

Maar mensen vinden mij wel moeiljik in relaties geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

Ik droom dingen, ik weet het altijd al dat er iets aan de hand is voordat het er is, denk altijd 'verder' bij het kleinste dingetje(wil van alles het waarom weten, bijv waarom een hond een bal leuk vind kan ik uren over brainstormen om maar iets stoms te noemen), jongens kunnen er ook niet tegen dat ik alles vooruit wil plannen... Nagelbijten / Gniffelen en ook gewoon liever optijd naar bed ga dan ieder weekend te feesten tot diep in de nacht.

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:32

Bindingsangst valt zeker onder moeite met relaties Knipoog Zelf weet ik niet of ik ook echt bindingsangst heb, maar op dit moment vind ik het heel moeilijk om mijn vriendin te zien... Ik verwacht teveel van 'ons' en al zijn we dan bij elkaar valt het wel eens tegen in mijn ogen. Tuurlijk niet altijd hoor! Maar ik las ergens dat hoge verwachtigen hebben van iets ook onder HSP valt. Geef ik me 100% en zij iets minder (ookal bedoelt ze het goed) dan ben ik teleurgesteld. Zoiets. Eigenlijk moet een relatie voor mij altijd 100% liefde zijn en voel ik het minder, dan raak ik een soort van in paniek Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:34

Bindingsangst vind ik zo'n negatief woord... Maar ik heb wel heel veel ruimte nodig. Letterlijk.

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:38

Karin schreef:
Bindingsangst vind ik zo'n negatief woord... Maar ik heb wel heel veel ruimte nodig. Letterlijk.

Ja, dat heb ik ook nog. En tegelijkertijd wil ik haar weer wel heel graag zien... Maar als ze er dan is ga ik teveel verwachten (?) en wordt het benauwd. Pff, ik hoop dat jullie het nog enigszins begrijpen. Ik snap mezelf ook maar half!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:53

Letterlijk ruimte nodig hebben ken ik wel inderdaad. Ik weet niet of jullie wel eens de gouden kooi kijken? Maar Huub daar, die engerd, haha, komt héél erg in de persoonlijke ruimte van mensen waar hij ruzie mee maakt. Ik krijg helemaal buikpijn als ik er alleen al naar kijk, vreselijk, ik heb zoiezo al een grotere 'bubbel' om me heen dan normale mensen, en als er iemand 'instapt' raak ik helemaal in de stress, dat moet ik dus écht niet, behalve bij mensen die ik heel goed ken, hele goede vriendinnen of jongens waar ik geen moeite mee heb close te zijn.

En figuurlijk ruimte nodig hebben ook inderdaad. Al wil ik wel graag dicht bij iemand zijn waar het echt mee klikt, maar aan de andere kant word ik heel zenuwachtig van 'claimend' gedrag. Vrij apart, dus, dichtbij (niet letterlijk maar figuurlijk, dichtbij als in 'gedachten kunnen 'lezen'') is prima, maar alleen als ik het wil, als er maar een klein stukje verder wordt gegaan dan ik het toelaat, is mijn ijzeren muurtje rázendsnel weer opgebouwd Nagelbijten / Gniffelen

Heb net een fotoshoot gehad, damn, die flitslichten in alle soorten en maten; hoofdpijn!! Was wel erg leuk, maar denk dat ik morgen niet te pruimen ben, haha, vreselijk..

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:59

Leuk dat je een fotoshoot hebt gehad.. Knipoog Ben benieuwd naar de foto's Lachen Kan me voorstellen dat je nu hoofdpijn hebt!!

Ik ga naar bed!! Slaap lekker allemaal Doei, doei

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:05

Ilzjuh schreef:
Ik kan ook geen mensen aankijken als ik tegen ze praat. Helaas hebben de meeste mensen hier nogal wat moeite mee en denken dan dat ik gelijk ook niet naar ze luister en niet geïnteresseerd ben. Lachen

Heel herkenbaar Ja

Kennen jullie trouwens de theorie dat je oogbewegingen iets zeggen over de zintuigen die je op dat moment gebruikt? Ik ben op het moment bezig met een cursus NLP, daarin kwam dat naar voren.
Een van de oefeningen tijdens die cursus was dat je bij een ander moest observeren welke kant zijn ogen op gingen terwijl hij een verhaal vertelde of vragen beantwoorde. Mijn ogen gaan dus echt alle kanten op.
Daarom schijnen mensen het moeilijk te vinden om contact met mij te maken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:30

Wendy: haha, wat leuk, zo'n cursus, als je er misschien goed op gaat letten merk je wel verschil? Als ik met iemand praat die ik niet goed ken kijk ik áltijd recht vooruit, of juist opzij als diegene voor me zit. Lijkt me ook heel frustrerend voor andere mensen, haha Nagelbijten / Gniffelen

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:36

San_E schreef:
Waar ik last van heb:
- emoties van mensen, sferen en kleuren aanvoelen
- mensen moeten niet te dicht bij me (letterlijk) gaan staan, anders voel ik me heel erg ongemakkelijk
- ik kan slecht tegen veranderingen, daar kan ik van slag van raken
- bij dieren voel ik me meestal prettiger dan bij mensen
- met drukke ruimtes kan ik best goed omgaan, maar kan er af en toe ook chagerijnig en rusteloos van worden. Vooral drukke dagen in de stad vind ik vreselijk, maar dat heeft iederen wel denk ik.
- ik ben erg angstig ingesteld. Ben vaak bang dat ik van een paard afval, dat ik ziektes krijg, bang dat ik de controle over mezelf zal verliezen
- ik heb vaak het gevoel dat ik een beetje buiten m'n groep vrienden sta, ookal weet ik dat ze me aardig vinden. Ik heb er gewoon een bepaald gevoel bij, een soort van afstandelijkheid ofzo...
- ik zit graag in mijn eigen wereldje, waardoor het me veel energie kan kosten om met mensen een gesprek aan te gaan. Een soort van luiheid maar dan anders.
- ik kan me helemaal suf piekeren
- ik weet nog dat ik vroeger doodsbang voor knallende ballonnen was... nu heb ik dat nog steeds een beetje, en met andere harde geluiden.

Ik heb precies hetzelfde! Ik ben ook een HSP denk ik, maar ik hou er ook niet zo van om mezelf in een hokje te stoppen Knipoog Dus ik let er ook niet echt op. Ik lees op dit moment een boek dat heet Hoogsensiviteit als kracht en dat kan ik iedereen hier wel aanbevelen!

edit: link voor het boek

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... 4002132567

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:44

Intressant topic dit, mijn zoontje heeft dat waarschijnlijk.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:56

Weet iemand hier trouwens of HSP erfelijk is? Mijn moeder en zusje hebben het namelijk ook. Lachen

En nog een vraagje Tong uitsteken Ik kan ook dankzij muziek me even helemaal afsluiten voor alle prikkels. Zou dit ook iets van HSP zijn? Het moet natuurlijk geen dance, jump of rock zijn dat is dan weer te hard, maar gewoon vrij rustige muziek dan voel ik me daarna altijd een stuk beter Lachen