Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:51

Die misselijkheid kan ook komen door de narcose. Bij mij kwam het door de narcose en morfine. (ben ook heel snel gestopt met morfine pillen) Je kan ook pillen krijgen tegen de misselijkheid. Het enige nadeel daarvan is dat je nog 5 min geconcentreerd iets kan doen of rechtop kan zitten. Je wordt er een soort van stoned van.
Maar wel super dat je zo weinig pijn hebt. De ergste pijn is binnen een week weg. Maar de spierpijn in je kuit met die kramp komt vaak na een paar dagen en dan wil je wel weer pijnstillers slikken weet ik uit ervaring :P

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:34

Hoi Hoi

Hoe gaat het met jullie? Donderdag had het "meisje" (ze is 24 ;) ) die sinds eind januari mijn arabier rijdt, voor het eerst spingtraining. Mijn paard vind springen helemaal leuk, ik niet want ik ben een keer goed hard op concour onderuit gegaan, pony heeft het helaas niet overleefd (voorbeen op 3 plaatsen gebroken) en sindsdien durf ik niet meer :n
Mijn paard is bijna 7 en de bijrijder die hem nu rijdt kan leuk dressuurmatig rijden maar is toch meer van het springen, doet dit in de bak van pensionstal ook regelmatig dus mijn paard is blij *D

Maar goed, donderdag heeft ze hem dus voor het eerst mee naar spingles/training genomen en dat wilde ik eigenlijk wel zien dus ben meegegaan. Merkte aan het eind van de avond dat ik toch een beetje te lang/met been naar beneden gestaan heb. Gister ben ik iets meer dan een halve dag aan het werk geweest op het bureau omdat ik al enige tijd met een zaak/onderzoek bezig was en alleen de verdachte nog moest horen. Ondanks dat ik veel gezeten heb (collega's sjeesden mij in t bureau overal naar toe op de bureaustoel :D ) voelde ik mijn knie toch behoorlijk 's avonds..... Dus, komende week toch nog maar even rustig aan doen :=
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 14-03-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:40

Uthrick nu al weer aan eht werk jeetje dat is wel heel erg snel. Met mij gaat alles heel erg best. die grote snee trekt wat maar voor de rest ben ik al helemaal van de pijnstillres af. ik kan er zelfs al weer wat mee doen zonder krukken, maar laat ik me er maaar braaf aan houden om met twee krukken te lopen. De zpierpijn is heel erg veel minder dus ik ben helemaal happy. Ik kan niet wachten tot ik er weer meer dingen mee mag gaan doen zoals fietsen of gewoon weer harlopen enz enz.
Ik kan inderdaad ook helemaal niet lang stil staan. Ik wilde mijn vriendje gisteren even helpen met de afwas maar na 5 minuten moest ik weer met mijn been omhoog op de bank.
verder zit ik op dit moment heel erg veel achter de compputer alerlei dingen op te zoeken over van alles en nog wat. Tot nu toe verveel ik mij nog niet.
Ik ben alleen nieuwschierig wat jullie de eerste keer moesten doen bij de fisio.
groetejs yvette

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:51

Ik vind het eigenlijk best lang duren voor jij fysio krijgt.... Ik (nou ja, vriend) moest van ortopheed regelen dat meteen de dag na mijn ontslag uit het ziekenhuis al fysio aan huis kwam en die komt 1 keer in de 2 dagen. Wat we gedaan hebben/doen is buig/strek oefeningen naar de 90 graden. Verder spieren in je bovenbeen aanspannen, 5 seconden vast houden en dan weer ontspannen, op een stoel zitten, knie in 90 graden buigen en optillen en weer neerzetten dus net alsof je aan het stampen bent. Been buigen en langzaal strekken en weer buigen en nog een paar van dat soort dingen om spieren in bovenbeen aan te sterken.

Dat je (voor je gevoel) wel zonder krukken kan, heb ik ook. Ik ben deze week zelfs een keer midden in de nacht slaapdronken zonder krukken van de slaapkamer naar de w.c. gelopen :o Dat is maar een klein stukje maar ik voelde er niks van. Dan ben je idd geneigd om zonder krukken te gaan lopen maar ik blijf toch maar braaf op krukken hobbelen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:02

Ik kreeg ook pas na een week fysio. En ging er 1x per week naar toe en nu 1x per 2 weken. Maar ik had al gelijk heel veel buiging en kon na een week al ruim meer dan 90graden buigen.
Hij controleerd een beetje of wat ik doe goed is en thuis train ik lekker op spinningfiets.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:23

Kregen jullie morfine de dagen na de operatie ? :oo

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:36

tijdens de operatie heb ik een morfine spuit in ijn been gehad daarna verder niet meer

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:58

ik kreeg op de uitslaapkamer een morfinepomp aangesloten. Maar gelijk weer afgehaald want ik was allergisch. Maar in principe zou ik dus eerst ook morfine krijgen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:02

Ik heb voor een week morfinepillen mee naar huis gekregen maar, niet gebruikt omdat ik er niet tegen kon. Had ze eigenlijk wel willen gebruiken hoor, al die andere pijnstillers konden de pijn niet goed genoeg wegnemen.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:18

Dus gaat hier wel goed zo te lezen? Fijn :)

Ik word morgen geopereerd.. alleen dan dus niet aan mijn kruisband. Ik krijg overgens ook een morfine pomp..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:16

waaraan dan madeira? (vast wel eerder gezegd? maar sorry, niet onthouden...)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:49

Galblaas word verwijderd. Ik krijg medicatie tegen misselijkheid voor de operatie. Nu hopen dat het ook gaat helpen..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:54

Hoe is je operatie gegaan?

Hoeveel hechtingen hadden/hebben jullie? Ik heb rondom mijn knieschijf 4 "gaatjes" met 1 hechting. Dan rechts schuin onder mijn knieschijf een snee met onderhuids hechtingen (volgens de arts zijn dat er 12 tot 16) en links(dus buitenzijde van knie) richting knieholte ook onderhuidse hechtingen maar dit zijn er 4 tot 6. Zoals ik heb laten zijn er 2 hechtingen geknapt in het ziekenhuis dus dat stukje van de lange snee stond/staat open. Nu was daar een korstje op maar die heeft vanmorgen losgelaten onder de douce. Ik heb nu echt een "gat" in mijn been, best diep en ziet er niet zo lekker uit := ik heb er geen pijn aan. De rest van de wondjes met hechtingen zijn wel mooi genezen!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:00

Ik kom me ook even melden hier..
Ik heb zaterdag met voetbal een verkeerde beweging gemaakt en hoorde iets heel hard knappen in mijn knie..
Vervolgens 1,5 uur lang verschrikkelijke pijn gehad waarna dat afzakte en met de dag beter wordt. Als ik niks geks doe heb ik ook geen pijn,lopen gaat ook alweer aardig wel voelt mijn knie heel zwak en instabiel.
Het is heel egr dik nog steeds waardoor er nog geen onderzoek gedaan kan worden. In het ziekenhuis zaterdag werd gezegd dat het vermoedelijk kruisband/meniscus is.

Herkennen jullie mijn verhaal in een afgescheurde kruisband? Ik ga even t topic bijlezen :P

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:08

Bij voetbal en verkeerde beweging is een gescheurde medialeband vaak de blessure. Ze dachten eerst ook dat ik dat had maar na een MRI-Scan bleek er toch meer kapot. Heb je al een (vervolg)afspraak bij een arts/ortopheed? Iedergeval succes/sterkte!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:26

Als de pijn na 1,5 afzakte lijkt het mij inderdaad meer een medial band. Bij een afgescheurde kruisband zou dat niet het geval zijn geweest (althans bij mij).

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:35

peanutbutter schreef:
Als de pijn na 1,5 afzakte lijkt het mij inderdaad meer een medial band. Bij een afgescheurde kruisband zou dat niet het geval zijn geweest (althans bij mij).

Kan wel hoor, ik heb ook ruim 10 jaar met een losse kruisband rond gelopen. Natuurlijk had ik regelmatig wel wat pijn maar, niet zoals quicksilver beschrijft.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:58

Ik ben net bij de fysio geweest hij zei dat er zowieso iets mis is met mijn buitenste knieband maar toch ook sterk het vermoeden heeft dat mijn kruisband is afgescheurd, er zat teveel speling in etc.. vrijdag naar de huisarts om vervolgens doorverwezen te worden naar het ziekenhuis, kon daar niet eerder terecht..

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:08

Welcome Quicksilver, wat naar zeg! Maar ga inderdaad maar snel door naar het ziekenhuis, voordat je het weet zit je in hetzelfde schuitje als ik en ben je 3 jaar verder voordat ze er wat aan doen....

Ben net ook weer naar de fysio geweest. Het ging allemaal wel oke, maar ik ga weer terug naar de basisoefeningen, de bovenbeenspier wil nog niet echt.....
Verder gevraagd of ik alweer op het paard mag....nou nee...dat duurt nog wel even....

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:20

Heey meiden ik ben ook terug van mijn operatie (galblaas is verwijderd). Ik voel mij opzich wel goed.. Alleen moet niet te druk doen.. ook niet bukken ofzo of opeens van zitten gaan staan, dat doet me nog best wel zeer. Maar ach, moet het even rust gunnen. Komt wel goed :j

Hoe is het hier?

Ik hoop stiekem als ik op gewicht ben niet nodig heb om mijn knie te laten opereren. Maar ik zak er regelmatig nog doorheen.

Wat was jullie doorslag om je te laten opereren?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:44

Olimpicdiaz, bij mij wilde de bovenspier ook niet aansterken maar, toen ik weer begon met rijden kon ik meteen verschil merken en de fysio ook. Dus misschien moet je het toch maar voorzichtig gaan proberen?

Madeira, voordat ik mijn eerste afspraak met de chirurg had, had ik al besloten dat ik een operatie wilde. De reden? Ik was het járen tobben met mijn knieen zat. Dus toen die chirurg heel voorzichtig over een operatie begon, zei ik al "ja" voordat hij uitgesproken was. Ik was al lang blij dat ik een arts gevonden had die niet het standaard antwoord gaf; "Je moet er maar mee leren leven"

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:55

Hee Mandy, ik ga dat zeker even voorleggen aan de fysio. Na de vorige operatie was mijn bovenbeenspier ook een ramp, maar ik kon inderdaad merken dat toen ik weer ging rijden met mijn oude merrie en dagelijks in de weer was in de stal, dat ik toch wat sterker werd.....
Maar ik vrees dat ze gaat zeggen dat ik toch echt eerst zelf de basis moet op zoeken.....maar ik ga het toch weer proberen :)....
Enne, even mijn vriend zo ver krijgen dat hij me weer op n paardenrug plaats laat nemen ;)

En Madeira, fijn dat je operatie goed is gegaan!!
Voor mij was de doorslag voor een operatie dat er eindelijk eens een keer een goede diagnose werd gesteld......Bij de val dacht ik zelf al dat mijn kruisband gescheurd was, maar goed, bijna alle artsen en therapeuten dachten dat het tussen mijn oren zat dat ik elke dag minstens 3x op mn neus lag omdat ik weer eens door mijn knie ging.....Maar na eindelijk bijna 3 jaar verder, alle wachttijden voor MRI's biodex-testen en dat zo voorbij vond ik eindelijk een goede chirurg die me wel geloofde.....
Maar goed de uiteindelijke reden is dus dat het niet mogelijk was om lichamelijk naar behoren te functioneren en omdat ik maar niet af kon studeren vanwege die knie omdat dat lichamelijk te zwaar was.....hopelijk mag ik straks eindelijk weer beginnen met mn studie als mijn lijf weer goedgekeurd is!!

Groetjes en succes bij de keuze voor een operatie, maar ik kan hem je zeker aanraden!! (Als je ook steeds zo instabiel bent tenminste....)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:25

Woehoeeee Blij blij blij blij blij!!! :):)

Ik ben woensdag op controle geweest bij orthpeed en met buigen zit ik nu op 100 graden, de knie is nog maar 1,5cm dikker dan de ander dus de arts was tevreden. Enige nadeel is dat het wondje waar de hechtingen zijn geknapt niet mooi wil dichtgroeien maar dat is niet ontstoken dus moet ik de tijd geven. Van hem én de bedrijfsarts die ik vandaag gesproken heb mag ik (op terapeutische basis) weer halve dagen gaan werken!!! Wel zeiden beide artsen dat ik de krukken niet als lange wapenstok mag gebruiken :') en ik dus nog niet in uniform de straat op mag maar alleen zit werk mag doen.
Nou ja, genoeg aangiftes/verhoren en getuigen waar ik me mee bezig kan houden dus ik vermaak me dan wel op het bureau!!

Ja, ik ga vrolijk het weekend in!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:27

Dat is zeker goed nieuws uthrick. Weer lekker aan de slag, dan zijn de dagen ook niet zo lang.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:45

Hee Uthrick, wat fijn voor je!!! Dat is zeker goed nieuws!!! Veel beter dan thuis zitten! Geniet nog maar even van je weekend ;)