Wat vind jij van abortus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloesje

Re: Wat vind jij van abortus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:34

Hannette schreef:
Op mijn opleiding hebben wij ook over abortus gehad.
Een goede vriend van mij zit naast mij en begint tegen mij te praten en zegt:
"Toen mijn moeder zwanger was hebben zijn ouders advies van de doktoren gekregen om te aborteren, want de doktoren dachten dat ik een open rug had. Mijn ouders zijn tegen het advies van de doktoren verder gegaan met de zwangerschap en ze hebben mij niet laten aborteren. Mijn ouders vertrouwen op God en ze hebben deze situatie ook in Zijn handen gelegd. De dag van de geboorte was der, iedereen was benieuwd hoe ik geboren word, hoe mijn gezondheid was. Na een goede bevalling ben ik ter wereld gekomen en was op en top gezond. Ik ben mijn ouders ontzettend dankbaar dat ze vertrouwen op God en het advies van de doktoren niet hebben opgevolgd, want anders kon ik nu dit niet napraten en kon ik niet naast jou zitten. "

Ik ben zelf toen ontzettend geschrokken, want als de ouders hem wel hadden aborteren zat hij gewoon NIET naast mij. Ik zie abortus als moord!

Dan wordt je wel even met beide benen op de grond gezet zeg!! Heftig verhaal... Ach gut

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 03:10

Dat filmpje is inderdaad niet fijn om te zien nee, maar het verandert mijn mening zeker niet. Het ziet er inderdaad uit als een mensje binnen een paar weken, maar het heeft nog geen bewustzijn, niks. En alleen daarom al is het in mijn ogen absoluut geen moord.

Het begin van bewustzijn wordt pas gevormd na ongeveer 20 weken, pas dan is een EEG meetbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 08:58

Toen ik zwanger was van onze oudste was mijn moeder in het begin zó geschrokken dat ze ook riep dat ik 'het maar weg moest laten halen'.

Nu is mijn meisje bijna drie, en al zó wijs. Ze zit nu lekker d'r boterhammetje te eten en televisie te kijken. Tuurlijk, onze situatie was niet ideaal, ik was nog ontzettend jong, en financieel hadden we het niet breed.

Maar we redden het, en ik zou haar voor geen seconde willen missen.

Ik denk zelf dat mensen die het kind weghalen 'omdat ze het nu niks te bieden hebben' zichzelf gigantisch onderschatten. Want echt, ik ken niemand die het niet heeft kunnen redden.

Misschien in eerste instantie geen merk-kleding, geen nieuw wiegje, geen Mexx-kamertje of Bug-A-Boo... Maar onze twee meisjes zijn allebei ontzettend gelukkig, ze hebben te eten, en in het ergste geval eet ik zélf een boterham minder.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:33

mensen die zeggen dat abortus alleen maar moord is. Of dat het alleen mag als je verkracht bent kijken niet verder als hun neus lang is. eer zijn 101 redenen te bedenken waarom iemand een abortus zou willen/moeten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 10:59

het is trouwens ook vaak zo dat als je zwanger bent en je bent van plan het weg te laten halen de echo ook de doorslag geeft om het niet te doen... je ziet dan echt dat er iets levends in je zit, en misschien nog niet levensvatbaar, maar het hartje zie je al kloppen, je ziet de beeb al bewegen...
je hormonen en moederinstinct gaat dan ook gelijk werken *LOL*
dat is ook de reden waarom abortus klinieken je soms, als ze zien dat je twijfelt, eerst een aantal dagen geven om na te denken...
dus ze proberen het wel af te houden, tot je zeker weet wat je wilt, maar hebben er ook respect voor als je het toch door laat gaan Lachen

EDIT: even anders geformuleerd om misverstanden te voorkomen Lachen
Laatst bijgewerkt door Djoena op 08-10-07 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:02

ze geven je geen bedenk tijd ze zijn verplicht volgens de wet je bedenk tijd te geven. en dat is niet na een echo maar na een verwijzing van de dokter. Wat je zegt klopt dus niet helemaal.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:03

Precies vanaf de dokter krijg je 1 week bedenktijd en dan kun je de kliniek bellen voor een afspraak,daar word de echo gemaakt en dan direct word je geabborteerd

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:09

Breitling schreef:
ze geven je geen bedenk tijd ze zijn verplicht volgens de wet je bedenk tijd te geven. en dat is niet na een echo maar na een verwijzing van de dokter. Wat je zegt klopt dus niet helemaal.

bij mijn zus hebben ze haar een bedenk tijd gegeven vanuit de kliniek *LOL*
dat was omdat ze aan haar zagen dat ze aan het twijfelen was, dus misschien een beetje verkeerd neergezet, (ik zal het even anders formuleren) maar dat doen als ze het nodig vinden ze zeker weten wel hoor Lachen

EDIT: ik heb het even anders geformuleerd in de bovenstaande post
Laatst bijgewerkt door Djoena op 08-10-07 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:12

Djoena schreef:
het is trouwens ook vaak zo dat als je zwanger bent en je bent van plan het weg te laten halen de echo ook de doorslag geeft om het niet te doen... je ziet dan echt dat er iets levends in je zit, en misschien nog niet levensvatbaar, maar het hartje zie je al kloppen, je ziet de beeb al bewegen...
je hormonen en moederinstinct gaat dan ook gelijk werken *LOL*
dat is ook de reden waarom abortus klinieken je eerst een aantal dagen geven om na te denken...
dus ze proberen het wel af te houden, maar hebben er ook respect voor als je het toch door laat gaan Lachen

Zoals al eerder gezegd, die echo krijg je niet voor de bedenktijd maar erna. Bovendien laten ze je die echo niet zien.
En dat is dus zeker niet de reden waarom die bedenktijd er is. Klinieken proberen je absoluut nergens van te weerhouden. Ze vragen wel naar de reden maar zelfs daarop ben je niet verplicht te antwoorden en er zal ook niet doorgevraagd worden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:13

brendalevita schreef:
Precies vanaf de dokter krijg je 1 week bedenktijd en dan kun je de kliniek bellen voor een afspraak,daar word de echo gemaakt en dan direct word je geabborteerd

Als je direct een afspraak maakt bij de arbortuskliniek krijg je ná je echo een week bedenktijd.
Dan heb je dus geen gesprek gehad met een HA maar krijg je bij de kliniek je gesprek e.d.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:15

zonder een verwijzing van de ha kun je niet eens een afspraak maken dus dat is een beetje vreemd

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:16

Supertje schreef:
Zoals al eerder gezegd, die echo krijg je niet voor de bedenktijd maar erna. Bovendien laten ze je die echo niet zien.En dat is dus zeker niet de reden waarom die bedenktijd er is. Klinieken proberen je absoluut nergens van te weerhouden. Ze vragen wel naar de reden maar zelfs daarop ben je niet verplicht te antwoorden en er zal ook niet doorgevraagd worden.

bij mijn zus wel Verward

ze heeft de kleine daarna wel weg laten halen trouwens, het was net uit met haar vriend en zat aan medicijnen (waarmee ze niet zonder kon) die schadelijk waren voor de kleine.
ze was 10 weken zwanger, maar kon gewoon niet anders

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:18

Breitling schreef:
zonder een verwijzing van de ha kun je niet eens een afspraak maken dus dat is een beetje vreemd

mijn zus had ook geen doorverwijzing van de dokter, dit omdat de dokter een vriend is van de familie, dus je kan wel een afspraak maken met de abortus kliniek zonder doorverwijzing
dus wat jij zegt klopt gewoon niet Verward
Laatst bijgewerkt door Djoena op 08-10-07 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:22

Rock schreef:
Toen ik zwanger was van onze oudste was mijn moeder in het begin zó geschrokken dat ze ook riep dat ik 'het maar weg moest laten halen'.

Nu is mijn meisje bijna drie, en al zó wijs. Ze zit nu lekker d'r boterhammetje te eten en televisie te kijken. Tuurlijk, onze situatie was niet ideaal, ik was nog ontzettend jong, en financieel hadden we het niet breed.

Ik denk zelf dat mensen die het kind weghalen 'omdat ze het nu niks te bieden hebben' zichzelf gigantisch onderschatten. Want echt, ik ken niemand die het niet heeft kunnen redden.

Misschien in eerste instantie geen merk-kleding, geen nieuw wiegje, geen Mexx-kamertje of Bug-A-Boo... Maar onze twee meisjes zijn allebei ontzettend gelukkig, ze hebben te eten, en in het ergste geval eet ik zélf een boterham minder.

zo zie ik het ook ja Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:24

Breitling schreef:

Dat is niet waar. Zonder doorverwijzing kom je er ook hoor Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:27

Wat ik er van weet is dat je eerst een afspraak moet maken bij je ha voor je een afspraak mag maken bij een klieniek. Tussen die verwijzing en de afspraak moet een week tijd zitten (bedenktijd) dat zal dan wel niet bij elke klieniek zo zijn maar bij de meeste toch wel

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:28

Als je niet naar de HA gaat heb je eerst een gesprek + echo in de kliniek en dan nog die week bedenktijd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:29

toch vreemd dan

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:50

Djoena schreef:
in Nederland mag dat tot 24 en in uiterste gevallen tot 26 weken...

Ik zou die periode eerder verkort willen zien dan verlengd.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:55

Rock schreef:

Natuurlijk KAN dat wel, maar als je dat niet wil... Ik zou het ook ongetwijfeld kunnen, maar ik wil gewoon niet op een houtje moeten bijten omdat ik per sé geen abortus wilde.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:57

tamorka schreef:
Djoena schreef:
in Nederland mag dat tot 24 en in uiterste gevallen tot 26 weken...

Ik zou die periode eerder verkort willen zien dan verlengd.

ja ik ook, ikzelf ben meer voor een abortus t/m 12 weken.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:59

Je kunt het niet weten Scarlet, wat je wil in zo'n situatie. Het kan gewoon niet. Maar ik zou je niet veroordelen indien je toch voor abortus koos, zoals veel mensen dat wel doen. Want dat vind ik toch te kortzichtig.

Ik ben geen tegenstander van abortus maar ik juich het ook niet toe. Het is erg dubbel bij mij.
GElukkig heb ik er nooit voor gestaan, voor die keuze. En als het me nu overkwam zou ik het werkelijk niet weten. Ik wil geen kinderen. En ik wil ook geen abortus. Het zou namelijk niet goed voelen.

MAar waarom is het eigenlijk mogelijk om zolang bedenktijd te krijgen? En waarom ligt de grens bij 25 weken (wat eigenlijk te ver is)? Wie bepaalt dat en waarom?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:04

aan de ene kant is het ook te lang. maar aan de andere kant zo'n beslissing maak je niet in 2 dagen en je kan niet terug komen op je beslissing. Er zijn ook mensen die graag het kind willen houden maar het gewoon weg niet kan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:06

Breitling schreef:
aan de ene kant is het ook te lang. maar aan de andere kant zo'n beslissing maak je niet in 2 dagen en je kan niet terug komen op je beslissing. Er zijn ook mensen die graag het kind willen houden maar het gewoon weg niet kan.

En waarom niet dan?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:07

Er zijn zoveel redenen, waaroms zijn niet altijd uit de mouw te schudden, want ervaringen kun je tenslotte ook niet uit mouwen schudden. ER gebeuren dingen in het leven die je van te voren had nooit kunnen bedenken.